مراحل ساختمان‌ سازی در ۱۴۰۳: از طرح تا اجرا

زمان مطالعه: 14 دقیقه
مراحل ساختمان سازی صفر تا صد
فهرست مطالب

ساختمان سازی را می‌توانیم به عنوان یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین صنایع در هر کشور بدانیم که همواره در رونق است. برای اینکه بتوانید ساختمان دلخواه خود را بسازید، باید مطابق مراحل خاصی پیش بروید تا بتوانید در بازه زمانی مشخص، پروژه را به اتمام برسانید. پیش از اینکه در این زمینه وارد عمل شوید، لازم است اطلاعات خود را درباره مراحل اجرایی، مجوزهای مورد نیاز و مصالح کاربردی مانند انواع مقاطع فولاد، قیمت روز میلگرد و سایر مقاطع، استانداردهای میلگردهای ساختمانی و دیگر مصالح، بالا ببرید. در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات کاملی درباره ساختمان سازی به دست آوریم.

برنامه ریزی و طراحی

پیش از اینکه با تجهیزات ساخت و ساز سر زمین حاضر شوید، لازم است برنامه ریزی‌های لازم را انجام داده و نقشه‌های ساخت را طراحی کنید. در این بخش به صورت کامل اقداماتی که در این مرحله باید پشت سر بگذارید را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

تهیه نقشه‌ها

اولین گام برای برنامه ریزی و طراحی ساختمان سازی، تهیه کردن نقشه است؛ باید بدانید که در روند ساخت ساختمان، نقشه‌های متنوعی باید طراحی شوند یا یک ساختمان بدون نقص اجرا شود. در ادامه، انواع مختلف نقشه‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

نقشه معماری

یکی از نقشه‌های اصلی برای ساخت بنا، نقشه معماری بوده که همه پلان‌ها و برش‌ها به صورت کامل در آن نمایش داده شده‌اند. برای اینکه بتوانید بهینه‌ترین استفاده ممکن را از زمین داشته باشید، توصیه می‌کنیم از مهندسان و متخصصان فعال در این زمینه در ترسیم نقشه کمک بگیرید. در این حالت تمام پلان‌ها به صورت استاندارد طراحی شده و شما می‌توانید به صورت اصولی روند کار را پیش ببرید.

نقشه‌های سازه ای

نقشه دیگری که برای روند کار به آن نیاز خواهید داشت، مربوط به فونداسیون، اسکلت سازه و سقف است. این نقشه هم باید به بهترین نحو ممکن طراحی شده و همه قسمت‌ها در آن به صورت واضح مشخص شده باشند. تعداد میلگردهای مورد نیاز، نوع اسکلت و بتن‌ریزی سقف‌ها به صورت کامل در این نقشه عنوان می‌شوند.

نقشه های تاسیساتی

این نقشه مربوط به تاسیسات برق، آب و گاز ساختمان است. در واقع در نقشه تاسیسات تمام لوله‌کشی‌ها و سیم‌کشی‌ها به صورت کامل مشخص می‌شوند. در این حالت می‌توانید تاسیسات را به صورت اصولی و با کمترین میزان مصالح پیش ببرید. در صورت بروز هرگونه خرابی و یا مشکل هم شما با در اختیار داشتن این نقشه به راحتی می‌توانید برای برطرف کردن ایراد اقدام کنید. از این رو تهیه این نقشه الزامی بوده و به هیچ عنوان نباید نادیده گرفته شود.

اخذ مجوز ساخت

برای ساخت ساختمان باید یک سری مجوز از سازمان‌های مختلف دولتی دریافت کنید که مهمترین آنها عبارتند از:

پروانه ساخت

بدون اینکه مجوزهای لازم را برای ساخت اخذ کرده باشید، شما حتی نمی‌توانید یک آجر در زمین مورد نظر قرار دهید. یکی از مجوزهای لازم و اصلی پروانه ساخت بوده که باید از طریق شهرداری برای دریافت آن اقدام کنید. بعد از اخذ این مجوز شما می‌توانید مراحل اجرای کار را به صورت قانونی پیش ببرید و در نهایت امتیازات لازم را از ارگان‌های مربوطه دریافت کنید.

اجرای ساختمان

برای اینکه بتوانید از بروز مشکلات حقوقی و قانونی آتی جلوگیری کرده و روند ساخت را به صورت کاملا قانونی پیش ببرید، نیاز به استعلامات مختلف و هماهنگی‌های لازم دارید. باید از شهرداری و ثبت اسناد استعلام‌های لازم را بگیرید تا مطمئن شوید که زمین مورد نظر مشکلات حقوقی نداشته باشد.

آماده سازی زمین

برای اجرای ساختمان، در مرحله اول باید زمین را آماده کنید؛ در این حالت، بستگی دارد که ساختمان قدیمی در زمین وجود داشته باشد یا نه؟ در صورتی که زمین مسکونی و بدون هیچ ساختی باشد، کار شما راحت‌تر است؛ در غیر این صورت، باید طبق مراحل زیر پیش بروید:

تخریب ساختمان قدیمی

در صورتی که ساختمان قدیمی بر روی زمین وجود داشته و شما قصد ساخت بنای تازه دارید، در اولین قدم باید به تخریب ساختمان قبلی بپردازید. برای تخریب ساختمان باید مطابق با استانداردهای موجود در این زمینه اقدام کنید. همه نخاله‌ها و حتی ریشه‌های پوسیده و اضافی گیاهان را از خاک بیرون بکشید. در اتمام این مرحله شما باید یک سطح صاف و عاری از هرگونه ضایعات و مصالح داشته باشید.

خاک برداری و تسطیح زمین

بعد از اینکه تخریب ساختمان قبلی را پشت سر گذاشتید، باید برای خاک برداری و تسطیح زمین اقدام کنید. در صورت عدم وجود ساختمان قدیمی، این کار راحت‌تر شده و شما می‌توانید با ماشین‌آلات مخصوص موجود، برای خاک برداری و صاف کردن زمین اقدام کنید.

پیاده کردن نقشه‌ها روی زمین

در قدم بعدی نوبت به مشخص کردن نقشه‌ها بر روی زمین می‌رسد. نقشه معماری که در مراحل قبلی تهیه کرده‌اید را باید به صورت دقیق بر روی زمین صاف شده مشخص کنید. تمام پلان‌ها و فضاها در این حالت مشخص می‌شوند. این نقشه فرایند ساخت را مشخص می‌کند که چه اقداماتی باید انجام شود. روش‌های مختلفی برای پیاده‌سازی نقشه وجود دارد که شما می‌توانید بر اساس ابعاد پروژه، از میان آن‌ها انتخاب کنید. همچنین نقشه فونداسیون، ابعاد ستون‌ها و سایر عوامل مهم و موثر هم باید به صورت دقیق مشخص شوند.

اجرای فونداسیون

پس از آماده سازی زمین، نوبت به اجرای فونداسیون می‌رسد که به عنوان یک مرحله بسیار مهم شناخته می‌شود؛ زیرا نقش زیادی در استحکام ساختمان دارد. در این مرحله، باید موارد زیر را انجام دهید.

حفر چاله و پی کنی

قدم بعدی برای ساخت بنا، مربوط به گودبرداری و حفر چاله است. در این مرحله باید برای رسیدن به قسمتی از خاک که مقاومت کافی برای اجرای ساختمان را داشته باشد، گودبرداری انجام دهید. عمق چاله حفر شده و گودبرداری به فاکتورهای مختلفی مانند مقاومت زمین، وجود زیر زمین، شرایط پارکینگ، ارتفاع ساختمان همچنین سایر محاسبات سازه وابسته است.

آرماتوربندی و بتن ریزی

بعد از اینکه گودبرداری انجام شد، باید برای بتن ریزی و قالب بندی اقدام کنید. در این مرحله ریختن یک لایه به ضخامت حداقل ۳۰ سانتی‌متر الزامی بوده و باید حتما انجام شود. تماس مستقیم بتن می‌تواند باعث افت کیفیت آن شود؛ از این رو مگر ریزی خاک نیز یکی از اقدامات الزامی بوده که باید حتما در این مرحله انجام شود. برای گودبرداری معمولا از وسایل مختلفی مانند لودر و بیل مکانیکی انجام می‌شود. بتن ریزی در این مرحله می‌تواند تا حد زیادی از نشست ساختمان جلوگیری کرده و آن را در وضعیت مستحکم‌تری نگه دارد.

مقاطع فولادی و کاربرد آن‌ها در ساختمان سازی

سپس باید به سراغ جایگذاری مقاطع فولادی در پی ساختمان برویم. عموما میلگردهای ۱۶ و ۱۴ در این بخش ساختمان استفاده می‌شود. به صورت کلی توصیه می‌کنیم اطلاعات خود را درباره انواع میلگردهای مصرفی در بتن بالا ببرید؛ چراکه بسته به نوع خاک و همچنین ارتفاع طبقات، ممکن است به میلگردهای مختلف دیگری هم نیاز داشته باشیم. چیدمان این میلگردها و قرارگیری آن‌ها باید تحت نظارت مهندس و متخصص این کار انجام شود تا بتواند استحکام لازم را در سازه به وجود آورد.

اجرای اسکلت

بعد از اینکه اقدامات لازم برای بتن ریزی و فونداسیون بنا به صورت کامل انجام شدند، نوبت به اسکلت سازه می‌رسد. این بخش هم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و می‌تواند ضامن استحکام سازه باشد، پس باید با در نظر گرفتن شرایط و عوامل موثر مختلف، به بهترین نحو ممکن انتخاب شود. در این بخش قصد داریم همه اقدامات انجام شده در این مرحله را به صورت کامل مورد بررسی قرار دهیم.

اسکلت بتنی یا فلزی؟

اسکلت ساختمان می‌تواند به دو صورت اسکلت فلزی یا بتنی اجرا شود که هر یک دارای مزایا و معایب خاص خود هستند. اگر استحکام و مقاومت بالا اولویت شماست، اسکلت فلزی با توان بالای تحمل تنش‌ها گزینه مناسبی است. در مقابل، اسکلت بتنی از نظر هزینه مقرون‌به‌صرفه‌تر بوده و همچنان استحکام لازم را فراهم می‌کند. انتخاب بین این دو نوع اسکلت به تصمیم سازنده بستگی دارد، اما توصیه می‌شود در هنگام انتخاب، علاوه بر قیمت میلگرد، تیرآهن و سایر هزینه‌های مرتبط را به دقت بررسی کنید.

اجرای ستون‌ها، نیروها و سقف

بعد از اینکه اسکلت مورد نظر در سازه اجرا شد، نوبت به اجرای ستون‌ها و سقف‌ها می‌رسد. در این مرحله نیاز به خم‌کاری میلگرد در ساختمان سازی داریم تا بتوانید سقف و ستون‌ها را در برابر نیروهای واردشده کاملا مقاوم و مستحکم بکنیم. توصیه می‌کنیم برای کسب نتیجه بهتر در این مرحله، اطلاعات خود را درباره وزن میلگردهای ساختمانی هم بالا ببرید تا بتوانید میزان فشار واردشده ناشی از وزن میلگردها را محاسبه کنید.

دیوارچینی

پس از ساخت ستون‌ها و بالا آمدن اسکلت ساختمان، نوبت به دیوارچینی می‌رسد. در این مرحله هم باید موارد زیر را در نظر داشته باشید:

دیوارهای باربر و غیر باربر

بعد از اینکه سقف و ستون و اسکلت بندی سازه اجرا شدند، نوبت به مرحله دیوارچینی می‌رسد. دیوارها را می‌توانیم در دو دسته باربر و غیر باربر تقسیم بندی کنیم. دیوارهای باربر اهمیت بالایی داشته و باید به نحوی ساخته شوند که بتوانند تمام فشار اعمال شده را تحمل کنند. دیوارهای غیر باربر که به عنوان تیغه هم شناخته می‌شوند، ضخامت ۱۰ سانتی‌متری دارند. برای دیوارهای باربر، ضخامت ۱۵ سانتی‌متر در نظر گرفته می‌شود که تحمل فشار نسبتا بیشتری داشته باشند.

انواع مصالح ساختمانی

متداول‌ترین مصالح ساختمانی در ایران برای دیوارچینی، آجر است. امروزه روش‌ها و مصالح مختلف دیگری هم در این زمینه ارائه شده‌اند که شما می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. از میان موارد موجود در این زمینه می‌توانیم به دیوارهای پیش ساخته اشاره کنیم. این دیوارها عایق بندی شده و انتخاب خوبی برای ایجاد استحکام در سازه محسوب می‌شوند.

مراحل ساختمان سازی صفر تا صد

اجرای تاسیسات

پس از دیوارچینی و صفت کاری ساختمان، نوبت به اجرای تاسیسات می‌رسد تا رفته‌رفته ساختمان شما به یک مکان قابل سکونت تبدیل شود. ترتیب اجرای تاسیسات در ساختمان عبارتند از:

تاسیسات برقی

اجرای تاسیسات مربوط به شبکه برق هم یکی از مهم‌ترین مراحل در ساختمان سازی است که باید پشت سر گذاشته شود. تمام سیم‌کشی‌های مربوط به کلید و پریزها، آنتن و همه موارد از این قبیل باید در اجرای تاسیسات برقی انجام شوند. این تاسیسات بر اساس نقشه‌ای که طراحی شده و توسط نیروهای متخصص در این زمینه باید اجرا شوند.

تاسیسات مکانیکی

دسته دیگری از تاسیسات که نیاز به اجرا دارند، باید به تاسیسات مکانیکی اشاره کنیم که شامل لوله کشی آب، گاز و همچنین لوله‌های آتش نشانی می‌شود. در این حالت باید از لوله‌های مستحکم و باکیفیت استفاده شود که طول عمر بالایی داشته باشند. هر گونه خرابی در تاسیسات ساختمان می‌تواند تا حد زیادی مشکل ساز و هزینه بر باشد. از این رو حتما در انتخاب متریال و نیروهای متخصص برای اجرا، دقت داشته باشید.

نازک کاری

در این مرحله ساختمان شما سفت کاری شده و باید به سراغ درست کردن موارد داخلی آن بروید که اصطلاحا نازک کاری نامیده می‌شود. مهمترین مراحل نازک کاری عبارتند از:

گچ گاری، نقاشی و کف سازی

شروع نازک کاری ساختمان با گچ کاری و سفید کردن دیوارها شروع می‌شود. بعد از یک لایه گچ و خاک و پوشش دادن مصالح و اتصالات دیوار، باید آن‌ها را با گچ، سفید کنید تا برای نقاشی آماده شوند. برای پوشش دیوارها گزینه‌های مختلفی وجود دارند که از میان آن‌ها می‌توانید انتخاب کنید. از گزینه‌های کاربردی و محبوب در این زمینه می‌توانیم به رنگ و روغن و سایر رنگ‌های پلاستیک یا آنتیک بپردازیم.

در مراحل بعدی تکمیل طراحی داخلی می‌توانید از پوشش کاغذدیواری هم برای زیباسازی دیوارها استفاده کنید. کف سازی یکی دیگر از اقداماتی است که در این مرحله انجام می‌شود. پوشش‌های مختلفی وجود دارند که شما می‌توانید برای تکمیل کف استفاده کنید. سرامیک، پارکت، لمینت و سنگ از جمله بهترین پوشش‌های کف هستند که این روزها انتخاب می‌شوند.

نصب در و پنجره

بعد از تکمیل دیوارها، سقف و کف، نوبت به تکمیل درب و پنجره می‌رسد. در این مرحله باید پروفیل‌های در و پنجره به صورت کامل نصب شوند. پروفیل‌های آلومینیومی برای پنجره‌ها یکی از بهترین انتخاب‌ها در این زمینه هستند. برای در اصلی و یا در اتاق خواب‌ها، می‌توانید از چارچوب‌های فلزی ساخته شده از ورق‌های فولادی استفاده کنید. مدل‌های چوبی این چارچوب‌ها هم وجود دارد که جلوه جذابی در فضا ایجاد می‌کنند. برای شیشه‌های پنجره‌ها توصیه می‌کنیم از مدل دو جداره استفاده کنید که عایق صدا و حرارت هستند.

تاسیسات جانبی

پس از نصب کردن درب و پنجره‌ها باید جزییات بیشتری را در ساختمان اجرا کنید که عبارتند از:

محوطه سازی

فضای باز ساختمان هم یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن محسوب می‌شود که نباید نادیده گرفته شود. از این رو رسیدگی به باغچه‌ها و محوطه‌سازی در این مرحله باید با خلاقیت انجام شود. فضای پیاده‌رو با قسمت گل‌کاری به صورت کامل جدا کنید تا جذابیت بیشتری به همراه داشته باشد.

نصب آسانسور

در صورتی که ساختمان موردنظر شما بیشتر از سه طبقه باشد، باید حتما برای نصب آسانسور اقدام کنید. در این حالت نقشه چاله آسانسور را از قبل مشخص کرده و فضای مناسب را برای آن اختصاص داده‌اید. در این مرحله باید آهن کشی و اتصالات مخصوص به آن را ایجاد کنید. کابین آسانسور، کابل کشی‌ها و همه مراحل باید با کمک یک تیم متخصص انجام شوند. رعایت ایمنی آسانسور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و به صورت مستقیم با حفظ جان ساکنین در ارتباط است.

نظارت و کنترل کیفیت

از دیگر اقدامات ویژه‌ای که در روند ساختمان سازی باید پشت سر گذاشته شود، کنترل کیفیت است. استحکام و کیفیت ساختمان از همه نظر باید مورد بررسی قرار بگیرد. هرگونه خلل در این زمینه می‌تواند مشکلات جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد. از این رو اقدامات ویژه‌ای در این زمینه انجام می‌شود که در این بخش به بررسی چند نمونه از آن‌ها می‌پردازیم.

نقش مهندس ناظر

در تمامی مراحل ساخت ساختمان، مهندس ناظر رفت و آمد دارد و باید تاییدیه قسمت‌های مختلف را صادر کند. مهمترین وظایف مهندس ناظر عبارتند از:

کنترل کیفیت مصالح و اجرا

یکی از اصلی‌ترین وظایفی که مهندس ناظر بر عهده داشته و باید نهایت دقت خود را در آن به کار ببرد، کنترل کیفیت مصالح و روند اجرای کار است. بعد از اخذ مجوز ساخت از شهرداری، مهندس ناظر به روند ساخت نظارت خواهد داشت تا هیچ مرحله‌ای خلاف استانداردها پیش نرود. همه مصالح خریداری شده باید مورد تایید مهندس ناظر باشند تا شما بتوانید در روند ساخت از آن‌ها استفاده کنید. همچنین روند اجرای مراحل ساخت هم باید توسط نیروهای متخصص و باتجربه انجام شود تا هیچ‌گونه اهمال‌کاری و اشتباه در آن‌ها نباشد. در این صورت مهندس ناظر به شما اخطار خواهد داد.

نظارت بر رعایت نقشه‌ها و استانداردها

دیگر وظیفه مهندس ناظر، توجه داشتن به نقشه‌ها و استانداردها در روند ساخت است. نقشه‌ای که برای ساخت در نظر گرفته‌اید، باید حتما مورد تایید مهندس ناظر باشد. ضخامت دیوارهای، میلگردها، نقشه کشی، استفاده از پلان‌ها، عقب نشینی‌ها، ابعاد تراس و همچنین حیاط، همه باید مطابق با استانداردهای پذیرفته شده در این زمینه اجرا شوند تا مورد تایید مهندس ناظر باشند.

آزمایشات کنترل کیفیت

به جز کار مهندس ناظر، یک سری آزمایش‌های کیفی هم باید بر روی مصالح انجام شوند که عبارتند از:

آزمایش بتن، فولاد و آجر

یکی دیگر از اقدامات مربوط به کنترل کیفیت که در این زمینه باید انجام شود، آزمایش و تست بتن، فولاد و همچنین آجرهای استفاده شده است. این مصالح ساختمانی به صورت کاملا مستقیم بر روی استحکام سازه اثرگذار هستند. مقاطع فولادی مختلفی در ساختمان استفاده می‌شوند که همه آن‌ها باید مطابق با استانداردهای پذیرفته شده باشند.

صرفه‌جویی در مصرف میلگرد و سایر مقاطع فولادی ممکن است باعث کاهش استحکام سازه شده و خطرات جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد. بتن استفاده‌شده در فونداسیون و سقف‌ها هم باید چسبندگی کافی داشته و عاری از هرگونه حباب یا ایراد باشد. اشکال در بتن می‌تواند در طولانی‌مدت باعث نشست ساختمان شود. برای هر بخش باید از آجرهای مخصوصی استفاده شود که استحکام و سازگاری بالایی داشته باشند.

مدیریت پروژه

در روند ساخت ساختمان، مدیریت پروژه اهمیت زیادی دارد و باعث می‌شود که هیچ کاری بدون هماهنگی پیش نرود. مهمترین موارد در مدیریت پروژه عبارتند از:

برنامه ریزی زمان بندی

از دیگر اقداماتی که در روند ساختمان سازی باید در نظر داشته باشید، مدیریت زمان تحویل است. برای اینکه کمتر درگیر تورم و افزایش قیمت مصالح ساختمانی شوید و همچنین نیاز به پرداخت هزینه زیادی برای نیروی کار داشته باشید، باید پروژه را در زمان‌بندی مناسبی تحویل دهید. بر این اساس توصیه می‌کنیم یک مدیریت و برنامه ریزی اصولی در این زمینه داشته باشید که همه مراحل را مطابق با آن پیش ببرید. در برخی از شهرها اجرای کارهای ساختمانی در فصول سرد سال امکان پذیر نیست. از این رو اهمیت زمان‌بندی در این مناطق دو چندان خواهد شد و اصلا نباید نادیده گرفته شود.

کنترل هزینه‌ها

علاوه بر زمان‌بندی، شما باید نظارت کاملی بر روی هزینه‌های پرداختی هم داشته باشید. برای برآورد هزینه‌ها و مدیریت آن‌ها توصیه می‌کنیم که اطلاعات خود را درباره قیمت تیرآهن، انواع ورق‌های فولادی و همچنین همه مصالح کاربردی در این زمینه بالا ببرید. شما می‌توانید با خرید مصالح از تولیدی‌ها با قیمت‌های منصفانه و همکاری با نیروهای با انصاف کاری بالاتر، از افزایش بی‌رویه هزینه‌ها جلوگیری کنید. تحویل کوتاه مدت پروژه هم می‌تواند تا حد زیادی از افزایش هزینه‌ها جلوگیری کند. به هیچ عنوان نباید کیفیت مصالح بخش‌های مختلف را به دلیل قیمت بالا آن‌ها کاهش دهید.

تحویل ساختمان

بعد از اینکه همه اقدامات ذکرشده در قسمت‌های قبلی را به صورت کامل پشت سر گذاشتید، نوبت به روند تحویل پروژه تکمیل شده می‌رسد. لازم است توافقات لازم را با مالک در این زمینه انجام داده باشید تا ساختمان با همان ویژگی‌های توافق شده تحویل داده شود. در روند تحویل ساختمان باید موارد زیر را در نظر داشته باشید:

بازدید نهایی

برای اینکه بتوانید ساختمان را به خریدار یا مالک تحویل دهید، باید یک سری بازرسی‌ها انجام شوند که عبارتند از:

بررسی نواقص و رفع آن‌ها

در این مرحله مالک باید به صورت کامل از سازه بازدید کند. هرگونه ایراد و نقص که مشاهده شد، باید توسط سازنده به صورت کامل برطرف شود. امکانات و آپشن های نهایی مانند کابینت‌ها، شیرآلات، درب‌ها، چراغ و لوستر و سایر المان‌های مربوط به طراحی داخلی، خارج از وظایف سازنده هستند. این اقدامات باید در مراحل بعدی توسط سازنده و با سلیقه شخصی انجام شوند. ایرادات دیگر در رنگ دیوارها، کف سازی، شیب بندی، نمای ساختمان و … باید در این موقعیت عنوان شوند.

تحویل ساختمان به کارفرما

بعد از انجام بازرسی، باید ساختمان به کارفرما تحویل داده شود؛ اما برای اینکه مشکلات حقوقی برای شما به وجود نیاید، موارد زیر را در نظر داشته باشید:

تنظیم صورت جلسه تحویل

بعد از اینکه بازدید از ساختمان انجام شده و ایرادات به صورت کامل برطرف شدند، باید صورت جلسه تحویل سازه هم تنظیم شود. تمام اسناد و مدارک مبنی بر تحویل سازه در این مرحله باید توسط طرفین یعنی تیم سازنده و مالک امضا شوند.

گارانتی و خدمات پس از فروش

برخی از تیم‌های سازنده صرفا به دلیل افزایش اعتبار خود و نشان دادن کیفیت کار، اقدام به ارائه گارانتی و خدمات پس از فروش می‌کنند. این گارانتی برای مواردی که مربوط به ساخت بوده، پوشش دارد و اگر ساکنین آسیبی به ساختمان وارد کنند، قابل استفاده نخواهد بود. این گارانتی هم باید در زمان تحویل از طرف تیم سازنده به مالک تحویل داده شود. مدت زمان گارانتی و موارد تحت پوشش توسط آن باید به صورت دقیق مشخص شده باشند تا در زمان استفاده هیچ مشکلی پیش نیاید.

نکات مهم در ساختمان سازی

برای اینکه بتوانید یک ساختمان باکیفیت و استحکام بالا داشته باشید، باید به نکات ویژه‌ای توجه کنید. در این بخش قصد داریم تا چند نمونه از مهم‌ترین نکات ساختمان سازی را بازگو کنیم که توجه به آن‌ها، از جمله الزامات در روند ساخت محسوب می‌شوند.

انتخاب مصالح مناسب

مهمترین بخش در هر ساختمان، مصالح آن است که تاثیر زیادی در کیفیت ساختمان دارند؛ برای انتخاب مصالح مناسب، باید موارد زیر را در نظر داشته باشید:

کیفیت و قیمت مصالح

مصالح استفاده شده در ساختمان را می‌توانیم به عنوان مهم‌ترین موضوعات در نظر بگیریم که به صورت مستقیم در استحکام و دوام آن اثرگذار هستند. برخی از سازنده‌های سودجو به دلیل کاهش هزینه‌های پرداختی، از مصالح کم کیفیت استفاده می‌کنند که یک کار کاملا غیراخلاقی بوده و می‌تواند مشکل ساز باشد. حتی محاسبه وزن میلگرد، نوع میلگردهای انتخاب شده، نوع بتن، آجرها و اسکلت به کار برده شده در ساختمان باید با در نظر گرفتن تعداد طبقات و مقاومت خاک باشد. کیفیت و قیمت مصالح در بسیاری از مواقع ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند. از این رو با افزایش کیفیت، شاهد افزایش قیمت مصالح هم خواهیم بود.

استانداردهای ملی

از دیگر نکات مرتبط با مصالح در روند ساختمان، باید به استانداردهای ملی تصویب شده در این زمینه اشاره کنیم. مهندس ناظر به صورت کامل بر این موضوع نظارت دارد که به هیچ عنوان مصالحی بدون داشتن استاندارد، در روند ساخت استفاده نشود.

اهمیت عایق کاری

نکته دیگری که در روند ساختمان سازی باید به آن دقت کنید، عایق کاری است؛ در این حالت، باید به موارد زیر دقت داشته باشید:

عایق حرارتی، صوتی و رطوبتی

تمام دیوارها، سقف و در و پنجره‌های ساختمان باید به بهترین نحو مکن عایق کاری شده باشند. عایق حرارتی از اتلاف انرژی تا حد زیادی جلوگیری می‌کند؛ یعنی از گرمایش بیش از حد در تابستان و سرد شدن ساختمان در روزهای زمستانی جلوگیری خواهد شد. عایق رطوبتی هم برای جلوگیری از نفوذ آب در روزهای بارانی، اهمیت بسیار زیادی دارد. عایق صوتی برای افزایش آسایش ساکنین در آپارتمان‌ها اهمیت بسیار بالایی داشته و به هیچ عنوان نباید نادیده گرفته شود.

ایمنی در ساختمان سازی

نکته دیگری که در ساختمان سازی باید به آن دقت کنید، رعایت نکات ایمنی است که مانع از افزایش هزینه‌های شما خواهد شد و سلامت کارگران را هم حفظ می‌کند.

رعایت نکات ایمنی در کارگاه

رعایت نکات ایمنی در روند ساختمان‌سازی از مهم‌ترین عوامل حفظ سلامت کارگران است. محیط‌های کارگاهی باید ایمنی بسیار بالایی داشته باشند تا کارکنان بتوانند با اطمینان کار کنند. استفاده از توری‌های سقوط، داربست‌بندی اصولی و نصب پلکان استاندارد از جمله اقدامات ضروری است. همچنین، در شرایط ناایمن در محیط کار مانند روزهای طوفانی، باید از فعالیت در ارتفاع خودداری شود. نصب نرده‌ها و حفاظ در مناطق شیب‌دار نیز به‌عنوان نکات ایمنی مهم محسوب می‌شوند.

استفاده از تجهیزات ایمنی

علاوه بر ایمنی در کارگاه، هر شخص هم وظیفه دارد که به نکات ایمنی پایبند باشد. از این رو استفاده از کلاه‌های ایمنی، دستکش و همچنین عینک‌های مخصوص برای محافظت از چشم در این محیط الزامی است. افرادی که به جوشکاری مشغول هستند، باید از عینک‌ها و دستکش‌های مخصوصی استفاده کنند که هیچ‌گونه آسیبی به چشم و یا دست‌های آن‌ها وارد نشود.

استفاده از کمربند ایمنی برای جلوگیری از سقوط برای افرادی که در ارتفاع مشغول به کار هستند هم الزامی است. همچنین استفاده از کفش‌های ایمنی برای جلوگیری از آسیب دیدن پاها هم در این محیط‌ها توصیه می‌شود. هر شخص وظیفه دارد که نهایت دقت را برای محافظت از سلامتی خود در زمان کار کردن در این محیط‌ها داشته باشد.

سخن پایانی

برای ساختمان سازی شما باید مراحل ویژه و متعددی را پشت سر بگذارید تا در نهایت بتوانید به نتیجه مطلوبی دست پیدا کنید. در واقع خرید زمین اولین مرحله بوده و بعد از آن باید به سراغ مراحل اداری بروید. بعد از اخذ مجوز و بررسی استعلامات گرفته شده، می‌توانید وارد مراحل اجرا شوید. مراحل اجرا از آماده‌سازی زمین و فونداسیون شروع شده و در نهایت با نازک کاری و نمای ساختمان تمام می‌شوند.

مدت‌زمان اجرای همه مراحل تا حد زیادی به تعداد طبقات، بودجه در دسترس و حجم کار پروژه وابسته است. در قسمت‌های قبلی به صورت کلی همه مراحل صفر تا صد ساختمان سازی را مورد بررسی قرار دادیم. برای کسب اطلاعات جامع در این باره توصیه می‌کنیم همه مطالب ارائه شده را مطالعه کنید. همچنین مهم‌ترین نکات برای ساخت را نیز معرفی کردیم تا شما بتوانید بهترین نتیجه ممکن را از این روند دریافت کنید.

دسته بندی محصول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *