صرفه جویی در مصرف میلگرد

صرفه جویی در مصرف میلگرد
فهرست مطالب

در صنعت ساخت و ساز، میلگرد به عنوان یکی از اجزای حیاتی استفاده می‌ شود که برای تقویت و استحکام بتن به کار می‌ رود. با گذشت زمان و افزایش پی در پی هزینه‌ های ساخت و ساز و نوسانات مداوم در قیمت میلگرد، صنعتگران به دنبال راهکارهایی برای بهره‌ گیری بهینه از این منبع ارزشمند هستند. به‌طور کلی، صرفه‌ جویی در مصرف میلگرد نه‌ تنها به کاهش هزینه‌ ها کمک می‌ کند بلکه به بهبود کیفیت و عملکرد سازه‌ ها نیز کمک می‌ نماید.

در این مقاله، به بررسی اهمیت و روش‌ های صرفه‌ جویی در مصرف میلگرد خواهیم پرداخت. با بررسی نوسانات قیمت میلگرد و قیمت تیرآهن در بازار، اهمیت صرفه جویی در مصرف میلگرد را در صنعت ساخت و ساز متوجه خواهیم شد. همچنین، به بررسی راهکارهای کارآمد و حرفه‌ ای برای کاهش مصرف میلگرد و افزایش بهره‌ وری در ساختمان‌ سازی خواهیم پرداخت.

دلیل اهمیت صرفه جویی در مصرف میلگرد

میلگردها، قطعات فولادی استوانه ای هستند که از فولاد کربن متوسط و در طرح های مختلف ساده، آجدار یا آلیاژی تولید و به فروش می رسند. این مواد تاثیر بسیار مهمی در ساخت و ساز دارند. به همین دلیل تولیدکنندگان زیادی در سطح کشور، به تولید انواع مختلف میلگرد مشغول می باشند.

از آنجایی که میلگرد برای قسمت های مختلف سازه مورد نیاز است، مقدار قابل توجهی از آن هدر می رود، بنابراین در صورت عدم صرفه جویی میلگرد در زمان کوتاهی تمام می شود و باید برای خرید این قطعات هزینه زیادی صرف کنید.

برای درک بهتر اهمیت استفاده از میلگرد، خوب است به این مثال توجه کنید: فرض کنید شخصی قصد دارد خانه ای در مساحت ۲۰۰۰ متر بسازد. در اینجا او به ۱۰۰۰ تن میلگرد نیاز دارد. حالا اگر بخواهد از روش های قدیمی ساختمان سازی استفاده کند باید هزینه زیادی بپردازد و پول زیادی برای میلگرد صرف کند. اما با استفاده از روش های جدید، استفاده از میلگرد بین ۱۵ تا ۳۰ درصد کاهش می یابد که تاثیر بسزایی در هزینه ها دارد.

احتمالا بسیاری از افراد تصور می کنند که با صرفه جویی در مصرف میلگرد، کیفیت پروژه کاهش می یابد. در صورتی که این روش نه تنها باعث کاهش دوام ساختمان نمی شود، بلکه استحکام و دوام آن را نیز افزایش می دهد، زیرا با علم روز و دانش کامل همخوانی دارد.
این کار علاوه بر افزایش مقاومت ساختمان، مزایا و ویژگی های مثبت دیگری نیز دارد. به عنوان مثال، بهره وری را افزایش می دهد و خطاهای عملکرد را کاهش می دهد. بنابراین، تکنسین ها پروژه را با دقت مدیریت می کنند.

آشنایی با بهترین روش های صرفه جویی در مصرف میلگرد

راه حل های مختلفی برای کاهش مقدار میلگرد مصرفی در ساختمان وجود دارد. در ادامه نگاهی دقیق تر به برخی از مهمترین آنها خواهیم داشت.

۱. استفاده از روش های جدید اتصال میلگردهای تقویت کننده

تحقیقات نشان می دهد که استفاده از روش های سنتی، مصالح زیادی را از دست می دهد. در روش اورلب دو سر تقویت کننده در فاصله معینی از یکدیگر قرار می گیرند و به کمک سیم یا جوش به یکدیگر متصل می شوند. این امر، باعث فرو ریختن بخشی از میلگرد می شود. امروزه از روش های جدیدی مانند کوپلر و فورجینگ استفاده می کنند. در روش فورجینگ از فشار و حرارت برای اتصال دو سر میلگرد و در روش کوپلر دو سر میلگرد به کمک قطعه مکانیکی به هم متصل می شوند.

روش جدید دیگر برای صرفه جویی در مصرف میلگرد استفاده از میلگردهای پیش ساخته است که در آن میلگرد به صورت یک تکه در طول مورد نیاز ساخته می شود و دو سر آن نیازی به اتصال ندارد. استفاده از این روش ها می تواند ضمن کاهش هزینه ها، کیفیت اتصال را بهبود بخشد و همچنین سرعت ساخت را افزایش دهد.

۲. انتخاب دقیق میلگرد با قطر مناسب

استانداردها و محاسبات لازم قطر میلگرد را تعیین می کند. اگر مقطعی با قطر بیشتر از حد لازم انتخاب کنیم، مقداری از آن را هدر خواهیم داد. یک مهندس حرفه ای می تواند قطر استاندارد را محاسبه کند. هنگام محاسبه قطر اسمی میلگرد، شرایط موجود و میزان بار وارده بر سازه را در نظر می گیرد. کیفیت اتصالات پارامتری است که در هنگام خرید باید به آن توجه ویژه ای شود. در ابتدا، ممکن است فکر کنید که وسایل کم کیفیت ارزان هستند و در هزینه صرفه جویی می کنند. اما پس از مدتی این نوع تجهیزات آسیب زیادی به سازه وارد می کند و شما را مجبور به پرداخت هزینه های زیادی برای نگهداری می نماید.

۳. کاهش خطا با استخدام پرسنل آموزش دیده

بهتر است از کارکنان ماهر و با تجربه استفاده کنید، که قادر به رعایت دقیق دستورالعمل‌ های شما باشند و در طول پروژه، استفاده از میلگرد را به حداقل برسانند. یک کارگر با تجربه، قادر است در هنگام برش میلگرد، مطابق با اصول تعیین شده برش‌ های صحیح و منظمی انجام دهد. برش‌ های نامنظم و نامناسب، می‌ توانند منجر به هدر رفتن میلگرد به مقدار قابل توجهی شود. بنابراین، انتخاب یک کارشناس با تجربه در زمینه ساختمانی، می‌ تواند به شما کمک کند تا در مصرف میلگرد صرفه‌ جویی کافی داشته باشید.

۴. استفاده از بتن مسلح

بتن مسلح، جایگزین خوبی برای نوع معمولی است که به صرفه جویی در استفاده از میلگرد کمک می کند.

۵. استفاده از میلگرد بازیافتی

یکی دیگر از راه های کاهش مصرف میلگرد استفاده از میلگرد قدیمی یا بازیافتی است که باعث کاهش هزینه ها و حفظ منابع معدنی می شود. علاوه بر این، اگر برش ها به درستی انجام شوند، می توان از هدر رفتن میلگردها جلوگیری کرد. اصول مدیریت پسماند میلگرد به طور موثر میزان زباله و ضایعات آن را کاهش می دهد. این شامل بازیافت قطعات محصول و دفع مناسب است.

۶. طراحی اصولی برای صرفه جویی در مصرف میلگرد

در گذشته، کاربران از نقشه های پایه با طراحی خوب استفاده نمی کردند. این امر باعث افزایش میلگردهای مورد نیاز و هزینه های مربوط به اجرای سازه می شود. از طرفی عدم استفاده از نقشه با طراحی نامناسب می تواند ۲۰ درصد استحکام سازه را کاهش دهد. بنابراین برای صرفه جویی در مصرف میلگرد، باید از برنامه مخصوص با طراحی مدرن و ابتدایی استفاده کرد. امروزه، متخصصان با استفاده از علوم مختلف مانند اوریگامی چارچوب های سازه ای را با میلگردهای کمتر طراحی و اجرا می کنند.

سخن پایانی

اگر به طور مداوم در ساخت و اجرای انواع ساختمان ها از میلگرد استفاده می کنید، برای صرفه جویی در مصرف میلگرد و کاهش هزینه پروژه، از روش های ذکر شده استفاده کنید. اگر پیمانکار از روش سنتی برای ساخت سازه استفاده کند، مجبور است میلگرد زیادی خریداری کند که بر هزینه نهایی پروژه تاثیر می گذارد. اما با صرفه جویی در مصرف میلگرد، می توانید به میزان قابل توجهی بین ۱۵ تا ۳۰ درصد از هزینه و در عین حال بهره وری و کیفیت را کاهش دهید.

دسته بندی محصول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *