شرایط نا ایمن در محیط کار

شرایط نا ایمن در محیط کار
فهرست مطالب

ایمنی محیط کار جهت حفاظت از سلامت کارکنان بسیار اهمیت دارد. بنابراین کارفرمایان موظفند از کارکنان در برابر تمامی تهدیدات سلامت و جان آنها محافظت کنند. در برخی از مشاغل، یک فرد اغلب با تجهیزات، ابزار یا محیط هایی کار می کند که می تواند سلامت یا زندگی او را به خطر بیندازد. بنابراین امنیت در مقابل شرایط نا ایمن در محیط کار ساختمانی و کار با میلگرد از اهمیت بالایی برخوردار است.

هر حادثه ای دلیلی دارد، بنابراین باید با آموزش، اقدامات فنی، نظم و انضباط و نظارت دقیق، عوامل بروز حوادث شناسایی و رفع شوند. هرج و مرج در محل کار می تواند منجر به حوادث مختلف شود، در واقع محیط های آشفته مستعد انواع حوادث هستند. و علل اصلی حوادث در محل کار پرتگاه ها و لبه ها، مواد خطرناک، بی نظمی، اختلال در سیستم تهویه و غیره می باشد.

اثرات خوردگی میلگرد و شرایط نا ایمن در محیط کار

خوردگی میلگرد یک مشکل جدی در صنعت مهندسی سازه است که می تواند به طور جدی یکپارچگی و ایمنی سازه ها را به خطر بیندازد. میلگرد جزء مهمی در سازه های بتنی است؛ زیرا مقاومت کششی لازم را برای بتن فراهم می کند. هنگامی که این قطعه دچار خوردگی می شود، به تدریج سطح مقطع خود را از دست می دهد و ظرفیت حمل بار را کاهش می دهد. این از دست دادن سطح مقطع می تواند منجر به تضعیف سازه شده و منجر به ترک خوردگی و احتمال ریزش سازه شود. بنابراین، تشخیص و تصحیح خوردگی ها در میلگرد برای حفظ یکپارچگی و ایمنی سازه حیاتی است.

یکی از اثرات اصلی خوردگی میلگرد این است که باعث کاهش استحکام پیوند بین میلگرد و بتن اطراف می شود. هنگامی که میلگرد خورده می شود، لایه ای از خوردگی را تشکیل می دهد که حجم آن افزایش می یابد و فشار زیادی ایجاد می کند و باعث جدا شدن میلگرد از بتن اطراف می شود. کاهش استحکام می تواند به طور قابل توجهی مقاومت کلی یک سازه بتن مسلح را کاهش دهد و آن را مستعد شکست تحت بار کند.

یکی دیگر از پیامدهای مهم خوردگی میلگرد، پتانسیل ایجاد حفره های موضعی برای ایجاد سوراخ های کوچک در سطح میلگرد است. این سوراخ ها در نهایت می توانند منجر به شکست کامل میلگرد و در نتیجه سازه بتن مسلح شوند. خوردگی موضعی می تواند چالش برانگیز باشد و به بازرسی منظم و نظارت بر وضعیت سازه برای جلوگیری از شکست فاجعه بار نیاز دارد.

در نتیجه، خوردگی میلگرد یک تهدید جدی برای یکپارچگی و ایمنی سازه های بتن مسلح است. بازرسی و نگهداری منظم برای شناسایی و به حداقل رساندن اثرات خوردگی میلگرد و اطمینان از ایمن ماندن سازه ها برای استفاده در طول عمر مورد نظرشان مهم است. 

کار با میلگرد و تاثیر آن بر ایمنی سازه

خوردگی میلگرد یک مشکل رایج در صنعت ساخت و ساز است که می تواند یک خطر ایمنی باشد. در یک مطالعه موردی قابل توجه میلگرد خورده شده در پارکینگ چند طبقه به سازه بتنی آسیب جدی وارد کرده است. در نتیجه کل ساختمان باید تعطیل می شد. خوردگی در اثر وجود یون های کلرید در بتن که وارد سطح می شوند و با میلگرد واکنش می دهند ایجاد می شود. خوردگی باعث انبساط میلگرد می گردد و این امر باعث ترک خوردن بتن اطراف می شود. و یکپارچگی سازه ای ساختمان را کاهش می دهد. در نتیجه باعث به وجود آمدن شرایط نا ایمن در محیط ساختمانی می شود.

نمونه دیگری از تاثیر خوردگی میلگرد بر ایمنی ساختمان، تخریب یک ساختمان آپارتمان مسکونی در آمریکا در سال ۲۰۱۷ است که این تخریب به دلیل فرسودگی ستون های سازه ای ساختمان بوده است که با تیرهای فولادی خورده شده تقویت شده اند. میلگرد آسیب دیده به مرور زمان ستون ها را ضعیف کرد و در نهایت کل ساختمان فرو ریخت و تعداد زیادی کشته و تعداد زیادی زخمی شدند. این فاجعه بر اهمیت بازرسی و نگهداری منظم ساختمان ها، به ‌ویژه ساختمان هایی که در مناطق آسیب پذیر هستند، تأکید می کند.

مورد بعدی به وجود آمدن خوردگی در میلگردهای یک پل بود، که سازه را، برای رانندگان ناپایدار و ناایمن کرد. خوردگی ناشی از نفوذ آب به داخل بتن بود که باعث زنگ زدگی روی میلگرد شد. میلگرد خورده شده، بتن را ضعیف کرده و باعث افتادگی و ترک خوردن پل گردید. خسارات وارده به حدی بود که در حین انجام تعمیرات، پل برای چندین ماه بسته شد و باعث ناراحتی و زیان مالی قابل توجهی برای مسافران و مشاغل در منطقه گردید. این حادثه اهمیت اقدامات پیشگیرانه برای تشخیص خوردگی میلگرد جهت جلوگیری از به وجود آمدن شرایط نا ایمن در محیط کار را برجسته می کند.

پارامترهایی که باعث شرایط نا ایمن در محیط کار ساختمانی می شوند؟

عواملی که منجر به رفتار ناایمن در محیط کار و کار با میلگرد می شود عبارتند از: مواردی مانند خستگی ناشی از کار مکرر در شب، نور ناکافی، از دست دادن انگیزه، نداشتن تحصیلات و مهارت کافی، کار کردن بی حوصله و … .

علاوه بر این، گفته شده که شرایط نا ایمن در محیط کار باعث بروز حوادثی برای افراد حاضر در محل می شود. علل اصلی تصادفات ناشی از محیط کار نا ایمن عبارتند از:

  • وجود لبه ها و شیب های محافظت نشده
  • کار کردن بدون علائم هشدار دهنده
  • بی نظمی و وجود زباله در کارگاه
  • مواد سمی و خطرناک
  • نبود یا آسیب دیدن سیستم تهویه
  • عدم دسترسی به ابزار و تجهیزات لازم
  • استفاده از تجهیزات بدون پوشش ایمنی
  • وجود شرایط زیان آور فیزیکی و شیمیایی در محیط کار

 

در ادامه برخی از مهمترین عوامل و شرایط نا ایمن در محیط کار ساختمانی را بررسی خواهیم کرد.

۱. وجود لبه ها و شیب های محافظت نشده

کلیه قسمت های مستعد سقوط از قبیل چاله آسانسور، دیوارهای عمودی و کف ساختمان ها، تمامی سوراخ ها و منافذ باید با اقدامات حفاظتی مناسب محافظت و بسته شوند. به گونه ای که افراد اجازه ورود به منطقه خطر را نداشته باشند و با علائم هشدار دهنده هشدارهای لازم به فرد داده شود.

در مورد خطر سقوط و نیاز به دوری از مناطق خطرناک باید اطلاعات کافی به همه افراد ارائه شود. لازم به ذکر است که گارد باید به اندازه کافی قوی باشد تا از ورود افراد به منطقه خطر جلوگیری کند.

۲. وجود مواد مضر و نا ایمن در محیط کار ساختمانی

یکی از عوامل مهم در ایجاد شرایط ناایمن در محیط کار، مواد خطرناکی است که فرد ممکن است در معرض آنها قرار گیرد. این عوامل عبارتند از بنزین، نفت، آزبست، سرب، حلال ها، مواد شیمیایی قابل اشتعال و انفجار.

برای محافظت از محیط زیست، بهتر است تا حد امکان این اقلام را در خارج از محیط کار نگهداری کنید. اگر بتوان به جای آن از مواد کم خطرتر استفاده کرد، جایگزینی این موارد ممکن است بهترین راه حل باشد. در نهایت، هشدارها و آموزش های مناسب باید به کارکنان ارائه شود تا احتمال خطر کمتر شود.

۳. اختلال و هرج و مرج در کارگاه ساختمانی

اختلال و بهم ریختگی در کارگاه باعث بروز حوادث می شود، در واقع یک کارگاه به هم ریخته مستعد حوادث می باشد. هرگز نباید برنامه ریزی و مرتب کردن کارگاه را به آینده و زمان مناسب موکول کنید. قطعات و ابزار رها شده در محیط کار بارها دیده شده است که باعث بروز حوادث و تصادفات می شود.

۴. استفاده از دستگاه های محافظت نشده و بدون پوشش ایمنی

یکی دیگر از دلایل و شرایط نا ایمن در محیط کار وجود تجهیزات متحرکی است که ممکن است در هنگام حرکت به جلو و عقب به دست یا بدن اپراتور برخورد کند.

بنابراین باید به درستی محافظت شود تا از دسترسی به دست یا بدن یا حتی بخشی از لباس که منجر به کشیده شدن بدن توسط دستگاه می شود جلوگیری شود. هنگام کار، همیشه باید از محافظ داخلی دستگاه به بهترین نحو استفاده کنید.

سخن پایانی

در این مقاله از سایت کیلوتن تمامی عوامل و شرایطی که منجر به شرایط نا ایمن در محیط کار می شود را مورد بررسی قرار داده ایم. سلامت کارکنان و کارگران در محل کار بسیار مهم است. بنابراین بی توجهی به آنها گاهی خسارات و حوادث جبران ناپذیری را به دنبال دارد.

در نهایت باید به یاد داشته باشیم که چون مردم به صورت اجتماعی زندگی می کنند و با هم در ارتباط هستند، اگر باعث آسیب یا حادثه ای شوند، بار سنگین آسیب را خودشان به دوش می کشند. بنابراین هر انسانی در قبال خود و دیگران مسئولیت جدی دارد تا خود و دیگران را از آسیب حفظ کند.
برای جلوگیری از به وجود آمدن شرایط نا ایمن در محیط کار ساختمانی و کار با میلگرد و دستیابی به اهداف ایمنی یعنی کاهش تصادفات، تلفات مادی و صدمات جانی و همچنین ایجاد روحیه بهتر، روابط انسانی کاملتر و افزایش سطح تولید، باید ایمنی را باور کرده و موظف به رعایت آن باشیم.

شما عزیزان می توانید با جستجو در سایت کیلوتن اقدام به خرید آنلاین میلگرد و انواع مقاطع فولادی نمایید و تمامی این مصالح ساختمانی را با بهترین قیمت تهیه کنید.

دسته بندی محصول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *