اسکلت بتنی یا فلزی؟ کدام امن تر است؟

اسکلت بتنی یا فلزی؟ کدام امن تر است؟
فهرست مطالب

روش های متداول ساخت و ساز ساختمان در سراسر جهان، ساختمان های اسکلت بتنی یا فلزی هستند. سازه های فریم لس (Light Steel Frame)  بدون اسکلت، معمولا در ساختمان هایی با متراژ و ارتفاع کم استفاده می شود، که اهمیت چندانی ندارند. در ایران سازه های فلزی در گذشته رواج داشت، اما امروزه به دلیل شناخت مزایای سازه های بتنی این نوع اسکلت جایگاه بسیار خوبی در صنعت ساختمان پیدا کرده است. انتخاب نوع اسکلت بتنی یا فلزی به عوامل تعیین کننده متعددی بستگی دارد، که مهمترین آن ها عبارتند از: منطقه جغرافیایی، محل ساخت سازه، زمان لازم برای تکمیل پروژه، مقاومت مورد نیاز سازه، تکمیل پروژه بودجه. حال بیایید به تفاوت سازه های فلزی و بتنی بپردازیم، و مزایا و معایب سازه های بتنی یا فلزی را مورد بحث قرار دهیم. همچنین جهت اطلاع از قیمت میلگرد و قیمت روز تیرآهن می توانید به صفحات مربوطه مراجعه نمایید.

اسکلت بتنی یا فلزی، کدام بهتر است؟

سازه فلزی یا بتنی؟ این سوالی است که امروزه بسیاری از افراد شاغل در صنعت ساختمان، اعم از مهندسین با تجربه و کم تجربه با آن مواجه خواهند شد. در پاسخ به این سوال باید گفت که هر سازه ای، بسته به موقعیت و شرایط استفاده، می تواند مزایا و معایب خود را داشته باشد. 

اسکلت بتنی به دلیل مقاومت بیشتر در برابر آتش‌ سوزی، ایمنی ساختمان را افزایش می ‌دهد. همچنین، این نوع اسکلت به دلیل انعطاف ‌پذیری مناسب خود، می‌ تواند لرزش‌ های زلزله را به خوبی جذب کند و از فرو ریختن سازه جلوگیری کند. در عین حال، اسکلت فلزی با زمان ساخت کوتاه‌ تر، می‌ تواند به سرعت بیشتری ساختمان را احداث کرده و صرفه‌ جویی در زمان و هزینه داشته باشد. همچنین، وزن کمتر و امکان انعطاف در طراحی، از دیگر مزایای این نوع اسکلت است. با این حال، انتخاب بین این دو نوع اسکلت باید با توجه به شرایط و نیازهای خاص هر پروژه صورت گیرد و بهتر است قبل از تصمیم‌ گیری، با متخصصان و مهندسان مشورت شود.

سازه با اسکلت بتنی

همانطور که از نام این سازه مشخص است، اسکلت ساختمان بتنی، سازه ای از بتن مسلح است. بتن مسلح از سیمان، شن، ماسه، فولاد و میلگرد تشکیل شده است. لازم به ذکر است که معمولا سازه های بتنی، به شکل عمری طراحی می شوند. این بدان معناست که هر مهندس طراحی سازه بتنی، این نوع سازه را برای یک عمر خاص طراحی می کند. به عنوان مثال، عمر مفید ساختمان با اسکلت بتنی، می تواند ۶۰ سال باشد.

سازه با اسکلت فلزی

در سازه های فلزی، از مقاطع فولادی مانند ستون های جعبه ای و انواع ورق فولادی، به عنوان مقاطع اصلی سازه استفاده می شود. مصالح به کار رفته در ساخت سازه فلزی، بر قیمت نهایی خانه تاثیر می گذارد. اتصالات در سازه های فلزی، با پیچ و مهره و پرچ یا جوش انجام می شود.

مقاومت اسکلت بتنی بیشتر است یا فلزی؟

تقریبا تمامی ساخت و سازهای در حال ساخت کشور، زیر نظر مهندسین ساختمان و سازه های اجرایی مربوطه انجام می شود. در صورتی که ساختمان نتواند محل امنی برای ساکنین باشد، مجوزی دریافت نخواهد کرد. این موضوع که قصد دارید یک ساختمان چند طبقه راه اندازی کنید، بسیار مهم است. در ابتدا روش صحیح ساخت سازه، توسط مهندسان و مدیران به شما داده می شود.
از نظر مقاومت در برابر زلزله، هر دو سازه کارایی بالایی دارند و در سال های اخیر عملکرد خوبی داشته اند. سازه های بتنی و فلزی از این نظر پذیرفته شده اند. البته ساخت پروژه باید مطابق با استانداردهای اعلام شده باشد و در این مورد، نظر شخصی دخیل نیست. همچنین عمر مفید سازه بتنی نیز باید در نظر گرفته شود.

یکی از نکاتی که در مقایسه اسکلت بتنی یا فلزی باید مورد بررسی قرار گیرد، مسئله حرارت و مقاومت در برابر آتش است. در این حالت مقاومت سازه بتنی در برابر آتش بسیار بالا بوده و مزیت مهمی محسوب می شود، در حالی که سازه فلزی به دلیل مقاومت کم در برابر حرارت و آتش زیاد توصیه نمی شود. اگرچه سازه های فلزی نیز در بسیاری از موارد دیگر مزیت های خاص خود را دارند.

بررسی سرعت اجرا در اسکلت بتنی و فلزی

مقایسه بتن یا فولاد نسبت به سرعت ساخت هر کدام، موضوع مهمی‌ست که در این قسمت از مقاله مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در بسیاری از موارد، افراد به زمان ساخت سازه توجه نشان می دهند. واضح است که سرعت اجرای اسکلت فلزی سریع بوده و این سازه در مدت زمان کوتاهی آماده می شود. در اسکلت بتنی طبقات یکی یکی ساخته می شوند و پس از اتمام طبقه همکف، کار طبقه بعدی شروع می شود.

در سیستم فولادی پس از آماده سازی ستون، در مدت زمان کوتاهی طبقات بسیاری تشکیل می شوند. با توجه به اینکه زمان اجرا در اسکلت فلزی کمتر خواهد بود، این امر می تواند تاثیر مثبتی در بازگشت سریع سرمایه داشته باشد. از این نظر سازه بتنی نسبت به فلزی برتری دارد و این یک مزیت مهم محسوب می شود.

مقایسه قیمت سازه با اسکلت بتنی و فلزی

بدون شک یکی از مهم ترین عوامل در ساخت، هزینه نهایی و همچنین هزینه های ثابت اولیه است که در شروع پروژه باید در نظر گرفته شود. در مقایسه اسکلت بتنی یا فلزی، می توان به این نکته اشاره کرد که در سازه های بتنی، طبقات به صورت متوالی ساخته می شوند؛ بنابراین می توان ابتدا طبقه اول را تکمیل کرد و در نتیجه هزینه شروع پروژه را کاهش داد.

این امر در سازه های فلزی غیرممکن است و بهتر است در ابتدا تمامی تیرهای لازم برای ساخت سازه آماده شود و همزمان پروژه تکمیل گردد. با این حال، مشخص است که با مقایسه این دو سازه، سازه فلزی برای راه اندازی نیاز به هزینه بیشتری دارد. در این مقیاس، سازه های بتنی اقتصادی و مقرون به صرفه هستند. البته این پارامترها به تنهایی برای تصمیم گیری نهایی کافی نیستند و باید موارد دیگری را نیز در نظر بگیرید. 

بسیاری از افراد بر روی وام مسکن حساب ویژه ای باز می کنند، این افراد می توانند از فاصله زمانی ساخت طبقات در اسکلت بتنی استفاده کنند. در ساخت سازه های فلزی، وجود نقدینگی لازم و ضروری است؛ اما در سازه های بتنی می توان از وام نیز استفاده کرد و طبقات را به تدریج بالا برد.

هزینه ساخت اسکلت بتنی یا سازه فولادی

در این قسمت قصد داریم هزینه تقریبی ساخت اسکلت بتنی یا فلزی را برای شما محاسبه کرده و با هم مقایسه کنیم. مهمترین هزینه، هزینه قطعات فولادی مورد استفاده در پروژه است. این هزینه بستگی به قیمت روز آهن دارد و باید این قیمت را از سایت های معتبری مثل سایت کیلوتن تهیه کنید. برای هر متر مربع بسته به پراکندگی و تراکم ساختمان بین ۸۵ تا ۱۳۰ کیلوگرم تیرآهن مورد نیاز است، که می توانید این عدد را در متراژ زمین خود ضرب کنید و قیمت روز تیرآهن را بدست آورید.

هزینه دیگری که باید در نظر گرفت دستمزد جوشکاران و کارگران ماهر است، که به ازای هر کیلوگرم محاسبه می شود. این مبلغ نیز می تواند مبلغ زیادی در پروژه باشد. هزینه بتن مورد استفاده برای پی و سقف نیز، در ردیف سوم هزینه های ساخت اسکلت فلزی قرار دارد.

اسکلت بتنی یا فلزی، کدام بهتر است؟

با توجه به تفاوت اسکلت بتنی و اسکلت فلزی، هر کدام از این سازه ها برای شرایط خاص خود مناسب هستند. به عنوان مثال، زمانی که نمی خواهیم ساختمان سنگین باشد، و سرعت ساخت نیز برای ما مهم است و همچنین زمانی که مقاومت بالای مصالح ساختمانی مورد نیاز است، سازه اسکلت فلزی یک انتخاب عالی محسوب می شود. اما اگر هزینه ساخت و مقاومت حرارتی در همین سازه مورد نظر باشد، بهتر است از بتن برای ساخت و ساز استفاده شود.

به طور کلی نمی توان در یک کلمه گفت که اسکلت فولادی بهتر است یا بتنی، زیرا باید عوامل مختلفی را در نظر گرفت. برخی بر این باورند که ساخت سازه بتنی به دلیل ستون های بزرگ، محدودیت هایی در طراحی بهینه سازه ایجاد می کند، در حالی که سازه فولادی هیچ مانعی در این زمینه ندارد.

همچنین باید در نظر داشت که در اکثر موارد مشکل هزینه، بزرگترین محدودیت است. در سازه بتنی، طرحی با هر دهانه و ارتفاع سقف دلخواه را می توان با کمترین افزایش هزینه اجرا کرد؛ اما در مورد اسکلت فلزی، با افزایش طول دهانه، هزینه ها به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

مجموعه کیلوتن عرضه کننده انواع مصالح و تجهیزات ساختمانی و مرجعی مطمئن برای استعلام قیمت میلگرد و تیرآهن می باشد. با مراجعه به فروشگاه اینترنتی کیلوتن، می توانید از بهترین برندهای موجود در بازار خرید کنید.

دسته بندی محصول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *