انواع ورق فولادی و کاربرد آن

انواع ورق فولادی و کاربرد آن
فهرست مطالب

آشنایی با انواع ورق فولادی و کاربرد آن، به دلیل تنوع گسترده ورق های فولادی و خواص منحصر بفرد، هنگام خرید اهمیت زیادی دارد. تنوع گسترده ورق های فولادی، باعث شده است که صنایع کوچک و بزرگ تجاری، از آن به عنوان بخشی از ساختار، محصولات یا تجهیزات خود استفاده کنند. هر صنعتی با توجه به نیاز خود از انواع ورق های فولادی استفاده می کند. به عنوان مثال، نوع ورق مورد استفاده در صنعت خودروسازی برای صنعت ساختمان مناسب نیست.

در ادامه این مقاله از وبسایت کیلوتن، به معرفی انواع ورق فولادی و کاربرد آن ها می پردازیم. همچنین برای مشاهده قیمت ورق سیاه، قیمت ورق روغنی، قیمت ورق گالوانیزه و سایر انواع ورق می توانید به وبسایت کیلوتن مراجعه کنید. 

آشنایی با انواع ورق فولادی

ورق فولادی یکی از پرکاربردترین محصولات فولادی است و در صنایع مختلف، از جمله ساخت و ساز، خودروسازی، بسته‌ بندی و صنایع غذایی کاربرد دارد. ورق فولادی بر اساس روش تولید، مواد اولیه مورد استفاده و استانداردهای رعایت شده در تولید، به انواع مختلفی تقسیم می‌ شود. برخی از انواع ورق فولادی عبارتند از: ورق سیاه، ورق روغنی، ورق گالوانیزه، ورق رنگی، ورق استیل و…

انواع ورق های فولادی را می توان با توجه روش تولید و جنس آن ها طبقه بندی کرد. از آن جایی که هر فولادی خواص خود را دارد، کاربرد متفاوتی نیز دارد. علاوه بر مواد اولیه و روش تولید، استاندارد و تکنولوژی مورد استفاده در هر کارخانه نیز به آن خواص ویژه ای می بخشد. به عنوان مثال، خواص فیزیکی ورق گالوانیزه با ورق سیاه متفاوت است. برای استفاده از انواع ورق های فولادی در پروژه مورد نظر باید این جنبه را نیز در نظر بگیریم.

روش تولید انواع ورق فولادی

ورق های فولادی بر اساس روش تولید به دو دسته ورق های نورد گرم و ورق های نورد سرد تقسیم می شوند.

ورق های نورد گرم

ورق‌ های نورد گرم از طریق نورد شمش فولادی و در دمای بالا تولید می‌ شوند، که معمولا در بازه ۹۰۰ تا ۱۲۰۰ درجه سانتی گراد قرار دارد. در این فرآیند، شمش فولادی بین دو غلتک قرار گرفته و با چرخش غلتک‌ ها، ضخامت شمش کاهش می‌ یابد و طول آن افزایش می‌ یابد.
ورق‌ های نورد گرم به دلیل استحکام و مقاومت در برابر خوردگی بالا، برای کاربردهایی که به این ویژگی‌ ها نیاز دارند، مناسب هستند. این ورق‌ ها عمدتا در ساخت سازه‌ های فلزی، تولید لوازم خانگی و قطعات صنعتی به کار می‌ روند.
در حین تولید ورق‌ های نورد گرم، احتمال وجود ذرات زغال و سایر آلاینده‌ ها و همچنین ایجاد ناهمواری‌ ها بر روی سطح آنها وجود دارد. بنابراین، ورق‌ های فولادی نورد گرم از سطح ظاهری صاف و صیقلی برخوردار نمی‌ باشند. این نکته باید در نظر گرفته شود تا در انتخاب و استفاده از آنها، موارد مرتبط با سطح و ظاهر آنها مد نظر قرار گیرد.

ورق های نورد سرد

ورق‌ های نورد سرد از طریق نورد ورق‌ های نورد گرم و در دمای محیط تولید می‌ شوند. در این فرآیند، ورق‌ های نورد گرم ابتدا گرم می‌ شوند و سپس در بین دو غلتک قرار می‌ گیرند. با چرخش غلتک‌ ها، ضخامت ورق کاهش می‌ یابد و طول آن افزایش می‌ یابد.
ورق‌ های نورد سرد برای کاربردهایی که نیاز به سطح صاف و صیقلی، دقت ابعادی بالا و قابلیت جوشکاری بالایی دارند، مناسب هستند. این ورق‌ ها معمولا در ساخت لوازم آشپزخانه، مبلمان و سقف‌ های شیروانی کاربرد دارند. ورق‌ های تولید شده با فرایند نورد سرد، به طور معمول دارای کیفیت سطحی مناسب هستند؛ یعنی از سطحی براق و البته صیقلی برخوردارند.
به دلیل این ویژگی‌ های مهم، در بسیاری از مصارف که شکل ظاهری اهمیت دارد، این ورق‌ ها مورد استفاده قرار می‌ گیرند. همچنین، این ورق‌ ها می‌ توانند به صورت مستقیم مورد استفاده قرار گیرند یا بعد از اعمال تغییرات، به تجهیزات دیگری تبدیل شوند.

ورق سیاه

ورق سیاه که به نام ورق گرم نیز شناخته می شود یکی از پرکاربردترین ورق های موجود در بازار است. این محصول با استفاده از روش نورد گرم تولید می‌ شود. در این فرآیند، ابتدا شمش های فولادی با حرارت بالا ذوب می شوند. سپس وارد فرآیند نورد می‌ شود و به آرامی منبسط و صاف می‌ شوند تا به شکل مستطیلی برسند. در طول این فرآیند، به دلیل دمای بالای شمش، مسیر فرآیند توسط آب خنک می‌ شود و پس از هر مرحله نورد، محصول خروجی مجددا وارد کوره می‌ شود تا به دمای مناسب برسد. ورق‌ های ساخته شده از این فرآیند عمدتا سطح ظاهری مناسبی ندارند و به طور معمول صاف و صیقلی نیستند؛ بنابراین، اغلب در مواردی استفاده می‌ شوند که شکل ظاهری اهمیت زیادی ندارد. کارخانه‌ هایی نظیر کارخانه فولاد مبارکه، اکسین اهواز، فولاد صبا و فولاد کاویان در تولید این محصول فعالیت دارند.
 

کاربرد ورق سیاه

این محصول به دلیل مواد اولیه مرغوب و روش ساخت در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می گیرد و جایگاه خود را تثبیت کرده است. به طور کلی می توان به کاربرد آن در تولید بدنه خودرو، لوله درز دار، انواع پروفیل، کفپوش خودرو، ساخت نفتکش، کشتی سازی و … اشاره نمود. 

ورق روغنی

ورق روغنی، در بازار به دلیل سطح صاف، براق و صیقلی شناخته می شود. این نوع ورق با استفاده از روش نورد سرد تولید می‌ شود، که عامل اصلی براقی سطح محصول می‌ شود. هدف اصلی از تولید این نوع ورق، دستیابی به کیفیت سطح بالا و تولید ورق با ضخامت کمتر است. ورق روغنی در ضخامت های مختلف تولید می شود و امکان تولید آن، با ضخامت های کمتر از ورق سیاه وجود دارد. 

فرآیند تولید ورق روغنی به این صورت است که محصول حاصل از فرآیند نورد گرم، مراحل اسیدشویی را طی می‌کند و پس از اتمام این فرآیند، مجددا ورق، روغنی کاری و رول می‌ شود. این نوع از ورق‌ های فولادی در فرآیند نورد سرد تولید می‌ شوند. ورق‌ های روغنی به دلیل عدم تاثیر حرارت در طول فرآیند تولید، سطحی بسیار براق و صیقلی دارند. به همین دلیل، این ورق‌ ها برای مصارفی استفاده می‌ شوند که شکل ظاهری آنها از اهمیت بالایی برخوردار است.

کاربرد ورق روغنی

این محصول کاربردهای زیادی در صنعت دارد، بنابراین قیمت ورق روغنی برای بسیاری از افراد حائز اهمیت است. این مقطع فولادی در قطعات خودرو، مبلمان اداری، پانل های غیر قابل انعطاف، لوازم خانگی، محصول پایه برای ساخت ورق های گالوانیزه، ساخت لوله و غیره استفاده می شود.

ورق اسیدشویی

نوع دیگری از ورق ها، ورق اسیدشویی است. پس از تولید در فرآیند نورد گرم، به دلیل دمای بالای ورق و پاشش مداوم آب بر روی سطح آن در طی فرآیند خنک سازی، اکسید آهن بر روی سطح ورق تشکیل می شود. حال برای حذف لایه های اکسید شده روی سطح ورق، فرآیند اسیدشویی روی آن انجام می گردد.

فرآیند اسیدشویی به این صورت است که ورق روی دستگاه مورد نظر قرار می گیرد و وارد خط اسیدشویی می شود. در خط شستشوی اسید، ورق از یک مخزن اسید عبور می کند و پس از تکمیل فرآیند به صورت رول جمع آوری می شود.

کاربرد ورق اسیدشویی

در تولید ورق های روغنی از ورق های اسید شویی استفاده می شود. تولید خط لوله نفت و گاز، صنعت کشتی سازی، قطعات و شاسی خودرو و بسیاری موارد دیگر از این محصول استفاده می نمایند.

ورق گالوانیزه

از آنجایی که زنگ زدگی و خوردگی ورق های فولادی همواره مورد توجه بوده و از طرفی تولید فولاد و ورق های فولادی مقاوم در برابر خوردگی برای مصارف صنعتی مقرون به صرفه نیست، بنابراین ورق های گالوانیزه تولید و ساخته می شوند. روش های مختلفی برای پوشش ورق های فولادی وجود دارد، اما گالوانیزه کردن ورق ها به صرفه ترین روش است.

برای تولید ورق گالوانیزه از ورق روغنی استفاده می شود و روش کار به این صورت است که ورق روغن کاری شده را در حمامی از روی مذاب فرو می برند تا فلز روی با توجه به ضخامت مورد نیاز روی سطح ورق پوشش داده شود. مزیت ورق های گالوانیزه، مقاومت در برابر خوردگی در محیط های اسیدی و مرطوب است و این ورق ها دچار خوردگی و آسیب ناشی از خراش های سطحی نمی شوند.

کاربرد ورق گالوانیزه

از ورق های گالوانیزه در ساخت انواع مخازن، انواع تابلوهای برق، سقف و ساختمان هال اصلی و همچنین انواع لوازم آشپزخانه مانند ماشین لباسشویی استفاده می شود. جهت آشنایی با تفاوت های ورق سیاه و گالوانیزه، می توانید روی عبارت مربوطه کلیک کنید.

ورق رنگی

این محصول نیز یکی دیگر از انواع ورق ها است. ورق رنگی در واقع ورقه ای از ژلاتین می باشد که با روکش الکترواستاتیک جوهر پوشانده شده است. ورق های رنگی فولادی در ۱۵ رنگ مختلف تولید و به بازار عرضه می شوند. و معمولاً برای ساخت سقف، آلاچیق و اتاق زیر شیروانی، ساخت مبلمان و ادارات، ساخت تجهیزات تهویه مطبوع و گرمایش و غیره استفاده می گردند.

نوارهای فولادی با روکش رنگی جایگاه خود را در بازار تثبیت کرده اند؛ زیرا در انواع سقف ها، تولید لوازم خانگی، نمای داخلی و خارجی ساختمان ها، صنایع فولادی، کابین خودرو، وسایل نقلیه سنگین و غیره کاربرد دارند.

ورق استیل

ورق استیل نوع ویژه ای از ورق فولادی است که به دلیل آلیاژ به کار رفته در آن دارای خواص مکانیکی می باشد. این نوع ورق دارای خواص متعددی از جمله ضد زنگ بودن، قابل بازیافت و سختی و استحکام بالا می باشد. ورق فولادی از مواد مختلفی تشکیل شده است که درصد مصرف آن در این ورق متفاوت می باشد.

این عناصر خواص مکانیکی و حرارتی، مقاومت در برابر ضربه و مقاومت در برابر خوردگی ایجاد می کنند. لازم به ذکر است که این ورق فولادی در کشور ما تولید نمی شود، معمولا کشورهایی مانند چین، تایوان و آفریقای جنوبی کشورهای تولید کننده این ورق هستند.

مهمترین ویژگی این پنل ها خاصیت ضد زنگ بودن آن ها می باشد. یکی از اجزای ورق های فولادی کروم است که در صورت ترکیب با اکسیژن هوا، لایه ای از اکسید کروم روی ورق فولادی ایجاد می کند و این به جلوگیری از زنگ زدگی ورق استیل کمک می نماید.

با توجه به عناصر به کار رفته در تولید این محصول و خواص آن ها، انواع لوازم خانگی، بدنه خودروهای سواری، کامیون ها و هواپیماها، صنایع غذایی، انواع تانکرها و… از ورق استیل ساخته شده است.

سخن پایانی

فولاد یکی از پرکاربردترین فلزات در جهان است. با تولید انواع ورق های فولادی هر یک از این محصولات فولادی به روشی خاص با کاربردهای خاص برای صنعت و ساختمان استفاده می شود. در صورتی که صنایع مختلف از این ورق های فولادی استفاده نکنند به ناچار با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد. البته با استفاده از این محصولات شاهد پیشرفت های بزرگی در صنعت بوده ایم. تهیه و ساخت این محصولات نیاز به دانش زیادی دارد. خوشبختانه هر روز پیشرفت هایی برای ارائه ورق های با کیفیت بالاتر انجام می شود و البته حجم تولید نیز افزایش خواهد یافت.

شما همراهان گرامی میتوانید انواع این ورق های فولادی را با قیمت مناسب از سایت کیلوتن خریداری نمایید. همچنین می توانید جهت مشاوره رایگان با کارشناسان ما در تماس باشید.

دسته بندی محصول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *