انواع میلگرد مصرفی در بتن

انواع میلگرد مصرفی در بتن
فهرست مطالب
آیا می دانید که چه نوع میلگردهایی در بتن استفاده می شود؟ آیا با انواع میلگرد مصرفی در بتن آشنایی دارید؟ بتن ماده ای است که مقاومت زیادی در برابر فشار از خود نشان می دهد و برای سازه هایی مانند ستون ها و قوس ها بسیار مناسب است. اما به دلیل استحکام بسیار کم و قابلیت شکنندگی زیاد گزینه مناسبی برای ساخت ساختمان های محکم نیست. بنابراین برای رفع نقاط ضعف از میلگرد و فولاد استفاده می کنند که به آن بتن مسلح نیز می گویند. فولاد مورد استفاده در این نوع بتن به صورت مفتول یا میلگرد می باشد. در این مقاله از وبسایت کیلوتن، می خواهیم فولادی را که برای تقویت بتن استفاده می شود به شما معرفی کنیم تا بتوانید با انتخاب درست کارایی و کیفیت را افزایش دهید. همچنین، برای آگاهی از قیمت میلگرد، نیز می توانید به صفحه این محصول در وبسایت مراجعه نمائید.
 
بتن ساده استحکام کششی کمی دارد. بنابراین با تقویت بتن با آرماتور یا میلگردهای فولادی، مقاومت خود را در برابر کشش افزایش می دهد. در این مقاله به انواع میلگرد مورد استفاده در بتن اشاره خواهیم کرد، لطفاً با ما همراه باشید و همچنین اطلاعات بروز قیمت میلگرد را از وبسایت کیلوتن به دست آورید.

آشنایی با انواع میلگرد مصرفی در بتن

میلگرد نوعی پروفیل جامد با مقطع دایره ای است که امروزه بر اساس استانداردهای ایمنی در ساخت و ساز بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. قرار دادن این آرماتورها در بتن باعث افزایش مقاومت کششی و مقاومت آن می شود.
شناسایی میلگرد صحیح برای استفاده در بتن تخصصی است و نیاز به دانش متخصص پروژه دارد. اما شناخت انواع آرماتورها بر اساس روش تولید و کاربرد اطلاعات مفیدی برای میلگردهای بتن به ما ارائه می دهد که می تواند در ساخت و ساز و پروژه های ساختمانی به ما کمک نماید.

انواع میلگرد مصرفی در بتن بر اساس ظاهر

میلگردها بر اساس شکل ظاهری به سه دسته پیچیده، ساده و آجدار تقسیم می‌ شوند. اگر به شکل ظاهری این بخش‌ ها دقت کنید، متوجه خواهید شد که برخی از آن‌ ها شیار دارند، و برخی دیگر کاملا صاف هستند. در واقع، وجود این فراز و نشیب‌ ها جای تعجب نیست. میلگرد ساده دارای سطحی کاملا صاف و براق است و عملا هیچ کارکردی در بتن ندارد. زیرا صاف بودن آن‌ ها کمکی به افزایش مقاومت بتن نمی‌ کند. بدون وجود این شیارها در میلگرد، اتصال و چسبندگی طولانی‌ مدت آن به بتن امکان‌ پذیر نیست.

میلگرد نوع آجدار، دارای سطح دنده‌ دار است که آن را برای تقویت بتن ایده‌ آل می‌ کند. برجستگی‌ های روی سطح میلگرد آجدار اصطکاک و چسبندگی بتن را به میزان قابل توجهی افزایش می‌ دهد. میلگرد نوع پیچیده که با پیچاندن نوع آجدار میلگرد ساخته می‌ شود، بهترین گزینه برای افزایش مقاومت بتن است. آج‌ هایی که به هم پیچیده شده‌ اند به طور قابل توجهی پیوند بین بتن و میلگرد را افزایش می‌ دهند.

بنابراین، از این مقایسه می‌ توان نتیجه گرفت که مناسب‌ ترین گزینه برای بتن، میلگرد آجدار و پیچیده هستند و بهتر است هرگز از نوع ساده آن استفاده نکنید.

انواع میلگردهای مصرفی در بتن از نظر درجه بندی و گرید

به طور عمومی، میلگردهای ساده با درجه A1 و میلگردهای آجدار با گریدهای A2، A3 و A4 مشخص می‌ شوند. این طبقه‌ بندی استحکام فولاد، بر اساس تجزیه و تحلیل مقاومت آن‌ ها در برابر استحکام کششی تعیین می‌ شود. البته، موضوع بحث ما در این مقاله مربوط به گریدهای A2 تا A4 است؛ زیرا به دلایلی که در بالا توضیح داده شد، از نوع ساده در بتن استفاده کردن مناسب نمی‌ باشد.

میلگرد A2 دارای آج‌ های مارپیچ است که به آن کمک می‌ کند تا به خوبی در بتن گیر کند و از آن جدا نشود. این میلگرد همچنین دارای خاصیت شکل‌ پذیری بالایی است که آن را برای استفاده در سازه‌ های بتنی پیچیده و خمیده مناسب می‌ کند. این محصول با طبقه‌ بندی S340 مشخص می‌ شود و در تولید کمرکش از بتن مسلح با آن استفاده می‌ شود.

در مقایسه با میلگرد A2، میلگرد A3 دارای مقاومت کششی بالاتری است و در مواردی که نیاز به مقاومت کششی بالا باشد، از آن استفاده می‌شود. با این حال، میلگرد A3 نیز گران‌ تر از میلگرد A2 است. ستفاده از این آرماتور با رده بندی S400 درون بتن، استحکام و مقاومت بیشتری ایجاد می کند.

میلگرد A4، به عنوان سخت ترین و مناسب ترین نوع میلگرد استفاده شده در بتن به شمار می آید. به همین دلیل استفاده از این گرید به عنوان یک گزینه رایج و اقتصادی تر تلقی می‌ شود و کارشناسان پروژه اغلب تمایل به استفاده از آن دارند.

انواع میلگرد مصرفی در بتن از نظر روش تولید

میلگردها به چهار روش کلی نورد گرم، نورد سرد، آلیاژی و ترمکس تولید می شوند. انتخاب روش تولید در هر منطقه جغرافیایی با توجه به بودجه و تکنولوژی آن منطقه صورت می گیرد. بدیهی است که هر روش میلگردهایی با ویژگی های متفاوت تولید می کند.

روش تولید میلگرد تاثیر چندانی در این مسئله ندارد. البته درک کامل هر روش به تعیین آرماتور مناسب برای بتن کمک می کند که خارج از حوصله این بحث می باشد.

انواع میلگردهای مصرفی در بتن با توجه به مشخصات هندسی

نوع آرماتور و روش تولید آن، هر چه باشد دارای ویژگی های هندسی خاصی است که از نظر دانش تخصصی از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. در زیر چند مورد از اصلی ترین مشخصات این محصول عنوان شده است.

  • قطر زمینه که بدون در نظر گرفتن اج بررسی می گردد.
  • قطر خارجی که با محاسبه آج در نظر گرفته شده است.
  • قطر اسمی که این مورد هم از میانگین قطر پس زمینه و قطر بیرونی به دست می آید.

کشش و درگیری بین آرماتور و بتن به دلیل خواص هندسی آج ایجاد می شود. ابعاد، تعداد و ظاهر آج از عوامل اصلی و تعیین کننده چسبندگی یا مقاومت کششی بتن است. توصیه ما استفاده از کولیس برای محاسبه دقیق مشخصات هندسی میلگرد می باشد.

بررسی کاربرد میلگرد مصرفی در بتن

میلگرد مورد استفاده در بتن یکی از اجزای اصلی صنعت ساختمان است و برای مصارف مختلف در انواع سازه های بتنی استفاده می شود. برخی از کاربردهای انواع میلگرد مصرفی در بتن عبارتند از:

  • استفاده در سازه های تحت فشار: در ستون ها و سازه های تحت فشار مانند ستون های ساختمانی برای افزایش مقاومت فشاری از آرماتور استفاده می شود.
  • استفاده در ستون ها: در ساختمان ها و سازه های پشتیبانی مانند بیمارستان ها یا پارکینگ ها معمولا از انواع خاصی از میلگرد برای تقویت ستون ها استفاده می شود.
  • کاربرد دریایی: انواع میلگرد مصرفی در بتن، در کاربردهای دریایی برای مقاومت در برابر عوامل محیطی مانند خوردگی و اثرات آب دریا استفاده می شود.
  • استفاده در پل ها و تونل ها: میلگرد به عنوان جزء اصلی در سازه های بتنی مانند پل ها و تونل ها استفاده می شود. این سازه ها به دلیل نیاز به مقاومت در برابر نیروهای خمشی و فشاری بالا به میلگردهای تقویت کننده نیاز دارند.

سخن پایانی

میلگرد تقویتی در بتن به عنوان یکی از عناصر ضروری در صنعت ساختمان و سازه های بتنی استفاده می شود که برای افزایش مقاومت و پایداری سازه ها در برابر نیروهای خمشی، کششی و فشاری استفاده می گردد. انواع میلگرد مصرفی در بتن شامل عناصر مختلفی است که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند.

هنگام انتخاب آرماتور مناسب برای کاربرد بتن، مهندسان و طراحان باید با نیازهای سازه و محیط اطراف آشنا باشند. انتخاب اشتباه میلگرد می تواند منجر به مشکلات احتمالی مانند خوردگی، شکست ناگهانی یا ناپایداری سازه شود. به همین دلیل رعایت استانداردها و مشخصات فنی مربوط به این موضوع بسیار مهم است. 

با در نظر گرفتن خواص مکانیکی میلگردها و نیازهای خاص سازه ها، انتخاب میلگردهای مناسب می تواند به افزایش ایمنی، مقاومت و دوام سازه ها کمک کرده و در نهایت منجر به بهبود کیفیت و عملکرد سازه های بتنی شود.
ما در سایت کیلوتن، بهترین قیمت میلگرد را همراه با تحلیل دقیق بازار در اختیار شما قرار می دهیم. و با مشاوره به شما کمک می کنیم در بازار قطعات فولادی خرید هوشمندانه ای داشته باشید. همچنین تمامی عوامل موثر بر قیمت آهن و میلگرد را توضیح می دهیم تا در بهترین زمان و با بهترین قیمت خرید کنید.

دسته بندی محصول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *