استاندارد میلگرد ساختمانی

استاندارد میلگرد ساختمانی
فهرست مطالب

استاندارد میلگرد ساختمانی، در حقیقت همان رعایت تمامی مشخصات و قوانین وضع شده برای تولید این محصول می باشد. استانداردهای میلگرد از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. برای مثال استانداردهای تولید میلگرد در کشورهای اروپایی، با استانداردهای تولید میلگرد در کشورهای زلزله خیز مانند ژاپن متفاوت می باشد. با این حال، زمانی که استانداردهایی برای تولید میلگرد ایجاد می شود، محصولات تولیدی باید با تمام قوانین تعیین شده در مورد ظاهر، ترکیب شیمیایی و خواص مکانیکی مطابقت داشته باشند. در این مقاله از سایت کیلوتن اطلاعات بیشتری در مورد اندازه و طول استاندارد میلگرد ساختمانی تولیدی در کارخانه های سراسر کشور برای شما نوشته ایم. پس برای کسب اطلاعات بیشتر و بررسی قیمت میلگرد می توانید تا انتها با ما همراه باشید.

استاندارد میلگرد ساختمانی چیست؟

آرماتور تیری است که برای تامین استحکام سازه استفاده می شود. انواع مختلف میلگرد در ایران و سایر نقاط جهان با استانداردهای مختلفی عرضه می شود. استانداردهای این مقطع فولادی از طریق آیین نامه های مصوب اعلام می گردد. رعایت استانداردهای میلگرد برای به دست آوردن آرماتورهای با کیفیت و بادوام بسیار مهم است. در این مقاله قصد داریم شما را با انواع استاندارد میلگرد در ایران و جهان آشنا کنیم و سپس میلگرد را از نظر ترکیب شیمیایی و ظاهر مورد بررسی قرار دهیم.

هر کارخانه در هنگام تولید محصول تلاش می کند تا بهترین محصول را متناسب با بازار و حضور رقبا تولید کند و برای این منظور دو عامل را در نظر می گیرد:

  1. کیفیت بالای تولید
  2. قیمت پایین

هر محصولی برای برآورده ساختن این دو شرط نیازمند فرآیند ساخت با آخرین تکنولوژی و رعایت استانداردها است. امروزه فناوری و تکنولوژی به سرعت در حال تغییر است. اما استانداردها و قوانین اینگونه نیست و معمولا در طول یکی دو سال تغییر می کند. اما گاهی اوقات ممکن است که استاندارد سال ها تغییر نکرده باشد.

انواع استاندارد بین المللی میلگرد ساختمانی

ما چندین استاندارد مختلف برای تولید آرماتور تهیه شده توسط سازمان های بین المللی داریم که می توان آن ها را قابل اعتماد نامید. در ادامه برخی از این موارد را به صورت موردی بررسی خواهیم کرد:

  • انجمن آمریکایی تست و مواد ATSM، که مقررات ACI (14-318) مربوط به این شرکت است.
  • JIS ژاپن استاندارد خود JIS G3112 را برای آرماتورهای مورد استفاده در بتن منتشر کرده است.
  • استاندارد DIN آلمان DIN 488 در مورد فولاد مورد استفاده در بتن مسلح.
  • ISO، سازمان استاندارد بین المللی که ISO 6935 را برای فولاد نوشت.
  • استانداردهای بریتانیا، کانادا، آمریکا و استرالیا هم مرجع صنعت تولید میلگرد هستند.

۱. استاندارد میلگرد ساختمانی آمریکا (ASTM)

انجمن آمریکایی مواد آزمایشی یا ASTM یکی از اولین گروه هایی بود که استانداردهای مختلفی را برای ساخت آرماتورهای آجدار تعریف کرد:

  • استاندارد ASTM A955 برای انواع میلگرد ضد زنگ
  • استاندارد ASTM A706 برای آرماتور کم آلیاژ.
  • استاندارد ASTM A1035 برای انواع محصولات میلگرد آجدار کروم کم کربن.
  • استاندارد ASTM A706 برای انواع میلگرد تولیدی با فولادهای ریلی.

۲. استاندارد آلمانی (DIN 488)

در این استاندارد میلگرد ساختمانی از روش خنک سازی Thermax برای دستیابی به ویژگی های کلاس b500b استفاده شده است. در این روش ابتدا شمش فولاد وارد فرآیند نورد شده و از لوله های سرد عبور می کند تا به دمای محیط برسد. با توجه به روش Thermax تغییر دمای ناگهانی باعث ایجاد اختلاف مقاومت در سطح و وسط قطعه می شود. فولاد بافق اولین و تنها شرکت خصوصی در ایران با گواهی استاندارد DIN 488 است.

۳. استاندارد صنعتی ژاپن (JIS G3112)

با توجه به قرار گرفتن ژاپن در کمربند زلزله، میلگردهای تولید شده در این کشور باید در تمام سطح خود مقاومت یکسانی داشته باشند. این پایداری مقاومت باعث می شود که در هنگام زلزله قطعه شکسته نشود.

برخلاف استاندارد میلگرد ساختمانی آلمانی، میلگردهای تولید شده با این استاندارد پس از ورود به فرآیند به آرامی تا دمای محیط خنک می شوند. حاصل این کار تولید محصولی با استحکام یکنواخت و بالا در کل سطح می باشد.

۴. سازمان بین المللی استاندارد (ISO 6935)

در سال ۱۹۴۶، سازمان بین المللی استاندارد با هدف هماهنگی بین المللی استانداردهای صنعتی تأسیس شد. استانداردهای مختلفی توسط این گروه تعریف شده است که از آن جمله می توان به ISO 6935-2 برای آرماتورهای آجدار و ISO 6935-1 برای آرماتورهای معمولی اشاره کرد.

انواع استاندارد میلگرد ساختمانی در ایران

لازم به ذکر است که هر کشور علاوه بر استانداردهای جهانی، مجموعه ای از استانداردهای ملی و داخلی را با در نظر گرفتن شرایط محلی و منطقه ای تعریف می کند. در کشور ما بسته به شرایط آب و هوایی استانداردهای مختلفی برای کارخانه های تولید کننده این محصول اعمال می شود.

این استاندارد قوانین خاصی را برای تولیدکنندگان تعیین می کند و هدف از استفاده از آن ها همانطور که در قسمت قبل ذکر شد ساخت قطعات با کیفیت از نظر ظاهری، شیمیایی و مکانیکی است. تفاوت اصلی استانداردهای میلگرد ساختمانی در قوانینی است که باعث تغییر در خواص آن ها می شود. مهمترین پارامترهای ساختمانی مورد استفاده در ایران برای آرماتوربندی عبارتند از:

  • استاندارد روس
  • مقررات خاص ایران (ABA)
  • استانداردهای میلگرد در کشور ایران

۱. استاندارد روسی

این نوع استاندارد میلگرد ساختمانی برگرفته از GOST 5781 روسیه و یکی از استانداردهای مورد استفاده در کشور ما می باشد.
استاندارد روسیه در کارخانه ذوب آهن اصفهان و ۴ نوع آرماتور (A1، A2، A3، A4) بر اساس مقاومت کششی ۳۸۰۰، ۵۰۰۰ و ۶۰۰۰ و استحکام تسلیم ۲۳۰۰، ۳۰۰۰ و ۴۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع استفاده می شود. میزان سختی این محصول می تواند از درجه نرم، نیمه سخت و سخت در این مقیاس متغییر باشد. قطر این قطعات نیز تا ۴۰ میلی متر متغیر است.

۲. مقررات بتن ایران (ABA)

در آیین نامه بتن ایران (ABA) مشخصات و شرایط خاصی در ساخت میلگردها تعریف شده است. بر اساس این آیین نامه، مقاومت تسلیم آرماتور در اعضای قاب مقاوم در برابر زلزله نباید بیش از ۴۰۰ مگا پاسکال باشد.

۳. استانداردهای میلگرد در ایران

استاندارد میلگرد ایران شماره ISIRI 3132 با عنوان “میلگرد نورد گرم، ویژگی ها و روش های آزمایش” برای اولین بار توسط سازمان ملی استاندارد ایران در سال ۶۹ و بار دوم در سال ۹۲ تدوین شد. این استاندارد از استانداردهای مرجع EN، DIN، GIS ژاپن، ASTM آمریکا و استانداردهای جهانی ISO مشتق شده است. از سال ۷۱ تمامی تولیدکنندگان در ایران باید از این استاندارد استفاده کرده و آن را اجرا کنند. هدف اصلی از تدوین استاندارد فوق، تعیین ویژگی ها و روش های آزمایش آرماتورهای ساده و آجدار نورد گرم در آرماتورهای بتن بود.

در ویرایش جدید استاندارد ایران، تعریف زیر برای این محصول ارائه شده است:

محصول نورد گرم فولادی به صورت ساده یا آجدار با مقطع دایره ای، کلاف یا شاخه بسته بندی می شود. در این استاندارد آرماتورها به چهار دسته کلی تقسیم می شوند که در بازار با نام های A1، A2، A3 و A4 شناخته می شوند. اعداد در نماد نشان دهنده قدرت تسلیم محصول است.

از دیگر اطلاعات مندرج در استاندارد میلگرد ساختمانی فوق می توان به شرح کامل نمونه، روش های آزمایش، روش های بسته بندی در اندازه های مختلف، اطلاعات درج در شناسایی، علامت گذاری، گواهی فنی و شرایط جوش اشاره کرد.

سخن پایانی

آرماتورها مقاطع فولادی با قطر ۸ تا ۳۲ میلی متر هستند و به صورت ساده یا آجدار موجود می باشند. میلگردهای آجدار در سایزهای ۱۲، ۱۴ و ۱۶ پرکاربردترین میلگردهای ساختمانی هستند. میلگردهای تولید شده در ایران در ۴ گرید A1 تا A4 دسته بندی می شوند که میلگردهای A1 ساده و A2 تا A4 بر روی آن ها آج اجرا می شود. این آج ها و نقوش روی سطح میلگرد چسبندگی بتن به آرماتور را بهبود می بخشد. 

به دلیل مقاومت کششی پایین بتن، استفاده از آرماتور آج دار از قرار گرفتن سازه در برابر تنش هایی مانند زلزله جلوگیری می کند. یکی از رایج ترین کاربردهای میلگرد به عنوان آرماتور بستر در وسط دیوار است. خود دیوار ناپایدار و مستعد شکستگی در اثر زلزله است، استفاده از آرماتور باعث افزایش ظرفیت و جلوگیری از آسیب های ناشی از زلزله می شود.

دسته بندی محصول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *