محصولات کارخانه فولاد مبارکه

محصولات کارخانه فولاد مبارکه
فهرست مطالب

شرکت فولاد مبارکه اصفهان، بزرگترین تولیدکننده فولاد و آهن ایران است و از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. محصولات کارخانه فولاد مبارکه، شامل محصولات مختلفی از جمله مصالح فلزی ساختمانی، تجهیزات کشاورزی، قطعات خودرو، ورق گالوانیزه، مصالح کشتی سازی و… می باشد. این کارخانه مواد اولیه حدود ۳۰۰۰ کارخانه و شرکت تولیدی مانند صنعت لوله و پروفیل، صنعت خودرو، شرکت نفت و گاز ایران، موتورهای الکتریکی، تجهیزات الکتریکی، سازه های ساختمانی و سازه های دریایی را تامین می کند.

در این مقاله از سایت کیلوتن، سعی شده است با نگاهی دقیق به این کارخانه و محصولات فولاد مبارکه اصفهان اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم. همچنین جهت اطلاع از قیمت ورق سیاه، قیمت ورق روغنی، قیمت ورق اسیدشویی و سایر محصولات کارخانه مبارکه می توانید به وبسایت کیلوتن مراجعه نمائید. 

معرفی کارخانه فولاد مبارکه

فولاد مبارکه اصفهان، یکی از بزرگترین شرکت‌ های خصوصی صنعتی ایران است. تاسیس آن در سال ۱۳۷۱ اتفاق افتاده و مقر آن در شهرک صنعتی جنوب غربی اصفهان قرار دارد. این شرکت دارای وسعت بالغ بر ۳۵ کیلومتر مربع است و ظرفیت تولید سالانه آن در سال ۲۰۱۷ حدود ۱۰.۳ میلیون تن بوده است. این کارخانه امروزه یکی از برترین شرکت‌های تولیدی در آسیا محسوب می‌شود.
فولاد مبارکه اصفهان توانایی صادرات محصولات خود به ۳۸ کشور جهان را دارد و از سال ۱۳۷۰ فعالیت خود را در این زمینه آغاز کرده است. تاسیس کوره قوس الکتریکی این شرکت نیز در سال ۱۳۷۰ انجام شد که باعث کاهش وابستگی به واردات فولاد شده و تامین نیاز کشور را تسهیل کرده است.

پیش‌ بینی می‌ شود که تولید فولاد مبارکه اصفهان در سال ۱۴۰۴ به ۲۵ میلیون تن افزایش یابد و حدود ۵۰ درصد از نیاز صنعت فولاد کشور را تامین کند. تعداد زیادی از افراد به صورت مستقیم و غیرمستقیم با این شرکت همکاری می‌ کنند.

محصولات کارخانه فولاد مبارکه

همانطور که در بالا ذکر شد، شرکت فولاد مبارکه یکی از بزرگترین تولیدکنندگان ورق فولادی در کشور است. در این قسمت از گزارش به معرفی کالاها و محصولات این کارخانه می پردازیم و هر مورد را به تفصیل بررسی خواهیم کرد.

۱. ورق سیاه یا نورد گرم

اولین محصول کارخانه فولاد مبارکه اصفهان ورق سیاه است. این ورق را می توان به محصولات مختلفی مانند ورق روغنی، رنگی یا گالوانیزه تبدیل کرد. از پرکاربردترین صفحات فولادی می توان به صفحات St37 و St52 اشاره نمود. اگر تصمیم به خرید این محصول دارید می توانید با شماره های مندرج در سایت تماس بگیرید و یا برای مشاهده قیمت ورق سیاه به این لینک مراجعه کنید.

در حقیقت در بین تمامی ورق های فولادی، مهم ترین محصول، ورق سیاه نورد گرم است که قسمت زیادی از خرید و فروش ورق استیل را این نوع ورق تشکیل می دهد. کارخانه فولاد مبارکه با تولید ورق سیاه مرغوب در سطح ملی و بین المللی توانسته خود را به عنوان بهترین تولید کننده ورق سیاه در کشور معرفی کند.

این محصول یکی از پرمصرف ترین پروفیل های فولادی است که به صورت نورد گرم و در دمای زیاد تولید و تغییر رنگ داده و به مرور از ضخامت آن کم می شود تا به ۱.۲ الی ۱۶ میلی متر برسد. و در پایان بعد از رول شدن به فروش می رسد. در بعضی مواقع نیز اقدامات بسیاری جهت کامل شدن روند نورد گرم انجام می شود، مانند بهبود ویژگی های مکانیکی، کم شدن وزن رول پیچ، صاف شدن ورق و برش ورق سنگین و سبک.

۲. ورق گالوانیزه یا رول های نواری باریک

ورق های گالوانیزه کاربردهای مختلفی دارند. از این محصولات کارخانه فولاد مبارکه اصفهان در تولید لوله، ظروف غذا، دودکش، کانال هوا، روکش خودرو و لوازم خانگی استفاده می شود. در فولاد مبارکه اصفهان این صفحات به روش غوطه وری گرم تولید می شوند که ضخامت و استحکام بالای این صفحات و همچنین چسبندگی بالا به فولاد پایه را تضمین می کند. جهت بررسی تفاوت های ورق سیاه و گالوانیزه می توانید به این مقاله مراجعه نمایید.

در کارخانه فولاد مبارکه اصفهان این محصولات به روش غوطه وری نورد گرم تولید می شود. مزیت این روش نسبت به روش های دیگر مقرون به صرفه بودن، امکان تولید ضخامت بالای پوشش، استحکام بالا و چسبندگی کافی پوشش به فولاد پایه است.

این محصول به دلیل استحکام و انعطاف پذیری، عمر طولانی و مقاومت در برابر خوردگی یکی از پرطرفدارترین محصولات فولادی جهان است. این صفحه ها شامل طیف وسیعی از ورق های الکترو گالوانیزه و فولاد گالوانیزه شده هستند. البته این مزیت را هم دارند که در صورت آسیب دیدگی لایه رویی آن ها قابل تعمیر می باشد.

۳. انواع ورق رنگی

در امتداد خط تولید ورق گالوانیزه، خط تولید ورق رنگی نیز وجود دارد. پس از تولید ورق های گالوانیزه، پوشش رنگی روی آن ها قرار می گیرد. از مزایای این خط تولید می توان به سرعت بالا، مصرف رنگ کم و سازگاری با محیط زیست اشاره کرد. از این ورق های رنگی در تولید لوازم خانگی، ساخت تابلوها، صنعت ساختمان، نازک کاری و… استفاده می شود.

۴. ورق روغنی یا نورد سرد

ورق های روغنی محصولاتی هستند که در فرآیند نورد سرد تولید می شوند. انواع مختلفی از این محصولات وجود دارد که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند. به عنوان مثال، نوارهای گریس EK2 ضد سایش هستند و نوارهای QSTE رنگی می باشند. یکی از رایج ترین گریدهای این ورق ST12 است که به عنوان کاغذ کششی نیز شناخته می شود و در بخش های ساختمانی و صنعتی استفاده می گردد. برای اطلاع از راهنمای خرید ورق روغنی می توانید به این مقاله از سایت مراجعه نمایید.

کارخانه فولاد مبارکه اصفهان با تولید ورق روغنی نیاز صنعت ملی به این محصول پرکاربرد را تامین کرد. ورق های فولاد مبارکه در ضخامت های ۰.۲۵ تا ۳ میلی متر و عرض های ۱۰۰۰ و ۱۲۵۰ تولید می شوند. این ورق با استفاده از نورد سرد در استانداردهای ST14 و ST12 تولید می گردد و به جهت شفافیت و کیفیت بالا بیشتر برای نمای بیرونی محصولات صنعتی استفاده می شود.

معمولا ورق های فلزی تولید شده با روش نورد سرد از سطح و ظاهر زیباتری نسبت به مصنوعات فلزی دیگر برخوردار هستند و ورق روغنی هم از این قاعده مستثنی نیست. این محصول بسته به عملیات حرارتی و نوع آلیاژ به سه گروه معمولی یا استاندارد، نیمه کششی و فوق کششی تقسیم می شود.

۵. ورق فولادی آجدار

ورق آجدار چیست؟ این محصول از محصولات کارخانه فولاد مبارکه اصفهان، از نوع ورق های ساختمانی گرم بوده و دارای سطح آجدار می باشد. یکی از ویژگی های این ورق مقاومت در برابر لغزش آن است و قابلیت جوش پذیری بالایی دارد. این نوع ورق به دلیل اصطکاک ایجاد شده برای استفاده به عنوان کفپوش خودروها، واگن ها و کف قایق ها بسیار مناسب است. برای اطلاع از قیمت ورق آجدار نیز می توانید به سایت کیلوتن مراجعه کنید.

این ورق ها در دنیا با نام های تخته صفحه ای و صفحه موجدار عرضه می شوند که عمدتاً ورق های شکل دهی گرم با سطح بالا و مقاومت در برابر خوردگی و جوش پذیری بالا هستند. از نظر ابعاد محدوده تولید اصلی ضخامت ۲ میلی متر تا ۶ میلی متر و عرض ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ میلی متر و از نظر کیفیت شامل گریدهای S235JR و S275JR می باشد و ضخامت، طول، وزن و تلرانس صافی آنها طبق استاندارد DIN10051 می باشد.

۶. ورق اسیدشویی

این ورق فولادی با حذف ناخالصی ها از ورق سیاه نورد گرم با اسید ساخته می شود. ورق اسیدشویی گرانتر از نوع سیاه است زیرا عملکرد آن با تمیز کردن ناخالصی ها بهبود می یابد. برای دریافت مشاوره رایگان یا خرید ورق اسید شویی با شماره های مندرج در سایت تماس حاصل فرمایید و یا برای اطلاع از قیمت این ورق به صفحه لینک شده در سایت کیلوتن مراجعه نمایید.

واحد تولیدی محصولات کارخانه فولاد مبارکه اصفهان

شرکت فولاد مبارکه دارای چهار واحد تولیدی اصلی می باشد که عبارتند از:

۱. واحد ماشین آلات آهن سازی

در کارخانه های فولادسازی، اسفنج های آهن را از مواد اولیه و سنگ آهن می سازند و در نهایت فرآیند احیای مستقیم برای به دست آوردن آهن با خلوص بالا اعمال می شود. این بخش دارای ۵ بخش مختلف است: واحد ذخیره و جمع آوری مواد اولیه و واگن های برگشتی شماره ۱ و ۲، کارخانه آهک، تأسیسات تولید گندله، واحدهای احیا مستقیم ۱ و ۲، تأسیسات تولید دولومیت

۲. واحد ریخته گری و فولاد سازی

کارخانه تولید و ریخته گری فولاد شرکت فولاد مبارکه مهمترین و بزرگترین واحد این شرکت بوده و در حال حاضر بزرگترین سایت تولید فولاد در خاورمیانه می باشد. مواد اولیه اصلی این منطقه آهن اسفنجی و ضایعات فلزی است. واحد فولادسازی و ریخته گری مبارکه شامل بخش های زیر می باشد: ضایعات، واحد حمل و نقل و پرکردن مواد فلزی (DRI، فروآلیاژها و …)، هشت کوره قوس الکتریکی ۲۰۰ تنی، واحد دوم متالورژی با هفت کوره، واحد گاززدایی شامل واحدهای گوگرد زدایی RH، DH و DES – پنج دستگاه از دو دستگاه ریخته گری پیوسته، دو مخزن خنک کننده تکثال و آب، یک قسمت خنک کننده تکتال بیرونی، واحد حفاظت حریق

۳. واحد نورد گرم کارخانه فولاد مبارکه اصفهان

واحد نورد گرم فولاد مبارکه مسئول تولید کلاف فولادی از ۴ واحد اصلی تشکیل شده است: کوره های گرمایش، خط تولید نورد گرم (شامل قاب سنگ شکن عمودی، پیش نورد، نورد نهایی، گرمایش ورق و قطعات فولادی ضد زنگ)، کارگاه نورد گرم، واحد کامل نورد گرم رنگی شامل خط برش سبک و خط برشی سنگین.

۳. واحد نورد سرد فولاد مبارکه

واحد نورد سرد محصولات کارخانه فولاد مبارکه اصفهان تولید انواع محصول سرد شامل ورق و کلاف و همچنین محصولات روکش دار شامل فویل و ورق قلع اندود، ورق گالوانیزه و رنگی را بر عهده دارد. این واحد نیز از قسمت های مختلفی تشکیل شده است که هر کدام منجر به تولید محصول خاصی می شود.

سخن پایانی

کارخانه فولاد مبارکه یکی از بزرگترین مجتمع های خاورمیانه است که وظیفه تولید اکثر محصولات فولادی و مواد اولیه دیگر کارخانه های کشور را بر عهده دارد. این مجموعه در ۷۵ کیلومتری شهر اصفهان قرار دارد و یکی از مجتمع های مهم فولاد کشور است. لازم به ذکر است که قیمت محصولات فولادی در این مجموعه نسبت به سایر مجتمع ها بالاتر است. جهت کسب اطلاعات بیشتر و خرید محصولات کارخانه فولاد مبارکه اصفهان می توانید با کارشناسان مجموعه کیلوتن در ارتباط باشید.

دسته بندی محصول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *