تفاوت ورق سیاه و گالوانیزه چیست؟

ورق رول سیاه
فهرست مطالب

ورق فولادی یکی از پرکاربردترین محصولات فولادی است که در صنایع مختلف، از جمله ساخت‌ و ساز، خودروسازی، بسته‌ بندی و صنایع غذایی، مورد استفاده قرار می‌ گیرد. ورق فولادی با توجه به روش تولید، مواد اولیه مورد استفاده و استانداردهای رعایت شده در تولید در چندین دسته گوناگون قرار می‌ گیرند.

انواع مختلف ورق های فولادی عبارتند از: ورق سیاه، ورق گالوانیزه، ورق روغنی، ورق رنگی و … این ورق ها در ابعاد و ضخامت های و به صورت رول و شیت به بازار عرضه می شوند. همچنین هر محصول براساس کیفیت، استاندارد تولید و خصوصیات مکانیکی، قیمت متفاوتی دارد. قیمت ورق روغنی، قیمت ورق سیاه، ورق گالوانیزه و سایر انواع ورق به صورت روزانه در وبسایت کیلوتن بروزرسانی می شود. 

در ادامه ضمن معرفی ورق سیاه و گالوانیزه، به بررسی تفاوت ورق سیاه و ورق گالوانیزه می پردازیم.

آشنایی با ورق سیاه و گالوانیزه

ورق‌ های فولادی، به عنوان دو انتخاب برجسته در صنایع جهان و ایران، با ویژگی‌ ها و قابلیت‌ های مختلف خود به تامین نیازهای صنایع مختلف پاسخ می‌ دهند. ورق سیاه و ورق گالوانیزه از آلیاژهای فولادی تولید می‌ شوند و تفاوت‌ های مهمی در ساختار، ویژگی‌ های شیمیایی و کاربرد دارند.
روش تولید، سطح ظاهری متفاوتی برای هر محصول ایجاد می‌ کند. ورق سیاه از طریق فرآیند نورد گرم تولید می‌ شود، که موجب ایجاد سطح مات و سیاه این محصول می شود و به همین دلیل، قیمت ورق سیاه در سطح پایین تری نسبت به سایر ورق های فولادی قرار دارد. در مقابل، سطح ورق گالوانیزه صاف و صیقلی است. 
همچنین ویژگی‌ های مکانیکی هر یک از این ورق‌ ها، آنها را برای کاربردها و پروژه‌ های خاصی مناسب می‌ کند.
با مقایسه دقیق این دو نوع ورق، می‌ توانید برای پروژه‌ های مختلف خود، بهترین گزینه را انتخاب کنید. انتخاب هوشمندانه‌ ای که با نیازهای پروژه‌ های شما هماهنگ باشد و عملکرد بهینه‌ ای را تضمین کند.

ورق سیاه چیست؟

ورق سیاه، یک نوع ورق فولادی است که از طریق فرایند نورد گرم و با استفاده از سنگ آهن تولید می‌ شود. سنگ آهن به کوره های حرارتی منتقل شده و تا در دمای ۱۳۰۰ درجه‌ی سانتی‌ گراد، به اندازه کافی گرم می شوند. سپس از مراحل خنک‌ کاری، پوسته‌ زدایی، نورد و خنک‌ کاری نهایی عبور می‌ کنند تا به شکل ورق‌ های سیاه با ویژگی‌ های خاص خود تبدیل شوند. ورق سیاه در صنایع مختلف از جمله خودروسازی، کشتی‌ سازی، صنایع نفت و گاز، ساختمان و صنایع فلزی مورد استفاده قرار می‌ گیرد. این ورق‌ ها به دلیل خواص مکانیکی، استحکام و انعطاف‌ پذیری مناسب، گزینه‌ای پرکاربرد در تولید انواع محصولات فولادی می‌ باشند.

ورق سیاه به صورت شیت، فابریک و رول به بازار عرضه می‌ شود. این ورق‌ ها از عرض ۱۰۰۰ میلی‌ متر شروع شده و به سایزهای استاندارد و یا سفارشی با ابعاد مختلف موجود هستند.

ورق گالوانیزه چیست؟

ورق رول گالوانیزه، به ورق فولادی گفته می‌ شود که سطح آن با لایه‌ ای از روی پوشانده شده است. این لایه از روی به عنوان یک لایه محافظ عمل می‌ کند و از ورق فولادی در برابر خوردگی و زنگ زدگی محافظت می‌ کند. روش های مختلفی برای فرآیند گالوانیزه کردن وجود دارد، اما رایج ترین آن ها گالوانیزه گرم است.

فولاد گالوانیزه به دلیل عمر طولانی، استحکام و انعطاف پذیری و مقاومت در برابر خوردگی یکی از محبوب ترین فولادهای جهان است. این ورقها، شامل طیف گسترده ای از ورق های الکترو گالوانیزه و فولاد گالوانیزه شده است. البته این صفحه ها این مزیت را هم دارند که در صورت آسیب دیدگی لایه رویی، آن ها قابل تعمیر هستند. ورق گالوانیزه با ضخامت ۰/۲۵ تا ۲ میلی متر، به صورت رول و شیت تولید و عرضه می شود.

تفاوت ورق سیاه و ورق گالوانیزه چیست؟

اکنون که این دو محصول را به اختصار بررسی کردیم، نوبت به توضیح مهم ترین تفاوت های آن ها می رسد. در ادامه مهم ترین و اساسی ترین تفاوت های ورق گالوانیزه و ورق سیاه ذکر شده است. توجه داشته باشید که این پانل های فولادی علاوه بر این تفاوت ها شباهت های زیادی نیز دارند.

۱. تفاوت در پایه تولید محصول

تفاوت اساسی بین ورق های سیاه و گالوانیزه این است که ورق های سیاه به صورت مستقیم با استفاده از سنگ آهن تولید می شود. در حالیکه ورق های گالوانیزه محصولات فولادی ثانویه هستند. به عبارت دیگر، ورق گالوانیزه را می توان از ورق سیاه ساخت.

۲. مقاومت در برابر اکسید آهن

ورق گالوانیزه مخصوص شرایط با رطوبت بالا طراحی شده است. پروفیل های گالوانیزه استحکام و مقاومت زیادی در برابر خوردگی و زنگ زدگی دارند. ورق سیاه مانند سایر ورق های فولادی در برابر چنین آسیب هایی مقاومت چندانی ندارد.

۳. کاربرد ورق سیاه و گالوانیزه

ورق سیاه بر اساس ویژگی های مختلف ساخت و ویژگی های فنی، کاربردهای خاصی دارد. از کاربردهای ورق سیاه می توان به مخزن سازی ، تانکر سازی ، خودرو سازی ، سوله سازی و … اشاره کرد. از این ورق در ساخت بسیاری از قطعات حساس که نیاز به فولاد قوی دارند استفاده می شود.

ورق گالوانیزه به طور ویژه برای صنایع و کاربردهای کوچک و ظریف تر تولید می شود. از کاربردهای ورق گالوانیزه می توان به صنعت خودرو ، صنعت کشاورزی ، کانال کولر و … اشاره کرد.

۴. تفاوت در زمان تولید محصول

فرآیند تولید ورق فلز گالوانیزه با سرعت بالا انجام می شود. حتی سفارش های شخصی شده به سرعت از کارخانه به دست مشتریان می رسند. در حالی که فرآیند تولید ورق سیاه زمان می برد.

۵. تفاوت در ظاهر ورق سیاه و گالوانیزه

یکی دیگر از تفاوت های بارز ورق گالوانیزه با ورق سیاه، ظاهر متفاوت این دو ورق است. ورق های سیاه ظاهری تیره و مات دارند، در حالی که ظاهر ورق های گالوانیزه صاف و صیقلی است.

۶. تفاوت در ابعاد محصول

اگر به ابعاد و ضخامت های ورق گالوانیزه و ورق سیاه توجه کرده باشید، احتمالا متوجه شده‌ اید که اندازه و ضخامت ورق سیاه به طور قابل توجهی بیشتر از ورق گالوانیزه است. ورق سیاه با ابعاد متنوع در بازار موجود است، در حالی که ابعاد و ضخامت ورق گالوانیزه محدودتر است. 

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی تفاوت های میان ورق سیاه و ورق گالوانیزه پرداختیم و این دو ورق را از جوانب مختلفی مانند ابعاد، ظاهر، کاربرد و نحوه تولید بررسی کردیم. 
ورق‌ های گالوانیزه با پوشاندن سطح فولادی با فلز روی تولید می‌ شوند و در شرایط مرطوب استفاده می‌ شوند. ورق سیاه نیز یک محصول نورد گرم است که اندازه، ابعاد و استانداردهای مختلف آن باعث شده است که در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار گیرد. ورق های فولادی در کارخانه های مختلف تولید می شود و شما می توانید قیمت ورق گالوانیزه و ورق سیاه تمام کارخانه ها را در وبسایت کیلوتن مشاهده نمائید. 

دسته بندی محصول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *