ورق آجدار چیست؟ کاربرد و ابعاد ورق آجدار

ورق آجدار
فهرست مطالب

اگر برای شما هم این سوال پیش آمده که ورق آجدار چیست؟ باید بگوییم که این محصول، یکی از انواع ورق های فولادی است که با فرآیند نورد گرم تولید می شود. این محصول از مواد مختلفی مانند آلومینیوم، فولاد و آهن ساخته می شود و هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند. این محصول کاربرد زیادی در صنایع مختلف مانند دیوار و کف آسانسورها، پله های برقی، ساخت پل و… دارد.  
در این مقاله از وبسایت کیلوتن به این پرسش که ورق آجدار چیست؟ کاربرد و ابعاد ورق آجدا پاسخ می دهیم. شما می توانید جهت مشاهده لیست قیمت میلگرد، قیمت تیرآهن، قیمت ورق آجدار و سایر محصولات فولادی به وبسایت کیلوتن مراجعه نمائید. 

ورق آجدار چیست؟

ورق آجدار، نوعی ورق فولادی است که بر روی سطح آن برجستگی‌ هایی به اشکال مختلف ایجاد شده است. این برجستگی‌ ها باعث افزایش اصطکاک و مقاومت ورق در برابر لغزش می‌ شوند. ورق‌های آجدار در انواع مختلف از جمله ورق‌ های فولادی، آلومینیومی و گالوانیزه تولید می‌ شوند.

شاید تعجب کنید که چرا این دسته از محصولات فلزی به این شکل به بازار عرضه می شوند؟ پاسخ بسیار ساده اما مهم است: سطح مقطع این محصولات، ورق مورد نظر ما را بسیار اصطکاکی می کند و در شرایطی که احتمال لغزش یا سر خوردن زیاد است می توان از آن استفاده کرد.

بر اساس این گزارش، مهمترین عامل در تولید این محصول ایجاد سطح صاف می باشد. به طور دقیق تر، مواردی وجود دارد که متخصصان باید از فولاد برای پوشش استفاده کنند. اما واقعیت این است که این محصولات سطحی لغزنده دارند و این ویژگی، برای رهگذران مشکل ایجاد می کند. به همین دلیل است که متخصصان از ورق آجدار، برای پوشش در این موارد استفاده می کنند. در زیر با جزئیات بیشتر پاسخ این سوال که ورق آجدار چیست را توضیح خواهیم داد.

انواع ورق آجدار

ورق‌های آجدار بر اساس شکل برجستگی‌ های سطح، به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند، از جمله:

  • ورق آجدار با برجستگی‌ های مربعی: این نوع ورق آجدار رایج‌ ترین نوع ورق آجدار است.
  • ورق آجدار با برجستگی‌ های لوزی: این نوع ورق آجدار از نظر زیبایی‌ شناختی جذاب‌ تر از ورق آجدار با برجستگی‌ های مربعی است.
  • ورق آجدار با برجستگی‌ های گرد: این نوع ورق آجدار از نظر مقاومت در برابر ضربه و سایش، عملکرد بهتری نسبت به ورق آجدار با برجستگی‌ های مربعی دارد.
  • ورق آجدار با برجستگی‌ های شش ضلعی: این نوع ورق، در برابر خم شدن و تغییر شکل استحکام بیشتری نسبت به سایر ورق های آجدار دارد.

ویژگی ها و مشخصات ورق آجدار چیست؟

قبل از بررسی قیمت ورق آجدار، خوب است به طور خلاصه به مزایا و ویژگی های این محصول اشاره کنیم. همان طور که بیان شد، یکی از مزایای محصولات این دسته ایجاد اصطکاک یکنواخت در تمام سطح ورق است، که از لیز خوردن جلوگیری می کند. از دیگر ویژگی های این محصول می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. انعطاف پذیری عالی برای استفاده در موقعیت های کمتر پایدار.
  2. مقاومت خوب در برابر آسیب فیزیکی.
  3. دارای سطح براق است.
  4. استحکام در برابر اکسید آهن و عوامل خورنده.

مزایای خرید ورق آجدار چیست؟

یکی از مهم ترین ویژگی ها و مزایای ورق آجدار، که آن را برای استفاده در محیط هایی که نیاز به مقاومت بالایی دارند مناسب می کند، استحکام و قدرت بالای آن است. به همین دلیل برای پل ها، کامیون ها، کف کشتی ها و جاده سازی بسیار مناسب هستند.

خرید و استفاده از ورق آجدار مزایای مختلفی دارد، از جمله:

  • تامین ایمنی در برابر لغزش: ورق‌ های آجدار در مکان‌ هایی که احتمال لغزش وجود دارد، مانند پله‌ها، راهروها و سطوح شیب‌ دار، استفاده می‌شوند.
  • افزایش مقاومت ورق: ورق‌های آجدار در برابر ضربه و سایش مقاوم‌ تر از ورق‌ های ساده هستند.
  • افزایش استحکام ورق: ورق‌ های آجدار در برابر خم شدن و تغییر شکل مقاوم‌ تر از ورق‌ های ساده هستند.
 

از دیگر مزایای این محصول می توان به موارد زیر اشاره کرد: 

  1. این محصول صفحه ظاهری شفاف و روشن دارد.
  2. به دلیل مقاومت و استحکام زیاد از آن در موارد زیادی از قیبل کشتی، وانت و … استفاده می شود.
  3. به دلیل سطح براقی که دارند در بسیاری از موارد تزئینی نیز مورد استفاده قرار می گیرند.
  4. مقاومت جوشکاری این نوع ورق بالاست.
  5. مقاومت بالایی در برابر سطوح لغزنده دارند.
  6. انعطاف پذیر هستند و به راحتی تا می شوند.
  7. خواص منحصر به فرد این محصول باعث استفاده گسترده از آن در صنعت شده است.
  8. مقاومت و اصطکاک زیاد
  9. سطح روشن و براق
  10. انعطاف پذیری و جوش پذیری بالا
  11. حمل و نقل آسان به دلیل سبک بودن محصول

کاربرد ورق آجدار چیست؟

ورق آجدار به دلیل خاصیت ضد لغزش و جذابیت آن در زندگی روزمره بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. در صنعت مهندسی و ساختمان از این ورق الگوی معمولی برای پله ها، سکوها و پیاده روها استفاده می شود و همچنین در صنایع خودروسازی و کشاورزی نیز کاربردهای فراوانی دارد. علاوه بر این در شرکت ها و به خصوص مغازه ها از این صفحات فلزی سبک در راه پله ها و معابر باریک استفاده می شود. کاربرد اصلی این ورق ها برای محافظت از کارگران در محدوده ساختمان سازی است. علاوه بر این، از آنها به عنوان عناصر تزئینی نیز استفاده می شود. از کاربردهای  دیگر آن می توان به نفت و گاز، صنایع پتروشیمی، مهندسی، حمل و نقل و راه سازی اشاره کرد.

ویژگی های ورق آجدار منجر به استفاده از این صفحات در کاربردهایی مانند راه سازی، کف در محل های ساختمانی، کف کامیون ها، وانت ها و کشتی ها، ساخت حفاظتی در مناطق حساس نظامی، خطوط جداسازی و دانه بندی در تولید مواد غذایی و سقف آسانسور شده است. همچنین این محصول در ساخت دیوارها، پله های اضطراری ساختمان، ساخت قطعات لوازم خانگی، ساخت ایستگاه اتوبوس، ساخت روگذر، ساخت تجهیزات صنعتی کارخانه و بسیاری دیگر از موارد کاربرد دارد.

مشخصات فنی و ابعاد ورق آجدار چیست؟

ورق‌ های آجدار با ابعاد و ضخامت‌ های متنوع تولید و به بازار عرضه می‌ شوند. معمولا ضخامت این ورق‌ ها در محدوده ۱.۵ تا ۱۰ میلی متر و ابعاد آن‌ ها از ۱×۲ متر تا ۲×۶ متر متغیر است. ابعاد رایج ورق آجدار عبارتند از ۲۵۰۰ × ۱۲۵۰ میلی متر تا ۳۶۰۰ × ۱۵۰۰ میلی متر با ضخامت ۲ تا ۱۲.۵ میلی متر. وزن این ورق‌ ها مستقیماً به ضخامت، طول و عرض آن‌ ها بستگی دارد. ورق آجدار در انواع مختلف مانند شطرنجی، برجسته و کف‌ سازی تولید شده و هر نوع وزن مخصوص متفاوتی دارد که با استفاده از ابعاد و پارامترهای مختلف قابل محاسبه است. 

سخن پایانی

در این مقاله از کیلوتن به این پرسش که ورق آجدار چیست؟ کاربرد و ابعاد ورق آجدار پاسخ دادیم. ورق آجدار یکی از محصولات فولادی نورد گرم است که روی سطح آن، برآمدگی هایی به اشکال مختلف هندسی (مربع، الماس و پنج ضلعی) درج شده است. این برجستگی ها، موجب اصطکاک ورق آجدار می شوند و آن را به گزینه ای مناسب برای استفاده در موقعیت های حساس مانند کف مترو و اتوبوس تبدیل می کند. لازم به ذکر است این محصول از مواد مختلفی مانند فولاد ضد زنگ، گالوانیزه و آلومینیوم ساخته شده است.

قیمت ورق آجدار در کارخانه های مختلف یکسان نیست. برای اطلاع از قیمت و خرید آنلاین ورق آجدار فولاد مبارکه و ورق آجدار گیلان، می توانید به وبسایت کیلوتن مراجعه کنید. همچنین برای دریافت راهنمایی بیشتر در خصوص خرید آنلاین محصولات فولادی می توانید با کارشناسان مجموعه تماس بگیرید.

دسته بندی محصول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *