برای صد متر زیر بنا چقدر میلگرد لازم است؟

برای صد متر زیر بنا چقدر میلگرد لازم است؟
فهرست مطالب

برآورد میزان میلگرد و مصالح مورد نیاز در هر پروژه یکی از چالش های هر مهندس عمران و ساختمانی است. از آنجایی که تخمین این موارد بستگی به قیمت میلگرد و نوسانات آن دارد، باید میلگرد را با دقت خریداری کنید تا از ضرر احتمالی جلوگیری نمایید. این مقاله به عوامل موثر بر مقدار میلگرد مورد نیاز یک سازه اختصاص دارد و به این پرسش مهم که برای صد متر زیر بنا چقدر میلگرد لازم است پاسخ می دهد. در پایان نیز ابزارهایی را به شما معرفی می کنیم که با استفاده از آن ها می توانید به راحتی مقدار میلگرد مورد نیاز را اندازه گیری و مقایسه کنید. 

میزان میلگرد مورد نیاز برای ساخت بنای صد متری از طریق برآورد کارشناسی و محاسبات دقیق به دست می آید. بنابراین می توان گفت برآورد میلگرد مورد نیاز برای ساخت و ساز از ضرر و زیان های آتی و کمبود بودجه جلوگیری می کند. 
محاسبه میزان این محصول در ساخت به عوامل زیادی از جمله اندازه و نوع سازه، بار مورد نیاز، استفاده از میلگرد در سازه و استانداردهای داخلی و بین المللی بستگی دارد. در این مقاله از وب سایت کیلوتن به این موضوع می پردازیم که برای صد متر زیر بنا چقدر میلگرد لازم است.

چه عواملی بر مقدار میلگرد لازم برای زیر بنا تاثیر می گذارد؟

همانطور که قبلا ذکر شد عوامل زیادی بر میزان میلگرد استفاده شده در ساختمان تاثیر می گذارد، بنابراین برای محاسبه دقیق باید به نقشه ساختمان مراجعه کنید. وزن سازه و اندازه زیرسازی از مهمترین موارد تعیین کننده میزان میلگرد مصرفی در زیرسازی می باشد.

البته منظور اصلی صدها متر زیربنا نیست و صحبت از یک زیرساخت کامل است. برای مطالعه این موارد در مقیاس کلی باید محاسبات مربوط به کل سازه طبق نقشه ها انجام شود. توجه داشته باشید که هرچه محاسبه دقیق تر باشد، مقادیر عملکرد نیز دقیق تر خواهد شد. البته در این زمان باید قیمت برندهای معروف و میلگردهایی که پرکاربرد هستند مانند قیمت میلگرد ذوب آهن اصفهان و سایر برندها را در نظر بگیرید.

مقدار میلگرد مورد نیاز برای اندازه گیری، خواه صد متر مربع باشد یا یک متر مربع یا کل فضا، بخش مهمی از فرآیند اندازه گیری و برآورد است. در زیر ساخت یک پروژه، فقط میلگرد استفاده نمی شود، و اجزای فلزی دیگری نیز وجود دارد که باید در نظر بگیرید. همچنین در نظر داشته باشید که این یک روند کاملا مهندسی شده و تخصصی است و برای انجام آن به نیروهای متخصص و مجرب نیاز دارید. فاکتورهای مهم دیگری که در محاسبه این موضوع که برای صد متر زیر بنا چقدر میلگرد لازم است باید در نظر گرفته شود عبارتند از:

۱. نوع استفاده از ساختمان

نوع استفاده از سازه نیز می تواند بر موقعیت سازه و میزان میلگرد مصرفی تاثیر بگذارد.

۲. شرایط محیطی ساخت سازه

شرایط سازه ای پروژه از دیگر عواملی است که به طور مستقیم بر میزان میلگرد مصرفی تاثیر می گذارد. در صورتی که محل احداث پروژه، منطقه زلزله خیز باشد، بدون شک باید سازه را با مقاطع مسلح اجرا کرد و از المان های محکم تری نیز استفاده نمود که همگی باعث افزایش استفاده از میلگرد می شود. از طرفی اگر محل ساخت پروژه مستعد زلزله نباشد، سازه نیازی به میلگرد اضافی نخواهد داشت و در نتیجه مصرف میلگرد نیز زیاد نخواهد شد.

۳. نقش نوع اسکلت در میزان میلگرد لازم برای صد متر زیر بنا

در اسکلت های فلزی که عناصر تیر و ستون از تیرهای آهنی ساخته شده اند، از میلگرد بسیار کمتر از اسکلت های بتنی استفاده می شود. در ادامه گزارش مقدار آهن مورد نیاز برای اسکلت های آهنی و مقدار میلگرد مورد نیاز در اسکلت بتنی را فهرست می کنیم.

۴. ظاهر و ماهیت پروژه

صرف نظر از اندازه زیرساخت و زمین برای ساخت و ساز، شکل و شمایل سازه نیز بر استفاده از میلگرد تأثیر می گذارد. هر چه ماهیت سازه پیچیده تر باشد، می توان از میلگرد بیشتری در اجرای آن استفاده کرد و بالعکس.

چگونه می توان میزان میلگرد لازم برای صد متر زیر بنا را محاسبه کرد؟

برآورد میزان میلگرد مورد نیاز برای هر متر مربع ساختمان فقط بخشی از فرآیند اندازه گیری و برآورد است، زیرا میلگرد تنها بخش فولاد مورد نیاز برای ساخت و ساز نیست و به مونتاژ سازه و نوع سازه بستگی دارد. به همین ترتیب، روند متره یا کنتور یک عملکرد تخصصی می باشد که باید به وسیله ی یک مهندس عمران یا فردی با تجربه در این حوزه انجام شود. اما با تحقیق و جستجوی دقیق می توانید عوامل موثر بر مقدار میلگرد لازم در هر پروژه را پیدا کنید. این عوامل شامل گزینه های زیر می شود:

  • الزامات قانونی مقررات ساختمانی
  • نوع کاربری ساختمان که می تواند سازه مسکونی، عمومی، خدماتی و … باشد.
  • محل اجرای پروژه در معرض بلایای طبیعی مانند زلزله، سیل و … باشد.
  • ارتفاع و طبقه های سازه
  • جداسازی ستون
  • نوع سقف و مدل سازه که می تواند بتنی یا فلزی باشد.

هر یک از عوامل فوق می تواند مشخص کند که برای صد متر زیر بنا چقدر میلگرد لازم است. به عنوان مثال، شما به ۴۰ تا ۵۵ کیلوگرم میلگرد در هر متر مربع اسکلت بتنی نیاز دارید.

میزان میلگرد لازم برای یک ساختمان صد متری در سازه های فلزی و بتنی

میزان میلگرد مورد استفاده در اسکلت های بتنی و فلزی متفاوت است. نوع و اندازه ساختمان، بار ناشی از بارگذاری، شماره شناسایی اموال و استانداردهای مربوطه میزان میلگرد را در هر سازه تعیین می کند.

در ساختمان های اسکلت فلزی، میلگرد عنصر اصلی است و مستقیما برای قاب بندی سازه با سایر قسمت ها مانند تیرها و نبشی ها استفاده می شود. سازه های فلزی تقریبا ۴۵-۶۵ کیلوگرم میلگرد در هر متر مربع استفاده می کنند. اگر اسکلت فلزی با اسکلت خمشی ساخته شود، بین ۶۵ تا ۹۰ کیلوگرم میلگرد مورد نیاز است.

در ساختمان های اسکلت بتنی میلگرد نقش تقویتی دارد و در بتن مسلح استفاده می شود. تعداد میلگردهای استفاده شده در این سازه نسبت به اسکلت فلزی کمتر است. در هر متر مربع سازه بتنی با قاب خمشی و دیوار برشی تقریباً ۳۵ تا ۵۵ کیلوگرم میلگرد استفاده می شود. البته محاسبه وزن میلگرد مورد نیاز در یک ساختمان بتنی را می توان به دسته های زیر تقسیم کرد:

  • ۴۳ کیلوگرم میلگرد در هر متر مربع زیر بنا
  • ۸۲ کیلو میلگرد در هر متر فونداسیون
  • ۱۲ کیلو میلگرد در هر متر پایه ستون
  • ۷ تا ۱۰ کیلو میلگرد در متر تیرچه
  • ۲-۲.۵ کیلو میلگرد حرارتی در هر متر سقف

میزان میلگرد لازم برای صد متر بنای یک طبقه

در هر سازه سه مدل سقف وجود دارد که بسته به عوامل مختلف انتخاب می شوند. اگر سقف یک ساختمان یک طبقه کامپوزیت باشد، در هر متر به ۷ تا ۱۲ کیلوگرم میلگرد نیاز خواهد بود.

در عین حال، حدود ۶ کیلوگرم میلگرد برای سقف های تیرچه بلوک و ۱۳ تا ۱۵ کیلوگرم میلگرد برای سقف دال بتنی مورد نیاز است.

میزان میلگرد لازم برای صد متر بنای دو طبقه

میلگرد مورد استفاده در ساختمان های دو طبقه دارای شرایط خاصی است که با سایر سازه ها و ویلاهای یک طبقه متفاوت است. به طور معمول این ساختمان ها دارای ستون هایی با استفاده از میلگرد ۱۲ تا ۱۸ کیلوگرمی هستند.
علاوه بر ستون ها، سقف نیز استحکام بیشتری دارد. اگر سقف یک دال بتنی باشد در هر متر مربع به ۱۰ تا ۱۶ کیلوگرم میلگرد نیاز داریم. اگر سقف از نوع تیرچه بلوک باشد به ۵ تا ۸ کیلوگرم میلگرد و اگر کامپوزیت باشد به ۸ تا ۱۴ کیلوگرم میلگرد نیاز داریم.

نکته مهم این است که جهت یافتن پاسخ این سوال که برای صد متر زیر بنا چقدر میلگرد لازم است، بهتر است با یک معمار یا مهندس سازه مشورت کنید. او می تواند با توجه به جزئیات پروژه شما محاسبات دقیق تری انجام دهد تا بتوانید میلگرد لازم را به درستی بخرید.

سخن پایانی

محاسبه میلگرد مورد نیاز یکی از اقدامات مهمی است که قبل از اجرای پروژه ساختمانی باید انجام شود. این محاسبه بر اساس یک مجموعه داده های کوچک و بزرگ است، اما این فرآیند می تواند خطاهای زیادی در مقیاس های بزرگ داشته باشد.
بنابراین معمولا میلگردهای مورد نیاز را بر حسب ۱ متر یا ۱۰۰ متر در نظر می گیرند، اما این بار بررسی کردیم که برای ۱۰۰ متر زیر ساخت یک ساختمان به چه تعداد میلگرد نیاز است.

در این مقاله به بررسی عوامل موثر بر استفاده از فولاد در ساختمان ها پرداختیم و به این پرسش اساسی پاسخ دادیم که برای صد متر زیر بنا چقدر میلگرد لازم است. همچنین شما می توانید با مطالعه مقاله مقدار میلگرد مصرفی در ساختمان یک و دو طبقه، به اطلاعات بیشتری در این زمینه دست پیدا کنید.

علاقه مندان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و دریافت قیمت لحظه ای و آنلاین میلگرد و سایر محصولات فولادی به سایت کیلوتن مراجعه کنند و یا با کارشناسان مجموعه با شماره های مندرج در صفحه تماس حاصل نمایند.

دسته بندی محصول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *