محاسبه مقدار میلگرد مصرفی در ساختمان یک و دو طبقه ۱۴۰۲

محاسبه مقدار میلگرد مصرفی در ساختمان یک طبقه و دو طبقه
فهرست مطالب
در دنیای ساخت و ساز، میلگرد به عنوان یکی از اجزای حیاتی در ساختمان‌ ها شناخته می‌ شود. بدون آن، ساختمانی مستحکم و پایدار نمی‌ توان انتظار داشت. محاسبه دقیق مقدار میلگرد مورد نیاز در یک پروژه ساختمانی، امری بسیار حیاتی و پیچیده است که نقش اساسی در برنامه‌ ریزی و اجرای پروژه دارد. قبل از هر چیز، برآورد بودجه اولیه پروژه و محاسبه دقیق نیاز به مواد ساختمانی از جمله مسائل اساسی است. در محاسبه مقدار میلگرد مصرفی در ساختمان، قیمت میلگرد ساده و آجدار از فاکتورهای اساسی محسوب می شود. وبسایت کیلوتن با ارائه اطلاعات دقیق و کاربردی، به محاسبه مقدار میلگرد مورد نیاز برای ساختمان‌ های یک تا سه طبقه می پردازد.
علاوه بر این، با مراجعه به وبسایت کیلوتن امکان مقایسه قیمت‌ ها و انتخاب بهترین محصول برای پروژه شما فراهم می باشد. با مراجعه به وبسایت به قیمت مقاطع فولادی مختلف مانند قیمت تیرآهن، قیمت میلگرد، قیمت ورق سیاه و… دسترسی دارید. 

برای ساخت و ساز از چه سایز میلگرد استفاده می شود؟

در صنعت ساختمان‌ سازی، استفاده از میلگرد با سایزهای ۱۶، ۱۴ و ۱۲ بسیار رایج است. به همین دلیل، خرید میلگرد سایز ۱۲ آجدار و ساده از اهمیت ویژه‌ ای برخوردار است، زیرا در بسیاری از سازه‌ های فولادی و پروژه‌ های صنعتی استفاده می‌ شود. در بازار ایران، خرید و فروش میلگرد به صورت شاخه‌ ای یا بندیل انجام می‌ شود و قیمت آن به ازای هر کیلوگرم مشخص می‌ شود. خریدار باید براساس وزن هر شاخه یا بسته، هزینه خود را پرداخت کند.
از میلگرد سایز ۱۴، به دلیل کیفیت بالا برای افزایش استحکام ساختمان استفاده می‌ شود؛ استفاده از میلگرد ۱۴ موجب تقویت ساختار و جذب نیروهای کششی می شود. مقاومت میلگرد در برابر نیروهای کششی به نرمی، وزن میلگرد و انعطاف‌ پذیری آن وابسته است. هرچه وزن محصول بیشتر باشد، مقاومت آن بیشتر خواهد بود. اما نکته‌ ای که باید توجه داشت، این است که هر چه مقاومت تسلیم میلگرد کمتر باشد، مقاومت آن در برابر ضربه کمتر خواهد بود و ریزش آن آسان‌ تر است.
علاوه بر میلگرد ۱۴، قیمت میلگرد ۱۶ آجدار نیز در ساختمان‌ سازی نقش مهمی دارد؛ این محصول اغلب در دسته میلگردهای A3 و با مشخصه آج ۴۰۰ قرار می‌ گیرد و کاربرد اصلی آن، تقویت فونداسیون‌ های ساختمان در برابر نیروهای فشاری است. برخی از کاربردهای رایج میلگرد سایز ۱۶ عبارتند از ساخت پارکینگ، ساختمان‌های بلند، احداث پالایشگاه و دکل نفت، ساخت پل و پی‌های بتنی.
با افزایش اندازه و ارتفاع ساختمان، توصیه می‌ شود از میلگردهای سنگین‌ تری استفاده شود. قبل از بررسی میزان میلگرد مصرفی در بخش های مختلف سازه، ابتدا باید با مفهوم متره آشنا شوید. 

متره چیست؟

متره کردن یک فرایند اساسی در صنعت ساخت و ساز است که برای برآورد هزینه‌ ها و محاسبه دقیق مقادیر مصالح مورد نیاز برای اجرای پروژه‌ های ساختمانی استفاده می‌ شود. این فرایند با مطالعه نقشه‌ ها و درک دقیق ابعاد و مشخصات فنی مصالح، آغاز می‌شود. سپس، مترور مقادیر مصالح را بر اساس این اطلاعات محاسبه می‌ کند، از جمله تعداد و ابعاد سنگ، بتن، تیرآهن، میلگرد و سایر مواد ساختمانی. در نهایت، با تهیه یک فهرست جامع از مصالح مورد نیاز همراه با مقادیر واحدها و قیمت‌ ها، این اطلاعات به عنوان یک راهنمای مفید برای برآورد دقیق هزینه‌ ها و مدیریت بهینه منابع در طول اجرای پروژه مورد استفاده قرار می‌ گیرد. در کل، متره کردن باعث می‌ شود که پروژه‌ ها به‌طور کلی بیشترین بهره‌ وری و کارایی را داشته باشند و موجب صرفه جویی در مصرف میلگرد می شود.

مقدار میلگرد مورد نیاز در ستون ها

محاسبه مقدار میلگرد مصرفی در ساختمان، معمولا بر اساس ستون ها و سقف ها محاسبه می شود. در صورتی که اسکلت ساختمان مورد نظر بتنی باشد و همچنین دارای سقف دال دو طرفه باشد، برای هر ستون ۶۰ تا ۸۵ کیلوگرم آرماتور یا میلگرد مورد نیاز است.

محاسبه مقاطع عرضی همانند محاسبه مقاطع طولی است. روش محاسبه مقاطع به شرح زیر است.

عرض میلگرد = طول خم * ۲ – عرض کاور * ۲ + عرض محور

محاسبه اجزای تقویت کننده در پی ساختمان

برای اینکه بتوان مقاطع آرماتور را در پی محاسبه کرد، طول آرماتور باید در تعداد واحدهای وزن و طول ضرب شود. به طور معمول برای افزایش سرعت و دقت محاسبات از جداولی به نام جداول میکرومتری استفاده می شود. این جداول به صورت فایل اکسل در دسترس هستند و منبع معتبر برای محاسبات دقیق محسوب می شوند.

اگر فایل میکرومتر را باز کنید می توانید طول و عرض را در ستون ها وارد کنید. این اعداد در ارتفاع هر طبقه ضرب می شوند. سپس می توانید تعداد ستون ها را مشخص کنید.

محاسبه میلگرد مورد نیاز در سقف ساختمان

با توجه به تعداد بلوک های بتنی و سقف های دال دو طرفه، محاسبه مقدار میلگرد مصرفی در ساختمان یک طرفه و دو طرفه متفاوت است. سقف های دال بتنی ثابت به ۱۰-۱۶ کیلوگرم آرماتور برای هر متر مربع نیاز دارند. علاوه بر این ۵-۷ کیلوگرم آرماتور در هر متر مربع برای ایجاد سقف بتنی کافی است. بنابراین تولید سقف بلوک بتنی ارزان تر از قیمت سقف وافل دو طرفه است.

محاسبه میلگرد ساختمان یک طبقه

تجربه نشان می دهد که مهندسان عمران عموما از سایزهای ۱۶ و ۱۸ برای ساختمان های یک طبقه استفاده می کنند. همانطور که می دانید بریس ها یا خاموت ها، میله های افقی هستند که در اطراف یک آرماتور بلند قرار می گیرند. خاموت سایز ۸ یا ۱۰ انتخاب خوبی برای ساختمان هایی است که از میلگرد های ۱۶ و ۱۸ استفاده می کنند.

تعداد و محاسبه میزان واقعی میلگرد مورد نیاز برای ساختمان یک طبقه به اندازه ساختمان بستگی دارد. همین اصل را می توان در مورد ساختمان ها و اسکلت های فلزی نیز گفت. در هر متر مربع ۴۵ تا ۶۵ کیلوگرم میلگرد نیاز داریم. همچنین اگر روش مورد استفاده روش خمشی باشد وزن باید از ۶۵ تا ۹۰ کیلوگرم باشد.

میزان آرماتور مورد نیاز در اسکلت بتنی متفاوت است. در این ساختمان ها اگر به روش خمشی و دیواری باشند باید در هر متر مربع ۳۵ تا ۴۵ کیلوگرم آرماتور تهیه شود. در ضمن اگر اسکلت آن بتنی باشد به ۴۰ تا ۵۵ کیلوگرم آرماتور نیاز داریم.

میزان میلگرد مصرفی در ساختمان دو طبقه

برای محاسبه مقدار میلگرد مورد نیاز برای ساختمان دو طبقه، ابتدا محاسبات مشابهی با ساختمان یک طبقه صورت می‌ گیرد، با این تفاوت که مقادیر حاصله دو برابر محاسبات ساختمان یک طبقه در نظر گرفته می‌ شود. به عبارت دیگر، مقدار میلگرد به ازای هر متر مربع بسته به نوع ساختمان و تیراژ آن محاسبه می‌ شود و سپس مبالغ میلگرد باید با مساحت کل ساختمان همخوانی داشته باشد. به عنوان مثال، برای ستون‌ ها حدودا ۱۲ تا ۱۸ کیلوگرم میلگرد لازم است، برای سقف حدود ۵ تا ۷ کیلوگرم میلگرد و برای فونداسیون تقریبا ۱۰ الی ۲۰ کیلوگرم برای هر متر مربع نیاز است. باتوجه به اینکه فونداسیون سازه، وظیفه تحمل بار را برعهده دارد، محاسبه سرانگشتی فواندسیون سازه حائز اهمیت است. 
 
سایز میلگرد برای ساختمان دو طبقه معمولا شامل سایز‌های ۱۴، ۱۶ و ۱۸ برای میلگردهای طولی و سایز‌های ۸ و ۱۰ برای میلگردهای عرضی (خاموت) است. البته انتخاب سایز میلگرد بستگی به متراژ، نوع سقف، تعداد ستون‌ها و تحمل وزن آنها دارد. با این حال، رایج‌ترین سایز‌های مورد استفاده برای ساختمان‌های دو طبقه، شامل سایز‌های ۱۴، ۱۶ و ۱۸ است. 

محاسبه میلگرد لازم برای ساختمان های سه طبقه

در ساختمان سه طبقه بهتر است از میلگرد ۱۴، ۱۶ یا ۲۰ استفاده شود. زیرا طبقات این سازه افزایش یافته و باید وزن بیشتری را تحمل کند. اما محاسبه میزان میلگرد همانند ساختمان یک و دو طبقه است. با این تفاوت که اندازه افزایش می یابد.

به این نکته نیز باید توجه داشته باشید که در هر ستون این ساختمان ۱۶ میلگرد استفاده می شود.

برآورد هزینه نهایی

علاوه بر برآورد و محاسبه مقدار میلگرد مصرفی در ساختمان، پیش بینی هزینه کل هر متر مربع سازه نیز از مواردی است که همیشه مورد توجه قرار می گیرد. از آنجایی که آرماتور جزء مهم و جدایی ناپذیر هر پروژه ساختمانی است، برآورد هزینه آرماتور نیز در اجرای پروژه بسیار مهم خواهد بود.

برای تامین مقدار مورد نیاز میلگرد ابتدا باید از قیمت روز میلگرد در بازار مطلع شوید. پس از اطلاع از قیمت، وزن میلگرد را در این مقدار ضرب کنید تا قیمت نهایی محصول به دست آید. تعیین میزان میلگرد مورد نیاز در یک سازه یکی از مهمترین وظایف برای بودجه بندی است.

سخن پایانی

استفاده بهینه از میلگرد نه تنها از نظر اقتصادی اهمیت دارد بلکه نقش مهمی در حفظ محیط زیست و کاهش اثرات منفی مصرف منابع ایفا می‌کند. این موضوع از اهمیت ویژه‌ ای در زمینه‌ های مختلف اقتصادی و محیطی مانند صنعت ساختمانی برخوردار است. از طرفی، استفاده از فناوری‌های نوین و نرم‌ افزار های مهندسی در محاسبات میزان مصرف میلگرد اهمیت ویژه‌ای دارد. این ابزار ها می‌توانند به مهندسان و متخصصان در بهینه‌ سازی استفاده از میلگرد کمک کرده و در نهایت به توسعه پروژه‌های ساختمانی مطابق با استانداردهای معتبر و اقتصادی کمک کنند.
برای خرید آنلاین میلگرد از تامین کنندگان معتبر، می توانید به صفحه میلگرد در وبسایت کیلوتن مراجعه نمایید.

دسته بندی محصول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *