سقف کاذب با میلگرد و رابیتس

سقف کاذب با میلگرد و رابیتس
فهرست مطالب

سقف کاذب در حقیقت سقف غیر سازه ای است که به یک یا چند دیوار، زیر سقف سازه ای متصل می شود. بار این سقف به سازه وارد می شود و در نتیجه بین سقف مذکور و قسمت زیرین فضای خالی وجود دارد. این سقف ها را می توان به صورت مسطح یا به اشکال مختلف ساخت. در این مقاله از سایت کیلوتن، در رابطه نحوه اجرای سقف کاذب با میلگرد و رابیتس صحبت خواهیم کرد.

سقف های کاذب باید از مصالح سبک ساخته شود و چارچوب باید به طور مناسب به اسکلت ساختمان متصل گردد تا ضربه های زلزله به دیوارهای مجاور آسیب نرساند. این سقف ها را می توان با مصالحی مانند گچ، چوب، پی وی سی، شیشه، مصالح آکوستیک، پلکسی، آلومینیوم و … ایجاد کرد. ولی ساخت سقف کاذب با کناف و میلگرد بیشتر در ساخت و سازهای شهری استفاده می شود. پیش از هر چیز در آغاز باید به شما سقف کاذب با میلگرد و رابیتس را معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

سقف کاذب با میلگرد و رابیتس چیست؟

رابیتس نوعی توری آهنی مشبک است که در روند رابیتس کاری استفاده می شود. این توری مشبک آهنی دارای بافت غیر معمولی است که در طراحی سقف کاربرد بسیاری دارد. پوشش نازک کاری سقف، که شامل گچ و رنگ است روی این سطح مشبکی اعمال می شود. مهمترین کاربرد این ابزار در طراحی و تزئین ساختمان ها می باشد. توانایی فوق العاده رابیتس امکان ایجاد طرح های مختلف را فراهم می کند. از این رو در طراحی دکوراتیو نیز از آن استفاده می شود.

رابیتس ها طوری طراحی شده اند که امکان چسبندگی دارند. بنابراین برای زیبا سازی سقف کاذب با میلگرد و رابیتس به راحتی می توان از گچ کاری و رنگ آمیزی استفاده کرد. می توانید از این ابزار، اشکال مختلفی بسازید و سپس روی آن را با گچ بپوشانید و رنگ کنید. رابیتس ها با استفاده از میلگرد به سقف سازه متصل می شوند. 

مزایا و معایب استفاده از رابیتس

استفاده از سقف کاذب با استفاده از میلگرد و رابیتس، به عنوان یکی از روش‌های ساختمانی پرکاربرد، مزایای بسیاری را به همراه دارد. این مزایا عبارتند از:

۱. انعطاف پذیری زیاد در اجرا و طراحی:
– این سیستم به دلیل قابلیت انعطاف پذیری بالا، اجازه می‌ دهد تا طراحی‌ های مختلف و حساس در ساختمان‌ ها به راحتی اجرا شوند.

۲. مقاومت بالا در برابر آتش و خوردگی:
– مصالح استفاده شده، به خصوص میلگرد و رابیتس، دارای مقاومت بسیار بالا در برابر آتش و خوردگی هستند که امنیت ساختمان را افزایش می‌ دهد.

۳. دسترسی آسان به مواد لازم:
– مواد مورد نیاز برای اجرای سقف کاذب (میلگرد و رابیتس) به راحتی در بازار در دسترس هستند.

۴. راه‌ اندازی و نصب آسان:
– نصب و راه‌ اندازی این نوع ساختار به دلیل سهولت کار و طراحی بهینه، با هزینه و زمان کمتری همراه است.

از دیگر مزایا می‌ توان به کنترل حرارت و صدا، قابلیت اجرای سیستم‌ های مختلف مهندسی و استفاده در پروژه‌ های مختلف اشاره کرد.

معایب استفاده از رابیتس

از طرفی، به عنوان معایب استفاده از سقف کاذب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. مقاومت کم در برابر ترک‌ خوردگی ناشی از شرایط جوی:
– این سیستم، به دلیل نوع مصالح استفاده شده، ممکن است در برابر ترک‌ خوردگی ناشی از شرایط جوی، مقاومت کمتری داشته باشد.

۲. زمان‌ بر بودن نصب و اجرا:
– نسبت به برخی سیستم‌ های دیگر، نصب و اجرای سقف کاذب ممکن است زمان‌ بر باشد.

۳. مشکلات تعمیر و ترمیم سازه:
– در صورت وقوع خرابی یا نیاز به ترمیم، این سیستم ممکن است با چالش مواجه شود.

۴. هزینه بالاتر ساخت:
– نسبت به برخی روش‌ های دیگر، هزینه ساخت سقف کاذب با میلگرد و رابیتس بیشتر می‌ باشد.

۵. وزن بالا:
– استفاده از مصالح سنگین ممکن است منجر به وزن بالای ساختار شود.

مراحل اجرا و ساخت سقف کاذب با میلگرد و رابیتس

مراحل ساخت سقف کاذب با رابیتس نیاز به تجربه، دقت و مهارت زیادی دارد. قبل از هر حرکتی، میله های آویز باید روی سقف اصلی سازه نصب شوند. با یک خط مستقیم، مقدار اضافی میله های آویزان باید بریده شود. سپس جوش لبه باربر نقطه آویز و ساخت طرح سقف کاذب با اتصال میله بالایی به گوشه باربر با دقت بالایی توسط کارشناسان انجام می شود. پس از انجام این مرحله باید توری رابیتس را با استفاده از سیم گالوانیزه به قسمت بالایی گره بزنید. در این مرحله سطح سقف باید کنترل شود. در نهایت سوراخ های توری رابیتس پس از اجرای چراغ های مخفی، نصب سقف و طراحی نهایی اجرا می شود.

در ادامه تمامی این مراحل ساخت و اجرای سقف کاذب با میلگرد و رابیتس را به صورت دقیق تر برای شما توضیح خواهیم داد:

۱. مرحله اول اجرای میلگردهای آویز سقف

در ساختمان های اسکلت بتنی نصب آرماتور آویز قبل از نصب سقف ضروری است. این کار به جز سقف کرومیت که به صورت دفنی انجام می گیرد با اسکلت های فولادی انجام می شود، بنابراین پس از ساخت سقف ساختمان، آرماتورها و نبشی ها به تیرهای اصلی و فرعی جوش داده می شود.

اندازه میله آویز می تواند بر حسب نیاز از ۸ تا ۱۰ میلی متر متفاوت باشد. همچنین طول آویزها متناسب با فاصله سقف کاذب از سقف اصلی است و قلاب های این میلگردها بر روی میلگردهای حرارتی یا تیرهای بالایی در سقف تیرچه بلوک قرار می گیرند.
اگر میلگرد قبل از ریختن بتن به سقف وصل نشده باشد می تواند به شکل T یا L ساخته شود، سپس سقف را سوراخ کرده و در فاصله مناسب اجرا می کنیم. البته برای سقف مشبک یا سقف وافل پانل ها را می توان روی سقف نصب کرد و میله های آویز را نیز می توان به آن ها متصل نمود.

۲. مرحله دوم: اجرای قطعات باربر فرعی و اصلی

در این مرحله باید زوایای نبشی به آویز جوش داده شود. به عبارت دیگر زاویه باربری در انتقال بار سقف به میله آویز و سپس به سقف اصلی نقش اساسی دارد.

تعیین ارتفاع دقیق سقف قبل از نصب شاسی سقف کاذب با میلگرد و رابیتس نیز بسیار مهم است. در این مرحله باید دقت کنیم که ارتفاع سقف تا کف خیلی کم نشود و از ارتفاع تمام شده کف کاسته نشود. پس از تنظیم همه ی نبشی ها، آرماتورهای ثانویه به شکل دو شبکه عمود بر هم به نبشی ها وصل می شوند. جهت کسب اطلاع از قیمت نبشی می توانید با کارشناسان ما در سایت کیلوتن تماس برقرار نمایید یا به لینک مربوطه مراجعه کنید.

۳. مرحله سوم: اجرا و نصب سقف کاذب رابیتس

پس از تکمیل اسکلت سقف و به عنوان آخرین مرحله ساخت، ورق های رابیتس بر روی پانل های زیرین قرار می گیرند و با سیم های رابیتس گالوانیزه به هم متصل می شوند. رابیتس ها باید با سیم مناسب در فاصله معینی به چارچوب سقف متصل شوند تا در سطح تمام شده برآمدگی یا فرورفتگی وجود نداشته باشد.

۴. مرحله چهارم: اجرای لایه پوششی با ملات گچ و ماسه

پس از اتمام پایه فلزی، لایه ی آستر را با استفاده از گچ و خاک اعمال می کنیم و سطح آن را با کمک شمشه دستی صاف می نماییم. نفوذ این پوشش گچی به داخل منافذ رابیتس چسبندگی خوبی بین آن ها ایجاد می کند و احتمال شکافتن یا ترک خوردن تا حد خوبی کاهش می یابد. پس از خشک شدن سقف، روی آن را با گچ می پوشانند و با ماله فلزی صاف می کنند تا سقف صاف و هموار باشد.

هزینه و قیمت سقف کاذب با میلگرد و رابیتس

برای بررسی و اطلاع از قیمت اجرای سقف کاذب رابیتس باید توجه داشته باشیم که قیمت اجرای قطعات مسطح سقف که به صورت صاف هستند بر حسب متر مربع محاسبه می شود و این قیمت برای قطعات دکوراتیو یا نورگیر که دارای ریزه کاری و جزئیات بیشتری هستند بر حسب متر طول حساب می شود.

علاوه بر این، عواملی مانند اندازه پروژه، نیروی کار و مواد مصرفی نیز بر قیمت نهایی سقف کاذب میلگرد و رابیتس تأثیر می گذارد. در واقع قیمت این سقف با عوامل مختلفی تعیین می شود. از جمله هزینه های موثر می توان به هزینه های پایه سقف کاذب و جوشکاری، هزینه گچ سفید سقف و قیمت مواد مصرفی نیز اشاره کرد.

سخن پایانی

در این مقاله از سایت کیلوتن به معرفی و بررسی ساخت سقف کاذب با میلگرد و رابیتس پرداختیم. ابتدا بررسی کردیم که سقف کاذب چیست و سپس اجزا، مزایا و معایب آن را معرفی کردیم. در نهایت نحوه اجرا و ساخت این سقف را نیز توضیح دادیم. هدف این مقاله بهبود سطح آگاهی شما در مورد استفاده از انواع رابیتس بود. بنابراین هیچ جنبه اجرایی در این زمینه وجود ندارد. در این میان اجرای سقف کاذب رابیتس فرآیندی تخصصی است که باید توسط کارشناسان مجرب انجام شود.

مجموعه کیلوتن خدمات مربوط به این حوزه را با بالاترین کیفیت توسط متخصصین مجرب ارائه می دهد. کارشناسان ما در کمترین زمان ممکن کلید سقف کاذب شما را با بهترین قیمت طراحی، نصب و اجرا خواهند کرد. اگر می خواهید در مورد اجرای این نوع سقف ها و نحوه خرید میلگرد و دیگر قطعات فولادی بیشتر بدانید می توانید با کارشناسان ما در سایت کیلوتن تماس برقرار نمایید.

دسته بندی محصول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *