محاسبه سرانگشتی میلگرد فونداسیون

محاسبه سرانگشتی میلگرد فونداسیون
فهرست مطالب

قبل از شروع یک پروژه ساختمانی، می توانید با محاسبه سرانگشتی میلگرد فونداسیون، برآورد مناسبی از قیمت تمام شده این محصول بدست آورید. کارگران ساختمانی همواره سعی می کنند با محاسبه بهای تمام شده مصالح ساختمانی، برآورد مناسبی از قیمت تمام شده مصالح مختلف به دست آورند. از مصالح مهم ساختمانی می توان به میلگرد فونداسیون اشاره کرد. هزینه نهایی مصالح مورد استفاده در ساختمان سازی، بخش مهمی از هزینه های پروژه محسوب می شود. به همین دلیل قیمت میلگرد، قیمت تیرآهن و سایر محصولات فولادی مورد استفاده در ساختمان سازی، اهمیت زیادی برای خریداران دارد. 

روش محاسبه میلگرد فونداسیون، به این صورت انجام می شود که برای ساخت ساختمان های معمولی از ۹ کیلوگرم میلگرد در متر مربع استفاده می شود. بنابراین برای ساخت ۳۰۰ متر فونداسیون، از ۲۷۰ کیلوگرم میلگرد استفاده می گردد. با محاسبه سرانگشتی میلگرد فونداسیون و همچنین تخمین تعداد این محصول، می توان هزینه تقریبی آن را قبل از شروع پروژه برآورد کرد.

آشنایی با انواع فونداسیون در ساخت و ساز

از آنجایی که پایه هر سازه را فونداسیون تشکیل می دهد. محاسبه سرانگشتی میلگرد فونداسیون یک موضوع مهم است. نوع فونداسیون مورد نیاز برای هر ساختمان به عوامل مختلفی بستگی دارد. یکی از مصالح اصلی این پروژه بتن است که از مقاومت بالاتری نسبت به سایر مصالح برخوردار است.

به عنوان مثال، نوع ساختمان، اندازه ساختمان و ظرفیت باربری خاک اطراف از جمله عواملی هستند که قبل از انتخاب فونداسیون باید در نظر گرفته شوند. فونداسیون ساختمان انواع گوناگونی دارد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

  1. فونداسیون پی سطح: پی های سطحی، پی هایی هستند که در عمق کم و نزدیک به سطح زمین ساخته می شوند. لازم به ذکر است که نسبت عمق به عرض این فونداسیون باید کمتر از ۳ باشد.
  2. نوع نیمه عمیق: پایه نیمه عمیق نوعی فونداسیون است که پایه آن بین دو عدد ۳ و ۱۰ قرار می گیرد.
  3. فونداسیون برای پی عمیق: در پی عمیق، برخلاف پی سطحی، باید نسبت نشست به عرض آن بیشتر از ۱۰ باشد.

روش محاسبه سرانگشتی میلگرد فونداسیون

در این مقاله از کیلوتن، نحوه محاسبه میزان میلگرد در فونداسیون را توضیح می دهیم. انواع اصلی میلگرد فونداسیون به سه دسته کلی عرضی، طولی و تقویتی تقسیم می شوند، که در ادامه هر کدام را توضیح خواهیم داد. در نحوه محاسبه هر یک از این میلگردها تفاوت هایی وجود دارد. میلگردهای طولی بلند، محصولاتی هستند که در واقع در سراسر محل فونداسیون مورد استفاده قرار می گیرند. برای محاسبه وزن این نوع میلگرد، طول آن را در تعداد میلگردهای مورد نیاز ضرب کنید و وزن واحد هر میلگرد را به عدد اضافه کنید تا وزن کل میلگردها بدست آید.

فرمول محاسبه سرانگشتی میلگرد فونداسیون برای طول میلگرد به این صورت است که طول خم میلگرد را در ۲ و سپس طول کاور را در ۲ ضرب می کنیم. مجموع این دو متغیر و طول محور میلگرد، برابر با میزان طول میلگرد فونداسیون طولی است. محاسبه میلگردهای نوع عرضی هم درست مانند نوع طولی است، تنها تفاوت در فرمول های این دو نوع میلگرد این است که به جای طول محور از عرض محور استفاده می شود. میلگردهای تقویت کننده فونداسیون باعث افزایش مقاومت نفوذ بتن می شود. برای محاسبه میلگرد تقویتی فونداسیون، طول یک میلگرد را در تعداد آن ها ضرب کنید، سپس عدد حاصل را در وزن هر میلگرد ضرب کنید تا وزن کل را بدست آورید.

برای ساختمان های ساخته شده از بتن مسلح، ۴۰ تا ۵۳ کیلوگرم میلگرد برای هر متر مربع مورد نیاز است. برای هر متر مربع زیربنا باید ۸ تا ۱۲ کیلوگرم میلگرد استفاده شود. در ستون های ساختمان به ازای هر متر مربع ساختمان ۱۲ تا ۱۸ کیلوگرم میلگرد مورد نیاز است. در ساختمان های بتنی طول تیر ۱.۳ تا ۱.۷ برابر نسبت سقف است. با یادگیری نحوه محاسبه میزان میلگرد برای قسمت های مختلف ساختمان به راحتی می توانید کل میلگرد مورد نیاز ساختمان را بیابید.

محاسبه میلگرد فونداسیون برای ستون و سقف

وزن میلگردهای فونداسیون برای سقف های مختلف متفاوت است. به عنوان مثال برای هر متر مربع سقف دال بتنی جامد ۱۰ تا ۱۶ کیلوگرم میلگرد مورد نیاز است. در سقف های کامپوزیت در هر متر مربع از ۸ تا ۱۰ کیلوگرم میلگرد استفاده می شود. برای پوشش تیر بلوک از ۵ تا ۷ کیلوگرم میلگرد در متر مربع استفاده می شود. در مورد میلگرد مورد نیاز برای ستون های مختلف، میزان میلگرد مورد نیاز نیز متفاوت است. در دال های بتنی جامد از ۶۰ تا ۸۰ کیلوگرم میلگرد در هر متر مربع و برای ستون های اسکلت بتنی از ۱۲ تا ۱۸ کیلوگرم میلگرد در هر متر مربع استفاده می شود.

محاسبه سرانگشتی میلگرد فونداسیون یک راه عالی برای تخمین هزینه میلگرد ساختمان است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید با مشاورین ما در وب سایت کیلوتن تماس بگیرید.

روش محاسبه میلگرد طولی در فونداسیون ساختمان

میلگردهایی که در امتداد محور اصلی فونداسیون قرار می گیرند، میلگرد طولی نامیده می شوند. این محصولات معمولاً در دو لایه بالا و پایین قرار می گیرند. میلگرد بستر نمونه هایی از میلگردهای پایه طولی هستند. برای محاسبه وزن این میلگردها ابتدا باید طول میلگرد را پیدا کنیم. سپس طول بدست آمده را در تعداد میله ها ضرب کنید. با داشتن وزن هر واحد طول میلگرد و ضرب در عدد بدست آمده، وزن کل میلگرد را می توان یافت.

جهت بدست آوردن طول میلگرد و محاسبه سرانگشتی میلگرد فونداسیون طولی به دو پارامتر خمش و کاور میلگرد نیاز داریم. پوشش میلگرد فاصله بین میلگرد و سطح بتن برای جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی است. و به پیچ میلگرد مجموع تاب ایجاد شده در دو سر میلگرد برای چسبندگی بیشتر نیز گفته می شود.

فرمول محاسبه طول میلگرد طولی برای فونداسیون = طول شفت + (طول خم *۲) – (طول پوشش *۲)

برای بدست آوردن تعداد میلگردهای طولی فونداسیون مورد نیاز ساختمان کافی است طول میلگردها را بر فاصله بین میله ها تقسیم کنید.

روش محاسبه میلگردهای عرضی فونداسیون

روش محاسبه میلگرد عرضی مشابه میلگرد طولی است که با محاسبه طول میلگرد و تقسیم آن بر فاصله میلگرد می توان میزان میلگرد را بدست آورد. و با ضرب طول میلگردهای عرضی در وزن واحد طول آن ها می توان وزن کل میلگردهای عرضی را محاسبه کرد.

تنها تفاوت محاسبه میلگردهای عرضی با میلگردهای طولی این است که در محاسبه طول میلگردها به جای طول محوری در فرمول از عرض محوری استفاده می کنیم.

فرمول محاسبه طول میلگرد متقاطع عرضی برای فونداسیون = عرض محور + (طول خمش *۲) – (طول پوشش *۲)

روش محاسبه سرانگشتی میلگردهای تقویتی فونداسیون

همانطور که گفتیم برای تقویت فونداسیون از میلگردهای تقویت کننده به همراه میلگردهای طولی و عرضی استفاده می شود. برای بدست آوردن وزن میلگرد تقویت کننده باید طول آن ها را نیز در نظر گرفت.

برای به دست آوردن وزن میلگرد تقویت کننده، طول میله باید در وزن میله و تعداد میلگردها ضرب شود. از آنجایی که این میله ها انواع مختلفی دارند، برای جمع بندی فرآیند محاسبات می توان ابتدا اطلاعات را به جدول ریز متره منتقل کرد و هر عدد را در جای خود وارد کرد و سپس ضرب مورد نظر را انجام داد.

توجه داشته باشید که محاسبات و تحلیل های مورد نیاز برای ساختمان ها در جداول حالت به نام جدول خلاصه متره یا ریز متره انجام می شود. اشخاصی که چنین محاسباتی را انجام می دهند، مترور نامیده می شوند.

سخن پایانی

در این مقاله از سایت کیلوتن محاسبه سرانگشتی میلگرد فونداسیون برای انواع مختلف میلگرد به صورت جداگانه آموزش داده شد. برای جلوگیری از شکست برشی و خمشی، باید توجه کافی به طراحی و انتخاب میلگردهای فونداسیون شود. نوع و اندازه ساختمان و همچنین ظرفیت باربری خاک اطراف از مواردی است که قبل از انتخاب فونداسیون باید مورد توجه قرار گیرد. فاصله و ابعاد میلگردهای میلگرد نیز پس از تعیین ابعاد فونداسیون مشخص می شود اما به طور کلی فاصله ای که باید بین میلگردهای طولی میلگرد باشد ۳۵ سانتی متر است و این فاصله نباید از دو برابر ضخامت پی بیشتر باشد. در صورتی که هر گونه سوالی در این زمینه دارید می توانید با کارشناسان ما در وب سایت کیلوتن تماس حاصل نمایید.

دسته بندی محصول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *