عمر مفید ساختمان با اسکلت بتنی

عمر مفید ساختمان اسکلت بتنی
فهرست مطالب

عمر مفید ساختمان با اسکلت بتنی، یک موضوع بسیار حیاتی است که تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار می‌ گیرد. این عوامل شامل کیفیت مصالح، طراحی و اجرا، شرایط آب و هوایی، مراقبت و نگهداری می‌ باشند. در ایران، به دلیل استفاده از مصالح غیرمرغوب و عدم رعایت دقیق استانداردها، عمر مفید ساختمان‌ های بتنی ممکن است تا ۳۰ سال نیز کاهش یابد. اما با اقداماتی مانند استفاده از مصالح مرغوب، طراحی و اجرای دقیق، عایق بندی مناسب، بازرسی منظم و استفاده از مواد ضد زنگ، می‌ توان عمر مفید ساختمان را به شکل قابل توجهی افزایش داد. این اقدامات نه تنها می‌ توانند هزینه‌ های مربوط به تعمیر و بازسازی را در آینده کاهش دهند، بلکه امنیت و ثبات ساختمان را نیز تضمین می‌ کنند.

در این مقاله از وبسایت کیلوتن به بررسی طول عمر ساختمان با اسکلت بتنی و عوامل تاثیر بر عمر اسکلت بتنی می پردازیم. همچنین، شما می توانید جهت بررسی قیمت میلگرد، قیمت تیرآهن، قیمت ورق سیاه و سایر محصولات فولادی به وبسایت کیلوتن مراجعه نمائید. 

بررسی طول عمر ساختمان با اسکلت بتنی

شاید به دنبال پاسخی برای این سوال باشید، که عمر مفید یک سازه خاص یا ساختمان بتنی چقدر است؟ متخصصان عمر مفید ساختمان با اسکلت بتنی را بر اساس قدمت ساختمان محاسبه می کنند. برای بررسی قدمت یک ساختمان به سه عامل سن واقعی، دوره اشغال و سن مستند ساختمان ها نیاز داریم. در ادامه به توضیح این سه عامل می پردازیم.

  1. سن واقعی: سن واقعی ساختمان، یکی از عواملی است که باید برای تخمین عمر مفید ساختمان بتنی مورد استفاده قرار گیرد. سن واقعی ساختمان، از لحظه شروع ساخت و ساز ساختمان و صدور پروانه ساختمانی محاسبه می شود.
  2. سن سندی: عامل دیگری که برای تخمین عمر مفید ساختمان با اسکلت بتنی باید در نظر بگیریم، سن سندی ساختمان است. در این زمینه سن ساختمان از زمان ثبت سند آن محاسبه می شود.
  3. سن استفاده: آخرین عاملی که به آن نگاه خواهیم کرد، قدمت ساختمان است. سن بهره برداری بر اساس دوره استفاده از تسهیلات محاسبه می شود.

جالب است بدانید که سن عددی و سن بهره برداری در ارزیابی عمر مفید ساختمان های بتنی تاثیر بیشتری دارند. در شرایطی که پس از ثبت سند سال ها از ساختمان استفاده نشود، از سن بهره برداری آن برای تخمین عمر مفید ساختمان با اسکلت بتنی استفاده می شود. بنابراین سن بهره برداری ساختمان تاثیر بسزایی بر عمر مفید مورد انتظار ساختمان های بتنی دارد.

چه عواملی بر عمر مفید ساختمان با اسکلت بتنی تاثیر می گذارد؟

عوامل متعددی بر عمر مفید ساختمان با اسکلت بتنی تاثیر می‌ گذارند. این عوامل می‌ توانند به دو دسته عوامل داخلی و عوامل خارجی تقسیم شوند.
در دسته عوامل داخلی، کیفیت مصالح از جمله عوامل اساسی است. استفاده از مصالح مرغوب و با کیفیت بالا مانند سیمان، میلگرد، سنگدانه و بتن، در افزایش عمر مفید ساختمان نقش اساسی دارد. طراحی و اجرای دقیق و اصولی نیز بسیار حیاتی است؛ عیوب در طراحی و اجرا می‌توانند عمر مفید ساختمان را به شدت کاهش دهند. همچنین، کیفیت بتن و فرایند ریزش آن نیز تاثیر بسزایی در دوام ساختمان دارد.
 
در دسته عوامل خارجی، شرایط آب و هوایی و خوردگی می‌توانند عمر مفید ساختمان را کاهش دهند. فعالیت‌هایی مانند آتش‌سوزی، زلزله و بارگذاری بیش از حد نیز به سازه‌ها آسیب می‌زنند. 
با در نظر گرفتن همه این عوامل، می‌ توان گفت که عمر مفید متوسط ساختمان با اسکلت بتنی بین ۵۰ تا ۱۰۰ سال است. اما با اقداماتی مانند استفاده از مصالح با کیفیت، طراحی و اجرای دقیق و اصولی، عایق‌ بندی مناسب، مراقبت و نگهداری دقیق و … می‌ توان عمر مفید ساختمان را به طور قابل توجهی افزایش داد.
 
در ادامه به بررسی مهم ترین فاکتورهای تاثیرگذار بر عمر مفید ساختمان با اسکلت بتنی می پردازیم.

شرایط محیطی ساختمان

یکی از مهمترین عوامل موثر بر عمر مفید بتن مسلح، شرایط محیطی ساختمان است. می توان میزان رطوبت هوا، میانگین دمای محیط، میزان کلرید آب و … را تخمین زد.
بدون شک طول عمر ساختمان های بتنی شمال و جنوب کشور، باید بر اساس پارامترهای خاص بررسی شود. زیرا دما و رطوبت در این دو منطقه با یکدیگر بسیار متفاوت است.

رطوبت، عامل موثر بر عمر مفید ساختمان با اسکلت بتنی

یکی از عواملی که هنگام تخمین عمر مفید ساختمان بتن مسلح باید زیر ذره بین باشد، ضریب رطوبت است. رطوبت می تواند از بسیاری جهات به ساختمان آسیب برساند و عمر مفید آن را کاهش دهد. اگر رطوبت به کف و فونداسیون ساختمان نفوذ کند، می تواند به پایداری ساختمان آسیب وارد کند و خسارت مالی زیادی به بار آورد.

شاید تا به حال با رطوبت در سقف و بدنه ساختمان مواجه شده باشید و می دانید که روش های مختلفی برای جلوگیری از ورود رطوبت به داخل ساختمان وجود دارد. این امر در مناطقی که باران زیاد می بارد، بسیار مشهود است. 

واضح است که در صورت بارندگی بیشتر و رطوبت محیطی بیشتر، ساختمان در معرض این خطر قرار می گیرد و عمر مفید آن کاهش می یابد. بتن مانند آجر و سنگ استحکام خود را از دست می دهد و به مرور زمان ترک می خورد. به همین دلیل از گچ و رنگ روی سطح دیوارها برای جلوگیری از نفوذ رطوبت استفاده می کنند.

بارش های اسیدی

باران اسیدی یکی از خطرناک ترین عوامل طبیعی است، که تاثیر زیادی در تخریب بتن در سازه های مختلف دارد. معمولا مهندسان و طراحان شهرهای بزرگ و نواحی صنعتی کشور به دنبال سازه هایی هستند که مقاومت بالایی در برابر باران اسیدی داشته باشند، تا در اثر این بلای طبیعی از بین نرود.
با گذشت زمان، باران اسیدی می تواند انواع نمای ساختمان و سایر قسمت های سازه را فرسایش دهد. اگر میزان باران اسیدی خیلی زیاد باشد، فلزات به کار رفته در سازه نیز زنگ می زنند.

در این راستا می توان گفت برای تخمین عمر مفید ساختمان با اسکلت بتنی، بهتر است میزان باران اسیدی در ساخت سازه مورد نظر بررسی شود. افراد مجرب می توانند بر روی اجزای مختلف ساخت مورد نظر آزمایشاتی را انجام دهند و اندازه و فرسودگی تجهیزات و عمر مفید ساخت را تخمین بزنند.

تغییرات دمایی هوا در طول شبانه روز

یکی دیگر از عوامل موثر بر عمر مفید ساختمان، تغییر دما در طول روز و شب است. این انقباض و انبساط مکرر باعث سایش مواد مختلف ساختمانی می شود، که باعث ایجاد ترک در مصالح ساختمانی می گردد. در صورت عدم تعمیر قسمت های مختلف ساختمان، اثرات منفی انقباض و انبساط می تواند وارد ساختمان شود و استحکام پی ساختمان را از بین ببرد.

اغلب مهندسان و معماران از موادی استفاده می کنند، که دارای قدرت انبساط و انقباض تقریباً یکسانی هستند، که به افزایش عمر مفید سازه کمک می کند.

تغییرات دما در فصول متفاوت سال

تغییر فصلی نیز یکی از عوامل تاثیرگذار مهم در محاسبه عمر مفید ساختمان با اسکلت بتنی است. اگر چه این عامل مشابه تفاوت دمایی روز و شب است، اما نباید از طولانی بودن فصول غافل شد. به همین دلیل معمولا این مورد جداگانه بررسی می شود.

تفاوت عمر مفید ساختمان های بتنی در ایران و جهان

یکی از نکاتی که در بسیاری از جلسات مربوط به بتن در کشورمان مطرح می شود، متوسط ​​عمر پایین بتن در ایران و جهان است. اگرچه عمر مفید ساختمان با اسکلت بتنی در ایران بین ۵ تا ۱۰ سال است، اما این عدد در کشورهای دیگر به ۱۰۰ سال می رسد که تفاوت زیادی با ما دارد. دلیل این امر دقیقاً عدم توجه به نکات فنی است، که قبلا به آن اشاره کردیم. این فاصله ۹۰ ساله بین ایران و جهان آسیب های زیادی به بار آورده است.

بر اساس آمار منتشر شده، روزانه بیش از ۴۰ میلیارد تومان در بخش مسکن سرمایه گذاری می شود، که با این رقم می توان بهترین کیفیت را ارائه کرد. اما عمر مفید ساختمان با اسکلت بتنی در کشور ما تنها ۳۰ سال است.

سخن پایانی

با توجه به اطلاعات ارائه شده، می‌ توان نتیجه گرفت که عمر مفید ساختمان‌ های با اسکلت بتنی به عوامل مختلفی بستگی دارد. در کشورهای توسعه‌ نیافته که اغلب رعایت اصول ساختمانی به دقت صورت نمی‌ پذیرد، عمر مفید ساختمان‌ های بتنی حدود ۳۵ سال تخمین زده می‌ شود. اما در کشورهای صنعتی و پیشرفته، با رعایت اصول سازه‌ ای، استفاده از مصالح مناسب و پیگیری دقیق از نظرات مهندسین، عمر مفید این ساختمان‌ ها به ۳۰۰ سال نیز می‌ رسد.
با این وجود، همواره لازم است که در ارزیابی عمر مفید یک ساختمان با اسکلت بتنی، همه جوانب مورد توجه قرار گیرند، از جمله ساختار، شرایط آب و هوایی، نوع مصالح و سایر عوامل مرتبط.
 

دسته بندی محصول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *