هزینه ساخت آپارتمان در سال ۱۴۰۳

هزینه ساخت آپارتمان در سال 1403
فهرست مطالب

مسکن از مهم‌ترین نیازهای اساسی مردم در کل دنیا به حساب می‌آید. بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند تا به جای خرید خانه ‌های آماده، به سراغ ساخت و ساز بروند و خودشان خانه مورد نظرشان را متناسب با سلیقه خود بسازند یا حتی خانه قدیمی‌ شان را خراب کرده و آن را از نو در طرحی جدید بسازند. از این رو آگاهی از هزینه هر مترمربع ساختمان در سال جدید برایشان بسیار اهمیت دارد. هر ساله سازمان نظام مهندسی، قیمت ‌های جدید ساختمان ‌سازی را بر اساس تغییرات قیمت میلگرد، تیرآهن، پروفیل و موارد دیگر بیان می‌کند. اهمیت این موضوع باعث شده تا ما بخواهیم در ادامه این مطلب به بررسی محاسبه هزینه هر متر مربع ساختمان در سال ۱۴۰۳ بپردازیم.

عوامل تاثیرگذار بر هزینه‌های ساختمان

محاسبه هزینه هر مترمربع ساختمان تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد که باید هنگام تامین هزینه ‌ها، این عوامل را در نظر گرفت. در ادامه به بررسی عوامل تاثیرگذار بر هزینه ‌های ساختمان می ‌پردازیم.

۱- قیمت زمین

قیمت زمین از مهم ‌ترین عواملی است که روی هزینه ‌های ساخت و ساز تاثیر می‌گذارد. قیمت زمین در محل ‌های مختلف متفاوت است و به دسترسی به آن نیز بستگی دارد. برای مثال زمین ‌هایی که نزدیک به ایستگاه مترو یا اتوبوس باشند یا در مرکز شهر قرار بگیرند، قیمت بالاتری دارند.

۲- هزینه مصالح ساختمانی

مورد دیگری که در مورد هزینه‌ های ساخت و ساز باید مورد بررسی قرار گیرد، هزینه مصالح ساختمانی است. بستگی به متراژ ساختمان و تعداد واحدها این هزینه متفاوت خواهد بود. میلگرد، تیرآهن و پروفیل از مهم‌ترین مصالح ساختمانی است که قیمت آن‌ها پیوسته در حال نوسان است. از این رو باید به طور دقیق از قیمت میلگرد یا دیگر مقاطع آهنی مطلع شد.

علاوه بر این لازم است تا از قیمت سیمان و گچ نیز باخبر شوید. از سیمان و گچ برای سفت‌کاری، نازک‌کاری، بخش تاسیسات و بخش‌های دیگر ساختمان استفاده می‌کنند که مقدار مورد نیاز از آن‌ها بسته به متراژ و تعداد واحدها متفاوت است. از دیگر مصالح مورد نیاز می‌توان به ورق فولادی اشاره کرد که در بخش‌های مقاوم‌سازی یا به کارگیری روش‌هایی با معماری نوین مورد استفاده قرار می‌گیرد. ورق‌های فولادی انواع مختلفی دارند که بسته به هدف مورد نظر، نوع مناسب آن‌ها را انتخاب می‌کنند. مقدار ورق فولادی به معماری سازه، تعداد طبقات و موارد دیگر بستگی دارد.

۳- مقدار و قیمت میلگرد مصرفی

میلگردها برای افزایش استحکام ساختمان به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند. مقدار میلگرد مورد نیاز تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به آرماتوربندی اشاره کرد. برای محاسبه مقدار میلگرد باید به نوع اسکلت ساختمان، کاربرد آپارتمان و سطح زیربنا توجه کرد. اغلب مهندسان برای محاسبه مقدار میلگرد مصرفی از نرم‌ افزارهای مهندسی مربوطه استفاده می‌ کنند. آشنایی با روش های صرفه جویی در مصرف میلگرد، می تواند موجب کاهش هزینه های نهایی پروژه شود. 

در ساختمان‌ های بتنی برای هر مترمربع بین ۳۵ تا ۴۵ کیلوگرم میلگرد مورد نیاز است که در سازه‌ های فولادی مقدار آن به ۴۵ تا ۵۵ کیلوگرم می‌ رسد. قیمت میلگرد دارای نوسانات روزانه است و برای اطلاع دقیق از آن باید به سایت‌های معتبر مراجعه کنید.

۴- مقدار و قیمت تیرآهن مصرفی

در اسکلت فلزی و بتنی ساختمان از تیرآهن استفاده می‌کنند. هر چه تعداد طبقات ساختمان بیشتر باشد، مقدار تیرآهن مورد نیاز افزایش می‌یابد. برای محاسبه مقدار تیرآهن می‌توان از دو روش دستی و نرم‌افزاری استفاده کرد. با محاسبه بار مرده، بار زنده و باری که زلزله به ساختمان وارد می‌کند، می‌توان مقدار تیرآهن را به روش دستی محاسبه کرد. برای اطلاع از قیمت تیرآهن مصرفی باید به سراغ منابع معتبر رفت.

۵- مقدار و قیمت پروفیل مصرفی

برای محاسبه میزان پروفیل مصرفی می‌توان از نقشه ساختمان کمک گرفت. از عوامل موثر در محاسبه دقیق پروفیل می‌توان به مقدار زیربنا، نوع کاربرد ساختمان، اسکلت سازه و موارد دیگر اشاره کرد. مهندسین سازه توانایی لازم برای محاسبه مقدار پروفیل مورد نیاز را دارند.

۶- تاثیر تعداد طبقات بر هزینه ساختمان

از دیگر عواملی که می‌تواند در هزینه ساختمان تاثیرگذار باشد، می‌توان به تعداد طبقات ساختمان اشاره کرد. هر چقدر که ساختمان تعداد سقف‌ های بیشتری داشته باشد، هزینه ساخت خانه به ازای هر مترمربع افزایش می ‌یابد. برای سازه‌ هایی با تعداد طبقات زیاد به امکانات بیشتری مانند آسانسور، روشنایی، تهویه، پمپ آب و موارد دیگر نیاز است. از طرفی افزایش تعداد طبقات روی پلان معماری تاثیر می‌گذارد و در نتیجه روی اقدامات و مصالح مورد نیاز برای مقاوم ‌‌سازی تاثیر می‌گذارد.

۷- هزینه آرماتوربندی سازه

این هزینه تحت تاثیر عواملی مانند نحوه بتن‌ریزی، وزن میلگرد، هزینه کارگران و موارد دیگر قرار دارد. بعد از آن که مقدار میلگرد مورد نیاز ساختمان را محاسبه کردید و از قیمت روز آن باخبر شدید، می‌توانید هزینه آرماتوربندی محاسبه کنید.

قیمت تمام شده اسکلت ساختمان

به دلیل افزایش قیمت آهن‌آلات در سال‌های اخیر، بسیاری از کارفرمایان به سراغ ساخت سازه‌ های بتنی به جای سازه ‌های فولادی رفته ‌اند. البته شاید ساخت اسکلت بتنی از لحاظ قیمت بهتر باشد، اما به زمان بیشتری نیاز دارد و بازگشت سرمایه آن بیشتر است. با این حال برای اجرای یک سازه بتنی در سال ۱۴۰۲، هزینه ‌های زیر برآورده شده است:

  • برای اجرای سقف و ستون بتن با در نظر گرفتن هزینه دستمزد و مصالح، باید بین دو میلیون و ۵۰۰ تا سه میلیون و ۲۰۰ هزینه در نظر گرفت.
  • برای سفت‌کاری ساختمان با احتساب دستمزد نیروها و مصالح، هزینه‌ای بین سه میلیون و ۵۰۰ تا ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دارد.
  • هزینه‌های نازک‌کاری از دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شروع می‌شود.

لازم است بدانید برای اجرای سقف و ستون فلزی باید هزینه بیشتری در نظر گرفته شود.

هزینه ساخت هر متر آپارتمان در سال ۱۴۰۳

برای ساخت یک ساختمان مراحل مختلفی طی می‌شود که هر کدام هزینه‌های مربوط به خود را دارند. این مراحل شامل خاک‌برداری و گودبرداری، پی‌سازی، اسکلت‌بندی و سفت‌کاری ساختمان هستند. برای مثال هزینه خاک‌برداری به نوع خاک، عمق گودبرداری و حجم خاک‌برداری بستگی دارد. در پی‌سازی نیز به عمق و نوع پی و حجم مصالح نیز باید توجه کرد. هر کدام از این مراحل روی هزینه ساخت هر مترمربع آپارتمان اثر می‌گذارند. در فرمول محاسبه متراژ، هزینه کل بر متراژ ساختمان تقسیم می‌شود که خود تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند نوع زمین و اسکلت، موقعیت جغرافیایی، کیفیت مصالح و کیفیت ساخت بستگی دارد.

برای مثال در سال ۱۴۰۲ برای ساخت هر متر از ساختمان‌های یک و دو طبقه به ۶ میلیون تومان پول نیاز بود و با افزایش طبقات این هزینه بین ۲ تا ۳ میلیون افزایش پیدا می‌کرد. هزینه ساخت هر متر از ساخت‌های مرتفع ۱۶ طبقه‌ای به بالا، ۱۲ میلیون تومان بود. با در نظر گرفتن هزینه‌های نظام مهندسی، دستمزد کارگران، عوارض شهرداری و موارد دیگر هزینه ساخت هر متر آپارتمان بیشتر از آن چه گفته شد، خواهد بود. 

جدول هزینه ساخت هر مترمربع ساختمان

در جدول زیر می‌توانید قیمت‌هایی که سازمان نظام مهندسی برای ساخت هر مترمربع واحد مسکونی در سال ۱۴۰۳ بیان کرده است را مشاهده کنید:

محاسبه هزینه ساخت خانه ۱۰۰ متری در سال ۱۴۰۳

همان‌طور که پیش از این گفته شد، پارامترهای مختلفی روی هزینه ساخت خانه تاثیر می‌گذارند. میزان مصالح به کار رفته و دیگر المان‌های ساختمانی روی قیمت ساخت و ساز موثرند. مقدار هزینه‌ها با متراژ ساختمان رابطه مستقیمی دارد. از طرفی با دقت در انتخاب مصالح و روش ساخت می‌توان کنترل بهتری روی هزینه‌ها داشت. یکی از روش‌هایی که می‌توان با استفاده از آن هزینه ساختمان را محاسبه کرد، این است که ابعاد ساختمان را برحسب مترمربع و زیربنا در مقدار هزینه متوسط به ازای هر مترمربع ساختمان‌های آن منطقه ضرب کرد.

بر این اساس قیمت هر مترمربع ساختمان در سال ۱۴۰۳ با توجه به تعداد طبقات بین ۱۱ تا ۲۰ میلیون تومان است. بر این اساس یک خانه ۱۰۰ متری با یک یا دو طبقه بین ۱ تا ۲ میلیارد سرمایه می‌خواهد.

راه‌ های کاهش هزینه‌ های ساختمان‌ سازی

یکی از سوالاتی که اغلب ذهن مهندسان و مردم را به خود مشغول می‌کند، این است که آیا می‌توان هزینه‌های ساختمان‌سازی را کاهش داد؟ بله با کمک راهکارهایی که در ادامه گفته می‌شود تا حدی می‌توان باعث کاهش هزینه‌ها شد. از مهم‌ترین راهکارهای کاهش هزینه ساخت و ساز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- مقدار مصالح مورد نیاز را با دقت برآورد کنید

یک فرد باتجربه و متخصص می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. شما باید مصالح مورد نیاز خود را به طور دقیق محاسبه کنید تا نیازی به پرداخت هزینه اضافی نباشد. از طرفی تهیه مصالح ساختمانی به مقدار کم‌تر باعث هدر رفتن وقت و هزینه شما می‌شود.

۲- واسطه‌ ها را حذف کنید

با حذف واسطه‌ها تا حد زیادی، هزینه‌های ساخت و ساز را کاهش دهید. البته خرید از واسطه‌ها خیلی راحت‌تر است، اما حذف آن‌ها می‌تواند روی کاهش هزینه‌ها موثر باشد. خرید از واسطه‌های بیشتر، هزینه‌های شما را افزایش می‌دهد.

۳- مصالح ساختمانی را پیش‌ خرید کنید

با پیش‌خرید مصالح، هزینه‌ها را کاهش دهید. با داشتن یک برنامه‌ریزی صحیح این کار ممکن می‌شود. از طرفی همواره قیمت مقاطع فولادی در حال افزایش است و خرید آن‌ها زودتر از موعد می‌تواند مفید واقع شود.

۴- از خرید مواد ارزان و بی‌ کیفیت دست بردارید

مقرون به صرفه بودن تمام جنبه‌های کاری در ساخت و ساز اهمیت دارد، اما نه به هر قیمتی! استفاده از مواد بی‌کیفیت در ساخت و ساز می‌تواند شما را بعد از مدتی متحمل ضررهای بسیاری کند. پس بهتر است کیفیت را در اولویت قرار دهید. مصالح بی‌کیفیت نه‌تنها هزینه‌های شما را کاهش نمی‌دهد؛ بلکه شما را با ضررهای جبران‌ناپذیری رو به رو خواهد کرد.

۵- نوسانات بازار را در نظر داشته باشید

بازار مقاطع فولادی همواره با نوسانات قیمت رو به رو است. به خصوص که ما در این چند سال اخیر شاهد افزایش قیمت آن‌ها بوده‌ایم. نوسانات ارز و سیاست‌های اقتصادی داخلی و خارجی روی قیمت آهن‌آلات تاثیر چشمگیری دارد. با اطلاع از زمان‌هایی که قیمت آهن‌آلات پایین است، می‌توانید تا حد زیادی هزینه‌های ساخت و ساز خود را کاهش دهید. استعلام قیمت از مراکز معتبر می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.

۶- به سراغ شیوه‌ های مدرن ساختمان‌ سازی بروید

شیوه‌های مدرن ساختمان‌سازی را جدی بگیرید. بهره‌گیری از این شیوه‌ها می‌تواند هزینه‌های ساخت و ساز شما را کاهش دهد. برای مثال برخی از سازه‌های ویژه در عین سبک بودن از ایمنی خوبی برخوردار هستند و می‌توانند علاوه بر کاهش هزینه‌ها، سرعت اجرای کار را بالا ببرند. همچنین سازه‌های پیش‌ساخته و ترکیبی هزینه‌های شما را به طرز چشمگیری کاهش می‌دهند

سخن پایانی

بر اساس آن چه که در بالا گفته شد، هزینه ساخت هر مترمربع خانه تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. در محاسبه هزینه‌ها باید تمامی این عوامل را در نظر گرفت تا بتوان به طور دقیق مقدار هزینه نهایی را تعیین کرد. برای مثال قیمت پروفیل، قیمت میلگرد و مقدار آن‌ها روی هزینه ساخت و ساز تاثیر دارند. در سال ۱۴۰۳ برای هر مترمربع خانه بر اساس تعداد طبقات باید هزینه‌ای بین ۱۱ تا ۲۰ میلیون تومان را در نظر گرفت. مقدار نوسانات این هزینه تا حدودی به انتخاب‌های خودتان بستگی دارد.

دسته بندی محصول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *