دال یکطرفه و دو طرفه چیست؟

دال یکطرفه و دوطرفه چیست؟
فهرست مطالب

سقف به عنوان یکی از اصلی ترین و مهم ترین قسمت های ساختمان شناخته می شود که وظیفه حفاظت از سایر قسمت ها و انتقال بارها را بر عهده دارد. با پیشرفت علم و فناوری صنعت ساختمان نیز پیشرفت چشمگیری داشته و امروزه از انواع سقف ها استفاده می شود. سقف های بتنی یکی از پرطرفدارترین و پرکاربردترین انواع سقف ها هستند که در انواع پروژه ها قابل استفاده می باشند و به دو نوع دال یکطرفه و دو طرفه تقسیم می شوند. در واقع از دال کف به عنوان تسطیح کف استفاده می شود و وظیفه اصلی آن ایجاد سطوح صاف در سقف و کف ساختمان است. در این مقاله از کیلوتن به این موضوع خواهیم پرداخت که دال یکطرفه و دو طرفه چیست و چه تفاوتی بین این دال های بتنی وجود دارد؟

یکی از مسائل مهم در ساخت سازه، صاف بودن و تراز شدن کل سطح است. برای ایجاد سطح صاف در خانه از روش های مختلفی استفاده می شود که یکی از آنها استفاده از دال بتنی است. دال ها نمی توانند سطح کف را تعیین کنند، بلکه به عنوان یک عنصر باربر عمل می کنند. اگر می خواهید در مورد این موضوع بیشتر بدانید، حتما تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. همچنین جهت اطلاع از قیمت میلگرد و قیمت تیرآهن نیز می توانید با کارشناسان ما در کیلوتن تماس برقرار نمایید.

دال چیست؟

بد نیست قبل از توضیح انواع دال های بتنی، درک بهتری از دال داشته باشید. در واقع این سازه نوعی سقف است که از مصالح بسیار مقاومی مانند بتن و فولاد ساخته شده. این دال ها به طور گسترده در کاربردهای مختلف مانند انواع سازه ها، عرشه پل و کف استفاده می شود. فولاد به عنوان تقویت کننده در این سازه ها کاربرد دارد. ضخامت آن نیز با توجه به کاربرد آن متفاوت است و معمولاً از ضخامت بین ۱۰ تا ۵۰ سانتی متر برای ساخت طبقات بعدی استفاده می شود.

دال بتنی چیست؟

دال بتنی یک عنصر ساختاری مسطح دو بعدی است که ضخامت بسیار کمی نسبت به دو بعد دیگر دارد. وظیفه اصلی آن انتقال وزن با خم شدن در یک یا دو جهت است؛ و در بام، سقف ها و کف استفاده می شود. این پانل ها می توانند روی تیرهای اصلی یا بتن پیش ساخته، دیوارها یا حتی مستقیماً روی ستون ها اجرا شوند. دال های بتنی با توجه به مقاومت مورد نیاز به طور کلی به دو نوع تک و دوتایی تقسیم می شوند که در ادامه بیشتر به بررسی دال یکطرفه و دو طرفه خواهیم پرداخت.

آشنایی با انواع دال بتنی

دال های بتنی با توجه به ظرفیت باربری، تعداد تکیه گاه تیر سقف و مقاومت مورد نیاز به دو گروه زیر تقسیم می شوند:

  1. دال یک طرفه
  2. دال دو طرفه

در ادامه این مقاله اطلاعات کامل و جامعی در مورد اینکه دال یکطرفه و دو طرفه چیست در اختیار شما قرار می دهیم. پس با ما همراه باشید تا با این دو نوع سازه و تفاوت آن ها آشنا شوید.

۱. دال یک طرفه

در ساخت پانل های یک طرفه از قالب های مخصوصی استفاده می شود. قالب برای ساخت و اجرای سقف دال بتنی یک طرفه در جایی ساخته می شود که دال ها قرار می گیرند. ابتدا قالب ثابت می شود و سپس اجزای آن نصب می شود و در نهایت بتن تازه روی قالب ریخته می شود. یکی از مکان هایی که دال بتنی یک طرفه می تواند بسیار موثر باشد، تیر سقف است.

استفاده از این نوع دال در سقف تیرچه به ارتفاع ۶۳ متر و بار زنده سازه ۳ تا ۵ کیلو نیوتن بر متر مربع می باشد. البته می توان از این نوع دال در مناطق بالاتر از این نیز استفاده کرد؛ اما به طور کلی هزینه و انحنایی که باید برای دال در نظر گرفته شود افزایش می یابد و این امر هزینه کلی یک پروژه را افزایش می دهد.

۲. دال دو طرفه

پس از آشنایی با دال یک طرفه، نوبت به تفسیر و توضیح دال های بتنی دو طرفه می رسد. دال های دو طرفه نیز دال هایی هستند که بار و نیرو را به تمام تیرهایی که در اطراف آن قرار می گیرند منتقل می کنند. هنگامی که یک پانل دو طرفه تحت یک نیرو یا بار قرار می گیرد، شبیه یک بشقاب می شود. تعریف دیگری که برای پانل دو طرفه می توان ارائه کرد این است که اگر در چهار گوشه سقف تیرهایی وجود داشته باشد رفتار صفحه قرار گرفته در آن قسمت دو طرفه خواهد بود. در این حالت بار روی سقف به کمک دو ردیف آرماتور عمودی به تمامی تیرهای جانبی در چهار طرف منتقل می شود.

در این نوع دال نسبت طول به عرض ۲ متر است و با وارد شدن بار به آن خمش در دو طرف دال اتفاق می افتد. در صورتی که گوشه ها و زوایای دال دو طرفه به صورت یکپارچه حمایت و تکیه شود به هیچ وجه سقوط نمی کند و از بین نمی رود. ضخامت پانل دو طرفه بسته به دهانه آن می تواند از ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلی متر متغیر باشد.

بد نیست بدانید که پانل های یک طرفه شباهت زیادی به پانل های دو طرفه دارند. یکی از تفاوت هایی که بین این دو خواهید دید این است که تخته های دو طرفه به قاب بیشتری نیاز دارند. این به این دلیل است که ساختار و عملکرد یک صفحه دو طرفه توسط چهار طرف پشتیبانی می شود.

محاسبه دال بتنی یکطرفه و دو طرفه

برای محاسبه دال های یک طرفه و دو طرفه باید نسبت طول و عرض آن را در نظر گرفت. همانطور که در بالا ذکر شد، اگر نسبت طول و عرض نوع دال ۲ متر باشد، دال را دو طرفه می گویند. اگر نسبت طول به عرض برابر با ۲ یا بیشتر باشد، پانل یک طرفه خواهد بود.

در دال های یک طرفه حداکثر بار در جهت دهانه دال کوچکتر و کوتاهتر حمل می شود و در نهایت به تیر بلندتر منتقل می شود. اما در پانل دو طرفه معمولا بار در دو جهت منتقل می شود و ممکن است یکی از تفاوت ها باشد.

چگونه دال یکطرفه و دو طرفه را تشخیص دهیم؟

در زیر می توانید تفاوت اصلی بین دال های بتنی یک طرفه و دو طرفه را مشاهده کنید:

  • نسبت طول به عرض صفحات یک طرفه بیش از ۲ می باشد.
  • یک دال یک طرفه از دو طرف و یک دال دو طرفه از چهار طرف پشتیبانی می شود.
  • دال های یک طرفه فقط در جهت طولی به میله های خمیده نیاز دارند ولی پانل دوطرفه در هر دو جهت طولی و عرضی به این مصالح احتیاج دارد.
  • پانل دو طرفه مناسب برای وزن های زنده بزرگ می باشد.
  • استفاده از دال های دو طرفه در سازه های بتنی بیشتر از دال های یک طرفه است.

تفاوت بین دال یکطرفه و دو طرفه چیست؟

همانطور که گفته شد، دال بتنی یک طرفه و دال بتنی دو طرفه ممکن است از نظر ساخت و عملکرد شباهت های زیادی داشته باشند، اما این دال ها ممکن است تفاوت های زیادی نیز داشته باشند که می تواند در کارایی و کارکرد آنها موثر باشد. مهمترین تفاوت های این دو نوع دال بتنی به شرح زیر است:

  • جهت آرماتورها در این دو نوع دال متفاوت است. در دال های بتنی یک طرفه، تنها نیاز به تقویت خمشی در جهت طولی وجود دارد. اما در دال دو طرفه، تقویت خمشی در هر دو جهت طولی و عرضی مورد نیاز خواهد بود.
  • هنگام اجرای دال های بتنی یک طرفه از فولاد کمتری استفاده می گردد، که باعث می شود عمق بیشتری نسبت به دال های دو طرفه داشته باشد.
  • در دال یک طرفه، دال بتنی از دو طرف مقابل تکیه گاه می شود و بار به صورت عمودی به ستون ها منتقل می شود. البته در برخی موارد پانل یک طرفه روی چهار لبه نگه داشته می شود؛ اما نسبت ارتفاع فنر به عرض صفحه بیش از ۲ است که باعث انتقال بار بیشتر می شود.
  • در پانل دوطرفه بتن از چهار طرف روی تیر می ایستد و نسبت طول به عرض فنر کمتر از ۲ خواهد بود.
  • دال های یک طرفه در ساختمان هایی که تاثیر بار بر عناصر سازه ای کمتر است استفاده می شود. هنگامی که از دال های دو طرفه در ساختمان استفاده می شود، تأثیر بار بر روی عناصر سازه ای زیاد است.

سخن پایانی

در پاسخ به این سوال که سقف دال بتنی چیست، باید اذعان داشت که این پانل ها از مصالحی مانند بتن و فولاد به صورت مسطح و یکپارچه ساخته شده و برای انواع پروژه های ساختمانی و سقف ها استفاده می شود. دال های بتنی انواع مختلفی دارند. در این میان رایج ترین آن ها دال یکطرفه و دو طرفه است که با توجه به اندازه فولاد، جهت آرماتور، شکل منحنی، روش اجرا و … می توانند متفاوت باشند و در ساختمان های مختلف کاربردهای متفاوتی داشته باشند.

دسته بندی محصول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *