نحوه اجرای وال پست

نحوه اجرای وال پست
فهرست مطالب

وال پست ها اجازه درگیر شدن دیوار با چارچوب را می دهند و در نتیجه پایداری دیوار را تضمین می کنند. وال پست همانطور که از نامش پیداست نگهدارنده دیوار است. این اجزا که معمولاً به صورت تیر و ستون طراحی می شوند، در کناره های سالن های صنعتی و روی قاب هایی با دهانه بلند قرار می گیرند که انتهای آن ها اغلب با دیوار پوشانده می شود. سایت کیلوتن مرجع رسمی جهت اطلاع از مراحل ساخت و ساز سازه های مختلف و همچنین اطلاع از قیمت میلگرد، قیمت تیرآهن و سایر قطعات فولادی می باشد.

نحوه اجرای وال پست

دستور کار نحوه اجرای وال پست چیست؟ وال پست یک تکیه گاه اصلی عمودی یا شیبدار در سازه هایی مانند ستون یا پایه است، اگرچه کلمه پست معمولاً به معنای چوب است ولی امکان دارد این سازه از فلز یا سنگ ساخته شده باشد. پایه های مورد استفاده در داربست شبیه به ستون های ساختمان های چوبی یا فلزی هستند، اما سبک تر از پست هستند و ممکن است تکیه گاه شبیه داربست باشد یا به عنوان تکیه گاه عمل کند. وال پست در حقیقت یک کلاف است که در طول مشخصی برای اطمینان از حرکت دیوار استفاده می شود.

هدف از اجرای وال پست چیست؟

هدف از اجرای وال پست ها انتقال نیروی جانبی وارد بر قاب های میانی به سازه اصلی می باشد. قاب های میانی که اعضای غیر سازه ای هستند در صورت عدم اتصال به اسکلت سازه در هنگام وقوع نیروهای جانبی مانند زلزله از کار می افتند و فرو می ریزند و با وجود اینکه اسکلت هستند خسارات جانی و مالی زیادی به بار می آورند. از نمونه های قابل ذکر در مورد این آسیب می توان به زلزله کرمانشاه در سال ۱۳۹۵ اشاره کرد که این آسیب بسیار مشهود بود.

هنگام استفاده از وال پست، نیروهای جانبی در قاب های مرکزی از طریق این المان به سازه اصلی منتقل می شود. با استفاده از ستون های دیواری، سازه های ساختمانی می توانند در برابر زلزله و بادهای شدید مقاومت کنند. استفاده از وال پست ها بهبود قابل توجهی در عملکرد سازه در برابر زلزله و بارهای جانبی ایجاد می کند. آنها دیوارها را تقویت می کنند و دیوار را از اثرات لرزش و جابجایی محافظت می نمایند. وال پست ها با ایجاد ارتباط قوی بین دیوارها و سازه اصلی به انتقال نیروهای جانبی و عمودی به سازه کمک کرده و پایداری سازه را تضمین می کنند.

نحوه اجرای وال پست در سازه بتنی

زمانی که وال پست در سازه بتنی اجرا می شود، محل قرارگیری آن باید طبق نقشه مشخص شود. سپس باید قطعات اتصال را روی کف و سقف نصب کنید. لازم به ذکر است که فاصله نصب وال پست در زمان اتصال به دیوار باید خالی باشد. در ادامه کار و قرار دادن بلوک ها باید از براکت ها در هر دو ردیف استفاده کرد و آنها را به صفحات ساخته شده در کف و سقف متصل نمود. پس از اتمام برای اتصال آرماتور از سیم تقویت کننده استفاده می شود و دو طرف دیوار باید با قالب بسته شود. در این مرحله نحوه استفاده از اسکلت بتنی و فلزی، بتن در قالب ریخته می شود و در نهایت پس از باز شدن قالب، وال پست با توجه به ضخامت دیواره قرار می گیرند.

آشنایی با مراحل اجرای وال پست در اسکلت های بتنی

۱. قالب بندی

قبل از ریختن بتن، قالب مورد نیاز طبق نقشه قرار می گیرد. این قالب ها معمولا حاوی فلز تقویت شده هستند و برای ثابت نگه داشتن بتن و شکل دادن به آن استفاده می شود.

۲. نصب قالب

پس از گروه بندی قالب ها و قرار دادن آن ها در محل مناسب، با استفاده از لنگرها و یا سایر روش های مناسب، قالب ها به کف و سقف متصل می شوند. این قالب ها باید به طور صحیح و محکم قرار گیرند تا بتن بعداً به درستی در آنها ریخته شود.

۳. نصب و اجرای وال پست

پس از نصب شابلون ها، وال پست فلزی در محل مورد نیاز قرار می گیرد. این وال پست ها معمولاً از شبکه های فولادی ساخته می شوند که به پایین و بالای صفحات اتصال متصل می گردند. معمولا از جوشکاری برای اتصال وال پست ها به صفحات اتصال استفاده می شود.

۴. مونتاژ و نصب بلوک

بعد از نصب وال پست، بلوک های بتنی در اطراف وال پست ها قرار می گیرند. برای قرار دادن کامل بلوک، یک طرف بلوک را به طور کامل قرار می دهند و طرف دیگر را با اره یا ابزار مناسب دیگری برش می دهند تا جایگاه دیوار در سمت دیگر قرار گیرد.

این روش ها معمولا برای اجرای وال پست در سازه های بتنی استفاده می شود. البته هر پروژه ممکن است دارای جزئیات و روش های اجرایی متفاوتی باشد که بسته به شرایط و نیازهای خاص پروژه باید در نظر گرفته شود.

نحوه اجرای وال پست بر روی اسکلت فولادی

اجرای وال پست در اسکلت فلزی ساده ترین نوع ساخت وال پست است که در آن پست های افقی و عمودی فلزی با جوشکاری به تیرها و ستون ها جوش داده شده و سپس دیوارها برپا می شوند.

اجرای وال پست در بلوک های سبک

در این روش مانند روش قبلی ابتدا محل وال پست را به صورت نقشه روی زمین و سقف مشخص می کنیم و سپس ورق اتصال را به زمین و سقف متصل می نماییم. بعد وال پست را به ورق جوش می دهیم و از یک طرف یک بلوک کامل ایجاد می کنیم و از طرف دیگر وال پست از بلوک نمایان می شود. جهت اطلاع از روش جوشکاری تیرآهن می توانید به این لینک مراجعه نمایید.

نکات اجرایی مهم در زمان نصب وال پست

در این قسمت مجدداً نگاهی به پیشنهادات روش اجرای وال پست خواهیم داشت:

  • تیر میانی در واقع شامل دو عدد نبشی است که توسط آرماتور به هم متصل شده اند و فاصله بین آنها دقیقاً مطابق با ضخامت بلوک ها، قوطی ها یا ناودانی ها است.
  • برای اتصال وال پست مرکزی به کف سازه، از اتصال مفصلی استفاده می شود که به صفحه جوش داده شده و به دال یا تیر متصل می شود.
  • دیواره ستون وسط داخل اتصال تلسکوپی از بالا نباید به سقف وصل شود، زیرا در این صورت در برابر نیروی زلزله قابلیت جابجایی ندارد. بنابراین برای قسمت بالایی این کار را به این صورت انجام می دهیم که یک صفحه را به سقف جوش می دهیم، سپس وسط را بین ۴ گوشه تراز می کنیم و مجبور می کنیم حرکت کند و به هیچ وجه به آن وصل نشود.
  • برای جلوگیری از زنگ زدگی کلیه مواد مورد استفاده در اجرای قوطی ها، نبشی ها و وال پست ها و پایه ها، لازم است قبل از استفاده از زنگ زدگی آنها جلوگیری شود.
  • با توجه به تفاوت ضریب انبساط حرارتی گچ و آهن، استفاده از سقف کاذب با رابیتس برای پوشاندن نقاطی که دیواره ستون فولادی با گچ در تماس است، ضروری می باشد. زیرا تماس مستقیم گچ و آهن باعث می شود گچ ترک بخورد.
  • رول ها روش بهتری برای اتصال صفحات به ستون ها هستند. البته باید مواظب باشیم که روی روکش بتن نباشد، زیرا نباید سوراخی در پوشش بتنی ایجاد کنیم.
  • در طراحی و اجرای وال پست معمولاً ۲ برابر ارتفاع تیر از ستون به عنوان نقطه بحرانی در نظر گرفته می شود. منطقه بحرانی منطقه ای است که ما انتظار داریم مفصل پلاستیک توسعه یابد و تغییر شکل را در خود جای دهد. بنابراین نباید در مناطق بحرانی اتصال داشته باشیم.
  • پایه های نبشی وال پست مرکزی باید به گونه ای باشد که یک بلوک حداقل ۳ سانتی متری در وال پست قرار گیرد و به اصطلاح با وال پست برخورد کند.
  • یونولیت یا پشم سنگ باید در وال پست انتهایی قرار داده شود تا در برابر رطوبت تا یک صدم ارتفاع از زمین تا کف دو طبقه مقاومت کند اما برای دیوار میانی نیاز به این کار نیست.
  • زمانی که انتهای تیغه با سوراخ کوچکی که بار ساختاری خاصی ندارد به وسط دیواره بیرونی رسید و با آن تلاقی پیدا کرد، بهتر است در انتهای اجباری فاصله یک صدم ارتفاع دیوار حفظ شود. اما نیازی به اتصال دو دیوار داخلی متقاطع نیست.

دسته بندی محصول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *