مراحل اجرای سقف دال بتنی

مراحل اجرای سقف دال بتنی
فهرست مطالب

اجرای سقف دال بتنی یکی از مهم ترین قسمت های سازه است که برای مصارف مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. سطح این محصول صاف است ولی با پیشرفت تکنولوژی، پانل های منحنی نیز برای دال های بتنی توسعه یافته اند. این نوع سقف در سازه های مختلف مثل ساختمان ها، نرده ها، پل ها و برای مصارف مختلف مانند سقف و پیاده رو استفاده می شود. دال های بتنی یا درجا یا پیش ساخته هستند. به عبارت ساده، تایل های بتنی سقف از فولاد و بتن ساخته شده اند و می توان گفت که برای ساخت سازه های مختلف مانند پل ها و کف استفاده می شود. در این مقاله در مورد مراحل اجرای سقف دال بتنی و کاربرد این سقف صحبت خواهیم کرد.

سقف دال بتنی چیست؟

سقف دال بتنی یا سقف وافل نوعی سقف است که با استفاده از مصالحی مانند بتن و فولاد ساخته می شود. این سقف اغلب در طبقه های ساختمان های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و ضخامت آن می تواند از ۱۰ تا ۵۰ سانتی متر متغیر باشد. دال های بتنی در سال های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته اند و می توان از روش اجرای سقف دال بتنی منحنی شکل استفاده کرد که بسیار زیبا و جذاب است. یکی از مهمترین کاربردهای این سازه ساخت سقف و کف، زیرساخت ها، بالکن ها، کانال ها، پل ها، جاده ها، روسازی خیابان ها و جاده ها و … می باشد.

سقف های وافل را بسته به نوع کارایی می توان به دو گروه یک طرفه و دو طرفه تقسیم کرد. اگر نسبت طول به عرض صفحه کمتر از ۲ باشد، صفحه دو طرفه است و اگر این نسبت بیشتر از ۲ باشد، صفحه یک طرفه می باشد. هر نوع دال بتنی می تواند خواص ویژه ای داشته باشد و در پروژه های مختلف مورد استفاده قرار گیرد. بر اساس روش و مراحل اجرای سقف دال بتنی، این سازه را می توان به شش دسته تقسیم کرد که شامل دال های تخت ساده، دال های پلکانی، دال های مسطح قارچی، دال های مشبک، دال های توخالی مجوف و دال های مسطح پیش تنیده می شود.

آشنایی با مراحل اجرای سقف دال بتنی

امروزه هر آنچه در اطراف خود می بینیم دستخوش تغییرات و دگرگونی های بسیاری شده است و صنعت ساختمان نیز از این قاعده مستثنی نیست. در حال حاضر در زمینه ساخت سقف و دیوار از مصالح و آپشن های مختلفی استفاده می شود که از جمله آن ها می توان به سقف های دال بتنی، سقف کاذب، تیرچه بلوک، کامپوزیت، طبقه ای و … اشاره کرد. هر یک از موارد ذکر شده در بخش های مختلف استفاده می شود. یکی از سقف هایی که اخیرا به دلیل خواصی که دارد مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته اجرای سقف دال بتنی است.

در هر کاری برای اینکه نتیجه مطلوب و قابل قبول باشد باید مراحل اجرای آن را بدانید و بر اساس آن پیش بروید. اگر به این مسئله علاقه مند هستید و می خواهید اطلاعات کاملی در این زمینه کسب کنید، تا پایان این مقاله از سایت کیلوتن با ما همراه باشید. در این مقاله توضیحاتی در مورد روش و نحوه اجرای سقف دال بتنی ارائه شده است. همچنین دستورالعمل های دقیقی برای ساخت این سقف به شما ارائه می شود.

۱. قالب بندی سقف

اولین مرحله در مراحل ساخت سقف دال بتنی شکل دهی یا قالب بندی نام دارد. این مرحله را می توان حساس ترین و مهم ترین مرحله اجرای دال بتنی دانست. برای این منظور می توان از قالب های مختلف که با مواد متنوعی مانند پلاستیک، چوب و غیره ساخته شده اند، استفاده کرد. اما بهترین گزینه برای این کار استفاده از قالب فلزی است.

دلیل استفاده از قالب های فولادی را می توان استحکام و پایداری بالای آن ها در برابر وزن دال بتنی دانست. برای نگهداری عناصر قالب، آرماتورها و بتن می توان از پی و ستون های موقت استفاده کرد تا این سکو بدون خطا و مشکل تکمیل شود. در این قسمت باید بدانید و به این نکته توجه داشته باشید که استفاده از گازوییل یا روغن دیزل برای روانکاری قالب لازم است. در این صورت قالب به راحتی جدا می شود و مشکل ساز نخواهد شد.

۲. آرماتوربندی سقف دال بتنی

مرحله دومی که در مراحل اجرای سقف دال بتنی با آن مواجه خواهید شد، آرماتور نام دارد. بتن به خودی خود قدرت تحمل کشش ها و بارهای ناشی از محیط خارجی را ندارد و به همین دلیل از فولاد به عنوان آرماتور برای اطمینان از استحکام بتن و استحکام سقف استفاده می شود.

انواع میلگرد مصرفی در بتن با شکل و طراحی منحصر به فرد مطابق با استانداردهای فعلی مونتاژ می شوند و سقف شما را محکم و پایدار می کنند. البته باید توجه داشت که آرماتور در سقف های بتنی یک و دو طرفه می تواند متفاوت باشد. پس از شناسایی نوع یک طرفه یا دو طرفه مجدداً این آرماتورها توسط جوشکار به یکدیگر وصل می شود. برای این کار می توان از میلگردهای مختلفی استفاده کرد که یکی از بهترین آن ها میلگرد حرارتی سقف تیرچه بلوک است. چرا که می تواند از ترک خوردن و پوسته شدن بتن جلوگیری کند.

۳. بتن ریزی در اجرای سقف دال بتنی

پس از انجام تمام مراحل ذکر شده، وقت آن است که بتن ریزی کنیم. در این مرحله از مراحل اجرای سقف دال بتنی، بتن باید در آخر قرار گیرد، بنابراین توجه به برنامه اجرایی، قوانین و مقررات در این مرحله بسیار مهم است. برای جلوگیری از ایجاد حباب در بتن و همچنین جدا شدن دانه ها از یکدیگر و ایجاد ترک در آن باید سریع انجام شود.

استفاده از بتن نیمه سخت در این مرحله توصیه نمی شود. زیرا بتن باید تمام فضاهای بین آرماتور را پوشش دهد. همچنین در صورت مخلوط شدن مواد مضر خارجی در بتن در این مرحله از آن استفاده نمی شود. آنچه در این مرحله مهم است این است که سطح بتن ریخته شده باید صاف باشد و بتن در لایه های افقی بالای لایه های قبلی اضافه شود.

۴. برداشتن پایه های اعتماد

آخرین مرحله تخریب پایه های ایمنی زیر سقف است، زمان دقیق انجام این کار بستگی به آب و هوا و شرایط آب و هوایی دارد. برداشتن این پایه ها باید طبق مقررات و استانداردهای ملی انجام شود. زیرا هرگونه اشتباه در این مرحله احتمال ترک خوردن بتن را افزایش می دهد.

مراحل اجرای سقف دال بتنی روی اسکلت فلزی

اگر چه سقف بتنی می تواند مزایای زیادی داشته باشد و در پروژه های مختلف ساختمانی کاربرد زیادی دارد، اما استفاده از این نوع سقف بر روی پانل های فلزی توصیه نمی شود. سقف های کامپوزیت، کرومیت و آلیاژهای فلزی اغلب برای اسکلت فلزی استفاده می شود. در صورتی که افراد تمایل به استفاده از اجرای سقف بتنی در ساختمان های دارای اسکلت فلزی دارند، باید تمامی جزئیات کاربرد و نصب تیر بتنی روی تیر فولادی را بدانند.

خوشبختانه امروزه گزینه های زیادی برای استفاده از سقف وجود دارد، قیمت بلوک های یونولیت نیز نسبت به قیمت میلگرد و سقف های دیگر کمتر است و همین امر باعث محبوبیت بیشتر استفاده از یونولیت در سقف ساختمان ها شده است که به کاهش هزینه های ساخت، افزایش ایمنی، افزایش سرعت و غیره کمک می کند. در واقع نصب سقف های تیرچه بلوکی در اسکلت بتنی با استفاده از مواد یونولیتی مزایای بسیاری دارد. اما به اندازه سقف بتنی قوی نیست.

سخن پایانی

امروزه ساخت و ساز پیشرفت زیادی داشته و هر روز به روش های مختلف ایجاد می شود. یکی از مولفه های مهم در ساخت ساختمان های مختلف سقف است که نه تنها زیبایی نهایی پروژه را بسیار تحت تاثیر قرار می دهد، بلکه می تواند استحکام و مقاومت سازه را نیز تحت الشعاع قرار دهد. امروزه راهکارهای مختلفی برای ساخت سقف استفاده می شود که یکی از این روش ها اجرای سقف دال بتنی می باشد.

عملکرد و بهره برداری از این سقف ها در ۴ مرحله اصلی انجام می شود: قالب بندی، تقویت یا آرماتور بندی سقف، بتن ریزی و برچیدن فونداسیون محافظ. هر یک از این مراحل در این مقاله از سایت کیلوتن به تفصیل توضیح داده شده است. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد مراحل اجرای سقف دال بتنی می توانید با کارشناسان ما در این مجموعه تماس برقرار نمایید. همچنین جهت خرید انواع محصولات فولادی نظیر خرید تیرآهن، آرماتور و میلگرد نیز می توانید با ما در تماس باشید. کیلوتن با کیفیت ترین خدمات را با مقرون به صرفه ترین قیمت در بازار به شما ارائه می دهد.

دسته بندی محصول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *