ورق گالوانیزه گرم چیست؟

ورق گالوانیزه گرم چیست؟
فهرست مطالب

گالوانیزه گرم یکی از روش های گالوانیزه است که برای جلوگیری از خوردگی و آسیب به قطعات فلزی انجام می شود. این روش از فرو بردن قطعات آهن یا فولاد، در وان روی مذاب در دمای ۴۶۰ درجه سانتیگراد ایجاد می شود. سه مرحله اساسی در فرآیند ورق گالوانیزه گرم شامل آماده سازی سطح، گالوانیزه کردن و بازرسی است. این فرآیند ذاتا ساده است و نسبت به سایر روش های حفاظت در برابر خوردگی، مزایای ویژه ای دارد. در این روش آهن و فولاد به صورت متالورژیکی با روی مذاب واکنش داده و یک پوشش آلیاژی قوی با مقاومت در برابر خوردگی بالا ایجاد می کنند.

گالوانیزه کردن فلز، به آن خاصیت ضد خوردگی می دهد. بدون پوشش محافظ، فلز در معرض هوا قرار می گیرد و به طور بالقوه اکسیده شده و بسیار سریعتر فرسوده می شود. فولاد گالوانیزه یک گزینه ارزان برای استفاده به جای موادی مانند فولاد ضد زنگ یا آلومینیوم برای جلوگیری از خوردگی است. قیمت ورق گالوانیزه، همچنین قیمت میلگرد و قیمت تیرآهن را به صورت روزانه می توانید در سایت کیلوتن مشاهده نمایید.

ورق گالوانیزه گرم چیست؟

گالوانیزه کردن، یک روش تقویتی است که ورق های فولادی را در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاوم می کند. در میان پوشش های مختلف، استفاده از پوشش روی اقتصادی ترین و کارآمدترین راه برای محافظت از فولاد در برابر اکسیداسیون است. در ورق گالوانیزه گرم از فرآیند پوشش ورق به روش غوطه وری نیز استفاده می شود. این نوع ورق گالوانیزه، به صورت رول و ورق در بازار عرضه می شود. محصول ورق فولادی به صورت رول یا ورق می باشد، که روی خط گالوانیزه به روش ورق نورد سرد یا نورد گرم تمیز و روکش می شود.

به طور کلی در صنایع مختلف، از دو روش گالوانیزه گرم و سرد استفاده می شود. با این حال، قیمت روش گالوانیزه گرم نسبتا کمتر است و تعداد زیادی از ورق های گالوانیزه با این روش تولید می شود. در یک ورق گالوانیزه سرد، لایه روی یکنواخت تر است. اما ضخامت لایه ورق گالوانیزه سرد کمتر از نوع گرم است.

علاوه بر ورق های گالوانیزه سرد و گرم، انواع دیگری از ورق های فولادی نیز تولید و به بازار عرضه می شود که هر کدام در صنایع مختلف کاربرد دارند. این محصولات شامل ورق سیاه، رنگی، و … می باشد. برای آشنایی بیشتر با انواع ورق فولادی و دریافت قیمت ورق سیاه توصیه می کنیم از سایت دیدن فرمایید.

آشنایی با انواع ورق گالوانیزه گرم

ورق گرم را می توان به دسته های مختلفی از جمله کیفیت، نوع روی، اندازه و غیره طبقه بندی کرد. طبق استاندارد BS EN 10326، انواع ورق گالوانیزه گرم به چهار نوع متنوع تقسیم می شوند:

  • روی خالص: محتوای روی در محلول مذاب روی بیش از ۹۹ درصد است.
  • آلیاژ آهن گالوانیزه گرم: محتوای روی در محلول مذاب روی بیش از ۹۹٪ است. پس از آن، یک لایه آلیاژ روی-آهن بر روی کل لایه آبکاری با فرآیند تصفیه آلیاژی تشکیل می شود و میزان آهن در لایه آبکاری آلیاژی معمولاً ۷ تا ۱۵ درصد است.
  • آلومینیوم-روی داغ: محتوای آلومینیوم در محلول مذاب روی حدود ۵۵ درصد، محتوای سیلیکون حدود ۱.۶ درصد و بقیه روی است.

مشخصات فنی ورق گرم گالوانیزه

جرم پوششی ورق های گالوانیزه بسیار دقیق است، و وجود آلیاژ باکیفیت باعث می شود در حین برش از آن هیچ براده ای خارج نشود. همچنین وجود این آلیاژها، ورق های گالوانیزه را انعطاف پذیرتر می کند و باعث می شود محصول به راحتی شکل بگیرد. از دیگر ویژگی های این ورق ها، رنگ های متفاوتی است که سطح ورق را می پوشاند. به لطف وجود پوشش روی که تمام سطح ورق را در چندین لایه می پوشاند، این رنگ ها هرگز پوسته پوسته نمی شوند و به راحتی در مناطق مرطوب استفاده می شوند. برای اطلاع از قیمت ورق گالوانیزه می توانید به راحتی به وب سایت کیلوتن مراجعه نمایید و با کارشناسان این مجموعه در ارتباط باشید.

کاربرد ورق گالوانیزه گرم

ورق های گالوانیزه به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی و ضربه در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از این کاربردهای ورق گالوانیزه عبارتند از:

  • صنعت خودرو
  • تولید انواع لوازم خانگی از قبیل یخچال، آبگرمکن، کولر و …
  • ساخت انواع سوله و کانتینر
  • ساخت انواع ساندویچ پانل برای صنعت برق.
  • تولید انواع ماشین آلات کشاورزی
  • بخش ساخت و ساز
  • صنایع پل سازی، کشتی سازی و …

روند تولید ورق گالوانیزه

تولید به روش گالوانیزه گرم دارای مراحل مختلفی است، حتی هر مرحله می تواند شامل چندین مرحله دیگر باشد.

در روش گالوانیزه گرم، ابتدا ورق فولادی با استفاده از اسید شستشو داده می‌ شود تا از هرگونه آلودگی، چربی و زنگ‌ زدگی پاک شود. سپس در حمام فلاکس غوطه‌ ور می‌ شود تا سطح ورق فعال شده و بهترین پیوند با روی مذاب را برقرار کند. در مرحله بعد، ورق فولادی در حوضچه‌ ای از روی مذاب غوطه‌ ور شده و سپس به آرامی خنک می‌ شود تا پوشش روی به سطح ورق بچسبد.

ابعاد ورق گالوانیزه

به طور کلی ورق های گالوانیزه بر اساس مشخصات سازنده، با ضخامت های ۰.۲۵ میلی متر تا ۲.۵ میلی متر و عرض ۱۰۰ تا ۱۲۵ میلی متر تولید می شوند. صنایع مختلف بسته به نیاز خود این محصولات را با قیمت های متفاوت خریداری می کنند. به عنوان مثال ابعاد ورق گالوانیزه برای صنایعی مانند خودروسازی و پتروشیمی، با ابعاد ورق گالوانیزه برای صنایعی مانند ساختمان سازی متفاوت است. بنابراین در هنگام خرید این محصولات باید به نوع سایش توجه کرد تا مناسب ترین ابعاد را به دست آورد.

مزایای ورق گالوانیزه گرم

ورق‌ های گالوانیزه، به دلیل ویژگی‌ های منحصر بفردی که دارند، از مزایای بسیاری برخوردارند. فرآیند گالوانیزه، با ایجاد لایه‌ های روی با پیوند متالورژیکی و آلیاژ روی-آهن، باعث تولید یک لایه مقاوم در برابر ضربه و سایش می‌ شود که عملکرد فیزیکی محصولات را بهبود می‌ بخشد. چسبندگی این لایه به زیرلایه فولادی، به لطف پیوند متالورژیکی، عالی است. روی دارای مقاومت بالایی در برابر خوردگی در محیط‌های مختلف به ویژه اتمسفر است و محافظت طولانی‌ مدت از فولاد را فراهم می‌ کند.

معایب ورق گالوانیزه گرم

علاوه بر تمامی مزایای ذکر شده، این محصول دارای معایبی نیز می باشد. اما به یاد داشته باشید که استفاده از تمامی محصولات فولادی دارای مزایا و معایبی است و زمانی که معایب ورق های گالوانیزه را می دانید، نباید از خرید آن ها دست بکشید. لازم به ذکر است که استفاده از ورق گالوانیزه، معایب زیادی ندارد. یکی از مهمترین معایب استفاده از این ورق، عدم انجام عملیات جوشکاری می باشد. در واقع می توان گفت که روی این ورق نباید عملیات جوشکاری انجام داد. زیرا در حین جوشکاری گازها و بخارات خاصی تولید می شود و هنگامی که این گازها با عنصر روی در ورق گالوانیکی ترکیب می شوند بسیار خطرناک هستند.

همچنین بسیاری از پوشش های رنگی ارگانیک که برای محافظت از فولاد استفاده می شوند باید دائماً تجدید و تعمیر شوند و هنگامی که یک قسمت سفید می شود، خوردگی در ناحیه بدون پوشش ایجاد می گردد و به سرعت در زیر پوشش پخش می شود.

قیمت ورق گالوانیزه

قیمت ورق‌های گالوانیزه گرم تحت تأثیر عوامل متعددی است که باید در نظر گرفته شوند. این عوامل شامل روش ساخت، کارخانجات تولیدی، وزن محصول، اندازه و ضخامت ورق‌ها، استاندارد و کیفیت، و خواص مکانیکی و شیمیایی می‌باشند.
 
کارخانجات معتبری مانند هفت‌ الماس، امیرکبیر کاشان، خودرو شهرکرد و دیگر واحدهای تولیدی مهم نقش بسیار مهمی در تامین و توزیع ورق‌ های گالوانیزه دارند. کارخانه های مختلف به صورت روزانه قیمت محصولات خود را اعلام می کنند. با مراجعه به وبسایت کیلوتن، می توانید قیمت روز ورق گالوانیزه برندهای مختلف را بررسی کنید. همچنین، جهت سهولت در دسترسی به قیمت های روز این محصولات می توانید روی عبارات زیر کلیک کنید: 
 
ضخامت، اندازه و وزن محصول نیز تاثیر زیادی بر قیمت دارند. همچنین، وجود استانداردهای مشخص و کیفیت محصول می‌تواند تاثیر چشمگیری بر قیمت داشته باشد. درنهایت، توصیه می‌ شود که قبل از خرید ورق‌ های گالوانیزه، با کارشناسان مجرب مشورت کنید تا بهترین نوع ورق را انتخاب کرده و قیمت مناسبی را برای خرید به دست آورید.

سخن پایانی

ورق های گالوانیزه گرم یکی از پرمصرف ترین انواع ورق های فولادی هستند و در صنایع مختلف کاربرد فراوانی دارند. این نوع محصول با استفاده از فرآیند غوطه وری پوشش داده می شود و مقرون به صرفه تر از سایر محصولات روکش شده است. ضخامت ورق گالوانیزه گرم بین ۰.۳ تا ۳ میلی متر است و در عرض ۱ تا ۱.۲۵ متر تولید می شود. این محصول با توجه به نوع پوشش و وزن متفاوت بوده و در مشخصات مختلفی تولید می شود که هر کدام کاربرد خاص خود را دارند. اما به طور کلی ورق های گالوانیزه گرم بیشتر در کاربردهایی که نزدیک به رطوبت و محیط های خورنده هستند استفاده می شود.

در این مقاله از وب سایت کیلوتن روش تولید و ویژگی های ورق گالوانیزه را به شما معرفی کرده ایم. این ورق ها به دلیل مقاومت و طول عمر بالا در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند و به عنوان یک محصول مهم در صنعت ساخت و ساز کاربردهای متنوعی دارند. در صورت تمایل به خرید این محصول می توانید با واحد پشتیبانی سایت تماس حاصل فرمایید.

سوالات متداول

تفاوت گالوانیزه سرد و گرم چیست؟

فرآیند ایجاد لایه محافظ در این دو روش متفاوت است. مقاطعی که به روش سرد گالوانیزه می شوند مقاومت کمتری دارند؛ اما گالوانیزه با روش گرم از استحکام بالاتری برخوردار است.

گالوانیزه گرم چه مدت از فولاد در برابر خوردگی محافظت می کند؟

عوامل خورنده در محیط های مختلف به یک شکل وجود ندارند. به عنوان مثال، فولاد گالوانیزه در صورتی که پروژه در منطقه ای با آب و هوای خوب و به دور از گازهای مضر، گازهای گلخانه ای و امثال آن واقع شود، می توان گفت ۱۰۰ تا ۱۵۰ سال بدون تعمیر عمر می کند.

چرا ظاهر گالوانیزه سرد و گرم متفاوت است؟

گالوانیزه سرد سطح اجسام را براق می کند، در حالی که گالوانیزه گرم باعث می شود که اجسام کدر به نظر برسند.

دسته بندی محصول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *