جدول استاندارد ورق های فلزی

جدول استاندارد ورق های فلزی
فهرست مطالب

به طور کلی بررسی جدول استاندارد ورق های فلزی، به معنای بررسی بسیاری از مواردی است که قبل از خرید باید در نظر گرفته شود. یکی از مهم ترین موارد، نوع فلزی است که برای ساخت انواع ورق ها استفاده می شود. قبل از خرید ورق، باید از فولاد استفاده شده در ساخت محصول اطمینان حاصل نمایید. فاکتور دیگری که باید در نظر گرفت، اندازه و وزن فلز است. در این مقاله از وب سایت کیلوتن سعی داریم شرایط مورد نیاز برای خرید ورق های فلزی را تحلیل کنیم. از آنجایی که این عوامل بر قیمت ورق فلزی تاثیر می گذارد، دانستن آن برای خریداران و فروشندگان ضروری است. برای توضیح دقیق این موارد با ما همراه باشید.

همچنین جهت بررسی قیمت میلگرد امروز و قیمت تیرآهن، می توانید به وبسایت کیلوتن مراجعه نمائید.

کاربرد جدول استاندارد ورق های فلزی

برای افرادی که از ورق های فلزی دور هستند و آنها را نمی شناسند، ممکن است این سوال مطرح شود که جدول استاندارد ورق فلزی برای چیست و چه کاربردی دارد؟ برای اینکه بتوانیم در مورد این نمودارها صحبت کنیم و اثربخشی آنها را بدانیم، ابتدا باید بدانیم که این نمودارها در مورد چه چیزی صحبت می کنند.

یکی از کاربردهای این جداول، خرید ورق فلزی با توجه به نیاز هر صنعت می باشد. با این نمودارها می توانید اطلاعات و دانش کافی در مورد این محصولات به دست آورید و محصولاتی را خریداری کنید که بیشترین کارایی را دارند. یکی دیگر از کاربردهای جدول استاندارد ورق های فلزی، قیمت گذاری است. از آنجایی که ورق ها بر اساس وزن خرید و فروش می شوند، می توانید از این جداول برای دریافت قیمت تقریبی هر ورق استفاده کنید.

جداول استاندارد برای ورق های فلزی، از مواد مختلف تهیه و طبق استانداردهای خاصی تولید شده اند. عموماً توصیه می شود قبل از خرید، به این جداول نگاهی بیندازید و توجه داشته باشید که تولید کننده ورق چه شرکتی است، و با چه اصول و استانداردهایی این ورق را تولید کرده است؟

به عنوان مثال شرکتی مانند فولاد مبارکه اصفهان، شرکتی است که با ارائه معیارهایی مانند ضخامت ورق بر حسب میلی متر، عرض بر حسب میلی متر، وزن هر ورق به کیلوگرم و طول بر حسب میلی متر، اطلاعات مفید و دقیقی را در جدول استاندارد خود ارائه می دهد. در ادامه جداول استاندارد ورق های فلزی موجود در بازار را ارائه خواهیم کرد.

۱. جدول استاندارد ورق روغنی

یکی از ورق های فلزی موجود در بازار، ورق روغنی می باشد. نام دیگر این ورق، نورد سرد است و کاربردهای مختلفی در مکان های گوناگون مانند ساختمان سازی، صنعت خودروسازی و ساخت تجهیزات الکتریکی دارد. این ورق دارای فرمی صاف و صیقلی است که می توان از آن در بسیاری از صنایع استفاده کرد.

برای ساخت ورق روغنی، ورق سیاه را که ضخامت بالایی دارد، نورد سرد می کنند و سپس ضخامت آن را کاهش می دهند. در حالت عادی برای اینکه این ورق زنگ نزند، روغن کاری می شود. این محصولات از نظر کیفیت به دو دسته تقسیم می شوند:

  • ورق های معمولی روغنی که عمدتاً بدون ترک و با سطح صاف هستند. یکی از مزایای این نوع محصول خاصیت جوشکاری بالای آن می باشد.
  • ورق های با خاصیت کششی نیز برای کاربردهایی مانند قالب گیری مناسب هستند. برای ساخت این نوع محصول از دو نوع فولاد ST13 و ST14 استفاده می شود. و به همین دلیل قیمت ورق روغنی معمولی با این مدل متفاوت است.

جدول استاندارد ورق فلزی روغنی به شرح زیر است:

ردیف

طول mm

عرض mm

ضخامت mm

چگالی kg/mm2

وزن kg

۱

۲

۱

۰.۵

۷.۸۶

۸

۲

۲

۱

۰.۶

۷.۸۶

۱۰

۳

۲

۱

۰.۷

۷.۸۶

۱۱

۴

۲

۱

۰.۸

۷.۸۶

۱۳

۵

۲

۱

۰.۹

۷.۸۶

۱۴

۶

۲

۱

۱

۷.۸۶

۱۶

۷

۲

۱

۱.۲۵

۷.۸۶

۲۰

۸

۲

۱

۱.۵

۷.۸۶

۲۴

۹

۲.۵

۱.۲۵

۰.۵

۷.۸۶

۱۳

۱۰

۲.۵

۱.۲۵

۱.۲۵

۷.۸۶

۳۱

۱۱

۲.۵

۱.۲۵

۱.۵

۷.۸۶

۳۸

 

 

۲. جدول استاندارد ورق آجدار

نوع دیگری از ورق های فلزی موجود در بازار، ورق آجدار است. این ورق شکل خاصی دارد و می تواند اشکالی مانند لوزی، ستاره، الماس و دایره داشته باشد. معمولاً از این نوع ورق ها در ساخت پل های عابر پیاده، کف آسانسور یا پله برقی استفاده می شود. برای تولید این ورق از روش نورد گرم استفاده می شود.

مواد مورد استفاده برای تولید این نوع صفحات شامل فولاد، آهن و آلومینیوم است. این محصول مهمترین و کاربردی ترین ورق مورد استفاده در صنعت ساختمان می باشد. و بسته به آلیاژ مورد استفاده، قیمت ورق آجدار نیز متفاوت است. جدول استاندارد ورق فلزی آجدار به شرح زیر است:

ردیف

طول mm

عرض mm

ضخامت mm

وزن kg

۱

۲۰۰

۱۰۰۰

۱

۲۴

۲

۲۰۰۰

۱۰۰۰

۲

۳۲

۳

۲۰۰۰

۱۰۰۰

۳

۴۸

۴

۶۰۰۰

۱۵۰۰

۶

۴۳۲

۵

۶۰۰۰

۱۵۰۰

۸

۵۷۶

۶

۶۰۰۰

۱۵۰۰

۱۰

۷۲۰

۷

۶۰۰۰

۲۰۰۰

۸

۷۶۸

۳. جدول استاندارد ورق سیاه

ورق سیاه، یکی دیگر از انواع ورق های فولادی موجود در بازار است و رنگ آن مات می باشد. چنین رنگ کسل کننده ای به دلیل تاثیر دمای بالا است. ورق سیاه در صنایع مختلفی مانند کشتی سازی، خودروسازی، ساختمان سازی، ساخت مخازن نفت و ساخت تانکر استفاده می شود. برای تولید ورق های سیاه معمولا از موادی مانند فولاد ST37-ST52 استفاده می شود.
در حال حاضر ۲ مدل ورق سیاه در بازار وجود دارد:

  • ورق سیاه صنعتی که به طور گسترده در کشتی سازی و ساخت مخازن استفاده می شود.
  • ورق سیاه معمولی را هم می توان در کاربردهای بسیاری در ساختمان ها و سازه ها یافت. قیمت ورق سیاه معمولی با نوع صنعتی آن تفاوت دارد.

جدول استاندارد ورق های فلزی سیاه به شرح زیر است:

ردیف

طول mm

عرض mm

ضخامت mm

وزن kg

۱

۲۰۰۰

۱۰۰۰

۲

۳۲

۲

۲۰۰۰

۱۰۰۰

۳

۴۸

۳

۲۰۰۰

۱۰۰۰

۴

۶۴

۴

۲۰۰۰

۱۰۰۰

۵

۸۰

۵

۲۰۰۰

۱۰۰۰

۶

۹۶

۶

۶۰۰۰

۱۵۰۰

۸

۵۷۶

۷

۶۰۰۰

۱۵۰۰

۱۰

۷۲۰

۸

۶۰۰۰

۱۵۰۰

۱۲

۸۶۴

۹

۶۰۰۰

۱۵۰۰

۱۵

۱۰۸۰

۱۰

۶۰۰۰

۱۵۰۰

۲۰

۱۴۴۰

۴. جدول استاندارد ورق گالوانیزه

یکی دیگر از ورق های موجود در بازار، ورق گالوانیزه است. معمولا یکی از مشکلات ورق های فولادی، امکان زنگ زدگی در آن می باشد. برای جلوگیری از این امر، ورق فولادی با یک لایه فلز روی پوشانده می شود، که باعث می شود این محصول بسیار مقاوم در برابر زنگ زدگی باشد.

استانداردهای تعیین شده برای قیمت ورق گالوانیزه، با توجه به ترکیبات مورد استفاده متفاوت است و در کشورهای مختلف نیز متنوع می باشد. جدول استاندارد ورق فلزی گالوانیزه به شرح زیر است:

ردیف

طول mm

عرض mm

ضخامت mm

وزن kg

۱

۲۰۰۰

۱۰۰۰

۰.۵

۸

۲

۲۰۰۰

۱۰۰۰

۰.۷

۱۱

۳

۲۰۰۰

۱۰۰۰

۱

۱۶

۴

۲۰۰۰

۱۰۰۰

۱.۵

۲۴

۵

۲۰۰۰

۱۰۰۰

۲

۳۲

۶

۲۵۰۰

۱۲۵۰

۰.۵

۱۳

۷

۲۵۰۰

۱

۱.۲۵

۲۰

۵. جدول استاندارد ورق آلومینیومی

یکی دیگر از ورق های پرکاربرد در بازار، ورق آلومینیوم است. این نوع ورق وزن بسیار کمی دارد و ضخامت آن نیز بسیار کم است. معمولا این نوع ورق را می توان در ضخامت های مختلف یافت و استفاده کرد. انواع مختلفی از این نوع ورق در بازار موجود است که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ورق ذوزنقه ای شکل
  • ورق آلومینیوم رنگی
  • قوس الکترواستاتیک
  • ورق آلومینیوم کامپوزیت
  • ورق آج دار
  • ورق برجسته امباس

از ویژگی های این محصول می توان به انعطاف پذیری بالای آن اشاره کرد. این نوع فلز در برابر خوردگی نیز بسیار مقاوم است و عموماً مستعد خوردگی نیست. به طور کلی ورق های آلومینیوم در ۸ گروه مختلف از ۱۰۰۰ تا ۸۰۰۰ قرار می گیرند. مدل هایی که به آن آلومینیوم خالص تجاری می گویند، در گروه ۱۰۰۰ و سایر انواع آلومینیوم در طبقات باقی مانده از فولاد ۲۰۰۰ تا ۸۰۰۰ قرار می گیرد. قیمت ورق آلومینیوم نیز بسته به این طبقات متنوع می باشد. به طور کلی دو مدل از ورق های آلومینیومی در بازار ایران کاربرد فراوانی دارند:

  • ورق آلومینیوم ۶۰۶۱
    • صفحه آلومینیومی ۷۰۷۵

جدول استاندارد ورق های فلزی آلومینیومی به شرح زیر است:

ردیف

طول mm

عرض mm

ضخامت mm

وزن kg

۱

۲۰۰۰

۱۰۰۰

۰.۴

۲.۲

۲

۲۰۰۰

۱۰۰۰

۰.۵

۲.۷

۳

۲۰۰۰

۱۰۰۰

۰.۶

۳.۳

۴

۲۰۰۰

۱۰۰۰

۰.۷

۳.۸

۵

۲۰۰۰

۱۰۰۰

۰.۸

۴.۴

۶

۲۰۰۰

۱۰۰۰

۰.۸

۴.۹

۷

۲۰۰۰

۱۰۰۰

۱

۵.۴

۸

۲۰۰۰

۱۰۰۰

۱.۲۵

۶.۸

۹

۲۰۰۰

۱۰۰۰

۱.۵

۸.۱

۱۰

۲۰۰۰

۱۰۰۰

۲

۱۱

۱۱

۲۰۰۰

۱۰۰۰

۳

۱۶.۵

۶. جدول استاندارد ورق های اسیدشویی

از دیگر ورق های فلزی موجود در بازار، می توان به ورق های اسیدشویی اشاره کرد. این صفحات از طریق فرآیند نورد گرم ساخته می شوند و در نهایت تمام مواد خارجی با کمک اسیدی به نام اسید کلریدریک حذف می شوند. پوشش تولید شده در این روش صاف و کمی براق است.

این ورق در صنایعی مانند کشتی سازی، خطوط لوله گاز و نفت و صنعت خودروسازی استفاده می شود. یکی از ویژگی های استفاده گسترده از پانل های اسید شویی، در صنعت خودروسازی، به دلیل مقاومت بالای این نوع محصول می باشد، که این ویژگی باعث افزایش قیمت ورق اسیدشویی شده است. نمودار و جدول استاندارد ورق فلزی اسیدشویی به شرح زیر است.

مصرف

استاندارد DIN

استاندارد EN

استاندارد JIS

استاندارد INSO

کشش عادی

Stw22

D11

SPHC 3131

ورق گرم ۲

کشش عمیق

Stw23

D 11

SPHC 3131

ورق گرم ۳

کشش عمیق از فولاد کاملا آرام

Stw23

D 11

SPHC 3131

ورق گرم ۴

نورد مجدد

St22 – St23 – St24

سخن پایانی

در این متن انواع ورق های فلزی موجود در بازار را معرفی کرده و موارد استفاده هر کدام را به طور خلاصه بیان نمودیم. موضوع دیگری که در این مقاله از وب سایت کیلوتن مورد بحث قرار گرفت، جدول استاندارد ورق های فلزی بود. یکی از کاربردهای احتمالی این جداول و نمودارها، مشخص کردن قیمت حدودی ورق هاست. معمولا این ورق ها با توجه به وزن، خرید و فروش می شوند، بنابراین تعیین قیمت با مراجعه به این جداول می تواند بسیار ساده تر باشد.

دسته بندی محصول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *