هزینه ساخت سوله در سال ۱۴۰۲

هزینه ساخت سوله در سال 1402
فهرست مطالب

در کشور ایران هزینه ساخت سوله سال ۱۴۰۲ به عوامل زیادی بستگی دارد، این هزینه نیز به صورت ماهیانه می تواند تغییر کند. اما به طور کلی عوامل زیادی در هزینه نهایی سوله موثر هستند، مانند مصالح به کار رفته در ساخت سوله، سایز و ابعاد سوله، هزینه طراحی، نظارت و اجرا، هزینه های اجرایی متفرقه و … عوامل مهمی هستند که بیشترین تاثیر را بر هزینه ساخت سوله دارند.

به عنوان مثال بدون شک هزینه ساخت سوله ۲۰۰۰ متری با سوله ۵۰۰ متری یکی نیست. از طرفی با توجه به اینکه قیمت و هزینه ساخت این سازه با توجه به متریال مصرفی و ویژگی های آن مشخص می شود که نسبت به سال های گذشته دارای نوسان بوده، بنابراین در سال ۱۴۰۲ نیز مانند سال های قبل خواهد بود و حتما نوساناتی در پی خواهد داشت.

همچنین جهت اطلاع از میزان میلگرد مورد نیاز برای صد متر زیربنا مقاله مرتبط را مطالعه نمائید. 

عوامل موثر بر هزینه ساخت سوله در سال ۱۴۰۲

سوله به طور گسترده در صنعت و ساخت و ساز استفاده می شود. قبل از شروع پروژه، ساخت ساختمان سوله در دستور کار قرار دارد. به عبارت دیگر شروع اجرای هر پروژه ای با ساخت سوله آغاز می شود. البته دانستن هزینه های ساخت سوله برای تمامی مدیران پروژه بسیار مهم است؛ زیرا این محصول می تواند هزینه اولیه بالایی به همراه داشته باشد، اما از طرفی اجباری بوده و قابل حذف نیست. در این مقاله از سایت کیلوتن در مورد قیمت ساخت هر متر مربع سوله سال ۱۴۰۲ صحبت خواهیم کرد و معیارهای موثر بر قیمت آن را بررسی می کنیم.

در هزینه نهایی ساخت سوله موارد متعددی تاثیرگذار است که اهمیت زیادی دارند و میانگین قیمت تحت تاثیر این عوامل است. این پارامترها تاثیر مستقیمی بر افزایش یا کاهش هزینه ها دارند و باید هنگام شروع پروژه مورد توجه قرار گیرند.

۱. انتخاب مکان مناسب برای ساخت و ساز

جایی که سوله ساخته می شود می تواند بر هزینه نهایی ساخت سوله تأثیر بگذارد. هرچه انبار دورتر از کارخانه سازنده باشد، هزینه حمل و نقل نیز بیشتر می شود. علاوه بر این باید به نوع خاک منطقه نیز توجه شود. نوع و درجه فشردگی خاک مهم است و می تواند بر هزنیه ها تاثیر بگذارد. به عنوان مثال، اگر انبار شما در زمینی ضعیف ساخته شده است، ابتدا باید تقویت شود که باعث افزایش هزینه های دیگر می شود.

از طرفی نوع آب و هوایی که سوله در آن ساخته می شود نیز مهم است. میزان بارش باران و برف، رطوبت، شدت باد و … بر استحکام سازه و قیمت آن تأثیر می گذارد. اگر سوله دارای دیوارهای بزرگ و جادار باشد، باید در برابر باد مقاوم سازی شود.

از طرفی امکانات مورد استفاده برای تهویه سوله ها و سایر تاسیسات بر اساس موقعیت جغرافیایی و محل قرارگیری سوله تعیین می شود. به همین دلیل سوله های مناطق برفی و سرد، قیمت بیشتری دارند. در اطراف شهرهایی که ساختمان های بلند وجود ندارد، شکست باد ضعیف است و جزو مناطق بادخیز محسوب می شود که هزینه ساخت سوله در آن ها بیشتر است.

طبق ضوابط نظام مهندسی، قبل از نصب سوله، در طراحی و ساخت باید بار ناشی از برف، باران، باد و زلزله در منطقه طی سی سال گذشته در نظر گرفته شود. به این ترتیب سوله قوی تر ساخته می شود و در نتیجه با ظهور عوامل طبیعی از بین نمی رود. این به معنای استفاده بیشتر از پروفیل و سنگین کردن سوله است که در نهایت با افزایش قیمت پروفیل، قیمت سوله نیز افزایش می یابد.

۲. اندازه سوله و نقش آن در هزینه ساخت

اندازه سوله یکی دیگر از موارد مهمی است که در برآورد هزینه ساخت سوله باید در نظر گرفته شود. اولین قدم باید این باشد که مشخص شود چه صنعتی می خواهد در سوله شروع به کار کند. بهتر است ابتدا به کمیت و اندازه ای که برای کسب و کارتان نیاز دارید فکر کنید تا بتوانید تصمیم بگیرید سوله با چه سایزی تولید شود.

همچنین مهم است به یاد داشته باشید که این اندازه گیری فقط یک عدد خام است و باید همه ابعاد آن بررسی شود. هر چه منطقه بزرگتر باشد، قیمت آن نیز بیشتر می شود.

بنابراین می توان گفت که یکی از عواملی که بر هزینه ساخت سوله تاثیر می گذارد اندازه آن است. عرض و ارتفاع این سازه تاثیر بسزایی در قیمت نهایی دارد. انتخاب سطح حفاظتی هر سوله که از تاثیر بر نیروی باد محاسبه می شود، ارتباط مستقیمی با ارتفاع این سازه دارد و در تعیین اندازه لازم و نوع تجهیزات و در نهایت ساخت موثر است.

۳. کاربرد و موارد استفاده از سوله

نوع استفاده از سوله نیز بر ارزش آن تاثیر می گذارد. به عنوان مثال در ساخت سالن آمفی تئاتر یا منطقه ورزشی نیازی به استفاده از جرثقیل نیست که هزینه ساخت سوله را کمتر می کند.

۴. مصالح لازم برای ساخت سوله در سال ۱۴۰۲

مواد به کار رفته در ساخت این سازه می تواند باعث نوسان شدید قیمت ها شود. بنابراین، این بخش به تصمیم کارفرما بستگی دارد. اینکه چه پوششی برای سقف، دیوار و … انتخاب کنیم و از چه مصالحی برای سازه سقف استفاده نماییم. بنابراین انتخاب عایق و پوشش اهمیت دارد و هزینه ساخت را مشخص می کند.

۵. تعداد طبقه ها

تعداد طبقات یکی دیگر از عواملی است که بر قیمت تمام شده سازه تاثیر می گذارد. برخی از کلبه ها طبقات زیادی دارند که برای ساخت آنها به یک فونداسیون و پایه محکم نیاز است. این استحکام در زیرساخت باعث افزایش راندمان ریخته گری و عملکرد بهتر می شود. این سوله ها اغلب در مراکز درمانی و سالن های ورزشی موقت مورد استفاده قرار می گیرند. محاسبه هزینه این گونه سوله ها سخت و پیچیده است و دلیل آن این است که وزن طبقات باید محاسبه شود.

با توجه به چند طبقه بودن این سوله ها، مصالح استفاده شده باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد تا پس از ساخت مشکلی پیش نیاید. علاوه بر وزن طبقات، اندازه و شکل این نوع سازه باید به درستی محاسبه شود؛ زیرا تاثیر مستقیمی بر هزینه ساخت سوله دارد.

۶. سایز دهانه و تاثیر آن بر هزینه ساخت سوله

اندازه دهانه این سازه نیز بر هزینه کل آن تأثیر می گذارد. ظاهر خانه و طاق یا شیب آن از دیگر عوامل موثر بر قیمت ساخت سوله در سال ۱۴۰۲ است. سازندگان با استفاده از سقف شیروانی با هزینه های بالاتر و قیمت های بالاتر روبرو هستند. استفاده از سقف های طاق دار در سازه زیبا است، اما در حین آماده سازی، ضایعات و میزان استفاده از پروفیل و ورق های فولادی افزایش می یابد که در کل هزینه ساخت سوله تاثیر می گذارد.

سخن پایانی

هزینه ساخت سوله و قیمت تمام شده هر متر مربع آن به عوامل زیادی از جمله ابعاد و سایز، مساحت، متراژ سازه، مصالح مصرفی، نیروی کار، مشخصات فنی و مواردی از این دست بستگی دارد. گاهی هزینه سوله ها به چند میلیارد هم می رسد و این مسئله کاملا متغیر است. برای مدیریت بهتر پروژه لازم است تمامی هزینه ها برآورد و به مشتری اطلاع داده شود. برای استعلام هزینه سوله با شماره های مندرج در سایت تماس بگیرید و از کارشناسان کیلوتن مشاوره رایگان دریافت کنید.

دسته بندی محصول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *