قطر اسمی میلگرد آجدار

قطر اسمی میلگرد آجدار
فهرست مطالب

اندازه گیری قطر اسمی میلگرد آجدار موضوع مهمی است که مهندسان و پیمانکاران در انتخاب و استفاده از آرماتور به آن توجه ویژه ای دارند. اگرچه قطر آرماتور با بازرسی پلاک بندیل یا تاییدیه فنی آنها قابل تشخیص است، اما گاهی اوقات لازم است از روش های مختلفی برای اندازه گیری قطر یا تعیین اندازه آرماتور استفاده شود. برای این منظور چندین روش وجود دارد که برخی از آنها به هیچ ابزاری نیاز ندارند. اما برای محاسبات دقیق باید از یک دستگاه اندازه گیری مانند کولیس یا آچار فرانسه استفاده کنید.

برای آشنایی بیشتر با انواع روش های اندازه گیری قطر اسمی میلگرد آجدار، ادامه مقاله را دنبال کنید. همچنین جهت کسب اطلاع از قیمت روز میلگرد و قیمت تیرآهن نیز می توانید با کارشناسان ما در سایت کیلوتن در ارتباط باشید.

قطر اسمی میلگرد چیست؟

از نظر هندسی، آرماتورها با توجه به قطر اسمی از یکدیگر متمایز می شوند. به عبارت دیگر، قطر اسمی، یک پارامتر هندسی مشخص برای انواع آرماتور است. قطر اسمی یا نمره آرماتور به میلی متر اعلام می شود و یکی از پارامترهایی است که توسط سازنده بر روی بندیل محصول حک شده است. همچنین در محموله های بیش از ۲۵۰۰۰ کیلوگرم که دارای شناسنامه فنی هستند، قطر اسمی میلگرد آجدار در گواهی درج می شود.

در میلگرد معمولی قطر میلگرد با قطر مقطع برابر است؛ اما قطر میلگرد آجدار به سه دسته قطر زمینه، قطر اسمی و قطر خارجی تقسیم می شود. هر کدام به صورت جداگانه در زیر نشان داده شده است.

  1. قطر اسمی آرماتور آجدار: قطری است نزدیک به میانگین معرفی شده توسط جداول قطر میلگرد استاندارد. قطر اسمی میلگرد آجدار همان قطر آرماتور ساده یا صاف است که وزن یکسان با آرماتور آجدار داشته باشد.
  2. قطر زمینه: این مورد قطر میلگرد را بدون در نظر گرفتن شیب آن نشان می دهد.
  3. قطر خارجی: قطر را با حساب قسمت آج دار نشان می دهد.

قطر اسمی میلگرد آجدار چقدر است؟

قطر اسمی میلگرد آجدار، با قطر و وزن اسمی میلگرد ساده برابر است. این محصول به عنوان آرماتور در بتن مسلح استفاده می شود و در طراحی سازه های بتنی مانند بتن نقش اساسی دارد. با پیشرفت فرآیندهای تولید، آرماتورها به مرور زمان از نظر ظاهری و خواص مکانیکی و شیمیایی تغییر کرده و در این راستا استانداردهای قدیمی اصلاح یا لغو شده و استانداردهای جدید جایگزین آن شده است.

روش تشخیص و تعیین اندازه قطر میلگرد

واحد میلی متر برای اندازه گیری اندازه یا قطر میلگرد استفاده می شود. به طور کلی انواع میلگرد در قطرهای ۸ تا ۵۰ میلی متر تولید و موجود می باشد؛ اما بیشترین استفاده در قطرهای ۶ تا ۳۲ میلی متر است. هر اندازه از میلگرد برای هدف خاصی استفاده می شود.

روش های مختلفی برای اندازه گیری قطر اسمی میلگرد آجدار وجود دارد. به عنوان مثال، مهندسان و افراد با تجربه می توانند اندازه یک آرماتور را به صورت بصری تعیین کنند، اما قطر را می توان با استفاده از دستگاه ها و ابزارهای مختلف به طور دقیق اندازه گیری کرد. در زیر به روش های مختلف اندازه گیری قطر آرماتور می پردازیم.

اندازه گیری قطر میلگرد آجدار با ابزار مختلف

با استفاده از ابزارهای اندازه گیری قطر، می توان سایز انواع میلگردها را به صورت دقیق اندازه گیری کرد. در روش اندازه گیری و تشخیص سایز میلگرد از ابزارهای مختلفی استفاده می شود. زیرا اکثر میلگردها بر اساس انواع آج بوده و همانطور که در ابتدای مقاله توضیح دادیم سه مدل قطر برای میلگردهای آجدار مشخص شده و محاسبه این سه نوع بدون استفاده از روش ها و ابزار تحقیق امکان پذیر نیست. در ادامه به بررسی ابزار مورد نیاز برای اندازه گیری قطر اسمی میلگرد آجدار می پردازیم.

۱. استفاده از طناب

قطر میلگرد را می توان با طناب محاسبه کرد. با پیچیدن طناب به دور میلگرد می توانید دور دایره را اندازه بگیرید.

۲. استفاده از انگشتان دست

برخی از مهندسان قبلا بند انگشتان خود را اندازه گرفته اند و با قرار دادن انگشت خود روی میله به راحتی می توانند اندازه آرماتور را محاسبه کنند. این روش بهترین راه برای کنترل اندازه میلگرد بدون اینکه پیمانکاران متوجه شوند می باشد. اما تشخیص میلگرد ۱۸ از ۲۰ زمانی که فقط ۲ میلی متر از هم فاصله دارند کار آسانی نیست.

اندازه گیری قطر میلگرد با بند انگشت زمانی استفاده می شود که قطر میلگرد خیلی حساس نباشد. قبل از اندازه گیری قطر میلگرد، باید بند انگشت مناسب میلگرد را تعیین کنید. البته زمانی که قطر میلگرد مهم باشد این روش پاسخگو نیست.

۳. کولیس برای تعیین قطر اسمی میلگرد آجدار

یکی از دقیق ترین ابزارها برای محاسبه قطر آرماتور کولیس است. این ابزار شبیه آچار فرانسوی با یک خط کش دقیق روی دسته است و سر این ابزار تیغه ای دارد که برای اندازه گیری قطر میلگرد آجدار و یا هر دو نوع آرماتور دیگر استفاده می شود. برای استفاده از این محصول باید مفهوم قطر اسمی برای آرماتور ساده یا آرماتور آجدار توضیح داده شود. قطر اسمی میلگرد ساده در برگه شناسایی محصول درج شده و برابر با قطر سطح مقطع میلگرد است.
قطر اسمی میلگرد آرماتور آجدار بسته به نوع آن به سه دسته تقسیم می شود. این تقسیم شامل قطر اسمی، قطر پایه که آج را در نظر نمی گیرد و قطر خارجی که فقط آج را در نظر می گیرد، می باشد.

۴. محاسبه قطر اسمی میلگرد آجدار با استفاده از آچار فرانسه

برای اندازه گیری این پارامتر می توانید از آچار فرانسوی نیز استفاده کنید. دهان آن را در داخل میلگرد قرار دهید و اندازه آن را با کمک یک متر اندازه بگیرید.

آچار یک ابزار پرکاربرد در صنعت است که برای اندازه گیری قطر میلگرد نیز استفاده می شود. برای استفاده صحیح از آن، آچار باید مستقیما روی آرماتور قرار گیرد. و فک متحرک آچار فرانسه باید مستقیما بر روی میلگرد باشد.
همچنین باید مراقب بود که فک های متحرک آچار فرانسوی بیش از حد سفت نشود تا به طرف دیگر آسیبی وارد نشود. در این روش برای تعیین قطر اسمی میلگرد آجدار، مهندسان از آچارهای مدرج استفاده می کنند که معمولا از پیش ساخته شده و به راحتی قابل علامت گذاری هستند. میلگرد یکی از پرکاربردترین و مهمترین پروفیل های فولادی در صنعت می باشد. در نتیجه اندازه گیری آن نیز برای مهندسان بسیار مهم است.

۵. شابلون

روش دیگر اندازه گیری قطر میلگرد با شابلون است. برای اندازه گیری سایز آرماتور می توانید از فرم یا شابلون مخصوص این کار استفاده کنید. این قالب شبیه یک دهانه قیچی است که اندازه میلگرد را نشان می دهد. اکثر افرادی که در صنعت ساختمان فعال هستند و تجربه کاری زیادی دارند به محض دیدن میلگرد، قطر آن را تشخیص می دهند. در عین حال، مهندسان تازه کار برای تعیین قطر به دستگاه ها و ابزار خاصی نیاز دارند. شابلون یکی از بهترین ابزارها در بین وسایل اندازه گیری است.

این قالب به طور گسترده در بازار موجود است، که مهندسان می توانند برای تسهیل کار خود از آن استفاده کنند. گیج ابزاری ساده و رایگان برای اندازه گیری قطر ابزار است. این دستگاه های اندازه گیری در انواع مختلف موجود می باشند. برخی از مدل ها برای اندازه گیری قطر اسمی ابزار مناسب هستند. برخی دیگر برای اندازه گیری قطر خارجی و قطر زمینه مناسب هستند.

سخن پایانی

از آنجایی که میلگردها و مشخصات آنها در صنعت ساختمان از اهمیت بالایی برخوردار است، مهندسان در هنگام خرید و استفاده از این محصول به نوع، اندازه و شکل میلگردها توجه ویژه ای دارند. با این که قطر اسمی میلگرد آجدار بر روی صفحه فلزی دسته میلگرد مشخص شده و در گواهی فنی آنها نیز درج می شود، ولی دانستن روش های مختلف اندازه گیری قطر میلگرد در حین ساخت و با توجه به انواع مختلف میلگرد کمک شایانی به مهندسان، پیمان کاران می کند.

دسته بندی محصول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *