راهنمای انتخاب میلگرد: تفاوت‌های A1، A2، A3 و A4

زمان مطالعه: 6 دقیقه
راهنمای انتخاب میلگرد، تفاوت های میلگرد A1، A2، A3 و A4
فهرست مطالب

آیا با تفاوت میلگردهای A1، A2، A3 و A4 آشنایی دارید؟ از هر کدامشان برای چه اهدافی استفاده می‌شود؟ اصلا چه نیازی به استفاده از میلگردهای مختلف در ساختمان سازی است؟ پاسخ به این سوال‌ها برای افرادی که در حوزه ساختمان سازی فعالیت می‌کنند، بسیار اهمیت دارد تا بتوانند بسته به کاربرد و هدف مورد نظر، میلگرد مناسب را خریداری کنند. ما در ادامه این مطلب راهنمایی کامل از انتخاب انواع میلگرد را ارائه می‌دهیم.

معرفی انواع میلگرد

میلگردها بسته به شکل ظاهری و نحوه تولید، در چهار دسته A1، A2، A3 و A4 قرار می‌گیرند. در این بخش به طور کامل انواع میلگردها را معرفی می‌کنیم و به بررسی ویژگی‌های فیزیکی، شیمیایی و شکل ظاهری آن‌ها می‌پردازیم:

میلگرد A1

میلگرد A1 از انواع میلگردهای نرم به شمار می‌رود که آن را با نام میلگرد ساده یا داکتیل نیز می‌شناسند. روی سطح این میلگرد هیچ برجستگی و آجی دیده نمی‌شود و سطح آن بدون شیار و کاملا صاف است. این نوع میلگرد در بازار، به دو صورت شاخه‌ای و یا کلاف به فروش می‌رسد.  میلگرد A1 دارای تنش جاری ۲۳۰۰ و گسیختگی ۳۸۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع است. این میلگرد با رده مقاومتی ۲۴۰ تولید شده و تغییرات پلاستیکی آن به ۲۵ درصد می‌رسد. از کاربردهای میلگرد A1 می‌توان به استفاده از آن در ساخت تجهیزات و دستگاه‌های تولیدی، صنایع ماشین سازی و ماده اولیه برای تولید میخ، اتصالات و پیچ و مهره اشاره کرد. برای آهنگری و جوشکاری نیز از میلگرد A1 استفاده می‌شود.

میلگرد A2

میلگرد A2 از دیگر انواع میلگردهای ساختمانی است که در دسته میلگردهای نیمه سخت و آج دار قرار دارد و در رده S340  قرار می‌گیرد. آج‌‌های این میلگرد ساده هستند؛ از این رو به آن میلگرد با آج ساده نیز گفته می‌شود. میلگرد A2 از یک محور طولی تشکیل شده که دورپیچ‌هایی به صورت مارپیچ در امتداد آن قرار گرفته‌اند. قابلیت برش پذیری خوب میلگرد A2 باعث شده تا در پروژه‌های ساختمانی، در مواردی که نیاز به برش میلگرد است، به طور گسترده استفاده شود.

میلگردهای A2 در مقایسه با میلگردهای A1 مقاومت بیشتری دارند؛ زیرا تنش جاری آن‌ها برابر با ۳۰۰۰ و تنش گسیختگی هم برابر با ۵۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع است. میلگرد با گرید A2، تغییر شکل پلاستیکی برابر با ۱۹ درصد دارد؛ در نتیجه در مکان‌هایی که تغییرات دمایی شدید وجود داشته باشد، استفاده از میلگرد A2 به دلیل مقاومت کششی کمی که دارد، چندان مناسب نیست.

میلگرد A3

میلگرد A3 در رده میلگردهای نیمه سخت با شکل آج پیچیده قرار دارد که آج‌های آن در امتداد محور طولی به صورت جناقی شکل قرار گرفته‌اند. تنش جاری میلگرد برابر با ۴۰۰۰ و تنش گسیختگی آن برابر با ۶۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع است. میلگرد A3 تنش نسبی پلاستیکی برابر با ۱۴ درصد دارد؛ به همین علت آن را با عنوان میلگرد خشک نیز می‌شناسد. نسبت به میلگردهای A1 و A2، میلگرد A3 مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهد؛ زیرا شکل آج این میلگرد باعث می‌شود تا به خوبی به بتن متصل شود و تحت نیروهای وارده از بتن جدا نگردد. از مهم‌ترین کاربردهای میلگرد A3 می‌توان به استفاده از آن در تیرها، ستون‌ها، به عنوان میلگردهای تقویتی اشاره کرد. آگاهی از استاندارد میلگرد ساختمانی به شما کمک می‌کند تا در هنگام خرید، میلگردهای اصل و باکیفیت را از نمونه تقلبی و نامرغوب آن تشخیص دهید.

میلگرد A4

میلگرد گرید A4 از سختی و استحکام بیشتری نسبت به سایر میلگردها برخوردار است و برای مناطق با تغییرات دمایی شدید و ساخت سازه‌های سنگین به کار برده می‌شود. این میلگرد، آج‌های مرکب و در هم پیچیده دارد؛ از این رو وزن آن زیاد است. استفاده از میلگرد A4 به دلیل استحکام بالای آن باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها و کمک به کاهش فضای طراحی سازه می‌شود. این مسئله باعث شده تا قیمت میلگرد A4 نسبت به A2 و A3 بیشتر باشد. برای برآورد هزینه‌های پروژه‌ی خود نیاز به داشتن اطلاعات دقیق از قیمت روز میلگرد دارید که با مراجعه به سایت‌های معتبر ممکن است.

تفاوت میلگرد A2 و A3 چیست؟

به دلیل آن که میلگردهای A2 و A3 در گروه میلگردهای آج دار قرار دارند، آشنایی با تفاوت‌های آن‌ها مهم است تا در جای مناسب به کار گرفته شوند. از مهم‌ترین تفاوت‌های میلگرد A2 و A3 که به ما کمک می‌کند تا آن‌ها را شناسایی کنیم، شکل آج آن‌هاست. میلگرد A3، آج‌های ضربدری و به صورت هفت و هشت دارد؛ در حالی که شکل آج میلگرد A2 به صورت موازی و منفرد است.

میلگرد A2 در مقایسه با A3 انعطاف‌پذیری بیشتری دارد و A3 ترد و شکننده است. میلگردهای با آج فنری از نوع A2 هستند. به دلیل سودجویی برخی افراد در تولید میلگردهای A2 و A3 و استفاده از ترکیبات شیمیایی غلط، برای خرید میلگرد باید به سراغ تولیدکنندگان برتر میلگرد در کشور بروید.

راهنمای انتخاب میلگرد تفاوت‌های A1، A2، A3 و A4

مقایسه شکل ظاهری میلگردها

برای اینکه راحت‌تر بتوانید انواع میلگردها را از هم تشخیص دهید، باید با ویژگی‌های آنها به خوبی آشنایی داشته باشید. در جدول زیر بهتر می‌توانید متوجه تفاوت میلگردها شوید:

نوع میلگرد

علامت مشخصه

حداقل تنش تسلیم

حداقل مقاومت کششی

حداقل ازدیاد طول نسبی

زاویه خمش

قطر فک خمش

میلگرد ساده

س ۲۴۰

۲۴۰

۳۶۰

۲۵

۱۸۰

۲d

میلگرد آج دار مارپیچ

آج ۳۴۰

۳۴۰

۵۰۰

۱۸

۱۸۰

۳d

میلگرد آج دار جناقی

آج ۴۰۰

۴۰۰

۶۰۰

۱۶

۱۸۰

۵d

میلگرد آج دار مرکب

آج ۵۰۰

۵۰۰

۶۵۰

۱۰

۱۸۰

۵d

در تصویر زیر می‌توان از نظر ظاهری بهتر تفاوت میلگردهای A2، A3 و A4 را درک کرد.

تفاوت در کاربردها

به دلیل اینکه انواع میلگردها در شکل ظاهری و مشخصات فنی با هم تفاوت دارند، کاربرد آنها هم با یکدیگر متفاوت است. به همین دلیل، در این بخش به تفاوت میلگردها از نظر کاربرد می‌پردازیم:

کاربرد میلگرد A1

در کارهای خم‌کاری و جوشکاری، میلگرد A1 به دلیل داشتن مقاومت کمتر نسبت به دیگر میلگردها مناسب است. سطح صاف این میلگرد باعث می‌شود تا به خوبی به بتن نچسبد؛ از این رو نمی‌تواند جایگزین میلگردهای مقاومتی باشد. بیشترین کاربرد میلگرد A1 در ساخت اتصالات خودروسازی، اتصالات صنعتی، عملیات خاموت زنی و موارد دیگر است

کاربرد میلگرد A2

میلگرد A2 از رایج‌ترین میلگردهای ساختمانی است که در تیرها، ستون‌ها، دیوارهای برشی، خاموت‌ها و تیرچه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در جاهایی که به شکل پذیری بالایی نیاز داشته باشیم، میلگرد A2 در مقایسه با A3 گزینه بهتری خواهد بود.

کاربرد میلگرد A3

بیشترین کاربرد میلگرد A3، استفاده از آن به عنوان میلگرد طولی در دیوارهای برشی، تیرها و ستون‌هاست. وجود درصد بالایی از کربن در این میلگرد باعث شده تا برای جوشکاری مناسب نباشد و آن را ترد و شکننده کرده است. میلگردهای A3 برای مناطق زلزله‌خیز هم مناسب نیستند.

کاربرد میلگرد A4

میلگردهای A4 برای سازه‌های بتن آرمه، سازه‌های سنگین و مناطق کویری مورد استفاده قرار می‌گیرد. در کشور ما میلگردهای A4 چندان استفاده نمی‌شوند و میلگردهای A3 بیشترین کاربرد را دارند. اطلاع از قیمت میلگردها مانند قیمت میلگرد شاهین بناب یا قیمت میلگرد اصفهان برای محاسبه هزینه‌های پروژه اهمیت بالایی دارد.

نکات فنی و ایمنی برای انتخاب بهترین نوع میلگرد

حال که با تفاوت میلگردهای مختلف آشنا شدیم، لازم است در این بخش به بررسی نکاتی بپردازیم که در هنگام خرید میلگرد و هنگام استفاده از آن باید مورد توجه قرار گیرد. شما در ابتدا باید مشخص کنید که قصد ساخت چه نوع سازه‌ای را دارید؛ چرا که پیش از این گفتیم میلگردها انواع مختلفی دارند و هر کدام بر اساس خواص مکانیکی و شیمیایی خود برای اهدافی خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند. حتما لازم است که قبل از خرید میلگرد با مشخصات فنی آن‌ها آشنا باشید و اطلاعات لازم را درباره وزن، ابعاد و چگونگی محاسبه وزن میلگرد به دست آورید.

کارخانه‌های مختلفی در کشور ما در زمینه تولید میلگرد فعالیت می‌کنند؛ اگر می‌خواهید میلگردهای باکیفیت را خریداری کنید، حتما مواد اولیه ساخت میلگرد را مورد بررسی قرار دهید. میلگردهای باکیفیت و مرغوب، قیمت بالاتری دارند و ارزش خرید آن‌ها بیشتر است. دقت کنید که خرید میلگرد نامرغوب ضررهای جبران‌ناپذیری را به شما و دیگران، هم از نظر مالی و هم جانی، وارد خواهد کرد. از دیگر نکات مهم در هنگام خرید میلگرد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برای تعیین وزن استاندارد میلگرد از جدول اشتال کمک بگیرید.
  • وزن هر شاخه میلگرد را از طریق جدول وزنی میلگرد که کارخانه سازنده اعلام می‌کند، مورد محاسبه قرار دهید.

برای محاسبه وزن و بررسی کیفیت می‌توانید درخواست یک نمونه کوچک از فروشنده داشته باشید

سخن پایانی

اگر می‌خواهید خانه خود را بازسازی کنید و خانه‌ای نو و جدید برای خود بسازید، لازم است تا اطلاعات لازم را درباره انواع میلگرد و مشخصات آن‌ها به دست آورید. ما در این مقاله سعی کردیم تا اطلاعاتی مفید درباره میلگردهای مختلف در اختیار شما قرار دهیم تا بتوانید با آگاهی کافی برای خرید میلگرد از فروشنده‌های مختلف اقدام کنید. بهتر است در این راه از افراد کارشناس و متخصص نیز کمک بگیرید.

دسته بندی محصول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *