تفاوت میلگرد A2 و A3

میلگرد آجدار
فهرست مطالب

میلگردهای تولید شده در کشور طبق استاندارد GOST روسیه به ۴ دسته A1، A2، A3، A4 تقسیم می شوند. هر کدام از این دسته ها، از نظر خواص شیمیایی و مکانیکی با یکدیگر متفاوت بوده و هر کدام کاربرد خاص خود را دارند. در این میان میلگردهای استاندارد A2 و A3 بیشترین کاربرد را در صنعت ساختمان سازی دارند و به همین دلیل از همه انواع دیگر مهم تر هستند. در این مقاله از وبسایت کیلوتن به بررسی تفاوت میلگرد a2 و a3 می پردازیم و شما را با ویژگی های این محصولات آشنا می کنیم.

بررسی میلگرد A2

میلگرد A2 یکی از مقاطع پرکاربرد در صنعت ساختمان سازی است. این محصول دارای ظرفیت و استحکام ۵۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع می باشد و به آن میلگرد نیمه نرم یا نیمه خشک می گویند. همچنین برش آن با قیچی بسیار آسان است.

یکی از تفاوت های میلگرد a2 و a3 این است که نوع a2 قابل جوش نیست، اما مقاومت بالایی در برابر ضربه دارد و دارای آج موازی و تک است. میلگرد A2 دارای قسمت کوچک تری است که در عمق بتن فرو می رود و انعطاف پذیری بیشتری نسبت به درجه ۳ دارد.

توصیه می شود از این نوع میلگرد برای خمکاری و جوشکاری استفاده نشود. برای خرید آنلاین میلگرد A2 با کارشناسان ما در مجموعه کیلوتن تماس بگیرید و محصولات مورد نیاز خود را در اندازه های مختلف تهیه و از تجربه خرید خود لذت ببرید.

بررسی مشخصات میلگرد A3

استحکام تسلیم و استحکام کششی میلگرد A3، به ترتیب عبارت است از ۴۰۰۰ و ۶۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع. این محصول به صورت خشک بوده و آج های آن به صورت ضربدری و هشت هفت می باشد. تغییر شکل این میلگرد کمتر از نوع A2 و ۱۴ درصد است و  استحکام بیشتری نسبت به میلگرد A2 دارد. میلگرد A3 بیشتر از سایر میلگردهای موجود در بازار یافت می شود و تقاضای زیادی دارد. 

بررسی تفاوت میلگرد A2 و A3

میلگردهای A3 به دلیل استحکام بیشتر به عنوان میلگردهای طولی در ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند. از میلگردی A2 نیز برای ساخت خموت و به عنوان میلگردی متقاطع استفاده می شود. میلگرد A3 به دلیل محتوای کربن از قابلیت جوش و خمشی پایینی برخوردار است و انجام عملیات جوشکاری و خمشی بر روی آن به هیچ عنوان توصیه نمی شود. شکل آج را می توان برای شناسایی تفاوت میلگرد A2 و A3 استفاده کرد. همچنین علامت های حک بر روی هر مدل، نیز به شناسایی نوع آن کمک می کند.

میلگردها هم در صنعت ساختمان و هم در صنایع مختلف مانند قطعه سازی کاربرد فراوانی دارند. اما مهمترین کاربرد میلگرد در بتن برای افزایش مقاومت آن در برابر نیروهای وارده است. اگرچه میلگردهای آلیاژی را می توان برای تقویت بتن در موارد خاص استفاده کرد، میلگردهای کربنی معمولی معمولا در ساختمان سازی استفاده می شوند. این نوع میلگرد ترکیبی از آهن و کربن و تا حدودی عناصر دیگر است.

میلگردهای A2 و A3 از نظر ظاهر، نوع استفاده، قیمت و حتی ویژگی های ساختاری قابل مقایسه هستند. در ادامه این دو محصول را به تفصیل با هم مقایسه خواهیم کرد.

تفاوت ظاهری میلگرد A2 و A3

همانطور که گفته شد شیارهای موجود در سطح میلگرد A3 گرد و هشت در هفت می باشد. در حالی که اج میلگرد A2 یکنواخت و موازی است.
علاوه بر ظاهر هر کدام، به راحتی می توانید با توجه به نماد حک شده روی محصول نوع درجه را تعیین کنید. در میلگردی تولید شده، حروفی مانند JU، JT، CU و CT نوشته می شود که حرف C نشان دهنده کیفیت میلگرد A3 و حرف J نشان دهنده کیفیت میلگرد A2 است.

تفاوت کاربرد میلگرد A2 و A3

از نوع A2 در صنعت آهنگری و کارهای مشابه نمی توان استفاده کرد، اما برای کارهای ساختمانی سبک و در ساخت انواع خاموت استفاده می شود. در ضمن از میلگرد A3 جهت تقویت جسم برای اتصال میلگرد طولی استفاده می گردد.

تفاوت قیمت میلگرد A2 و A3

به عنوان یک قاعده، قیمت این محصولات فولادی بسته به آج، درجه انعطاف پذیری و استحکام شکست آن ها متفاوت است. بسته به نوسانات مختلف بازار، قیمت هر یک از این میلگرد متفاوت خواهد بود. از آنجایی که میلگرد a2 و a3 از بسیاری جهات مشابه هستند، در نهایت تفاوت قیمت آن ها به ابعاد، برند سازنده و مقدار سفارش شما بستگی دارد.

با این جزئیات، تفاوت قیمت خرید میلگرد A2 و A3 به نوع، کارخانه تولیدکننده و وزن هر دو محصول بستگی دارد. با این حال، به طور کلی تفاوت زیادی بین قیمت این دو مقطع وجود ندارد.
در صورت مشاهده تفاوت قیمت بالا بین انواع میلگرد، حتما به سایز آنها توجه کنید. علاوه بر این برند سازنده و کیفیت محصول نیز تاثیر بسزایی در قیمت دارد.

هنگامی که استفاده گسترده از میلگرد A2 و A3 در ساخت و ساز را در نظر بگیرید، قیمت میلگرد A2 و قیمت میلگرد A3 از اهمیت ویژه ای برخوردار است. جهت کسب اطلاع در رابطه با قیمت روز میلگرد A3 و قیمت خرید آنلاین میلگرد A2 تولیدی چندین کارخانه در ایران مانند ذوب آهن اصفهان، کویر کاشان و … می توانید با کارشناسان ما در مجموعه کیلوتن تماس برقرار نمایید.

روش تشخیص میلگرد A2 و A3

با توجه به تفاوت های بین میلگردهای A2 و A3 در ظاهر و میزان استفاده از آن ها در پروژه های مختلف، دانستن نحوه تشخیص این دو استاندارد میلگرد ممکن است مفید باشد. طبق استاندارد، دو نوع تقویت کننده A2 و A3 باید از نظر شکل آج متفاوت باشند. بنابراین تشخیص این دو نوع محصول کار سختی نخواهد بود.

اما با توجه به مطالبی که در بالا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت، تولیدکنندگان میلگرد در ایران بر خلاف استاندارد از هندسه آج ثابت برای تولید میلگرد A2 و A3 استفاده می کنند. بنابراین نمی توان به صورت بصری الگوی میلگرد را تشخیص داد.

یک راه راحت برای انجام این کار، شناسایی استاندارد پس زمینه با یک عدد نوشته شده است. در ایران، تولیدکنندگان مستقل در هنگام رول کردن، نام تجاری خود را در پشت محصول می نویسند. در ادامه این علامت حکاکی، حروفی مانند JU، JT، CU و CT حک می شوند. حرف C نشان دهنده استانداردتقویت کننده A3 و حرف J نشان دهنده استانداردتقویت کننده A2 است.

همچنین حروف T و U نشان دهنده روش ساخت میلگرد به صورت ترموکس یا آلیاژ می باشد. در صورتی که محصول انتخاب شده فاقد هر یک از این علائم باشد، باید با روش های استاندارد شیمیایی و مکانیکی شناسایی شود. لطفا توجه داشته باشید که این محصولات معمولا با گواهی تایید شده توسط مجموعه ما عرضه می شوند.

سخن پایانی

همانطور که گفته شد این دو میلگرد تفاوت های زیادی در خواص خود دارند. از طرف دیگر، به عنوان یک مهندس ناظر یا خریدار با توجه به تفاوت میلگرد A2 و A3، ممکن است نتوانید بین این دو تمایز قائل شوید.
از آنجایی که ممکن است فروشنده کالای اشتباهی را به شما عرضه کند، بهتر است قبل از خرید با کارشناسان فنی در این رابطه مشورت کنید.

از هر دو نوع میلگرد A2 و A3 می توان در ساخت و ساز استفاده کرد. بنابراین باید محل استفاده و تفاوت آن ها را بشناسیم.
با این تفاوت که میلگرد A2 به دلیل انعطاف پذیری و قابلیت خم شدن برای کارهای سبک و ایجاد انواع خاموت ترجیح داده می شود. ساخت ستون و تیر نیز از انواع دیگر کاربرد A2 هستند. اگرچه این نوع میلگرد قابل جوش است، اما عموماً برای جوشکاری توصیه نمی شود.

عملیات جوشکاری، ساخت و تغییر شکل شدید و خمش با زوایای شدید در میلگرد A3 توصیه نمی شود. استفاده از A3 برای نصب و تثبیت در دراز مدت تاثیر بسیار زیادی دارد.

دسته بندی محصول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *