تشخیص سایز میلگرد

تشخیص سایز میلگرد
فهرست مطالب

در فرآیند تولید میلگرد اقدامات زیادی برای کنترل و تست محصولات انجام می شود تا در زمان استفاده از این میلگرد مشکلی پیش نیاید. یکی از مهمترین موارد، تشخیص سایز میلگرد است. در حقیقت می توان گفت که پیدا کردن اندازه این محصولات زیاد دشوار نیست. اما اگر میلگردهایی با اندازه مشابه در فرآیند تولید وجود داشته باشد، اندازه های میلگرد را می توان با یکدیگر اشتباه گرفت. در این مقاله از وب سایت کیلوتن، چند روش برای شناسایی و تمایز بین اندازه ی میلگردها را پوشش خواهیم داد.

برای مهندسان سازه و عمران بسیار مهم است که از میلگردهای هم اندازه به جای یکدیگر استفاده نکنند و در این زمینه دچار اشتباه نشوند. روش ها یا ابزارهای بسیار مناسبی برای این کار وجود دارد، مانند شابلون (قالب) یا کولیس، گیج سایز، ترازو، آچار، کنترل بصری و … که در ادامه بیشتر با این موارد آشنا خواهیم شد.

یکی از دغدغه های مهندسین عمران و پیمانکاران پروژه های عمرانی تعیین اندازه و تشخیص سایز میلگرد می باشد. تشخیص اندازه این محصول کار سختی نیست. اگر محصولاتی با اندازه های مشابه در کارگاه های تولید وجود داشته باشد، می توان آن ها را اشتباه گرفت. به همین دلیل باید بتوانید اندازه آن را به درستی تشخیص دهید.

اندازه و سایز میلگرد به چه معناست؟

سایز میلگرد، با قطر آن مشخص می‌شود. سایزهای میلگرد در ایران، از ۸ تا ۳۶ میلی ‌متر تولید می شوند. میلگردهای سایز ۸ تا ۱۲ میلی ‌متر، معمولا در ساخت سازه‌ های بتنی کوچک مانند دیوارهای بتنی، پل‌ های بتنی و غیره استفاده می شوند. میلگردهای سایز ۱۴ تا ۲۵ میلی ‌متر، معمولا در ساخت سازه‌ های بتنی متوسط مانند ستون‌ ها، تیرها، فونداسیون و… استفاده می شود. میلگردهای سایز ۲۸ تا ۳۶ میلی ‌متر، معمولا در ساخت سازه‌ های بتنی بزرگ مانند پل‌ های بزرگ، سدها و… استفاده می‌ شوند. میلگردها به طور کلی در دو نوع آجدار و ساده تولید می شوند. نوع آجدار آن نسبت به میلگردهای ساده مقاومت بیشتری دارد و ظاهر متفاوتی نیز دارد.

البته برای هر دو نوع، میلگرد در وزن ها و اندازه های مختلف ساخته می شود که هر سایز قیمت و کاربرد خاص خود را دارد. به همین دلیل تشخیص سایز میلگرد برای پروژه های ساختمانی بسیار مهم است. در صورت تمایل به اطلاع از قیمت میلگرد و خرید آنلاین میلگرد و سایر قطعات فولادی صنعت ساخت و ساز می توانید قیمت ها را در سایت کیلوتن بررسی و مقایسه کنید

تشخیص سایز میلگرد چه اهمیتی دارد؟

با توجه به اینکه میلگرد در صنعت ساخت و ساز کاربرد زیادی دارد، مهندسان بسته به اندازه و نوع سازه، میزان محصول مورد استفاده را تعیین می کنند. زیرا در صورت استفاده از سایز اشتباه و میزان استاندارد میلگرد در سازه، می تواند مشکلات و عواقب عمده ای را به همراه داشته. از جمله این چالش ها می توان به فروپاشی و انحراف نظام سازه اشاره کرد. یکی دیگر از مواردی که بر اندازه این محصولات تأثیر می گذارد، قیمت آن است. به عنوان مثال هر چه وزن میلگرد کمتر باشد قیمت آن نیز کاهش می یابد.

بنابراین می توان نتیجه گرفت که اطلاع از اندازه و تشخیص سایز میلگرد از اهمیت ویژه ای برخوردار است. زیرا مهندسین متکی به روش های عددی و مطالعات ریاضی محصولی را به شما ارائه می دهند که اندازه باید در آن رعایت شود، در غیر این صورت ضرر و زیان زیادی به صورت جانی و مالی به همراه خواهد داشت.

نحوه تشخیص اندازه و سایز میلگرد

همانطور که قبلا گفتیم، اندازه میلگردها با ویژگی هایی مانند طول، قطر و وزن تعیین می شود. سایزبندی این محصولات حتی برای مهندسان و متخصصان این حوزه کاری دشوار است. به همین دلیل روش های مختلفی برای اندازه گیری سایز این فرآورده آهنی پیشنهاد شده است که در ادامه به آن ها می پردازیم.

۱. شناسایی اندازه میلگرد به صورت چشمی بصری

بسیاری از مهندسان ارشد از بازرسی بصری برای تعیین اندازه این محصول استفاده می کنند. این روش، روشی آسان و ارزان برای کنترل کیفیت محصولات فروخته شده در مقادیر زیاد است. به طور کلی، مهندس ارشد زمانی می تواند از این روش برای تشخیص سایز میلگرد استفاده کند که تجربه بیشتری در این زمینه داشته باشد.

البته لازم به ذکر است که تجهیزات ارائه شده توسط این روش تنها در صورت وجود اختلاف حداقل ۲ سایز قابل استفاده است. زیرا اگر محصولات سایزهای مختلف در کنار هم قرار گیرند سرعت تعیین سایز آن ها نیز کاهش می یابد و از طرفی احتمال خطا نیز زیاد می شود.

۲. تشخیص سایز میلگرد با کولیس

این دستگاه در اندازه گیری ابعاد میلگردها بسیار دقیق است و به طور کلی می توان گفت که پس از روش تشخیص بصری، اندازه گیری کولیس یکی از متداول ترین روش های مورد استفاده در صنعت ساختمان می باشد.

در مورد توضیح اندازه گیری با استفاده از این روش می توان گفت که کافی است دو فک از کولیس را روی سطح میلگرد قرار دهید. اما باید بدانید که اگر میلگرد مورد نظر شما از نوع آج دار است باید به چند نکته که در مطلب زیر اشاره شده است توجه کنید.

برای دانستن سایز میلگرد اج دار، باید اندازه میلگرد را بر اساس قطر بیرونی و زمینه تعیین کنید. به طور طبیعی، شما باید قطر خارجی شامل حاشیه و قطر پس زمینه بدون حاشیه را در نظر بگیرید.

۳. از انگشت خود برای تعیین اندازه میلگرد استفاده کنید

مهندسان عمران برای اندازه گیری گیج میلگرد، انگشتان خود را از قبل اندازه گیری می کنند. سپس با گذاشتن انگشتان خود روی میلگرد، اندازه میلگرد را تعیین می کردند. این روش سریع و آسان است و دقت خوبی دارد اما مقایسه دو میله با قطر ۱۶ و ۱۸ که فقط دو میلی متر از هم فاصله دارند با استفاده از این روش مشکل است و به احتمال زیاد دقت کاهش می یابد. 

بنابراین بهتر است از این روش برای مقایسه قطر دو میلگرد تقویت کننده استفاده نکنید و فقط زمانی که سرعت ملاک است از این روش استفاده نمایید.

۴. تشخیص سایز میلگرد با کمک ریسمان

در کارگاه های ساختمانی معمولاً از نوار یا ریسمان برای اندازه گیری این محصول استفاده می شود که نوار را در امتداد محیط میلگرد قرار می دهند و با استفاده از فرمول دور دایره، شعاع و قطر میلگرد را اندازه گیری می کنند.

از آنجایی که پس از اندازه گیری دور میلگرد، طول طناب باید با خط کش اندازه گیری شود، این روش خطای زیادی خواهد داشت و معمولاً زمانی استفاده می شود که سرعت در کار مهم باشد.

۵. تشخیص اندازه میلگردها با استفاده از آچار فرانسوی

به احتمال زیاد همه شما این آچار کاربردی را می شناسید. اگر نوع آچار فرانسوی موجود در فروشگاه های ساختمانی از نوع مدرج باشد، می توان از آن برای اندازه گیری با دقت خوبی استفاده کرد. همانطور که می بینید یک آچار فرانسوی دارای دو فک ثابت و متحرک می باشد. با قرار دادن قطر فک داخل میلگرد می توانید اندازه قطر میله را بدست آورید. البته اگر آچار مدرج و کولیس با هم دارید بهتر است از آچار استفاده کنید زیرا دقت آن بیشتر از کولیس است.

۶. استفاده از شابلون یا قالب ها

شابلون یا قالب تشخیص سایز میلگرد یکی از ابزارهایی است که مهندسان و معماران برای اندازه گیری با دقت بسیار زیادی از آن استفاده می کنند. شابلون معمولاً وسیله ای است که به اندازه میلگرد از قبل طراحی شده است و توسط مهندسان در سایت های ساختمانی برای تمیز کردن اندازه میلگرد استفاده می شود.

جالب است بدانید که شابلون از موادی مانند یک ورق نازک ساخته شده است. برای خرید انواع قالب میلگرد می توانید آن را با اندازه های مختلف از بازار تهیه کنید.

۷. تشخیص سایز میلگرد با گیج

گیج در واقع شکل خاصی از شابلون فولاد ضد زنگ است. انواع میلگردها را می توان با استفاده از گیج میلگرد اندازه گیری کرد. در زمان خرید، کاتالوگ راهنمای استفاده صحیح از آن نیز وجود دارد که می توانید از آن استفاده کنید.

روش استفاده از این ابزار به این صورت است که ابتدا میلگرد را در دهانه باز گیج قرار می دهیم، سپس در جایی که سطح خارجی میلگرد کاملاً با گیج برخورد می کند، عدد ثبت شده روی گیج به عنوان اندازه میلگرد تعیین می شود. گیج میلگرد گاهی اوقات با تشخیص سایز میلگرد بر اساس ظاهر آن دقت را افزایش می دهد.

سخن پایانی

میلگردها از مهمترین مقاطع فولادی هستند که در دو نوع ساده و آجدار با قطر ۶ تا ۴۰ میلی متر تولید و به بازار عرضه می شوند. معمولا میلگرد آجدار پرمصرف ترین نوع در ساختمان سازی می باشد. همانطور که گفته شد، اندازه میلگرد به معنای همان قطر است، که تشخیص آن آسان نیست.

برای تعیین اندازه و تشخیص سایز میلگرد می توان از روش های مختلفی مانند شابلون، انگشتان دست، آچار فرانسوی و بسیاری روش های دیگر استفاده کرد. لطفا توجه داشته باشید که علیرغم تجربه کاربری و ابزارهای ذکر شده در این مقاله، هنوز هم احتمالاتی برای باگ و خطا در اندازه گیری وجود دارد.

نظر شما در مورد این موضوع چیست؟ اگر قبلا هر یک از این روش ها را تجربه کرده اید، می توانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

دسته بندی محصول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *