راهنمای کامل علائم اختصاری حک شده بر میلگرد

راهنمای کامل علائم اختصاری روی میلگرد
فهرست مطالب

صنعت فولاد ایران در تولید میلگرد، به جایگاه برجسته ‌ای در سطح جهانی دست یافته است. با توجه به اهمیت بالای مصرف میلگرد در صنعت ساختمان‌ سازی، شناخت اطلاعات کلیدی مرتبط با این محصول ضروری است. علائم اختصاری بر روی میلگردها مهم ‌ترین معیار برای تشخیص اصالت و اعتبار محصولات می ‌باشند. از طریق این علائم، اطلاعاتی از جمله کد کارخانه تولیدی، خواص مکانیکی و شیمیایی، نوع میلگرد و … در دسترس قرار می ‌گیرد. بنابراین، در این مقاله از کیلوتن سعی در ارائه یک راهنمای کامل از علائم اختصاری حک شده روی میلگرد داریم. 

شما می توانید با مراجعه به وبسایت کیلوتن، علاوه بر بررسی قیمت امروز میلگرد، قیمت تیرآهن و سایر محصولات فولادی، مشخصات فنی مقاطع فولادی را نیز برررسی کنید.

علائم اختصاری حک شده روی میلگرد به چه معناست؟

علامت‌ های اختصاری حک شده روی میلگردها به عنوان “شناسنامه” آن‌ ها شناخته می ‌شوند و اطلاعات مهمی را درباره ویژگی ‌های آن‌ ها ارائه می ‌دهند.

این علامت‌ ها شامل نام کارخانه تولیدی، نوع آج میلگرد، روش تولید، قطر میلگرد و نوع فولاد مورد استفاده می ‌باشند. برای مثال، علامت اختصاری CT ممکن است نشان ‌دهنده میلگرد آج ۴۰۰ با روش تولید ترمکس، توسط کارخانه مشخصی باشد. بررسی این علائم موجب اطمینان از کیفیت و اصالت کالا می شود. همچنین، به مهندسان، معماران و پیمانکاران در انتخاب میلگرد متناسب با نیاز پروژه کمک می کند. 

علائم اختصاری آج میلگرد

علامت‌ های اختصاری مرتبط با نوع آج میلگرد، اطلاعاتی درباره شکل و اندازه آج که بر روی سطح میلگرد حک می‌ شوند را ارائه می‌ دهند. به طور کلی، آج‌ ها برای افزایش چسبندگی بین میلگرد و بتن و جلوگیری از لغزش میلگرد در بتن استفاده می‌ شوند. بر اساس استاندارد روسی، سه نوع آج وجود دارد.

۱. آج مارپیچ (Spiral):

این آج، بر روی میلگردها به صورت مارپیچ با زاویه ۴۵ درجه، علامتی به سایز ۳۴۰ میلی‌ متر حک می‌ شود که با حرف “J” نمایش داده می‌ شود.

۲. آج جناغی (Corrugated):

این نوع آج به صورت موج دار و خمیده بر روی میلگرد حک می شوند. سایز ۴۰۰ میلی متر دارند و با حرف c  نمایش داده می شوند.

۳. آج مرکب (Combination):

آج مرکب ترکیبی از آج مارپیچ و آج جناغی است که سایز ۵۰۰ میلی متر دارند و با حرف s  نشان داده می شوند.

علائم اختصاری روش تولید میلگرد

روش تولید میلگرد با استفاده از یک حرف انگلیسی نمایش داده می‌شود که انواع مختلفی دارد. در اینجا به بررسی چند روش از مهم‌ ترین آن‌ ها می‌ پردازیم.

۱. نورد گرم (C):

روش نورد گرم یا “Hot rolled”، به معنای نورد کردن میلگرد در دمای بالا به شکل مورد نظر است. این روش، از جمله روش‌ هایی است که ارزانتر و سریع‌ تر از روش‌ های دیگر می‌ باشد، اما ممکن است منجر به تغییر شکل و تنش گردد.

۲. نورد سرد (D):

روش نورد سرد یا “Cold rolled”، به معنای نورد کردن میلگرد در دمای پایین‌ تری است که پس از نورد گرم صورت می‌ گیرد. این روش باعث می‌ شود که میلگرد صاف‌ تر، مقاوم‌ تر و دقیق‌ تر باشد، اما در این روش تولید زمان و هزینه بیشتری صرف می شود. 

۳. ترمکس (T):

در روش ترمکس، میلگردهای نورد شده در دمای بالا به سرعت در آب یا مخلوط آب و هوا فرو می‌ روند که باعث تشکیل لایه‌ های مختلفی مانند مارتنزیت و فرمیت می‌ شود. میلگرد ترمکس استحکام و مقاومت بالایی دارد و برای ساخت و ساز، صنعت و حمل و نقل استفاده می‌ شود. این میلگرد قابلیت خم شدن و مقاومت در برابر زنگ زدگی را دارد، اما همچنین ممکن است دارای شکنندگی بیشتری نسبت به میلگردهای دیگر باشد.

راهنمای کامل علائم اختصاری حک شده بر میلگرد

نحوه خواندن علامت میلگرد

نحوه خواندن علائم روی میلگرد به این صورت است که از سمت چپ، ابتدا تعدادی حروف وجود دارد که نشانگر مخفف نام کارخانه تولید کننده میلگرد است. به عنوان مثال، در میلگرد فایکو یا میلگرد فولاد البرز ایرانیان، علامت اختصاری به صورت “FAI CO” است، که حروف “FAI” به مخفف عبارت “فولاد البرز ایرانیان” اشاره دارد، و حروف “CO” به کلمه “کمپانی” یا کارخانه اشاره دارد.

علائم اختصاری میلگرد کارخانه ها

علائم اختصاری حک شده بر روی میلگردها، می‌ تواند به شما اطلاعاتی در مورد کارخانه‌ های تولیدکننده و میلگرد ارائه دهد. هر کارخانه دارای یک علامت اختصاری منحصر به فرد است که به صورت حروف انگلیسی بر بدنه میلگرد حک می‌ شود.
به عنوان مثال، علامت اختصاری “ESCO” به کارخانه تولیدکننده ذوب آهن اصفهان اشاره دارد. این کارخانه یکی از تولیدکنندگان برتر میلگرد در ایران است و محصولات آن معمولا با کیفیت بالا و استانداردهای بین‌ المللی تولید می‌ شوند.
 
با استفاده از جدول زیر، می توانید با علائم اختصاری میلگرد کارخانه های مختلف آشنا شوید.
راهنمای کامل علائم اختصاری حک شده بر میلگرد

علامت اختصاری میلگرد آذر امین (afa)

میلگرد آذر امین، با علامت اختصاری AFA توسط این کارخانه تولید می شود. این کارخانه در اوایل سال ۱۳۹۰ در تیکمه داش، آذربایجان شرقی، در زمینی به مساحت ۱۴ هکتار تاسیس شده و با داشتن مجوز تاسیس خط نورد آهن و خط تولید ذوب، فعالیت خود را آغاز کرده است.

راهنمای کامل علائم اختصاری حک شده روی میلگرد

علامت اختصاری میلگرد آریا ذوب (ARIA)

علامت اختصاری این کارخانه “ARIA” می‌باشد. این مجموعه در سال ۱۳۸۳ با تولید میلگرد A2 در دو سایز ۱۶ و ۲۰ فعالیت خود را آغاز کرد. در سال ۱۳۸۶، به دلیل تقاضای مصرف‌کنندگان، این کارخانه اقدام به گسترش و تولید میلگرد در گرید A3 در سایزهای ۱۶ تا ۲۰ با ظرفیت تولید ۱۰۰ هزار تن کرد.

علامت اختصاری میلگرد آناهیتا گیلان (AG)

علامت اختصاری میلگرد آناهیتا گیلان، “AG” است. طبق تصویر زیر، بعد از علامت اختصاری، دو حرف بعدی نشانگر نوع آج و روش تولید آن است. این کارخانه در اواخر سال ۱۳۸۹ در زمینی به مساحت ۲۱۰۰ هکتار شروع به کار کرد و در سال ۱۳۹۲ دو نوع میلگرد A2 و A3 با نگاه به استاندارد GOST 5781 روسیه تولید کردند.

راهنمای کامل علائم اختصاری حک شده روی میلگرد

علامت اختصاری میلگرد ارگ تبریز (FAT)

علامت اختصاری این کارخانه “FAT” است و در سال ۱۳۸۶ در تبریز، آذربایجان شرقی تأسیس شد. این کارخانه نقش مهمی در تولیدات داخلی و صادرات دارد.

راهنمای کامل علائم اختصاری حک شده بر میلگرد

علامت اختصاری میلگرد فولاد یزد (YRM)

میلگرد فولاد یزد، یکی از باکیفیت ترین میلگردهای بازار محسوب می شود و علامت اختصاری این کارخانه YRM می باشد. این کارخانه در سال ۱۳۷۵ در راستای گسترش گروه تولیدی فولاد یزد در سال ۱۳۵۹ تاسیس شد.و با بیش از ربع قرن تجربه در بازار های فولاد صنعتی و ساختمانی موفق به گسترش زنجیره فولاد شده است.

راهنمای کامل علائم حک شده روی میلگرد

علامت اختصاری میلگرد امیرکبیر خزر (AKS)

علامت اختصاری میلگرد امیرکبیر خزر، “AKS” می باشد که روش تولید و نوع آج آن در عکس مشخص است. این کارخانه در سال ۱۳۹۰ با ظرفیت تولید ۲۵۰ هزار تن در سال و در سایزهای ۸ تا ۳۲ و در گریدهای A2، A3، A4 تاسیس شد.

علامت اختصاری حک شده روی میلگرد کار

علامت اختصاری میلگرد آریان فولاد (AS)

علامت اختصاری میلگرد آریان فولاد “AS” است و نوع آج و روش تولید آن به صورت چسبیده بر روی میلگرد حک شده است. آریان فولاد یکی از بزرگترین تولیدکنندگان مقاطع فولادی در ایران و خاورمیانه است. محصولات تولیدی این کارخانه از سایز ۱۰ تا ۳۲ است.

علامت اختصاری میلگرد بافق یزد

بر روی میلگردهای تولیدی این کارخانه، علامت BMISCO و همچنین کلمه “فولاد بافق” به منظور علامت اختصاری درج می‌ شود. در این کارخانه، تولید میلگردها در اندازه ۸ در گرید A3 در ۴ شاخه، اندازه ۱۰ در ۳ شاخه، اندازه ۱۴ به صورت دوشاخه و اندازه‌ های ۱۶ تا ۳۲ به صورت تک شاخه انجام می‌ شود.

راهنمای کامل علائم اختصاری حک شده روی میلگرد

علامت اختصاری میلگرد ذوب آهن اصفهان (ESCO)

محصولات تولیدی این کارخانه، که به نوعی اولین و بزرگترین تولیدکننده میلگرد صنعت فولاد کشور محسوب می‌ شود، با علامت اختصاری ESCO نمایش داده می‌ شود و روش تولید آن به صورت CU بعد از حروف نام کارخانه درج می‌ شود. میلگرد ذوب آهن از نوع آج دار جناغی با آج ۴۰۰ و به روش آلیاژسازی تولید می‌ شود. از سال ۱۳۴۶، عملیات اجرایی و ساخت واحدهای این کارخانه آغاز شد و در دی ماه ۱۳۵۱ با ظرفیت ۵۵۰ هزار تن سالانه به بهره‌ برداری رسید. شما می‌ توانید قیمت میلگرد ذوب آهن اصفهان را از طریق وبسایت کیلوتن بررسی کنید.

راهنمای کامل علائم اختصاری حک شده بر میلگرد

علامت اختصاری میلگرد روهینا جنوب (ROUHINA)

علامت اختصاری این کارخانه، ROUHINA است. این مجموعه در سال ۱۳۸۹ با هدف تولید میلگرد در زمینی به مساحت ۱۰۰ هکتار واقع در دزفول، خوزستان تاسیس شد. محصولات تولیدی این کارخانه، در انواع گریدها و به صورت ساده و آجدار و در شکل‌های متفاوت دوکی و یکنواخت، جناغی و مرکب در سایزهای مختلف ۸ تا ۴۰ و سایزهای ۱۵ الی ۱۶ کلاف به روش ترمکس و مطابق با استانداردهای ۳۱۳۲ ملی ایران و ASTM A615 آمریکا و BS4449 انگلستان تولید شده‌اند.

راهنمای کامل علائم اختصاری حک شده بر میلگرد

علامت اختصاری میلگرد کویر کاشان (KAVIR)

میلگرد کویر کاشان، با علامت اختصاری حک شده KAVIR، تولید و به بازار عرضه می شود. میلگردهای تولیدی این کارخانه، استحکام بالایی دارند و از قابلیت جوشکاری مناسب و مقاومت بالا در برابر خستگی و بارهای سیکلی و دینامیکی و ضربه ای برخوردار هستند. علامت حک شده بر روی میلگرد فولاد کویر به صورت kavir340 یا ۴۲۰ یا ۵۲۰ است که اولی نمایانگر میلگردهای A2 ،۴۲۰ نشانه میلگردهای A3 و ۵۲۰ نشانگر میلگردهای A4 می باشد.

راهنمای کامل علائم اختصاری حک شده روی میلگرد

علامت اختصاری میلگرد صبا فولاد زاگرس (SFZCT)

علامت اختصاری این کارخانه SFZCT می‌باشد که به صورت مورب بین آج‌های میلگرد درج شده است. این کارخانه با احداث مجتمع در دو فاز، قدم مهمی در تولیدات داخلی چهارمحال و بختیاری ایفا کرد. میلگرد زاگرس به صورت آجدار (دوکی-یکنواخت) و مطابق با استاندارد ملی ایران به شماره ۳۱۳۲ و در دو پروه میلگرد آج ۵۰۰ و آج ۴۰۰ به بازار عرضه می‌شود.

راهنمای کامل علائم اختصاری حک شده روی میلگرد

سخن پایانی

در پایان، علائم اختصاری بر روی میلگردها به عنوان نشانه‌ های مهمی برای تشخیص نوع و روش تولید میلگرد استفاده می‌ شوند. این علائم نه تنها به تولیدکننده کمک می‌ کنند تا محصول خود را انتخاب کنند، بلکه برای مصرف‌ کننده نیز اطلاعات ارزشمندی را در اختیار قرار می‌ دهند. با استفاده از این علائم، می‌ توان به راحتی نوع و مشخصات میلگرد را تشخیص داد. 

شما می توانید با مراجعه به صفحه میلگرد در وبسایت کیلوتن، قیمت روز میلگرد و مشخصات فنی این محصول را بررسی کنید. همچنین، امکان مشورت با کارشناسان فروش برای خرید آنلاین میلگرد نیز برای شما فراهم می باشد

دسته بندی محصول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *