نبشی کشی ساختمان؛ انواع و نحوه اجرا + قیمت

زمان مطالعه: 5 دقیقه
نبشی کشی ساختمان، انواع و نحوه اجرا
فهرست مطالب

آیا با راهکارهایی که برای افزایش ایمنی ساختمان‌ها اجرا می‌شود، آشنایی دارید؟ چگونه می‌توان از تخریب یک ساختمان در برابر حوادثی مانند سیل و زلزله جلوگیری کرد؟ به طور کلی مهندسین ناظر وظیفه دارند تا برای پایدارسازی ساختمان و افزایش ایمنی آن راهکارهایی را ارائه دهند. یکی از این راهکارها نبشی کشی ساختمان است تا ایمنی دیوارهای آسیب‌پذیر را در یک ساختمان افزایش دهد. اگر می‌خواهید بدانید نبشی چیست و نحوه اجرای آن در یک ساختمان چگونه است در ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

نبشی کشی چیست؟

نبشی کشی ساختمان همان طور که از نامش پیداست، اجرای نبشی در ساختمان سازی ‌است؛ برای آن که مقاومت سازه در برابر زلزله، سیل و بادهای سنگین و طوفان افزایش پیدا کند. حال این سوال پیش می‌آید که اصلا نبشی چیست؟ نبشی به پروفیل‌های فولادی گفته می‌شود که ظاهر آن‌ها به صورت دو ضلع عمود بر هم است و بسیار شبیه به حرف L انگلیسی هستند. نبشیها انواع مختلفی دارند و هر کدام بر اساس هدفی خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند. در یک ساختمان دیوارهایی که بار سنگینی را تحمل می‌کنند، نیاز به نبشی کشی دارند. نبشی کشی کمک می‌کند تا مقاومت این دیوارها افزایش یابد.

تفاوت نبشی کشی و وال پست چیست؟

اجرای وال پست نوعی نبشی کشی به حساب می‌آید که برای اعمال آن از نبشی، ناودانی و قوطی استفاده می‌کنند. وال پست را به صورت یک پشتیبان عمودی یا افقی در دیوار اعمال می‌کنند. هدف اصلی به کارگیری وال پست این است که نیروهای وارد بر دیوار را به شکل صحیحی توزیع کند. وال پست باعث می‌شود تا نیروهای وارد بر دیوار به صورت مستقیم به ستون‌های اصلی ساختمان وارد شوند. در واقع می‌توان گفت که از نبشی برای ساخت وال پست همراه با قطعات دیگر استفاده می‌کنند. به طور کلی رایج‌ترین روش اجرای وال پست همراه با پروفیل نبشی است. به دلیل شباهت کاربرد نبشی، وال پست و سپری در برخی مواقع آن‌ها را جای یکدیگر به کار می‌برند؛ از این رو لازم است که با تفاوت نبشی و سپری و کاربرد هر یک به طور کامل آشنایی داشته باشید.

نحوه اجرای نبشی کشی ساختمان

نبشی ‌کشی در قسمت‌های مختلف یک سازه اصول متفاوتی دارد. در اجرای نبشی مراحل زیر دنبال می‌شود:

  • در اولین مرحله لازم است تا مهندس طراح میزان سختی دیوار را ثبت کند تا بر اساس دانش نسبت به نحوه اتصال دیوارها و ستون و سقف تصمیم‌گیری شود.
  • سپس پروفیل مناسب را برای اجرای وال پست انتخاب می‌کنند؛ زیرا هر قسمت از سازه به پروفیل مخصوصی نیاز دارد.
  • در این مرحله نقشه نبشی ‌کشی را باید آماده کرد.
  • ابعاد پروفیل‌ها بر اساس محل استفاده آن‌ها، محل جوش و اتصالات مشخص می‌شود.
  • اجرای نهایی نبشی که بر اساس اصول و نکات مهندسی انجام می‌گیرد.

لازم به ذکر است که بر اساس آیین‌نامه دیوارهای خارجی حتما نیاز به نبشی کشی دارند. در اجرای این کار باید طول و ارتفاع تیغه‌ها را در نظر گرفت. برای اجرای این فرایند، دو عدد نبشی را با استفاده از میلگرد به ضخامت دیوار می‌دوزند. بعد از آن کل اجزا ضدزنگ می‌شوند و با کشیدن توری مرغی، دیوارهای غیرسازه‌ای و تیغه‌ها را داخل آن مهار می‌کنند.  اجرای نبشی کشی ساختمان می‌تواند به یکی از دو روش زیر انجام گیرد:

  • اولین روش این است که قبل از آن که بتن‌ریزی در ستون‌ها انجام گیرد، پلیت‌هایی را تعیین می‌کنند تا از آن‌ها برای جوش دادن نبشی کمک گرفته شود.
  • در دومین روش می‌توان نبشیها را به ستون‌ها اتصال داد که این کار را با تسمه نبشی یا تفنگ‌های میخکوب انجام می‌دهند. بعد از آن باید میلگردهای عرضی را به میلگردهای طولی جوش داد و میلگردهای طولی را به نبشیها جوش دهند.

انواع نبشی کشی در ساختمان

نبشی کشی در ساختمان‌های مختلف متفاوت است و هر کدام از اصول مربوط به خود پیروی می‌کنند. در ادامه انواع نبشی کشی ساختمان را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

۱- نبشی کشی نمای ساختمان

بسته به مصالح استفاده شده در نمای ساختمان، نبشی کشی آن انجام می‌گیرد. نبشی کشی به ما کمک می‌کند تا نمای کلی ساختمان را طراحی کرده و تمام برجستگی‌ها و فرورفتگی‌های لازم را خلق کرد. در ابتدا باید عملیات جوش دادن نبشی عمودی و افقی به تیرها و ستون‌های کار شده انجام گیرد. بعد از آن زیرسازی نما با استفاده از میلگرد انجام می‌گیرد و سپس باید کلاف ایجاد شده با استفاده از نبشی را بست. در این کار از سیم گالوانیزه و رابیتس استفاده می‌کنند.

۲- نبشی کشی سازه های بتنی

در ساخت دیوار در سازه‌های بتنی ابتدا باید دسته‌ای از میلگردها را به ستون‌ها جوش داد. بعد از انجام مش بندی میلگرد، داخل شبکه‌های آن را از بتن پر می‌کنند. در این حالت دیگر نیازی نیست که نبشی کشی دیوار انجام شود. در دیوارهایی که ساخت آن‌ها با آجر یا بلوک انجام می‌گیرد، نبشی کشی را روی دیوار اجرا می‌کنند. برای اجرای این فرایند ابتدا باید ورق‌های فولادی لازم را به ستون‌ها متصل کرد. سپس نبشیهای عمودی را به ورق‌های فولادی جوش می‌دهند. پایان فرایند با اتصال به نبشی افقی انجام می‌گیرد.

۳- نبشی کشی سازه های فولادی

در سازه‌های فولادی، اسکلت تیرآهن را از قبل در سازه قرار داده‌اند و دیگر نیازی نیست که بخشی را به عنوان پلیت اضافه کرد. در نتیجه عمل نبشی کشی از طریق اتصال نبشیهای عمودی به تیرهای افقی بالا و پایین و ستون‌ها انجام می‌گیرد. برای اتصال می‌توان از تسمه فولاد یا تفنگ میخکوب نیز استفاده کرد. کیفیت نبشی در افزایش مقاومت سازه نقش به سزایی دارد.

ضوابط نبشی کشی ساختمان

پیش از این گفتیم که اجرای نبشی در نمای ساختمان و سازه‌های فلزی و بتنی با یکدیگر تفاوت دارد. نظام مهندسی برای اجرای هر کدام از آن‌ها اصول خاصی را در نظر گرفته است. دیوارهای دارای پنل‌های سه بعدی نیازی به نبشی کشی ندارند؛ زیرا این دیوارها دارای شبکه میلگرد هستند و می‌توانند تامین کننده ایمنی کافی برای افزایش مقاومت سازه باشند.

نبشی کشی را می‌توان در دو اندازه ۶ و ۱۲ متری انجام داد؛ اما انعطاف بیشتر و مقاومت بهتری که نوع ۶ متری آن ایجاد می‌کند، باعث شده تا از محبوبیت بیشتری برخوردار باشد. ضوابطی که برای نبشی کشی ساختمان وجود دارند، همان دو روشی هستند که در بخش‌های قبلی توضیح دادیم. یکی تعیین پلیت‌ها و جوش دادن نبشی و دیگری اتصال نبشی به ستون با استفاده از تفنگ میخکوب یا تسمه نبشی است.

قیمت نبشی کشی ساختمان

قیمت نبشی کشی تحت تاثیر پارامترهای مختلفی قرار دارد و ثابت نیست. از عوامل تاثیرگذار در قیمت نبشی می‌توان به ابعاد، ضخامت، سایز، کارخانه تولیدکننده و برند آن نیز اشاره کرد. اگر می‌خواهید به طور دقیق از قیمت نبشی باخبر شوید، لازم است به سراغ سایت‌هایی بروید که به صورت روزانه قیمت دقیق آهن‌آلات را اعلام می‌کنند. قیمت این محصول به شدت تحت تاثیر اقتصاد کشور قرار دارد و دائم در نوسان است.

دستمزد نبشی کشی ساختمان چقدر است؟

دو عامل متراژ محیط و حجم کار در میزان دستمزد نبشی کشی ساختمان تاثیر می‌گذارند. بر اساس نرخی که از سال ۱۴۰۲ اعلام شده است، دستمزد نبشی کشی بین متری ۵۰ هزار تومان تا بیشتر از یک میلیون تومان تغییر می‌کند. کاملا طبیعی است کارهایی که حجم بیشتری داشته باشند، دستمزد بالاتری خواهند داشت. فعالان این حوزه اطلاعات دقیق‌تری درباره قیمت روز دستمزد نبشی کشی دارند.

سخن پایانی

در این مقاله توضیح دادیم که نبشی کشی چیست و درباره کاربرد نبشی و نحوه اجرای آن در سازه‌های مختلف صحبت کردیم. نبشی کشی ساختمان حتما باید بر اساس اصول و ضوابط تعیین شده از سوی سازمان نظام مهندسی انجام گیرد تا هدف به کارگیری آن در سازه که افزایش استحکام سازه است به درستی اعمال شود. مهندسین طراح با دانش خود می‌توانند بهترین روش اجرای نبشی کشی را با توجه به نوع سازه پیاده‌سازی کنند و به تمام نکات مربوط به انجام این فرایند توجه داشته باشند.

دسته بندی محصول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *