تفاوت نبشی و سپری

تفاوت نبشی و سپری چیست؟
فهرست مطالب

همانطور که می دانید، قطعات فولادی زیادی در ساختمان سازی و صنعت ساختمان استفاده می شود. تنوع فولادها، گزینه های مختلفی را برای مصارف خاص ارائه می دهد. اما در نهایت لازم است کاربری، محل نصب محصول و شرایط محیطی مورد بررسی دقیق قرار گیرد، تا بهترین ها برای مصارف صنعتی و ساختمانی انتخاب شوند. نبشی و سپری آهنی از پرمصرف ترین مصنوعات فلزی در ساختمان سازی هستند که هر کدام مصارف خاص خود را دارند؛ اما در بیشتر مواقع برای ساخت در و پنجره استفاده می شود. ولی سوال اینجاست که تفاوت نبشی و سپری چیست و کدام یک بهتر است؟

مجموعه کیلوتن مرجعی معتبر جهت اطلاع از قیمت نبشی و قیمت سپری می باشد. همچنین جهت خرید این محصولات با بالاترین کیفیت و در سریعترین زمان ممکن، می توانید با کارشناسان ما در این مجموعه در تماس باشید.

سپری آهنی یا پروفیل T

سپری آهنی از بال باریک و بلند تشکیل می شود، که به دلیل شکل تی مانند خود، پروفیل T نیز نامیده می شود. این محصول مانند سایر قطعات آهنی به دو صورت پرس و فابریک ساخته می شود. در فرآیند عملیات نورد گرم، مانند پروفیل فابریک، شمش های آهن یا پوسته های فولادی با سطح بیش از ۲۳۰ سانتی گراد در کوره گرم می شوند و از کوره مرکزی عبور می کنند. گاهی اگر پروفیل سپری در بازار موجود نباشد، طبق روش بازار آهن، تیرآهن را به طول مناسب بریده و محصول مورد نظر را درست می کنند. برای ایجاد ضخامت بیشتر، مرسوم است که تیرهای سنگین هاش را برش می دهند و طول و مقاومت لازم را در برابر نیروهای مورد نظر ایجاد می کنند.

سپری، به طور گسترده در صنعت ساخت و ساز استفاده می شود. از کاربردهای آن می توان به اتصال پل ها به پایه ها، ستون ها و خرپاها (سازه های ثابت متشکل از واحدهای مثلثی)، ساخت درها و پنجره های مختلف، قاب گلخانه ها، سقف شیشه ای و ساخت و سازهای فلزی اشاره کرد. یکی از رایج ترین کاربردهای این محصول، در ساخت سقف کاذب و همچنین در انواع نمای ساختمان به ویژه نمای خشک است.

نبشی یا پروفیل L

نبشی، یک مقطع L شکل است که به دو روش نورد سرد و گرم تولید می شود و به صورت تکی یا ترکیبی در سازه ها استفاده می گردد. از نبشی ساختمانی اگر ۵۰ تا ۱۵۰ میلی متر باشد، عمدتا برای اتصال تیرها به تیرهای نگهدارنده و اتصال ستون ها به دال های پایه و در اندازه های دیگر برای اتصال پل ها به ستون ها و ساخت ستون ها استفاده می شود. این مقاطع فولادی به دو صورت شاخه ای و خرد شده استفاده می شود. از نوع خرد شده بیشتر برای آسانسور استفاده می شود.

نبشی نیز مانند سپری فولادی با روش پرسی (نورد سرد) و فابریک (نورد گرم) تولید و عرضه می شود. نبشی های نوع گالوانیزه، با روش پرسی ساخته می شوند. بدین شکل که سطح صفحات فولادی را با روی می پوشانند و سپس توسط دستگاه به صورت افقی تا می شوند. این دستگاه با فشار دادن، شکل نهایی را به محصول اعمال می کند. مکانیزم دستگاه به صورت گیربکس می باشد. ضخامت و اندازه محصول در این مرحله از تولید تعیین می شود.

یک نبشی با بال های مساوی V شکل بوده و طول هر دو بال یکسان است. در نقشه، نبشی را با حرف L مشخص می کنند و نبشی هایی با بال های مساوی، به عنوان مثال L100 نوشته می شوند. شما می توانید چنین حروفی را حتی در ورق های نبشی ببینید. این بدان معنی است که پروفیل شما دارای بال های مساوی است و ارتفاع هر بال ۱۰۰ میلی متر است.

در برخی موارد نمی توان از نبشی با بال های مساوی استفاده کرد و به جای آن از نبشی با بال های نامساوی استفاده می شود. همانطور که از نام آن پیداست، در این نوع نبشی طول دو نبشی با یکدیگر مساوی نیست. در نقشه ها یا ورق های نبشی، اندازه بال به صورت دو عدد ضرب شده در یکدیگر نشان داده می شود. به عنوان مثال L100 * 200. به این معنی که بال کوتاه ۱۰۰ میلی متر ارتفاع و بال بلند ۲۰۰ میلی متر ارتفاع دارد.

بررسی تفاوت نبشی و سپری

انواع پروفیل های فلزی به صورت ناودانی، نبشی و سپری در بازار موجود می باشند، که هر کدام کاربردهای مختلفی دارند. علیرغم اینکه برای ایجاد اتصالات در سازه های فلزی از هر دو پروفیل سپری و نبشی استفاده می شود، تفاوت ساختار خارجی آن ها باعث استفاده از این محصولات، در قسمت های مختلف یک سازه شده است. سپری به دلیل ساختار دو طرفه در اتصالات استفاده می شود و منجر به اتصالات دو طرفه می شود. اما نبشی ها باعث ایجاد زاویه ای عمود بر هم می شوند.

در صورت مرطوب بودن محیط و مساعد بودن شرایط برای خوردگی محصولات فلزی، می توان از گوشه گالوانیزه استفاده کرد. در صورت نیاز به مقاومت بیشتر در محل اتصال، استفاده از نبشی توصیه می شود. اگرچه این کاربرد، با اتصال دو گوشه به صورت دوگانه نیز قابل انجام است.

تا اینجا با تعاریف این دو پروفیل آشنا شدیم و اکنون زمان آن رسیده است که تفاوت نبشی و سپری را بررسی کنیم، تا ببینیم تفاوت بین آن ها چیست؟ البته از آنجایی که این محصولات شباهت های زیادی دارند، باید به صورت جداگانه و در شرایط مختلف مورد ارزیابی قرار گیرند که در ادامه به آن می پردازیم:

۱. تفاوت نبشی و سپری از نظر ظاهری

اولین تفاوت سپری و نبشی، به ظاهر آن ها مربوط می شود. یک نبشی، معمولا از دو بال عمود بر یکدیگر ساخته می شود. اما سپری با یک بال اضافه تولید می گردد، که این سه بال نیز بر یکدیگر عمود هستند. با نگاهی به نام سپر گفته می شود که به دلیل داشتن سه بال، آن را «سه پر» می نامیدند و به مرور زمان به «سه پری» و سپس «سپری» تغییر نام داد.

همانطور که در توضیحات این دو محصول گفتیم، شکل نبشی مانند حرف L و شکل سپری مانند حرف T است، که می تواند تفاوت سپری و نبشی را از نظر ظاهری مشخص کند.

۲. تفاوت نبشی و سپری از نظر عملکرد و کاربرد

دومین تفاوت بین سپری و نبشی، کاربرد آن است. همانطور که در بالا ذکر شد، کاربردهای مشابه زیادی بین این دو پروفیل وجود دارد، بنابراین برخی از افراد ممکن است آن ها را اشتباه بگیرند. با این حال، برخی از ویژگی ها نیز وجود دارد که ممکن است در هنگام استفاده، کمی تفاوت در کاربرد آن ها ایجاد کند.

به عنوان مثال، هنگامی که شما نیاز به اتصال دو قطعه به صورت عمودی دارید، می توانید از یک نبشی استفاده کنید. اما در این لحظات نمی توانید از سپری استفاده کنید. بیشترین کاربرد و کارایی سپری که آن را از نبشی متمایز می کند، استحکام بخشی سازه هایی مانند خرپاهای ساختمان است. در موارد ضروری می توان از سپرها برای ساخت کابین ماشین آلات سنگین نیز استفاده کرد.

به طور کلی از نبشی برای ساخت خرپا، سازه های مرتبط با آسانسور، سازه های انتقال نیرو، متصل کردن پل ها به ستون و … استفاده می شود. ولی از سپری برای ساخت انواع درب و پنجره، ساخت چهارچوب گلخانه ها، زیرسازی سقف های شیشه ای، نماکاری خشک و… استفاده می شود.

۳. تفاوت نبشی و سپری از نظر تولید

پس از بررسی و مقایسه نبشی ها و سپری ها از نظر کاربرد و ظاهر، حال بهتر است نگاهی به روش ساخت این محصولات پرکاربرد داشته باشیم. سپری ها به طور کلی به دو روش ساخته می شوند: فابریک و پرسی. اما اساساً همه سعی در ساخت آن ها به صورت فابریک دارند و البته ضخامت آن ها می تواند در روش تولید آنها نقش داشته باشد.

اما نبشی ها معمولا به سه روش مختلف ساخته می شوند، که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم:

  • پرسی: استفاده از فرآیند نورد سرد.
  • فابریکی: این روش با فرآیند شکل دهی گرم ساخته می شود.
  • اکستروژن: از این روش برای تولید نبشی پی وی سی و آلومینیومی استفاده می شود. 

البته شباهت های زیادی بین دو روش آخر یعنی فابریکی و اکستروژنی وجود دارد، که باعث می شود استفاده از نبشی های ساخته شده با این روش تقریبا برابر باشد. با این حال، تفاوت هایی بین این دو روش تولید نیز وجود دارد، اولی مربوط به اشکال استفاده شده است و دومی محدوده دمایی است که برای ساخت نبشی، در این دو روش استفاده می شود.

۴. تفاوت بین نبشی و سپری در هنگام خرید

در هنگام خرید سپری باید بدانید که، ابعاد دیواره و لبه سپری یکسان است. اما در خرید نبشی با سه عدد روبرو می شوید. دو عدد مربوط به طول بال و یک عدد مربوط به ضخامت آن است. البته ممکن است دو عدد مرتبط با بال ها با یکدیگر برابر نباشند، این بدان معنا نیست که حتما همه اعداد باید با یکدیگر برابر باشند.

سپری ها فقط باید به شکل تکی استفاده شوند. ولی از نبشی، هم تک و هم دوتایی استفاده می شود. ضخامت هر کدام از این پروفیل ها، متفاوت است. ضخامت نبشی بین ۲ تا ۵ میلی متر است، در حالی که ضخامت سپری بین ۰.۹ تا ۲.۵ میلی متر می باشد.

نبشی بهتر است یا سپری؟

باتوجه به نکات ذکر شده، باید متوجه شده باشید که سپری و نبشی مزایا و معایب مختلفی دارند و هر کدام کاربردهای خاص خود را دارند. با نگاهی به موارد ذکر شده، می توان نتیجه گرفت که نبشی و سپری مصالح ساختمانی پرکاربردی هستند، که با توجه به کاربرد و ویژگی هایشان در مکان های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. این دو محصول از نظر کاربرد، شکل مقطع و همچنین مشخصات فنی و مکانیکی تفاوت های اساسی دارند. در صورت نیاز به اتصال محکم، سپری ها مفید می باشند. اما اگر نوع کار در نظر گرفته شود، از بال های مساوی یا بال های نامساوی استفاده می شود.

ممکن است از خود بپرسید، چگونه می توان این تفاوت ها را هنگام خرید درک کرد؟ تا بتوانیم خریدی متناسب با نیازهایمان انجام دهیم. امروزه برای خرید مصالح ساختمانی نیازی به مراجعه حضوری نیست. سایت کیلوتن، یکی از معتبرترین مراکز فروش انواع سپری و نبشی می باشد و با تامین کنندگان معتبر بازار همکاری می کند. اگر هنوز در مورد خرید سپری و نبشی سوالی دارید و یا اطلاعات بیشتری در این زمینه می خواهید، می توانید با کارشناسان تماس گرفته و سوالات خود را مطرح کنید.

 

دسته بندی محصول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *