ناودانی چیست؟ کاربرد انواع ناودانی

ناودانی
فهرست مطالب

ناودانی چیست؟ ناودانی یکی از پرکاربردترین پروفیل‌ ها در صنایع مختلف و ساختمان‌ سازی است. این محصول از یک قسمت افقی به نام جان و دو قسمت عمودی به نام بال تشکیل شده است و در دسته پروفیل‌ های باز قرار دارد. در این مقاله از وبسایت کیلوتن، به بررسی سوالاتی در مورد ناودانی، معرفی ویژگی‌ ها، انواع و روش ساخت این محصول می‌ پردازیم. در پایان، به ابعاد و کاربردهای ناودانی‌ ها در بازار نیز اشاره می‌ شود تا خریداران بهترین انتخاب را داشته باشند. همچنین، جهت آشنایی با کاربرد ناودانی در ساختمان سازی و مشاهده قیمت ناودانی، به وبسایت کیلوتن مراجعه کنید. 

ناودانی چیست؟

این پروفیل در انگلیسی Steel U channel نامیده می شود و از فولاد کربنی با استفاده از نورد گرم ساخته شده می شوند. ناودانی ها علیرغم وزن سبکی که دارند از ماندگاری بسیار بالایی برخوردارند و قابلیت تحمل بارهای سنگین را دارند. به همین دلیل در صنایع مختلف کاربرد دارند. 

این محصول یک سطح افقی و دو بال عمودی دارد و در اندازه های مختلف تولید می شود. 

انواع ناودانی براساس جنس

ناودانی های موجود در بازار براساس مواد اولیه، جنس های مختلفی دارند. اکثر ناودانی های موجود در بازار ایران از فولاد کربنی ساخته می شوند، اما ناودانی با جنس گالوانیزه، آلومینیومی، استیل و سایر جنس ها نیز تولید می شوند. ناودانی های آلومینیومی اغلب برای دکوراسیون و نمای ساختمان های مدرن کاربرد دارند. همچنین، ناودانی آلومینیومی از سبک ترین محصولات ساخته شده از آلیاژهای خاص هستند. ناودانی استنلس استیل نیز برای استفاده در محیط های خورنده مناسب بوده و در این شرایط مورد استفاده قرار می گیرد.

۱. ناودانی فولادی

ناودانی فولادی به دلیل استحکام بالا به طور گسترده در صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد. 

۲. ناودانی جنس آلومینیوم

ناوادانی ساخته شده از آلومینیوم، خاصیت ضد خوردگی دارد و بسیار انعطاف پذیر و قابل جوش است.

۲. ناودانی گالوانیزه

این محصولات بیشتر از ورق های نورد گرم تولید می شوند. و سپس با توجه به کاربرد، گالوانیزه می گردد. با گالوانیزه کردن، ناودانی ها ویژگی های منحصر به فردی مانند استحکام بالا در برابر زنگ زدگی و خوردگی را به دست می آورد.

محصولات گالوانیزه، اغلب در مناطقی که خطر زنگ زدگی و خوردگی زیاد است استفاده می شود. دوام ورق های فولادی گالوانیزه مانند سازه های کشتی سازی و گلخانه ای، به ضخامت ورق روی استفاده شده در آن بستگی دارد.

انواع ناودانی بر اساس سایز

ناودانی های موجود در بازار دارای ضخامت های مختلفی است. سایز ۶ تا ۲۴، از سایزهای پرکاربرد این محصول در بازار است. همچنین از نظر طول نیز ناودانی با طول ۶ و ۱۲ متر تولید می شود. 

ناودانی‌ها دارای مشخصاتی مانند ابعاد، ضخامت، وزن، جنس و روش ساخت هستند. این مشخصات در جدول اشتال مشخص شده‌اند. جدول اشتال یک جدول مرجع است که مشخصات انواع پروفیل‌ های فولادی مانند ناودانی را در بر می‌گیرد. این جدول توسط انجمن آهن و فولاد ایران منتشر می‌شود.

انواع ناودانی بر اساس وزن

این محصولات بر اساس وزن به دو دسته سبک و سنگین تقسیم می شوند. وزن سبک آن با ابعاد ثبت شده در جدول فولادی مطابقت ندارد یعنی وزن و ابعاد آن کمتر است به همین دلیل به آن ناودانی سبک می گویند. این مدل اغلب در ساخت پله ها، تجهیزات ساخت و ساز و بازسازی ساختمان های معماری استفاده می شود. با این حال، مدل سنگین دقیقا همان وزنی است که در مقیاس اشتال ذکر شده است و بیشتر در ساخت تیرها، خرپاها، ستون ها و تجهیزات صنعتی استفاده می شود.

۱. ناودانی سبک

ناودانی های سبک دارای وزن کمتر از جدول وزن اشتال هستند.

۲. ناودانی سنگین

برخلاف مورد قبلی، نوع سنگین طبق استاندارد جدول اشتال است. و از نظر وزن و اندازه نیز کاملا با استانداردهای جهانی مطابقت دارد. هر دو تیرهای سبک و سنگین از بسیاری جهات با یکدیگر متفاوت هستند. به عنوان مثال، اندازه، وزن، نحوه استفاده، قیمت و… است. قیمت ناودانی سنگین به دلیل ضخامت و وزن بیشتر از قیمت ناودانی سبک بیشتر است.

انواع ناودانی از لحاظ ساخت و تولید

ناودانی بر اساس روش ساخت و طراحی به دسته های مختلفی تقسیم می شوند که در ادامه توضیح داده خواهد شد.

۱. ناودانی نوع فابریک

این محصول در اندازه ها و ابعاد مختلف بنا به سفارش مشتری تولید می شود. اما معمولا با ارتفاع بین ۳۰ تا ۴۰۰ میلی متر است. این ناودانی در صنایع مختلف از جمله ساختمان سازی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال در ساخت قاب ها و اتاق های ماشین سنگین استفاده می شود.

۲. ناودانی مشبک

همان طور که از نامش پیداست، این مدل از ورق موجدار ساخته شده است. در این محصول سوراخ هایی ایجاد می شود، تا آن را به قسمت هایی که نیاز دارید پیچ کنید. به عنوان مثال از ناودانی های مشبک در ساخت قفسه های فلزی استفاده می شود.

ناودانی چه کاربردهایی دارند؟

کاربرد این محصول تا حد زیادی تحت تأثیر جنس و مواد استفاده شده در آن است. همانطور که قبلا ذکر شد، ناودانی ها می توانند در اندازه ها، مواد و ضخامت های مختلف باشند و طیف وسیعی از کاربردها را ایجاد کنند. از جمله کاربردهای ناودانی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاربردهای ساختمانی ناودانی:

  • ساخت تیرها و ستون‌ها: ناودانی‌ها به عنوان عضو سازه‌ای در ساخت تیرها و ستون‌ها استفاده می‌شوند.
  • ساخت قاب‌های مهاربندی: ناودانی‌ها در ساخت قاب‌های مهاربندی برای مهار کردن سازه در برابر نیروهای جانبی مانند باد و زلزله استفاده می‌شوند.
  • ساخت پل‌ ها: ناودانی‌ها در ساخت پل‌ها برای ساخت تیرها، ستون‌ ها و دهانه‌ های پل استفاده می‌شوند.
  • ساخت دال‌ ها: ناودانی‌ها به عنوان قالب در ساخت دال‌ ها استفاده می‌شوند.
  • ساخت نرده‌ ها و حفاظ‌ ها: ناودانی‌ ها در ساخت نرده‌ ها و حفاظ‌ ها استفاده می‌شوند.

کاربردهای صنعتی ناودانی:

  • ساخت ماشین‌ آلات و تجهیزات صنعتی: ناودانی‌ ها در ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی به عنوان عضو سازه‌ ای و یا قالب استفاده می‌شوند.
  • ساخت مخازن و سازه‌ های فلزی: ناودانی‌ ها در ساخت مخازن و سازه‌ های فلزی استفاده می‌شوند.
  • ساخت دکل‌ های مخابراتی و برق: ناودانی‌ ها در ساخت دکل‌ های مخابراتی و برق استفاده می‌شوند.
  • ساخت سکوهای نفتی و گازی: ناودانی‌ها در ساخت سکوهای نفتی و گازی استفاده می‌شوند. 

مزایای خرید ناودانی چیست؟

  • سرعت نصب بالا و اتصالات مختلف در سازه
  • وزن سبک محصول
  • به فضای کمی نیاز دارد
  • استحکام و کابرد بالا
  • قابلیت تحمل فشار بالا
  • در خرپاها و دهانه ها مقاومت بالایی دارد
  • فریم فلزی سبک
  • تحمل ضربه خوب
  • زمان کارکرد طولانی و اتلاف نیروی کار کمتر

سخن پایانی

در این مقاله از کیلوتن، به توضیح مختصری در این رابطه که ناودانی چیست پرداختیم. و سعی کردیم ویژگی ها، خصوصیات و مزایای انواع ناودانی را مورد بررسی قرار دهیم. با مراجعه به وبسایت کیلوتن، می توانید نوسانات قیمت آهن را بررسی و در صورت نیاز نسبت به خرید آنلاین آهن آلات و محصولات فولادی اقدام نمایید. جهت دریافت راهنمایی بیشتر در خصوص خرید آنلاین آهن آلات و محصولات فولادی، می توانید همه روزه با مشاوران و کارشناسان مجموعه کیلوتن تماس گرفته و مشکل خود را برطرف نمایید.

دسته بندی محصول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *