میلگرد حرارتی سقف تیرچه بلوک

میلگرد حرارتی در سقف تیرچه بلوک
فهرست مطالب

میلگرد حرارتی سقف تیرچه بلوک برای جذب گرما از هیدراتاسیون بتن عمل می کند. این امر از ترک خوردن بتن در اثر انبساط و انقباض خشک جلوگیری می نماید. در این مقاله از کیلوتن کاربرد و نقش میلگرد حرارتی در سقف های تیرچه بلوک معرفی شده و استانداردهای کاربرد نیز مورد بحث قرار گرفته است.

در اجرا و ساخت پروژه های مختلف ساختمانی از مصالح زیادی استفاده می شود که هر کدام عملکرد منحصر به فرد خود را دارند. در این میان تمامی این مصالح با استفاده از بتن و مواد جانبی آن مانند میلگردها و میلگردهای حرارتی بسیار حائز اهمیت بوده و کاربردهای فراوانی دارند. میلگرد حرارتی یکی از اجزای سقف تیرچه بلوک است که استفاده از آن باعث کاهش تنش حرارتی بتن سقف می شود. به دلیل کاربرد وسیع میلگرد در ساختمان سازی و بالا بودن قیمت میلگرد، حفاظت از آنها در پروژه حائز اهمیت است.

بررسی عملکرد میلگرد حرارتی در سقف تیرچه بلوک

یکی از مهمترین مشکلات سقف ساخته شده از تیرهای بلوک، ترک خوردگی بتن است که برای جلوگیری از این امر از مقاوم سازی حرارتی استفاده می شود. میلگرد حرارتی نوعی میلگرد است که برای جلوگیری از ایجاد ترک در سقف ها به ویژه سقف های تیرچه ای استفاده می شود. این مقاطع کم کربن برای مقابله با تنش های ایجاد شده در بتن، در نتیجه فشرده سازی و انبساط طراحی شده اند. میلگرد حرارتی از ایجاد ترک های عمیق در بتن جلوگیری می کند و از ترک خوردن و خرد شدن آن جلوگیری می کند.

میلگردهای حرارتی با قرار گرفتن در داخل بتن، با بتن درگیر می شوند و از ایجاد ترک های عمیق در بتن جلوگیری می کنند. میلگرد حرارتی دارای خواص ترمودینامیکی است که در هنگام نورد گرم ایجاد می شود و خاصیت ارتجاعی میلگرد را افزایش می دهد.

کاربرد میلگرد حرارتی در سقف های تیرچه بلوک

در سقف های تیرچه بلوک از تیرهایی با بلوک های سفالی یا سیمانی استفاده می شود، سپس سقف تیرچه بلوک، برای کاهش مقاومت کششی بتن ریزی می شود. میلگرد حرارتی به جلوگیری از انقباض بتن کمک می کند. این محصول نه تنها در سقف تیرچه بلوک قرار می گیرد، بلکه در واقع مکمل میلگرد داخلی نیز است.

میلگرد حرارتی به صورت عمودی، چپ و راست بین تیرها قرار می گیرد و با تنش اتلاف حرارتی بتن که می تواند باعث ترک خوردن آن شود، مقابله می کند. این میلگردها به صورت شبکه ای بوده و با جوش سرد یا سیم به هم متصل شده و به میلگرد حرارتی تبدیل می شوند.

کاربرد اصلی این میلگردها در سقف است، زیرا بیشترین دما و اتلاف حرارت در پشت بام ساختمان اتفاق می افتد. بهترین موقعیت ممکن برای قرار گرفتن این مقاطع، حدود یک سوم ضخامت دال بتنی است. این میلگرد علاوه بر جلوگیری از ترک خوردن سقف، از تخریب بتن در هنگام آتش سوزی نیز جلوگیری می کند و همچنین نقش باربری را در سازه ایفا می کند.

محاسبه میلگرد حرارتی سقف تیرچه بلوک

برای اجرای میلگرد حرارتی در سقف، لازم است پیش نیازهای این کار در نظر گرفته شود. طبق این ضوابط میلگردهای حرارتی باید حداقل سایز ۶ باشند. ضمنا سطح مقطع میلگردهای افقی سقف باید ۱.۲۵ در هزار و سطح مقطع میلگردهای عمودی سقف ۱.۷۵ در هزار باشند.

فاصله بین میلگردهای حرارتی در سقف تیرچه بلوک باید کمتر از ۵۰ سانتی متر یا کمتر از ۵ برابر ضخامت دال باشد. در نشریه ۵۴۳ سازمان اداری حداکثر فاصله میلگرد حرارتی ۲۵۰ میلی متر است.
برای محاسبه و جمع بندی موارد فوق می توان میزان میلگرد حرارتی سقف تیرچه بلوک را محاسبه نمود. در نتیجه این سقف ها به ازای هر متر مربع سطح به ۲.۵ تا ۳ کیلوگرم میلگرد نیاز دارند.

نحوه بستن میلگرد حرارتی در سقف

بستن این میلگردها در زمان آرماتوربندی انجام می شود. میلگردهای حرارتی را می توان هم در سقف و هم در فندانسیون استفاده کرد. آخرین مرحله در سقف سازی ساختمان های اسکلت فلزی و بتنی، نصب میلگردهای حرارتی است. پس از قرار دادن صفحات فولادی در بالای سقف اسکلت بتنی، عایق کاری صورت می گیرد. به طور کلی در ساخت سقف، آخرین مرحله بعد از ساختن بتن، اجرای میلگردهای حرارتی است.

برای اتصال میلگردهای حرارتی به هم، همانطور که قبلا اشاره کردیم، از جوش سرد یا سیم استفاده می شود. طبق نقشه و محاسبات میلگرد حرارتی سقف تیرچه بلوک در محل های مشخص شده و به فاصله ۲۵ سانتی متر از یکدیگر بر روی بلوک ها و عمود بر تیرچه ها نصب می شود. 

برای بستن میلگرد حرارتی با سیم می توان از دو روش گره زنی و اتصال عرضی استفاده کرد. هنگام بستن میلگرد حرارتی با استفاده از روش اتصال، سیم را از زیر میلگرد پایینی بالا می آوریم و آن را به دور میلگرد بالایی می پیچیم. سپس دوباره آن را زیر میله پایین می گیریم و آنجا می بندیم. در روش ضربدری، سیم را از رو و زیر میلگرد رد می کنند، سپس هر دو سر آن را می پیچند.

به چه دلیل باید از میلگرد حرارتی استفاده کنیم؟

این مقاطع نیز مانند بسیاری از محصولات دیگر دارای مزایا و معایبی هستند که در ادامه به آنها می پردازیم. برخی استفاده از میلگرد حرارتی در سازه را برای جلوگیری از خوردگی و ترک خوردگی بتن بر اساس کد آیین نامه ملی ۳۱۳۲ می دانند که به این دلیل الزامی است، که بتن هنگام شروع ریخته گری خیس شده و پس از چند روز به تدریج خشک می شود.

ماهیت بتن به گونه ای است که در هنگام خشک شدن تمایل به انبساط و انقباض دارد و در صورت عدم وجود میلگردهای حرارتی، پس از خشک شدن کامل بتن، شاهد ترک هایی در سطح آن خواهیم بود. بنابراین وجود میلگرد حرارتی در سقف تیرچه بلوک، در ساعات اولیه خشک شدن بتن ضروری است و باعث مقاومت بتن در برابر انبساط و انقباضات می شود.

این لنگرها سقف را در برابر نیروهای وارده تحریک می کنند و از تمرکز نیروها در یک طرف سقف جلوگیری می کنند. بی توجهی به این میلگردها می تواند به معنای ایجاد ترک های سازه ای باشد که باعث ورود آب و مواد آلی به بتن شده و در نهایت منجر به زنگ زدگی و خوردگی میلگردهای اصلی می شود. هنگام استفاده از این محصول روی سقف ها، کارگران باید فاصله قانونی بین قطعات را رعایت کنند.

سخن پایانی

در این مقاله از سایت کیلوتن به بررسی موضوع استفاده از میلگرد حرارتی در سقف تیرچه بلوک پرداختیم و نحوه بستن آن را بررسی کردیم. همچنین دلایل و ضرورت استفاده از این محصول بر روی سقف ها را با هم مرور نمودیم.

برخلاف نظر برخی از مهندسین مبنی بر اینکه تفاوت چندانی بین میلگرد حرارتی و میلگرد معمولی در این زمینه وجود ندارد، باید گفت که استفاده از این نوع میلگرد همانطور که در استانداردهای ساختمانی تدوین شده ضروری است و ضررهای مالی و جانی را کاهش می دهد.

در نتیجه تمامی کارفرمایان و مهندسان ناظر باید به این مشکل توجه کافی داشته باشند و تا حد امکان از این نوع میلگردها در مناطق مربوطه استفاده کنند که از به وجود آمدن عواقب جبران ناپذیر جلوگیری شود.

دسته بندی محصول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *