نحوه خرید میلگرد از بورس کالا

نحوه خرید میلگرد از بورس کالا
فهرست مطالب

بازار بورس کالا یکی از مهم‌ ترین بازارها در معاملات آهن‌ آلات است و به تبع آن، یکی از روش‌ های خرید میلگرد محسوب می‌ شود. یکی از دلایلی که خرید از بورس در تعیین قیمت آهن‌ آلات نقش دارد، تفاوت قیمت میلگرد از کارخانه‌ های مختلف در بورس و بازار آزاد است. البته، باید توجه داشت که فعالیت و خرید و فروش در این حوزه نیازمند آگاهی از شرایط بازار است. در این مقاله به بررسی نحوه خرید میلگرد از بورس می پردازیم. برای مشاهده قیمت میلگرد تمامی برندها، می‌ توانید به وبسایت کیلوتن مراجعه کرده و علاوه بررسی قیمت ها، نسبت به خرید آنلاین میلگرد و سایر مقاطع نیز اقدام کنید.

بورس کالا میلگرد چیست؟

بازار بورس کالا در ایران از سال ۱۳۸۲ با هدف تثبیت قیمت‌ ها و نیاز خریداران به روشی مطمئن برای خرید محصولات تشکیل شد. در سال ۱۳۸۴، تمامی بازارهای بورس در ایران ادغام شدند. در این بازار، انواع مختلفی از کالاها از جمله صنعتی، معدنی، شمش، طلا و غیره معامله می‌ شوند که باید توسط کارگزاران مورد تایید بورس کالا خریداری شوند.
یکی از نکات حیاتی در این بازار، حضور تولیدکنندگان محصولات به منظور اطمینان و اعتماد بیشتر در فرآیند خرید است. در بازار بورس کالا، شرایطی فراهم شده است که افراد حقیقی و حقوقی بدون درگیری با قیمت‌ های نامناسب و با اعتماد بیشتر به معامله بپردازند. اعتبار و اطمینان معامله، از دلایل اصلی خرید از بورس است، زیرا وجه پرداختی به حساب وکالتی بورس و نبود کلاهبرداری در آن تضمین می‌ کند. با توجه به اهمیت میلگرد در صنعت فولاد و مصرف گسترده آن، خرید این محصول می‌ تواند به عنوان یک سرمایه‌ گذاری مطرح باشد. علاوه بر میلگرد، امکان خرید ورق از بورس کالا نیز فراهم می باشد.

 برای اطلاع از نرخ پایه قیمت میلگرد در بورس کالا، باید به قیمت شمش جهانی و نرخ دلار نیز توجه کرد.

مدارک لازم برای دریافت کد مشتری از بورس کالا

برای دریافت کد مشتری از بورس کالا، ابتدا باید به نوع متقاضی (اشخاص حقیقی یا حقوقی) توجه کنید. برای اشخاص حقیقی، مدارکی از جمله اصل و کپی کارت ملی، شناسنامه، دو قطعه عکس پرسنلی، فرم درخواست کد مشتری و گواهی عدم سوء پیشینه کیفری اختیاری است. 

برای اشخاص حقوقی، لیست مدارک شامل آگهی تاسیس، اساسنامه، صورتجلسه هیئت مدیره، اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه صاحبان امضای مجاز، دو عکس پرسنلی صاحبان امضای مجاز، فرم درخواست کد مشتری و گواهی عدم سوء پیشینه کیفری اختیاری است. در نهایت، با دریافت کد مشتری، قادر خواهید بود در بورس کالا معامله کنید و از خدمات کارگزاری ها بهره‌ مند شوید.

مراحل خرید میلگرد از بورس کالا

برای خرید میلگرد از بورس کالا، ابتدا باید فرم درخواست با مشخصات کامل و تولیدکننده، حداکثر قیمت خرید، میزان رقابت و … تکمیل و بعد از بررسی کارگزار، ۱۰ درصد از مبلغ خریداری شده باید واریز شود. در صورت عرضه کالا در تالار صادراتی، ۵ درصد از ارزش کل کالا به حساب کارگذاری واریز می‌ شود.

کارگزاران طبق درخواست مشتری، سفارش را ثبت و در زمان معامله، در تالار، بسته به حجم سفارش مشتری و میزان رقابت مد نظر آن و ارتباط حین خرید برای افزایش و کاهش درصد رقابت، کالا را خریداری می‌ کنند. قیمت تابلو، معیار اصلی برای خرید میلگرد از بورس کالا می‌ باشد. بعد از خرید، فاکتوری جهت پرداخت برای خریدار ارسال می‌ شود. برای تسویه مابقی مبلغ، باید تا روز سوم کاری پس از خرید، بر اساس اطلاعیه خرید از بورس و فیش بانکی آن، اقدام نمایند. بعد از این مرحله و تسویه، مدارک به خریدار تحویل داده می‌ شود. خریدار ملزم به تعیین باربری جهت حمل بار می‌ باشد تا بعد از تایید حواله، برای بارگیری آماده شود.

مشتری باید چه کارمزدهایی پرداخت کند؟

هزینه‌ های معاملاتی در بورس شامل موارد زیر می شود:

  • کارمزد کارگزاری: ۰.۱۸ درصد ارزش معامله برای کارگذار
  • حق الثبت: ۰.۰۴ درصد برای ارزش معامله کارمزد سازمان بورس و اوراق بهادار
  • عوارض مالیاتی: بر اساس سود حاصل از معاملات به دولت پرداخت می‌ شود
  • هزینه‌ های تسویه: برای صدور گواهی‌ های تسویه حساب و حواله وجوه دریافت می‌ شود
هزینه‌های جانبی شامل هزینه اشتراک در سامانه معاملاتی، هزینه دریافت اطلاعات بازار و هزینه استفاده از خدمات مشاوره‌ ای است. می‌ توانید اطلاعات دقیقتر را از وبسایت یا کانال‌ های ارتباطی کارگزاری خود بدست آورید.

نکات مهم در خرید از بورس کالا

  • روزهای معامله میلگرد در بورس کالا، شنبه و چهارشنبه است.
  • زمان شروع تالار معمولا ساعت ۱۱ صبح می باشد.
  • قیمت ها به صورت رقابتی در بورس کالا محاسبه می شود.
  • در صورت عدم تسویه تا ۳ روز کاری، به ازای هر روز تاخیر، باید درصدی را به عنوان جریمه پرداخت کنید و بعد از گذشت ۱۰ روز کاری قرارداد فسخ می شود.
  • اطلاعات کامل در سایت رسمی بورس کالا به نشانی co.ir قابل بررسی است.

حداقل تناژ خرید میلگرد از بورس کالا

معاملات این بازار، تحت نظر بورس کالای اوراق بهادار و وزارت صمت انجام می شود. قیمت های مت
معاملات این بازار، تخت نظر بورس کالای اوراق بهادار و وزارت صمت انجام می شود. قیمت های متعادل تر بازار بورس نسبت به بازار، موجب ایجاد شرایط بهتر برای خریداران می شود. عرضه میلگرد و تیرآهن در بورس کالا، هر هفته در روزهای شنبه و چهارشنبه انجام می شود. حداقل تناژ خرید میلگرد از بورس کالا برای هر محصول، سبد عرضه، برند و کارخانه متفاوت است. در ادامه حداقل تناژ عرضه شده توسط تعدادی از کارخانه ها را بررسی می کنیم. 

  • میلگرد ذوب آهن حداقل ۲۵ تن
  • میلگرد آناهیتا گیلان ۲۴ تن
  • میلگرد آذر فولاد امین ۲۴ تن
  • میلگرد فولاد بافق ۲۲ تا ۲۴ تن
  • میلگرد امیرکبیر خزر ۲۶ تن
  • میلگرد شاهرود ۲۶ تن
  • میلگرد فولاد تاکستان ۲۴ تن

دسته بندی محصول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *