انواع نمای ساختمان+ عکس انواع نمای ساختمان

انواع نمای ساختمان
فهرست مطالب
نمای ساختمان، به عنوان چهره‌ای از بنا، نقش مهمی در زیبایی و هویت آن ایفا می‌کند و از لحاظ عملکردی نیز تأثیرگذار است. این روزها، با تنوع مصالح و روش‌های اجرای نما، گزینه‌های بسیاری برای طراحان و سازندگان در دسترس است. در این مقاله از کیلوتن به عنوان مرجع قیمت آهن آلات، به معرفی برخی از انواع رایج نمای ساختمان می‌ پردازیم که شامل نمای آجری، سنگی، سیمانی، شیشه‌ ای، کامپوزیت، چوبی و ترکیبی می‌ شود. انتخاب نوع مناسب نما، علاوه بر مسائلی مانند سبک معماری و شرایط جغرافیایی، به بودجه، کاربری ساختمان و سلیقه کارفرما نیز وابسته است. 

معرفی انواع نمای ساختمان

در سطوح ساختمانی از مصالح مختلفی مانند فلز، سنگ، آجر، کامپوزیت، بتن، چوب و مقاطع فولادی مانند میلگرد استفاده می شود، که هر کدام مزایای خاص خود را دارند. قیمت مصالح ساختمانی، به خصوص قیمت میلگرد تاثیر زیادی در تعیین بودجه هر سازه دارد. در زیر انواع نمای ساختمان آورده شده است.

نمای آجری ساختمان

نمای آجری، علاوه بر ایجاد فضایی دلپذیر و زیبا، به دلیل ضریب انتقال حرارت پایین، نقش مهمی در ایجاد عایق حرارتی در ساختمان ایفا می‌ کند. آجرهای مورد استفاده در این نوع نما، بسیار مستحکم و مقاوم هستند و دارای رنگ‌ ها و ابعاد مختلفی می‌ باشند که داخل کوره تولید می‌ شوند و کاملا نسوز هستند. در اجرای نمای آجری، آجرها با استفاده از ملات مخلوطی از سیمان، ماسه و آب در کنار هم قرار می‌ گیرند.
 
نمای آجری از گذشته تا به امروز به دلیل زیبایی و شکوه خود مورد استقبال قرار گرفته است. با تنوع آجرها، طراحی نماهای آجری بسیار متنوع و قابل تنظیم است و معماران می‌ توانند با توجه به سلیقه خود، زیباترین طرح را ایجاد کنند. این نوع نما را می‌ توان به صورت ساده یا تزیینی طراحی کرد که در هر دو صورت به ساختمان جلوه‌ ای خوب و زیبا می‌ بخشد. انواع آجر شامل آجر نسوز، آجر طرح چوب، آجر دکوراسیون داخلی، لعاب حصیری و غیره می‌ باشد.

نمای سنگی

سنگ یکی از پرکاربردترین مصالح برای تزئینات داخلی و خارجی ساختمان است، که از زمان های بسیار قدیم تا به امروز مورد استفاده معماران قرار گرفته است. امروزه استفاده از سنگ تراورتن، به دلیل تنوع طرح و رنگ، جایگاه مناسبی را در بین انواع سنگ هایی که می توان از آن ها به عنوان سنگ نما استفاده کرد، به خود اختصاص داده است. سنگ ها در داخل ملات تعبیه شده و سطح صافی را برای ساختمان فراهم می کنند. با روش های جدید می توان از سنگ، در زوایای مختلف و اشکال هندسی متفاوت استفاده کرد. امروزه شاهد اجرای نماهای سنگی هخامنشی هستیم که طرح های مختلفی دارند.

نمای شیشه ای ساختمان

شیشه یکی از ابزارهای تزیینی است که نقش مهمی در نمای ساختمان و زیباسازی آن ها دارد. استفاده از شیشه علاوه بر زیبایی می تواند نور را وارد ساختمان کند. کیفیت شیشه و عایق صوتی و حرارتی آن بسیار مهم است. استفاده از شیشه های دو یا سه جداره نشکن این روزها بسیار رایج است و اکثر ساختمان های مدرن قسمت زیادی از نمای خود را به شیشه اختصاص می دهند، که در بعضی مواقع باعث اتلاف انرژی می شود.

نمای کامپوزیت

نمای کامپوزیت با استفاده از پانل های کامپوزیت متشکل از دو لایه ورق آلومینیوم و یک لایه مواد پلی اتیلن اجرا می شود، که ضخامت کلی ورق های آلومینیوم کامپوزیت به ۴ میلی متر می رسد. این نوع ورق و ورق گالوانیزه سبک وزن هستند، لایه بیرونی آنها با آستر رزین اپوکسی و لایه PVDF پایدار رنگ پوشانده شده است و از یک لایه غشایی برای محافظت از ورق ها استفاده می شود.

پانل های کامپوزیت آلومینیومی را می توان با طرح های سنگی یا طرح های چوبی اجرا کرد. پانل های طرح سنگ از سه لایه پوشش رنگی لمینت شده به سطح آلومینیوم در طرح ها و رنگ های مختلف تشکیل شده است. پانل های طرح چوبی را می توان هم در داخل و هم در خارج ساختمان استفاده کرد. این پانل ها از یک لایه لمینت تشکیل شده اند.

نمای چوب (ترموود)

یکی از زیباترین نماهای ساختمان، نمای چوبی است که امروزه در ساخت خانه های مدرن از آن استفاده می شود. ترکیب چوب با متریال های دیگر مانند فلز و شیشه زیبایی نما را بیشتر کرده و آن را خاص جلوه می دهد. ترموود نوعی روکش است که وزن سبکی دارد، اما بسیار بادوام می باشد.

از جمله خواص این چوب می توان به سختی بالا، مقاومت در برابر صدا، چکش خواری و قابلیت برش و نوسازی اشاره کرد. چوب فرآوری شده بهترین گزینه برای نما است. زیرا در برابر نفوذ حشرات، رطوبت و آتش محافظت می شوند و طول عمر نما را افزایش می دهند. نمای ترموود، یکی از زیباترین و مقاوم ترین نماهای چوبی می باشد.

نمای سرامیکی

استفاده از نمای سرامیک کاربردهای زیادی در زمینه معماری دارد. سرامیک چینی، زیر گروه کاشی و سرامیک است، که ماندگاری بیشتری نسبت به سایر کاشی ها دارد. این نما متعلق به نماهای خشک است و می توان از آن برای نمای ساختمان های مسکونی، ساختمان های اداری و یا مغازه ها استفاده کرد.

نمای سیمانی

نمای سیمانی یا نمای بتنی ساختمان یکی از نماهایی است که مقرون به صرفه می باشد. سرعت اتمام این نما بالا بوده و در کمترین زمان ممکن بر روی سطح خارجی ساختمان اجرا می شود. به طور معمول نمای ساختمان از سیمان و با استفاده از بهترین مصالح برای اطمینان از کیفیت سطح کار ساخته می شود.

سیمان در برابر آتش مقاوم است و از گسترش آن به صورت آتش سوزی جلوگیری می کند. برای ساخت خانه از سیمان سفید یا سیمان رنگی استفاده می شود، که هر کدام زیبایی خاص خود را دارند. باید به یاد داشته باشیم که نظافت نمای سیمانی آسان است، بنابراین می توان این نما را جزئی ساده، اما زیبا از خانه به حساب آورد.
از جمله معایب استفاده از نمای سیمانی، امکان شکستگی و ترک خوردگی و همچنین عایق صوتی ضعیف است. همچنین این نوع نما، گرد و غبار را به راحتی جذب می کند.

نمای کنیتکس ساختمانی

این نما، نوعی نمای ساختمان است که از مخلوط رزین، الیاف و فلز ساخته شده. این نوع نما از نظر زیبایی، تطبیق پذیری و طول عمر مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته. نمای کنیتکس از نظر ظاهری شبیه نمای آجری است و می تواند ظاهری زیبا و مدرن به ساختمان بدهد.

رزین چسبی است که الیاف و مواد معدنی را در کنار هم نگه می دارد. برای ساخت این نماها از انواع مختلفی از رزین از جمله رزین های اپوکسی، پلی استر و پلی اورتان استفاده می شود.
فیبر یک ماده تقویت کننده است که استحکام و دوام نمای کنتیکس را افزایش می دهد. برای ایجاد این نما از انواع مختلفی از جمله الیاف شیشه، الیاف پلی استر و الیاف طبیعی استفاده شده است. همچنین این نما ضد آب است. بنابراین برای استفاده در فضای باز، گزینه خوبی می باشد.

نما نانو

Nano یک لایه کاملا نامرئی است، که می تواند به محافظت از سطوح مختلف کمک کند. به عنوان مثال استفاده از آن، نمای ساختمان را از رطوبت و آسیب های ناشی از آن محافظت می نماید. بنابراین پوشش نانو در نمای سازه، باعث افزایش طول عمر آن می شود. امکان استفاده از این لایه، بر روی سطوح مختلف وجود دارد.

نمای ساختمان نانو از مصالح مختلفی ساخته شده است. همچنین رنگ نانو از ذرات ریز تشکیل شده، این رنگ ها دارای خواص و ویژگی های خاصی مانند مقاومت بالا در برابر عوامل محیطی، قابلیت شستشو و ضد خش می باشند. نانو با خواصی مانند مقاومت قوی در برابر شرایط محیطی، قابلیت تمیز کنندگی و مقاومت منحصر به فرد است.

نمای بایرامیکس

نمای بایرامیکس، یک توری تزئینی برای نمای بیرونی و داخلی ساختمان می باشد. در واقع بایرامیکس یک ماده پلیمری است که از سنگدانه های رنگی، رزین و سایر مواد افزودنی ساخته شده است. این نما بر روی انواع سطوح اعم از بتنی، آجری و چوبی قابل استفاده می باشد. در استفاده از بتن، اطلاع از کیفیت دقیق بتن بسیار مهم است.
نمای بایرامیکس به دلیل رنگ ها و بافت های مختلف انتخابی محبوب برای نماهای خارجی می باشد. همچنین این محصول بادوام و در برابر آب بسیار مقاوم است. نمای بایرامیکس را می توان به صورت روان و یا با ایجاد طرح ها و بافت های مختلف اجرا کرد.

انواع سبک طراحی نمای ساختمان

انتخاب سبک مناسب برای نمای ساختمان از اهمیت بسزایی برخوردار است، زیرا تاثیر بسزایی در زیبایی، هویت و شخصیت بنا دارد. انتخاب از بین سبک‌ های متعدد طراحی نما، به طراحان و سازندگان امکانات گسترده‌ ای را ارائه می‌ دهد تا با توجه به نیازمندی‌ ها و شرایط پروژه، گزینه‌ بهینه را انتخاب نمایند.
انتخاب سبک مناسب برای نمای ساختمان نیز به عواملی مانند سبک معماری کلی بنا، منطقه جغرافیایی، بودجه، کاربری ساختمان و سلیقه و نظر کارفرما وابسته است. در نهایت، انتخاب یک سبک متناسب با این عوامل می‌ تواند به ایجاد یک نما زیبا و منحصر به فرد کمک کند.
در ادامه، به بررسی چندین سبک معمول در طراحی نما مانند نمای کلاسیک، نمای مینیمال، سبک روستیک و… می پردازیم.

طراحی نمای رومی، کلاسیک و نئوکلاسیک

استفاده از عناصر خاص و منحصر به فرد در طراحی سطح ساختمان، ظاهری زیبا و خاص به ساختمان می بخشد. طراحی نمای رومی سبکی الهام گرفته از معماری رومی، با ستون ها و عناصر مجلل است. به این نوع طراحی، طراحی سطوح نئوکلاسیک نیز می گویند.

استفاده از انواع ستون ها از مصالح مختلف و همچنین استفاده از سنگ و چوب در نوع طراحی نما، زیبایی دو چندانی به ساختمان می بخشد.

طراحی نمای مدرن

نمای مدرن از معماری مدرن پیروی می کند. برخلاف طرح کلاسیک، در نمای ساختمانی مدرن و جدید، تزئینات حذف شده و عناصر به کار رفته فرم ساده تری دارند. نماهای مدرن بر اساس آخرین پیشرفت های به دست آمده با جدیدترین و متنوع ترین متریال ها، فضا را در طراحی نما باز کرده اند. استفاده از انواع مصالح ساختمانی که به ساختمان شما هویت و همچنین زیبایی می بخشد. مصالحی مانند شیشه، کامپوزیت و فلزات با سبک های جدید و طرح های زیبا و همچنین استفاده از نور و جدیدترین تکنیک ها و رنگ های مختلف که جلوه ای زیبا به ساختمان می بخشد. همچنین هزینه طراحی نمای مدرن، بسته به متریال اصلی استفاده شده می تواند، کمتر از سبک های دیگر باشد.

نمای مینیمال ساختمان

نمای مینیمال یا ساده‌ گرایانه، به عنوان یکی از سبک‌ های محبوب در معماری مدرن شناخته می‌ شود که بر سادگی، ظرافت و استفاده از خطوط صاف و هندسی تمرکز دارد. این سبک، با استفاده از مصالح ساده و اجتناب از تزئینات اضافی، فضایی آرامش‌ بخش و دلنشین را فراهم می‌ کند. ویژگی‌ های اصلی نمای مینیمال شامل سادگی و پرهیز از تزئینات اضافی، استفاده از مصالح ساده و باکیفیت، نورپردازی دقیق و استفاده از فضاهای باز می‌ باشد. این سبک برای انواع ساختمان‌ ها از جمله مسکونی، تجاری و اداری، به‌ عنوان یک گزینه مدرن و زیبا مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

نما تلفیقی

نمای تلفیقی، یک سبک معماری است که از ترکیب دو یا چند نوع مصالح و سبک‌ های مختلف برای ایجاد یک ظاهر منحصر به فرد و جذاب در نما استفاده می‌ کند. این سبک می‌ تواند به زیبایی و تنوع هر ساختمانی بیافزاید. دلایل استفاده از این نوع نما شامل ایجاد ظاهری منحصر به فرد، ایجاد تنوع و پویایی، برجسته کردن المان‌ های اصلی و هماهنگی با محیط اطراف می‌ باشد. انواع نمای تلفیقی شامل ترکیب مصالح، ترکیب سبک‌ ها و ترکیب مصالح و سبک‌ ها است. در انتخاب این نماها، هماهنگی، تناسب، تاکید بر المان‌ های اصلی و در نظر گرفتن بودجه مواردی است که باید مد نظر قرار گیرد. به دلیل تنوع و پویایی که ایجاد می‌ کند، نمای تلفیقی می‌ تواند گزینه‌ ای مناسب برای افرادی باشد که به دنبال فضایی منحصر به فرد و هماهنگ با محیط هستند.

دسته بندی محصول

یک پاسخ

  1. سلام
    سنگ نمای ساختمانی گه ما ساکن هستیم در حال ریزش است.. آیا بجرگز پیچ و رولپلاک کردن راه حل دیگری برای مهار سنگ نما وجود دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *