تفاوت ورق سیاه و روغنی

ورق سیاه
فهرست مطالب

به طور کلی دو نوع فرآیند برای ساخت انواع مختلف ورق استفاده می شود. محصولی که از نورد گرم بدست می آید ورق سیاه نام دارد و ورق ST37 نمونه ای از این نوع ورق است. ورق روغنی نیز در نتیجه فرآیند نورد سرد به دست می آید. در مقایسه و بررسی تفاوت ورق سیاه و روغنی، اولین تفاوت در نحوه تولید آنهاست. زیرا فولادهای تولید شده با نورد گرم در مقایسه با ورق های تولید شده توسط نورد سرد از کیفیت پایین تری برخوردارند.

همچنین ورق های تولید شده در فرآیند نورد گرم بلافاصله در عملیات تولید مورد استفاده قرار می گیرند که در این صورت نیازی به گرمایش مجدد ندارند. حجم این ورق ها پس از تولید و با کاهش دما، کاهش می یابد. بنابراین کنترل کمتری برای تغییر اندازه و شکل فولاد در ورق سیاه نسبت به ورق روغنی وجود دارد. در این مقاله از سایت کیلوتن به بررسی تفاوت ورق سیاه و روغنی می پردازیم و ویژگی های این محصولات را بیان خواهیم کرد.

آشنایی با ورق های روغنی موجود در بازار

ورق روغنی در بازار به ورق نورد سرد معروف است. این محصول با استفاده از روش نورد سرد و با گریدهای ST14 و ST12 تولید می شود. به دلیل کیفیت و شفافیت بالای سطح ورق، عمدتا برای نمای بیرونی محصولات صنعتی و معماری استفاده می شود.

به طور کلی محصولات فلزی ساخته شده به روش نورد سرد همواره از سطح و ظاهر بهتری نسبت به سایر مصنوعات فلزی برخوردار هستند و ورق روغنی نیز از این قاعده مستثنی نیست. این نوع صفحه بسته به نوع آلیاژی و عملیات حرارتی به سه گروه معمولی یا استاندارد مانند ST12، صفحه نیمه کششی مانند ST13 و فوق کششی مانند ST14 تقسیم می شود. در مقاله راهنمای خرید ورق روغنی سایت کیلوتن، خصوصیات فیزیکی و شیمیایی گریدهای مختلف ذکر شده است.

بررسی ورق های سیاه موجود در بازار

نام دیگر این محصول در بازار آهن، ورق گرم است. زیرا روش ساخت و تولید آن با نورد گرم می باشد. به عبارت دیگر با اعمال حرارت در حدود ۱۴۰۰ درجه فارنهایت، ظاهر مواد اولیه تغییر می کند و در نهایت ورق سیاه تولید می شود.

ورق سیاه دارای گریدهای مختلفی است. از پرکاربردترین گریدهای ورق سیاه می توان به گرید ST37،ST52 و ST33 اشاره کرد. این گریدها براساس ترکیب مواد اولیه و به خصوص میزان کربن مورد استفاده، دارای خواص فیزیکی و شیمیایی متفاوتی هستند.

بررسی تفاوت ورق سیاه و روغنی

تفاوت این دو محصول را می توان از جنبه های مختلفی در نظر گرفت. مهم ترین تفاوت ورق سیاه و ورق روغنی، نحوه تولید این محصولات است که موجب ایجاد خواص متفاوت در هر محصول می شود. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا به بررسی تفاوت های ورق سیاه و ورق روغنی بپردازیم.

تفاوت کیفیت محصول

به طور معمول، ورق های روغنی که محصول فرآیندهای نورد سرد هستند، از کیفیت سطح بالاتر، صاف تر، صیقلی تر و یکنواخت تر برخوردار هستند. اما ورق های سیاه که پس از نورد گرم تحت هیچ گونه عملیات پرداختی دیگری قرار نمی گیرند، نسبت به ورق های روغنی دارای سطح کدر و کیفیت پایین تری هستند.

از طرف دیگر ابزار و روش های مورد استفاده در فرآیند نورد گرم بسیار پیشرفته است. به طوری که محصولات به دست آمده از نورد گرم از کیفیت خوبی برخوردار بوده و از نظر قیمتی ارزان تر از ورق های سرد می باشند. به دلیل گرانی دستگاه، ورق های سیاه فقط در اشکال و اندازه های استاندارد تولید می شوند که تقاضای بالایی دارند. محصولات تولید شده به روش نورد سرد نیز دارای سطح یکنواخت و پوشش با کیفیت بالایی هستند. در مقابل محصولات تولید شده با ورق سیاه در مقایسه با ورق روغنی از استحکام بیشتری برخوردار هستند. همچنین میزان کربن در ورق های نورد گرم بیشتر و ورق های سرد به دلیل فرآیند آنیلینگ نرم تر می شوند. بنابراین نوع سیاه نسبت به نوع روغنی دوام بیشتری دارد.

تفاوت سایز ورق سیاه و روغنی

در نورد گرم ضخامت ورق از ۲۵ به ۶ میلی متر کاهش می یابد. ابعاد آن ها به طور کلی متغیر است و شامل تلورانس های ابعادی بزرگ می شود. در مقابل ورق های روغنی دارای ضخامت ۶ میلی متر و کمتر هستند. ورق های تولید شده در نورد سرد، دارای تلرانس‌ های کمتر و ضخامت بسیار کمی هستند.

به عنوان مثال ورق فولادی تا ضخامت ۲۰۰ میکرومتر و فویل آلومینیومی تا ضخامت ۸ میکرومتر با این روش به دست می آید. ضخامت فویل های آلومینیومی معمولا در یک گذر پالس یعنی با استفاده از قفسه انجام می شود. این موضوع در حالی است که از چند قفسه مختلف برای فولاد استفاده شود. به عنوان مثال در اکثر کارخانه های فولاد از پنج قفسه کاری برای تولید ورق فلزی با ضخامت ۰.۱۸ تا ۴ میلی متر استفاده می شود.

تفاوت کاربرد ورق سیاه و روغنی

ورق سیاه به دلیل اندازه و ضخامت زیاد در مصارف صنعتی که نیاز به تولید محصولات بزرگ دارد مانند تولید مخازن بزرگ ذخیره سازی، مخازن کشتی سازی، صنایع فلزات سنگین، لوله کشی و ساخت خانه ها استفاده می شود. اما ورق های روغنی با اندازه و ضخامت کوچک برای تولید محصولات کوچک، با دوام و با انعطاف پذیری بالا مانند صنایع ساختمانی، خودروسازی، لوازم خانگی و مبلمان استفاده می شود.

تفاوت قیمت ورق سیاه و روغنی

یکی از فاکتورهای اصلی برای بررسی تفاوت ورق سیاه و ورق روغنی، قیمت این محصولات است. همانطور که توضیح داده شد، فرآیند تولید ورق روغنی پیچیده تر از ورق سیاه است که منجر به قیمت بالاتر ورق روغنی در بازار می شود. علاوه بر این، ورق روغنی به دلیل سطح صیقلی و صاف، در صنایعی که ظاهر محصول اهمیت دارد کاربرد دارد، به همین دلایل معمولا قیمت ورق روغنی بیشتر از ورق سیاه است.

اساسی ترین تفاوت های بین ورق روغنی و سیاه

در این قسمت از گزارش مهمترین تفاوت های ورق سیاه و روغنی را ذکر خواهیم کرد:

  • ورق سیاه عمدتا برای تولید محصولات بزرگتر استفاده می شود. زیرا محصولات کوچک تر باید قوی تر و انعطاف پذیرتر باشند. به همین دلیل برای تولید قطعات کوچک تر، از ورق روغنی استفاده می شود.
  • به دلیل پیچیدگی فرآیند تولید ورق روغنی، قیمت خرید آن بیشتر از قیمت ورق سیاه است.
  • ورق روغنی کیفیت سطح بهتری نسبت به ورق سیاه دارد.
  • ورق سیاه قابلیت تغییر شکل و برش به صفحات فولادی را دارد.
  • نورد سرد ضخامت ورق را کاهش می دهد و به همین دلیل استحکام و سختی بیشتری دارد.
  • ورق روغنی دارای ابعاد دقیق تری نسبت به ورق سیاه است.
  • در مقایسه با ورق سرد، ورق گرم انعطاف پذیر است و می توان آن را به اشکال مختلف درآورد. 

بزرگترین تفاوت ورق سیاه و روغنی کشسانی و انعطاف پذیری، اندازه و شکل آنهاست. یکی از مزایای دانستن این تفاوت‌ها این است که می‌توانید هنگام خرید آنلاین ورق روغنی یا سیاه تصمیم آگاهانه تری بگیرید و محصولی با کیفیت بالاتر خریداری کنید.

سخن پایانی

در این مقاله از کیلوتن به طور خلاصه در مورد تفاوت های ورق روغنی (نورد سرد) و سیاه (نورد گرم) و مزایا و معایب آن ها صحبت کرده ایم.

تفاوت اصلی ورق سیاه و روغنی در فرآیند ساخت این دو ورق است و بیشترین تفاوت را می توان در اندازه و شکل، کشسانی و انعطاف پذیری آن ها مشاهده کرد. دانستن ویژگی ها و تفاوت های این دو ورق در کنار هم راهنمای خوبی برای خرید ورق روغنی و سیاه است تا بتوان با این متریال ساخت و ساز باکیفیت انجام داد. برای خرید آنلاین ورق سیاه و کسب اطلاعات بیشتر یا دریافت مشاوره به صورت رایگان می توانید با کارشناسان ما در مجموعه کیلوتن تماس برقرار نمایید.

دسته بندی محصول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *