مراحل تخریب ساختمان

مراحل تخریب ساختمان
فهرست مطالب

مراحل تخریب ساختمان یکی از مهمترین کارهایی است که اغلب به منظور تعمیر، مرمت یا بازسازی یک سازه انجام می شود. اما از چه روش هایی برای تخریب سازه استفاده می شود؟ ویژگی های خاص آن چیست؟ از ۰ تا ۱۰۰ آنچه باید در مورد مراحل و اصول تخریب بدانید در این مقاله از کیلوتن توضیح داده شده است. جهت اطلاع از قیمت تیرآهن و قیمت میلگرد می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

تخریب ساختمان ها باید بر اساس اصول و قوانین خاصی انجام شود. کار تخریب معمولا به منظور ساخت ساختمان جدید انجام می شود. برای این کار روش های مختلفی وجود دارد، اما رعایت قوانین ایمنی در تخریب ساختمان بسیار مهم است. زیرا در صورت عدم توجه به این قوانین ممکن است اتفاقات ناگواری رخ دهد. چگونه می توان از این حوادث جلوگیری کرد؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا با مراحل تخریب ساختمان و قوانین و شرایط آن آشنا شوید.

تخریب ساختمان چیست و چند روش دارد؟

تخریب به عملیات آسیب رساندن به سازه یا ساختمان قدیمی با یکی از روش های مدرن یا دستی گفته می شود که منجر به حذف آوار می شود تا بتوان ساختمان جدید را احداث کرد. روش های مختلفی برای این کار وجود دارد که در ادامه بررسی می کنیم:

  1. تخریب دستی: در این روش تخریب مستقیماً توسط کارگران با استفاده از بیل و کلنگ انجام می شود.
  2. تخریب مکانیکی: تخریب با وسایل مکانیکی توسط ابزار و ماشین آلات انجام می شود.
  3. تخریب انفجاری: ساختمان یا محل مورد نظر را با کمک مواد منفجره تخریب کنید.

علاوه بر روش های ذکر شده در بالا، روش های جدید تخریب نیز وجود دارد که شامل روش رباتیک، بازیافت بتن و تکورپ می شود.

مراحل تخریب ساختمان

بررسی مراحل تخریب ساختمان های فرسوده

۱. گرفتن مجوزهای مورد نیاز از شهرداری

برای هرگونه کار ساختمانی مجوز از سازمان شهرداری الزامی است. لذا لازم است قبل از شروع تخریب ساختمان، پرونده شهرسازی با شماره ثبت لازم در بخشداری پر شود. پس از اخذ مجوزهای لازم برای تخریب، این عملیات طی برنامه ریزی دقیق و با نظارت مهندسان ناظر انجام می شود.

۲. قطع کردن انشعابات آب، برق و گاز

یکی از اصول ساخت و ساز تخریب این است که قبل از شروع هر عملیاتی حتی به صورت جزئی، انشعابات شهری مانند آب، گاز و برق به طور ایمن قطع و کنترل شود تا در فرآیند بهره برداری مشکلی پیش نیاید.

۳. پاک کردن و نظافت کامل تجهیزات و وسایل

ساختمان آسیب دیده باید به طور کامل خالی شود و چیزی جز بدنه اصلی آن باقی نماند. بنابراین لازم است کلیه ابزار و وسایل قابل جداسازی از ساختمان به شرح زیر جابجا شوند:

  • در و پنجره
  • کلید، پریز و سیم
  • کابینت و کلیه لوازم آشپزخانه
  • لوله و کانال ها
  • وسایل موجود در تأسیسات بهداشتی
  • تجهیزات و لوازم سرمایشی و گرمایشی موتورخانه
  • و …

۴. سیستم فاضلاب را قطع کنید

قدم بعدی قطع کانال فاضلاب شهر است. اگر ساختمان دارای سیستم چاله باشد، گودال باید با سرباره و آهک پر شود.

۵. شروع عملیات تخریب ساختمان

یکی از اصول و مراحل تخریب ساختمان، انجام آن به صورت لایه و فاز است. برای بسیاری از ساختمان ها، تخریب به معنای ایجاد یک عملیات جنگی عظیم نیست، بلکه همه چیز باید گام به گام انجام شود، مانند ساختن یک ساختمان. بنابراین لازم است ابتدا لایه های فوقانی مانند نما و گچ ساختمان تخریب شود و سپس به سمت بلوک های بتنی، آجری و دیواری بروید و سپس اسکلت فلزی یا بتنی ساختمان تخریب شود. البته باید گفت که انتخاب روش و اصول تخریب ساختمان به عوامل زیادی بستگی دارد: تعداد طبقات، موقعیت ساختمان و همسایگی آن، نوع ساخت و …. همه این موارد هنگام انتخاب روش تخریب ساختمان موثر هستند.

گاهی اوقات به دلیل حساسیت بالای محل ساختمان، تخریب باید فقط به صورت دستی و با نیروی انسانی انجام شود که البته زمان بیشتری می برد. اما در بیشتر ساختمان ها می توان از تجهیزات برش و کنده کاری مکانیکی و برقی مانند هیلتی استفاده کرد. در ساختمان هایی که مساحت زیادی دارند و فضای مداخله بیشتری ایجاد می کنند می توان از ماشین آلاتی مانند لودر و بولدوزر برای تخریب ساختمان استفاده کرد.

گاهی اوقات موقعیت ساختمان های فرسوده به گونه ای است که در اثر انفجار کنترل شده از بین می روند. این سریع ترین روش ممکن است، که البته نیاز به مجوز و رعایت اصول ایمنی دقیق دارد.

۶. انتقال زباله و نخاله های موجود

همچنین حذف آوار از محل تخریب بسیار مهم است و باید به سرعت انجام شود. بسته به نوع دفع و میزان ضایعات تولیدی، برای این فرآیند باید از ماشین آلات مختلف استفاده شود. بنابراین لازم است فرآیند حمل و نقل زباله به دقت برنامه ریزی گردد.

۷. حفاظت از ساختمان های اطراف

مهمترین اصل در مراحل تخریب ساختمان رعایت نکات ایمنی و شرایط ایمن در محیط کار است و برای ساکنین اطراف ساختمان ویران شده باید این ایمنی به درستی رعایت شود. با برداشتن دیوارهای بیرونی ساختمان، ساختمان های اطراف تکیه گاه خود را از دست می دهند و می توانند تحت فشار زیادی قرار گیرند. بنابراین لازم است ساختمان های اطراف با اقدامات مناسب از جمله نصب ستون ها مقاوم سازی شوند.

مراحل تخریب ساختمان

اصول و مراحل تخریب ساختمان های فولادی

  • برای حفظ تعادل جرثقیل و پیشگیری از لنگر بار و آسیب رساندن به افراد، ساختمان ها، اشیاء و تجهیزات یا اسکلت سازه فروریخته باید از طناب راهنما استفاده شود.
  • قبل از برش یا بازکردن قطعات فلزی باید اقدامات لازم برای جلوگیری از سقوط آزاد آنها انجام شود.
  • اگر از جرثقیل یا وسایل مشابه برای تخریب اسکلت فلزی ساختمان های فولادی استفاده می کنید، برای حفظ تعادل این اجزای فولادی و یا جلوگیری از مهاربندی بیش از حد در اثر بار و در نتیجه پیشگیری از تلفات جانی، ریزش ساختمان ها، سازه ها، تجهیزات یا اسکلت ساختمانی باید از طناب هدایت کننده تخریب استفاده کرد.

اصول و مراحل تخریب ساختمان های بتنی

بر اساس مبحث دوازدهم مقررات ملی ساختمان در تخریب ساختمانهای بتنی اعم از اسکلت بتنی با سقف تیرچه و بلوک، سقف وافل، اجرای سقف دال بتنی و … باید به نکات زیر توجه شود:

  • قبل از تخریب سازه های بتن آرمه، کلیه تجهیزات، مصالح و سازه های اصلی غیر باربر باید جمع آوری، تخریب و به طور ایمن از محیط کارگاه تخلیه شوند.
  • قبل از تخریب سازه بتنی، عموم مردم باید از عملیات تخریب مطلع شده و با استفاده از علائم هشدار دهنده شامل نوارهای خطر و موانع مناسب از ورود به محل جلوگیری شود.
  • همه کارگران باید از کلاه ایمنی که ناحیه گردن را می پوشاند و ماسک های پلاستیکی که تمام صورت و چانه را می پوشاند استفاده کنند.
  • تمامی کارگران باید به ژاکت های ضد ضربه مجهز باشند. این ژاکت باید ران های کارگر را به درستی بپوشاند و به او اجازه حرکت آزادانه بدهد.
  • کارگران باید به دستکش و چکمه مجهز باشند و همچنین باید به طور مناسب در برابر آسیب پا محافظت شوند.
  • یکی از نکات مهمی که باید در هنگام مراحل تخریب ساختمان اسکلت سازه بتنی در نظر گرفت این است که آرماتور تحت فشار آزاد می شود که می تواند به افراد آسیب برساند.
  • سقف های بتنی پیش تنیده در صورت آزاد شدن انرژی ذخیره شده در کابل های آنها در خطر تخریب قرار دارند.
  • اگر از کابل برای شکستن اجزای سازه ای و غیر سازه ای استفاده می شود، مقاومت آنها باید حداقل چهار برابر مقاومت کششی مورد انتظار باشد.
  • هیچ یک از اعضای سازه، اجزا و تجهیزات مورد استفاده در تخریب نباید بیش از دو سوم ظرفیت خود بارگذاری شوند.
  • سازه های بتنی پیش ساخته از اعضای بتنی پیش ساخته که به یکدیگر پیچ می شوند ساخته می شوند. یکپارچگی این نوع ساختار بستگی به نحوه اتصال اعضای آنها به یکدیگر دارد. بنابراین ضمن تخریب این نوع سازه ها به نحوه اتصال اعضای سازه به یکدیگر نیز توجه کنید. 

دسته بندی محصول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *