نکات ایمنی کار با جرثقیل سقفی

نکات ایمنی کار با جرثقیل سقفی
فهرست مطالب

استفاده از جرثقیل سقفی، روشی سریع برای بلند کردن و جابجایی بارهای مختلف در بسیاری از صنایع است. استفاده نادرست از جرثقیل های سقفی می تواند منجر به مرگ یا آسیب جدی شود. عدم رعایت نکات ایمنی کار با جرثقیل سقفی علاوه بر جراحات و مرگ، می تواند مشکلات دیگری از جمله آسیب به اموال یا آسیب تجهیزات به دلیل عدم رعایت استانداردهای ایمنی در عملیات جرثقیل ایجاد کند. در زیر نکات ایمنی وجود دارد، که باید هنگام کار با جرثقیل های سقفی و حمل بار رعایت کنید. وبسایت کیلوتن به عنوان یک مرجع معتبر در حوزه ساخت و ساز شما را با تمامی این قوانین آشنا می کند. همچنین می توانید جهت اطلاع از قیمت تیرآهن و قیمت میلگرد به این وب سایت مراجعه نمایید.

جرثقیل، یکی از مهم ترین تجهیزات در حوزه های کاری ساختمانی و صنعتی است که بخش مهمی از تولید را تشکیل می دهند و در بسیاری از صنایع بسیار مهم و پرطرفدار هستند. این ماشین ها در صنایعی مانند ساخت و ساز، معدن، نفت، مواد شیمیایی و … کاربرد دارند و همیشه در حال کار هستند. و محل کار آن ها می تواند در کارخانه ها، کارگاه های ساختمانی، انبارها، کارگاه ها، گاراژها، بنادر و … باشد.

رایج ترین خطرات کار با جرثقیل سقفی چیست؟

کار با جرثقیل سقفی، خطرات زیادی را به همراه دارد و شیوه های کاری ناایمن، می تواند منجر به جراحات، آسیب های پرهزینه به ساختمان ها، مصالح و حتی کارگران شود. بنابراین، آگاهی از خطرات اصلی و نحوه اجتناب از آنها مهم است. اپراتورهای جرثقیل و کسانی که در اطراف آن ها کار می کنند، باید در مورد رایج ترین خطرات و نکات ایمنی کار با جرثقیل سقفی آموزش داده شوند. با آگاهی از این خطرات، همه می توانند نکات ایمنی را درک کنند و در صورت امکان اقدامات لازم را برای اجتناب از آن ها انجام دهند. در زیر برخی از خطراتی که باید در هر طرح ایمنی جرثقیل در نظر گرفته شود آورده شده است.

نکات ایمنی کار با جرثقیل سقفی

ایمنی کار با جرثقیل سقفی

ایمنی جرثقیل سقفی یکی از مهم ترین مواردی است که باید در هنگام کار با این جرثقیل ها در نظر گرفت. اگر اقدامات ایمنی رعایت نشود یا نادیده گرفته شود، خطرات جدی ممکن است رخ دهد که برخی از آن ها غیرقابل برگشت هستند. دانستن نکات و ترفندهای مربوط به ایمنی جرثقیل برای اطمینان از عملکرد آن ضروری است. بلند کردن غیرمجاز، نادیده گرفتن وزن بار قابل حمل توسط جرثقیل، ترمز ثانویه، قطع کن و معکوس، از مهمترین مواردی است که در حفظ ایمنی جرثقیل سقفی باید رعایت شود.

جرثقیل سقفی برای بلند کردن و حمل و نقل کالا استفاده می شود. امروزه برای استفاده بهتر از این ماشین ها دوره آموزشی جرثقیل برگزار و مدارک مربوطه ارائه می شود. علاوه بر این برای استفاده بهتر و ایمن تر، برچسب های هشدار و اخطار بر روی بدنه آن نصب شده است که در حین کار باید به آن توجه کرد. در ادامه چند مورد از مهم ترین نکات ایمنی کار با جرثقیل سقفی آورده شده است.

۱. مراقبت و نگهداری از جرثقیل

جرثقیل را مرتباً بازرسی کنید. قبل از استفاده از جرثقیل، تمام سخت افزارها را بررسی کنید و مطمئن شوید که ساییدگی یا آسیب دیگری وجود ندارد و تمام قطعات به درستی کار می کنند. قبل از شروع کار به دلایل ایمنی، تمام قطعات برقی را تست کنید. این کار برای حفظ امنیت همه کارکنان لازم است.

البته این وسیله نیاز به بازرسی سالانه دارد، اما این کار به تنهایی کافی نیست. شما باید عملکرد دستگاه را روزانه بررسی کنید. هر گونه نقص یا ترک باید بلافاصله تعمیر شود. همه چیز باید صاف و درست کار کند.

۲. کسب آموزش لازم قبل از کار با جرثقیل سقفی

این نکته مهم است که اپراتورها کتابچه راهنمای کار را مطالعه کنند و قبل از کار با جرثقیل آموزش کافی دریافت نمایند. نکات مهم ایمنی کار با جرثقیل سقفی بسیار اهمیت دارد. این جرثقیل ها سال هاست که در شرایط سخت مورد استفاده قرار می گیرند و ممکن است پس از سال ها کار از کار بیفتند. اطمینان حاصل کنید که کارگران شما قوانین ایمنی جرثقیل سقفی را درک می کنند. هر عاملی می تواند بر ایمنی جرثقیل تأثیر بگذارد. برای جلوگیری از حوادث هنگام کار با جرثقیل های سقفی، یادگیری نکات ایمنی برای اپراتورها بسیار مهم است.

۳. آگاهی رسانی لازم برای همه کارکنان

قبل از شروع کار به همه افراد حاضر در قسمت بالابر جرثقیل هشدار دهید. و مطمئن شوید که مسیر بارگیری از افراد خالی است و تا زمانی که همه کارگران از مسیر بارگیری خارج نشده اند، بار را با جرثقیل یا لیفتراک بلند یا حمل نکنید.

رعایت نکات ایمنی کار با جرثقیل سقفی در این مقاله جان کارکنان شما را نجات خواهد داد. بسیاری از این نکات نیاز به زمان و تمرین دارند. این مسئولیت شماست که به کارکنان شرکت خود اطلاع دهید.

نکات ایمنی کار با جرثقیل سقفی

نکات ایمنی کار با جرثقیل سقفی که باید بدانید

  1. هنگام بالا و پایین رفتن از پله ها و نردبان چیزی در دستان خود حمل نکنید. اقلامی که خیلی بزرگ هستند و نمی توانند در جیب یا کمربند قرار بگیرند باید با طناب روی بالابر بلند شوند یا پایین بیایند.
  2. اگر دکمه های کنترل از راه دور شکسته یا کابل ها آسیب دیده اند، از جرثقیل استفاده نکنید.
  3. بار را از پهلو بلند نکنید. قبل از بلند کردن، جرثقیل را مستقیماً روی بار قرار دهید تا از واژگونی بار جلوگیری شود.
  4. اجازه ندهید کسی روی بار یا قلاب بنشیند.
  5. بارهای معلق را بدون مراقبت رها نکنید. برای اطمینان از ایمنی کار با جرثقیل سقفی، فقط کارگران آموزش دیده و مجاز باید اجازه کار با جرثقیل را داشته باشند.
  6. کارکنانی که در نزدیکی جرثقیل های سقفی کار می کنند باید در مورد شرایط ناایمن در محیط کار آموزش ببینند تا اطمینان حاصل شود که تمام اقدامات ایمنی در طول روز کاری برای حفظ ایمنی همه کارکنان انجام می شود.
  7. هنگامی که از جرثقیل استفاده می شود، بازدیدکنندگان نباید به جرثقیل های سقفی نزدیک شوند. در ابتدای هر شیفت کاری یا قبل از استفاده از جرثقیل برای اولین بار در هر روز کاری یک بازرسی اساسی از جرثقیل انجام دهید.

سخن پایانی

نکات ایمنی جرثقیل سقفی یکی از موارد مهمی است که هنگام کار با این دستگاه باید رعایت شود. اپراتور جرثقیل باید قبل از استفاده دستگاه را به طور کامل بررسی کند تا در صورت بروز مشکل سریعاً آن را تعمیر نماید. معمولا اپراتور باید آموزش های مربوط به کار با جرثقیل سقفی را گذرانده و پس از گذراندن این دوره ها و اخذ گواهینامه بهره برداری از جرثقیل سقفی از آن استفاده کند تا در صورت مواجه شدن با مشکل یا اتفاقی در حین کار، بتواند از تصادفات و مشکلات احتمالی جلوگیری کند.

دسته بندی محصول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *