خرید ورق از بورس کالا

خرید ورق از بورس کالا
فهرست مطالب
در حال حاضر، ورق‌ های فولادی با اندازه‌ ها و گریدهای متنوع، در صنایع گوناگون به کار می‌ روند. خرید و فروش این محصولات از اهمیت ویژه‌ ای برخوردار است، به‌ ویژه برای صنایعی مانند نفت، لوازم خانگی، ساختمان‌ سازی، خودروسازی، بسته‌بندی و غیره. بورس کالا یکی از مکان‌ های اصلی برای خرید ورق فولادی است و بسیاری از معاملات در این بورس مرتبط با صفحات و قطعات فولادی هستند.
قیمت‌ ها در بورس کالا، توسط فروشندگان تعیین می‌ شود و با قیمت‌ های بازار تطبیق داده می‌ شود. در صورتی که شرایط بازار نوساناتی را ایجاد کنند، ممکن است معاملات به شکل شفاف و مستمر انجام نشود و شرایط بحرانی در بورس ایجاد شود. در این حالت، خریداران می‌ توانند منتظر عادی شدن بازار و استقرار قیمت‌ ها باشند.
بنابراین، برای معامله در بورس کالا، بهتر است قبل از خرید ورق، منتظر عادی شدن بازار و تثبیت قیمت‌ ها باشید. این اقدام هوشمندانه‌ ترین روش برای کسب بهترین نتیجه در شرایط نوساناتی بازار است. قیمت انواع ورق، مانند قیمت ورق گالوانیزه، قیمت ورق سیاه، قیمت ورق روغنی، قیمت ورق رنگی و سایر ورق ها در وبسایت کیلوتن به صورت روزانه بروزرسانی می شود. 

چه محصولاتی از خرید ورق در بورس کالا ارائه می شود؟

خرید ورق در بورس کالا در زیرگروه اصلی به نام مقاطع تخت عرضه می شود. طبقه بندی اصلی ورق ها، شامل دو گروه ورق گرم و ورق سرد می باشد؛ که هر کدام با توجه به خواص و ویژگی های متفاوت، نمایانگر انواع مختلف ورق های فولادی هستند. ورق های فولادی عرضه شده در بورس کالا به شرح زیر است:

  • ورق نورد سرد
  • ورق نورد گرم
  • ورق رنگی
  • ورق قلع اندود
  • ورق گالوانیزه

این تقسیم بندی رایج است، ولی علاوه بر این، به غیر از ورق گالوانیزه سنتی، دو نوع دیگر نیز وجود دارد که اصطلاحاً ورق گالوانیزه برای خودرو و ورق گالوانیزه برای لوازم برقی نامیده می شود که در بورس کالا معامله می گردد. با این حال، اکثر معاملات در بورس در حدود ۵ گروه اصلی ذکر شده در بالا انجام می شود.

آشنایی با بهترین روش خرید ورق از بورس کالا

برای خرید در بورس کالا دو راه وجود دارد: حراج حضوری و عرضه همزمان. هر دو روش در زیر به تفصیل شرح داده شده است:

۱. حراج حضوری در بورس

در این فرآیند ورق های فولادی به صورت حراج زنده در بورس عرضه می شود و شامل ثبت سفارش، معاملات، تسویه، مبادله و تحویل کالا بر اساس قوانین بازار فیزیکی است. معمولاً آمار معاملات این محصولات در اولین انتشار جمع آوری می شود، اما در صورت نرسیدن به قیمت اجرای معامله، کارخانه عرضه کننده می تواند پنج روز پس از تاریخ انتشار مجدد محصولات خود را در بازار به فروش برساند. اما در صورت عدم فروش محصولات در تحویل دوم، تحویل بعدی بنا به درخواست تامین کننده انجام شده و مجدداً مراحل پذیرش تحویل و خرید ورق از بورس کالا را طی خواهد کرد.

۲. شیوه تحویل به صورت یکجا

نحوه تحویل فوری به این صورت است که عرضه کننده بتواند ۳ درصد از قیمت محصول را بر اساس قیمت پایه به صورت نقدی یا ضمانت نامه بانکی بدون قرارداد از عرضه کننده تحویل بگیرد. همچنین باید مدارکی مبنی بر معاملات تجاری مبتنی بر سپرده تضمینی و مبادله کالا به فروشنده ارائه دهد تا محصولات خریداری شده فوراً صادر شود.

مراحل خرید ورق فولادی از بورس کالا

برای خرید در سایت رسمی بورس کالا، باید چند مرحله اساسی را انجام دهیم. ابتدا باید بدانید که به چه نوع فولادی احتیاج دارید. به عنوان مثال، پانل های گالوانیزه هر دوشنبه یا سه شنبه در دسترس هستند. در این زمان برای اطلاع از نوسانات و همچنین استعلام قیمت و خرید فولاد گالوانیزه، بهتر است به مراکز فروش معتبر در این زمینه مراجعه کنید. مراحل خرید ورق از بورس کالا شامل ۴ مرحله زیر است:

  1. اولین قدمی که می توانید برای خرید ورق بردارید، این است که یک شرکت قابل اعتماد را انتخاب کنید که به عنوان یک واسطه عمل کند و خریدار را با فروشنده مرتبط نماید. برای فعال بودن در زمینه خرید آهن و فولاد باید توجه داشت که انتخاب کارگزاری ها باید ماهیت فعال داشته باشند. کارگزای یک کد سهام را در اختیار خریداران قرار می دهد.
  2. مرحله دوم خرید ورق از بورس کالا، دریافت کد معاملاتی با ثبت نام در سامانه سجام است. استفاده از کد معاملاتی به این معناست که معاملات با استفاده از بورس انجام می شود و نیازمند مدارک متعددی است.
  3. دریافت و تکمیل فرم خرید معامله، سومین اقدام خرید در بورس کالا است. فرم خرید شامل ارزش، مقدار و حداکثر قدرت خرید فرم درخواستی است، که خریدار باید آن را پر کند. در قسمت حداکثر قدرت خرید، خریدار باید اطلاعاتی را در مورد قیمت درخواستی هر واحد ورق مشخص کند. علاوه بر این، این بخش ۱۰ درصد از مبلغ صورت حساب را به حساب شما واریز می کند. این یک نوع تعهد نامه از طرف خریدار است.
  4. مرحله نهایی نیز شامل معامله در بورس از طریق سرویس مربوطه و بر اساس فاکتور خریدار می باشد، که منجر به اطلاع خرید می شود. در نهایت مبلغ باقیمانده از فاکتور خرید تا ۳ روز پس از دریافت پیام تایید توسط خریدار به حساب بورس واریز می شود.

شرایط و قراردادهای خرید ورق از بورس کالا

برای خرید ورق فولادی در بورس می توان از روش های خرید حضوری یا خرید یکجای نقطه ای استفاده کرد؛ و در نهایت با رعایت یک سری شرایط و قراردادها، معاملات مطابق با آنها انجام می شود. به عنوان مثال زمانی که قرارداد به صورت نقدی است، پرداخت ارزش ورق فولادی معامله شده بر اساس دستورالعمل تسویه به موقع انجام و در زمان مشخصی تحویل داده می شود.

سایر قراردادها عبارتند از:

  • قرارداد سلف: زمانی که ورق فولادی با این قرارداد خریداری می شود، محصول مورد نظر در زمان مشخصی در آینده تحویل داده می شود و طبق دستور تسویه و معاوضه، قیمت آن در زمان معامله پرداخت می گردد.
  • قرارداد نسیه اعتباری: در این نوع قرارداد خرید ورق از بورس کالا، محصول در زمان انجام معامله تحویل و قیمت آن بر اساس دستور تسویه در سررسید پرداخت می شود.
  • قرارداد آتی: در قرارداد آتی، فروشنده باید مقدار معینی از محصولات را به قیمت تاریخ معامله در مدت معینی بفروشد.
  • قرارداد سلف استاندارد: در این قرارداد، فروشنده برای تحویل برخی از محصولات خود در زمان معین تحت یک وام استاندارد به خریدار ارزش پولی داده است.
  • قرارداد اختیار معامله: یک طرف خریدار یا فروشنده، کالای مورد نظر را از شخص دیگر خریداری می کند و اختیار معامله به دو نوع خرید و فروش تقسیم می شود.

معایب و مزایای خرید ورق از بورس

مانند هر بستر معاملاتی دیگری، خرید ورق از بورس کالا، دارای مزایا و معایب مختلفی است. انجام معاملات در بستری امن و تحت نظارت سازمان های دولتی، امکان استفاده از ابزارهای مناسب برای ثبت درخواست ها و انجام معاملات و همچنین اطمینان از شرایط، درخواست ها و معاملات خریدار و فروشنده از جمله مزایای این روش می باشد.
جدای از آن، این وضعیت جنبه های منفی خود را نیز دارد، که مهم ترین آن وجود موانع مختلف از سوی مدیریت است. در این زمینه می توان از خرید و فروش ورق به ازای هر تن صحبت کرد، که خرید کمتر از این مقدار امکان ندارد.

سخن پایانی

در این مقاله از سایت کیلوتن سعی شده است خرید ورق از بورس کالا به طور کامل توضیح داده شود. با این حال، بازار سهام مشکلات خود را دارد، و قبل از انجام هر معامله بهتر است با یک فرد مجرب مشورت کنید. اطلاعات و تجربیات افرادی که از زوایای مختلف پیچ و خم های بازار اطلاع دارند، موجب بهبود تجربه شما از خرید می شود. مجموعه کیلوتن یکی از مراکز تجاری معتبر در زمینه عرضه ورق فولادی و ارائه این محصولات با بهترین کیفیت و قیمت به مشتریان می باشد. برای خرید ورق از بورس کالا، خوشحال می شویم تجربیات خود را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

دسته بندی محصول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *