تفاوت های ورق استیل ۳۰۴ و ۳۰۴L

تفاوت ورق استیل 304و 304L
فهرست مطالب

ورق‌های استیل در گریدهای مختلفی تولید می‌شوند که هر کدام از نظر ترکیب شیمیایی و خواص مکانیکی و فیزیکی با یکدیگر تفاوت دارند. این تفاوت‌ها باعث تفاوت مقاومت آن‌ها در برابر خوردگی و برخی ویژگی‌های منحصر به فرد دیگر می‌شود. دو نمونه از ورق‌های استیل پرکاربرد در صنایع، ورق‌های استیل ۳۰۴ و ۳۰۴L هستند. این دو ورق استیل پرکاربرد در برخی از خواص و ویژگی‌ها با یکدیگر تفاوت دارند که در ادامه به طور کامل به بررسی این تفاوت‌ها می‌پردازیم.

ورق استیل ۳۰۴ چیست؟

ورق استیل گرید ۳۰۴ یک ورق استیل کروم نیکل است که شامل ۸ درصد نیکل و ۱۸ درصد کروم می‌شود؛ از این رو آن را به عنوان ورق استیل ۸/۱۸ می‌شناسند. از بارزترین ویژگی‌های ورق استیل ۳۰۴ می‌توان به مقاومت عالی در برابر خودرگی و شکل‌پذیری خوب آن اشاره کرد. این مسئله باعث شده تا از آن در صنایع مختلفی به طور گسترده استفاده کنند. همچنین این ورق می‌تواند انتخابی عالی برای جوشکاری، مقاومت در برابر دمای بالا، استحکام بالا در دمای پایین و قابلیت کشش عمیق باشد. علاوه بر این استیل ۳۰۴ ارائه‌دهنده خواص مکانیکی بسیار خوبی است و این مسئله باعث شده تا برای استفاده در ساخت پمپ‌ها، دریچه‌ها و همین‌طور تجهیزات آشپزخانه گزینه بسیار مناسبی باشد. استیل ۳۰۴ از خواص مغناطیسی برخوردار نیست و در اصطلاح به آن نگیر می‌گویند.

ورق استیل ۳۰۴L چیست؟

ورق استیل ۳۰۴L یک ورق کم‌کربن از گرید ۳۰۴ است؛ یعنی این گرید کربن کم‌تری نسبت به گرید ۳۰۴ دارد که این مسئله می‌تواند در کاهش حساسیت آن در برابر بارش کاربید، یعنی تشکیل ذرات سخت روی سطح فولاد کمک‌کننده باشد. در واقع حرف L در این گرید به معنای حضور کربن کم‌تر در آن است. این امر باعث می‌شود تا این ورق برای کاربردهای جوشکاری گزینه بسیار مناسبی باشد؛ چرا که می‌تواند باعث کاهش خطر ترک خوردن ناشی از پوسیدگی جوش باشد. ماشینکاری این ورق در مقابل گرید ۳۰۴ بسیار آسان‌تر است. ورق استیل ۳۰۴L در محیط‌های خورنده شدید عملکرد خوبی را از خود نشان می‌دهد.

تفاوت ورق استیل 304و 304L

تفاوت های اصلی بین ورق استیل ۳۰۴ و ۳۰۴L

ورق‌های استیل گرید ۳۰۴ و ۳۰۴L از جنبه‌های مختلفی با یکدیگر تفاوت دارند. بررسی تفاوت‌های این دو گرید می‌تواند به عنوان راهنمای خرید ورق استیل به شما کمک کند تا با خصوصیات هر محصول آشنا شده و انتخاب مناسبی برای پروژه خود داشته باشید.

تفاوت در ترکیب شیمیایی

اصلی‌ترین تفاوت استیل ۳۰۴ و ۳۰۴L در ترکیبات شیمیایی آنها است؛ بر اساس حدول زیر می‌توان دید که همه عناصر تشکیل دهنده این دو گرید با هم یکسان هستند و تنها میزان کربن موجود در آنها تفاوت دارد.

گرید

کربن

منگنز

سیلیکون

فسفر

گوگرد

کروم

نیکل

نیتروژن

۳۰۴

۰.۰۸

۲.۰

۰.۷۵

۰.۰۴۵

۰.۰۳۰

۱۸-۲۰

۸-۱۰.۵

۰.۱۰

۳۰۴L

۰.۰۳۰

۲.۰

۰.۷۵

۰.۰۴۵

۰.۳۰

۱۸-۲۰

۸-۱۲

۰.۱۰

تفاوت در خواص مکانیکی

گرید ۳۰۴L در مقایسه با گرید ۳۰۴ استحکام کششی و تسلیم کم‌تری دارد. با این حال میزان ازدیاد طول در نقطه کشش و سختی راکول برای این دو نوع استیل یکسان است. در جدول زیر، خواص مکانیکی گرید ۳۰۴ و ۳۰۴L استیل را با هم مقایسه کرده‌ایم.

گرید

استحکام کششی

 

بازده قدرت

ازدیاد طول

سختی

۳۰۴

۵۱۵

۲۰۵

۴۰

۹۲

۳۰۴L

۴۸۵

۱۷۰

۴۰

۹۲

تفاوت در مقاومت به خوردگی

همان طور که گفته شد در ورق استیل با گرید ۳۰۴L کربن کم‌تری نسبت به گرید ۳۰۴ وجود دارد؛ همین مسئله باعث می‌شود تا مقاومت در برابر خوردگی آن بهتر باشد. یعنی در طول زمان با احتمال کم‌تری دچار زنگ‌زدگی و خوردگی می‌شود.

تفاوت در قابلیت جوشکاری

محتوای کربن کم‌تر در گرید ۳۰۴L باعث می‌شود تا نسبت به گرید ۳۰۴ جوش‌پذیرتر باشد، یعنی می‌توان ورق استیل ۳۰۴L را بدون این که دچار خوردگی بین دانه‌ای شود، جوش داد.

قیمت ورق استیل ۳۰۴ و ۳۰۴L

قیمت ورق استیل ۳۰۴ و ۳۰۴L ثابت نیست و تحت تاثیر پارامترهای مختلفی قرار دارد. به دلیل تغییر قیمت‌ها به صورت روزانه شما باید برای اطلاع از قیمت ورق استیل ۳۰۴ و ۳۰۴L به وب‌سایت‌های معتبر مراجعه کنید. با این حال عوامل مختلفی روی قیمت ورق‌های استیل تاثیر می‌گذارند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اندازه و ضخامت ورق: ورق‌هایی با اندازه و ضخامت بیشتر، قیمت بیشتری خواهند داشت.
  • میزان عرضه و تقاضا: میزان عرضه و تقاضا تاثیر مستقیم روی قیمت ورق‌های استیل ۳۰۴ و ۳۰۴L می‌گذارد. اگر بازار با نیاز بالا و عرضه کم روبرو باشد، قیمت ورق‌های استیل افزایش پیدا می‌کند.
  • مواد اولیه: کیفیت مواد اولیه به طور چشمگیری روی کیفیت ورق‌ها تاثیر می‌گذارد.

هزینه‌های تولید: هزینه‌های تولید که شامل هزینه‌های انرژی، حمل‌ونقل، بسته‌بندی و هزینه فروآلیاژها می‌شود در قیمت ورق‌های استیل استنلس تاثیر چشمگیری

انتخاب بین ورق استیل ۳۰۴ و ۳۰۴L

حال این سوال پیش می‌آید که بر چه اساسی باید بین دو ورق استیل ۳۰۴ و ۳۰۴L یکی را انتخاب کرد. برای انتخاب بین این دو ورق استیل باید پارامترهای مهمی را درنظر گرفت تا بتوان بهترین انتخاب را داشت. این پارامترها به قرار زیر هستند:

نیازهای پروژه و شرایط محیطی

قبل از انتخاب ورق مناسب باید نیازهای پروژه را بررسی کنید و ببینید که هدف اصلی چیست؟ برای درک این مسئله بهتر است تعدادی سوال برای خود طرح کنید و به دنبال پاسخ آن‌ها بگردید. آیا باید ورقی را انتخاب کنید که در برابر جوش‌پذیری عملکرد بهتری داشته باشد؟ آیا محیط عملیاتی مرطوب است و ورق استیل باید در برابر خوردگی مقامت بالایی داشته باشد؟ میزان شکل‌پذیری ورق استیل باید چگونه باشد؟ به چه میزان قدرت تسلیم و استحکام کششی نیاز است؟ محصول مورد نظر قرار است در چه محیطی و با چه شرایطی مورد استفاده قرار گیرد؟

بررسی هزینه و بودجه

شما باید قبل از خرید ورق، هزینه و بودجه پروژه خود را برآورد کنید و بر اساس آن برای خرید اقدام کنید. از قیمت دقیق ورق‌ها مطمئن شوید.

در نظر گرفتن الزامات جوشکاری و فرایندهای تولید

به دلیل تفاوت در ترکیب شیمیایی و خواص مکانیکی میان دو ورق استیل ۳۰۴ و ۳۰۴L باید الزامات فرایندهای تولید و جوشکاری را بررسی کنید. ببینید که ورق استیل لازم است تحت چه فرایندهایی قرار گیرد و متناسب با آن‌ها ورق مناسب را خریداری کنید.

سخن پایانی

ما در این مقاله سعی کردیم تا به طور کامل به بررسی تفاوت‌های دو ورق استیل ۳۰۴ و ۳۰۴L بپردازیم. اصلی‌ترین تفاوت این دو ورق در مقدار کربن به کار رفته در آن‌هاست. ورق ۳۰۴L مقدار کربن کم‌تری نسبت به گرید ۳۰۴ دارد. تفاوت در ترکیب شیمیایی این دو ورق باعث تفاوت در خواص مکانیکی، قابلیت جوشکاری و مقاومت در برابر خوردگی آن‌ها می‌شود که این تفاوت‌ها را در بالا مورد بررسی قرار دادیم. در هنگام انتخاب بین ورق استیل ۳۰۴ و ۳۰۴L باید به این تفاوت‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشید و شرایط محیطی را درنظر بگیرید.

دسته بندی محصول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *