انواع ضایعات آهن

انواع ضایعات آهن
فهرست مطالب

انواع ضایعات آهن، قطعاتی از آهن و فلزات هستند که معیوب و خراب می باشند و نمی توان مستقیما از آنها استفاده کرد. اما این ضایعات قابل استفاده مجدد و بازیافت هستند. پس از ذوب مجدد و ایجاد تغییرات متعدد می توان ضایعات آهن را به صنعت بازگرداند و در محصولات و کارخانه های مختلف مورد استفاده قرار داد. بنابراین آهن قراضه دور ریخته نمی شود، بلکه معمولا با قیمتی کمتر از قیمت سنگ آهن امروزی به فروش می رسد.

این ضایعات مانند سایر فلزات در دسته بندی های مختلفی قرار می گیرند و قیمت هر کیلو ضایعات آهن بر اساس وزن، خلوص و کاربرد متفاوت است. به عنوان مثال محصول درجه یک گرانتر از درجه دو و سه است. در ادامه در مورد انواع ضایعات آهن و کاربرد آنها صحبت می کنیم. همچنین می توانید جهت اطلاع از قیمت تیرآهن و قیمت میلگرد با کارشناسان ما در کیلوتن در ارتباط باشید.

ضایعات آهن چیست؟

ضایعات آهنی یا قراضه، نوعی ضایعات فلزی است که می توان آن را بازیافت کرد. این محصول از منابع مختلفی مانند تولید انواع محصولات فولادی یا کهنه سازی محصولات آهنی به دست می آید. این محصولات را می توان با استفاده از دستگاه های مخصوص براساس طبقه بندی ضایعات آهن جدا کرد و سپس بازیافت نمود. زباله های بازیافتی را می توان به عنوان ماده اولیه در کوره هایی مانند کوره های القایی یا قوس الکتریکی استفاده کرد.

بازیافت انواع ضایعات آهن نه تنها هزینه بازتولید فرآورده های آهنی را کاهش می دهد، بلکه به محیط زیست نیز کمک می کند و می تواند آلودگی زیست محیطی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. برای خرید و فروش ضایعات می توانید با ما تماس بگیرید.

ضایعات آهن برای چه مواردی استفاده می شود؟

افزایش قیمت آهن در سال های اخیر باعث افزایش ارزش ضایعات آهن نیز شده است. برخلاف گذشته که بسیاری از این زباله ها دور ریخته می شد، این اتفاق باعث شد که این محصول به عنوان ماده اولیه تولید پروفیل های فولادی در نظر گرفته شود. معرفی کوره های ذوب سازگار با قراضه و سودآوری تولید فولاد نیز باعث بهبود و گسترش این رویکرد شده است. علاوه بر این، تولید پروفیل های فولادی از انواع ضایعات آهن باعث آسیب کمتری به محیط می شود.

البته قبل از استفاده از این ضایعات، آنها را از زنگ زدگی و سایر ناخالصی ها تمیز می کنند و کیفیت آنها را به استانداردهای تولید می رساند. بخشی از ضایعات مورد استفاده به عنوان ماده اولیه کارخانه از خط تولید خود و بخشی از فروشندگان ضایعات خریداری می شود. این تجار همچنین آهن قراضه را از پروژه های ساختمانی و کارخانه های دیگر خریداری می کنند.

انواع ضایعات آهن و کاربرد آنها

با توجه به اینکه آهن قراضه از محصولات فولادی قابل بازیافت ساخته می شود و به دلیل تنوع زیاد محصولات فولادی، این محصول نیز در دسته بندی های مختلفی طبقه بندی می شود. خلوص آهن مورد استفاده در آهن قراضه تعیین کننده عیار آن است. ضایعات آهن توسط کارخانه های فولاد طبقه بندی می شود.

این ضایعات از دیدگاه مردم پسماندهایی هستند که پس از تخریب ساختمان یا سازه بتنی پیدا می شوند و تصور آنها را به فلز قدیمی تقلیل می دهند. باید گفت که این نظریه صحیح نیست و قراضه آهن به دسته های مختلفی تقسیم می شود. در ادامه به دسته بندی انواع ضایعات آهن می پردازیم.

۱. ضایعات با درجه ویژه

این نوع آهن که از تخریب کارگاه های ساختمانی به دست می آید شامل میلگرد ریخته گری، پروفیل و لوله های تاسیساتی، ستون ها و تیرهای سقف، قطعات نبشی، قطعات ضایعات، ضخامت های مختلف تسمه های آهنی، ورق های روغنی، سیاه و … می باشد.

۲. ضایعات فلزی با عیار سوپر ویژه

این نوع فولاد نسبت به سایر گریدها از کیفیت بالاتری برخوردار است که شامل قطعات با کیفیت بالا مانند تیرها، قطعات میلگرد، مخروط، میله و غیره می باشد. علاوه بر این، در این دسته ضایعات ساختمانی تیرآهن، میلگرد، لوله، نبشی، طناب و پروفیل کمتر از یک متر و همچنین صفحات ضخیم و شاسی رنگی سنگین و ورق های رنگی زنگ زده نیز قرار دارد. این ضایعات جزء انواع ضایعات آهن فوق العاده ویژه طبقه بندی می شوند. هزینه مخزن تولید شده از این ضایعات معمولاً بالاتر از هر نوع دیگری است که از ضایعات فلزی تولید می شود.

۳. ضایعات درجه یک

در این نوع ضایعات آهن، محصول نهایی بیشتر از آهن و با نسبت های کمتری از عناصری مانند مس، نیکل و سرب تشکیل شده است. این دسته از ضایعات شامل میلگرد کلاف، قوطی، انواع تجهیزات موتوری سبک و سنگین، شاسی خودرو، کویل های گرمایشی، آبگرمکن و … می باشد.

ضایعات آهنی درجه یک حاوی بیش از ۹۵ درصد آهن است و از این رو ارزش آن از سایر گریدهای ضایعات آهنی بیشتر می باشد. به طور کلی ضایعاتی مانند ریل قطار، شاسی خودرو، آبگرمکن و بدنه بخاری، پروفیل های فولادی ضد زنگ، لوله های مشکی رنگ و لوازم جانبی موتور را می توان در این دسته قرار داد. اگر قصد خرید و فروش ضایعات درجه یک یا سایر گریدهای ضایعات را دارید می توانید با ما تماس بگیرید.

۴. انواع ضایعات آهن درجه دوم

این نوع ضایعات آهن درصد کمتری آهن (حدود ۳ درصد کمتر) نسبت به ضایعات آهن درجه یک دارند. بقیه ضایعات از عناصر و فلزات دیگر تشکیل شده است. درب و پنجره آهنی، توری، بدنه دوچرخه و موتور، نورد فولادی، لوله های گالوانیزه و سبک، سیم جوش، تسمه های جوشی و غیره در این دسته قرار دارند.

به طور کلی این نوع قراضه خلوص کمتری نسبت به سایر موارد دارد و بنابراین با قیمت پایین تری خریداری می شود. همانطور که بیان کردیم چنین محصولاتی را می توان در درها و پنجره ها، روکش دوچرخه، لوله های گالوانیزه، سیم های جوش، تسمه ها، میله ها و اشکال دیگر یافت.

۵. قراضه آهن درجه ۳

نوع دیگری از طبقه بندی انواع ضایعات آهنی و فلزی، محصولات نوع درجه سه است. آهن موجود در این محصول ۹۲ درصد و سایر عناصر شامل فسفر، مس، نیکل، سرب، روی و غیره عناصر و فلزات می باشد. اقلام موجود در این طبقه بندی شامل ورق های فولادی مستعمل و رنگ شده، مواد نورد، شیلنگ های فشار قوی و … می باشد.

ارزان ترین نوع فلز به عنوان ضایعات درجه ۳ شناخته می شود که معمولا از پروفیل های زنگ زده، گالی ها، اگزوزها، لوله های فشار قوی و اتصالات به دست می آید. این ضایعات کیفیت بسیار پایینی دارند و قبل از بازگشت به تولید نیاز به فرآیند طولانی دارند.

۶. انواع ضایعات آهن آلیاژی

این طبقه بندی شامل آهن های حاوی عناصر فلزی مانند کروم، منگنز، نیکل و غیره است. این نوع در بازار به ضایعات آلیاژی معروف است. از ویژگی های این محصول مقاومت بالا در برابر حرارت و سختی بالا است، بنابراین انعطاف پذیری کمی دارد. ضایعات آلیاژی موجود در بازار شامل فنرهای برش خورده، یاتاقان ها، سیم های کشش خرد شده، تسمه فنر و غیره می باشد.

۷. آهن قراضه نوع روغنی

ضخامت این نوع ضایعات کمتر از یک میلی متر است. آهن قراضه روغنی یا گالوانیزه بیشترین کاربرد را در ساخت قطعات خودرو و در صنعت ماشین آلات دارد. این محصول به روش نورد سرد تولید می شود. محصولاتی هایی مانند کانال های کولر، لوله های آب و غیره در این دسته قرار می گیرند.

سخن پایانی

ضایعات فلزی یکی از مهم ترین و پرمصرف ترین انواع ضایعات است که تعداد زیادی از انواع پسماندها را به خود اختصاص داده. وب سایت کیلوتن در زمینه خرید و فروش انواع ضایعات آهن در شهرهای مختلف ایران مانند اصفهان و تهران فعالیت می کند. در این مقاله توضیح داده شد که ضایعات فلزی چیست و چگونه آن ها را دسته بندی کنیم. 

دسته بندی محصول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *