هزینه ساخت اسکلت بتنی در سال ۱۴۰۳

زمان مطالعه: 8 دقیقه
هزینه ساخت اسکلت بتنی در سال 1403
فهرست مطالب

یکی از مسائلی که همواره برای فعالان حوزه ساختمان سازی اهمیت دارد، برآورد هزینه‌های ساخت است. بخشی از هزینه‌های ساختمان سازی مربوط به هزینه‌های مربوط به ساخت اسکلت بتنی می‌شود. عوامل مختلفی وجود دارند که در محاسبه هزینه‌های بخش‌های مختلف یک ساختمان و به طور کلی هزینه ساخت آپارتمان در سال ۱۴۰۳ تاثیر می‌گذارند و باید حتما آن‌ها را در نظر گرفت.  اهمیت این مسئله برای کارفرمایان و افرادی که قصد ساخت و ساز دارند باعث شده تا ما بخواهیم در این مطلب به بررسی هزینه‌های ساخت اسکلت بتنی بپردازیم.

قیمت اجرای اسکلت بتنی در هر متر مربع

اسکلت ساختمان از اصلی‌ترین بخش‌های آن است که می‌توان آن را به دو صورت فلزی و بتنی اجرا کرد. بسته به نوع اسکلت هزینه اجرای آن در هر مترمربع متفاوت است. هر ساله‌، هزینه‌ها را سازمان نظام مهندسی محاسبه کرده و در اختیار افراد قرار می‌دهد. شما می‌توانید قیمت اجرای اسکلت بتنی در هر متر مربع در سال ۱۴۰۳ را در جدول زیر مشاهده کنید:

هزینه هر متر مربع سقف و ستون بتنی همراه با هزینه مصالح و اجرا

۳.۵۰۰.۰۰۰ تا ۵.۲۰۰.۰۰۰ تومان

هزینه هر متر مربع سفت‌کاری با هزینه مصالح و اجرا

۵.۵۰۰.۰۰۰ تا ۷.۸۰۰.۰۰۰ تومان

هزینه هر متر مربع سقف و ستون فلزی با هزینه مصالح و اجرا

۳.۷۰۰.۰۰۰ تا ۶.۶۰۰.۰۰۰ تومان

هزینه هر متر مربع نازک کاری با هزینه مصالح و اجرا

۵.۵۰۰.۰۰۰ تومان به بالا

هزینه دستمزد هر متر مربع

۵.۵۰۰.۰۰۰ تومان به بالا

کاملا طبیعی است که قیمت اجرای اسکلت فلزی به دلیل بالا بودن قیمت تیرآهن از اسکلت بتنی بیشتر است. قیمت‌هایی که در جدول بالا بیان شده، کاملاً حدودی هستند و نحوه اجرا، نوع مصالح و مقدارشان روی قیمت نهایی تاثیر می‌گذارد. همچنین هزینه ساخت در مناطق مختلف کشور و با توجه به هزینه میلگرد، قیمت تجهیزات و بتن متفاوت است. به طور کلی، هزینه هر متر مربع سقف و ستون بتنی همراه با هزینه مصالح و اجرا حدود ۳.۵۰۰.۰۰۰ تا ۵.۲۰۰.۰۰۰ تومان است.

بررسی هزینه‌های اسکلت بتنی

برای آن که بتوان هزینه‌ ساخت اسکلت بتنی را محاسبه کرد باید هزینه‌های مختلفی در نظر گرفته شود که در ادامه هر کدام را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

هزینه خرید میلگرد

بخشی از هزینه‌های ساخت اسکلت بتنی به هزینه خرید میلگرد مربوط می‌شود. برای هر متر مربع زیربنا به ۴۰ تا ۵۵ کیلوگرم میلگرد نیاز است. در محاسبه هزینه خرید میلگرد باید از قیمت روز آن مطلع باشید. این که یک سازه بتنی به چه مقدار میلگرد نیاز دارد به طراحی و نقشه سازه بستگی خواهد داشت.

هزینه خرید بتن

هزینه خرید بتن بخش دیگری از هزینه‌های ساخت اسکلت بتنی است. بتن از مهم‌ترین مصالح مورد نیاز برای ساخت و ساز اسکلت بتنی است. هر متر مربع زیربنا به ۰.۴ متر مکعب بتن نیاز دارد. قیمت بتن در هر متر مکعب تحت تاثیر عیار آن می‌تواند متفاوت باشد. هزینه بتن‌ریزی بخشی از هزینه‌هایی است که باید در نظر گرفته شود و آن را به روز محاسبه می‌کنند.

هزینه تجهیزات و ماشین‌آلات

برای بتن‌ریزی و اجرای آن به ماشین آلات و تجهیزات خاصی نیاز است که از جمله آن‌ها می‌توان به جرثقیل و پمپ بتن اشاره کرد. از جرثقیل برای حمل و جابه‌جایی تیرچه، قالب و میلگرد استفاده می‌کنند. جرثقیل در ساختمان‌های چند طبقه به‌کار می‌آید که هزینه آن با توجه به ساعاتی که کار می‌کند، محاسبه می‌شود. برای سقف‌های دو و سه، جرثقیل ۷ تن کافی است و سقف‌های بالاتر به جرثقیل بزرگ‌تری نیاز دارند. به طور میانگین برای هر سقف، هزینه جرثقیل برابر با ۴ میلیون تومان است. مساحت سقف، تعداد سقف و ساعات کار کردن روی هزینه جرثقیل تاثیر می‌گذارند.

هزینه پمپ بتن

پمپ بتن از تجهیزات لازم در ساخت اسکلت بتنی است که وظیفه انتقال بتن را به نقاط مختلف سقف و ستون دارد. هزینه پمپ بتن را همراه با هزینه خرید بتن محاسبه می‌کنند. بسته به این که پمپ ثابت یا هوایی باشد، هزینه‌ها متفاوت است. لازم به ذکر است که برای افزایش عمر مفید ساختمان با اسکلت بتنی باید بتن‌ریزی را در هوای کاملا مناسب انجام داد.

محاسبه هزینه اجرای اسکلت بتنی

از مهم‌ترین سوالات افرادی که قصد ساخت و ساز دارند، این است که الان قیمت ساخت اسکلت بتنی چقدر است و یا چگونه می‌توان قیمت ساخت اسکلت بتنی را محاسبه کرد. در این بخش عوامل مختلفی را که در برآورد هزینه‌های مختلف اسکلت بتنی تاثیر می‌گذارد، آورده‌ایم. برای درک بهتر این مسئله فرض کنید که یک ساختمان چهار طبقه با یک پیلوت داریم که هر طبقه ۲۰۰ متر زیربنا دارد. برای محاسبه هر یک از پارامترها به قرار زیر عمل می‌کنیم:

محاسبه مقدار میلگرد مصرفی

برای هر یک مترمربع اسکلت بتنی به ۴۰ تا ۵۰ کیلوگرم میلگرد نیاز است و قیمت هر کیلوگرم میلگرد مصرفی بسته به کارخانه سازنده آن می‌تواند از ۲۸ تا ۲۹ هزار تومان متغیر باشد. ۴ طبقه به علاوه یک پیلوت که جمعا ۵ طبقه می‌شود را در ۲۰۰ متر زیربنا ضرب می‌کنیم که برابر با ۱۰۰۰ متر مربع می‌شود. حال این ۱۰۰۰ را در وزن میلگرد مصرفی، یعنی ۵۰  ضرب کرده و عدد ۵۰۰۰۰ کیلوگرم به دست می‌آید. با ضرب این عدد در قیمت هر کیلوگرم میلگرد، یعنی ۲۹ ، مقدار ۱.۴۵۰.۰۰۰.۰۰۰ به دست می‌آید که هزینه کل میلگردهای مصرفی را نشان می‌دهد.

محاسبه مقدار بتن مصرفی + پمپ بتن

هر یک متر مربع اسکلت بتنی به حدود ۰.۴ متر مکعب بتن نیاز داریم. این مقدار هم در ستون، هم سقف و هم تیرها در هر یک مترمربع ریخته می‌شود. حال ۱۰۰۰ متر مربع زیربنا را در ۰.۴ ضرب می‌کنیم و مقدار کل بتن برابر با ۴۰۰ متر مکعب می‌شود. قیمت هر مترمکعب بتن با توجه به مقاومت و عیار آن برابر با ۱.۴۰۰.۰۰۰ است که با ضرب در ۴۰۰، عدد ۵۶۰.۰۰۰.۰۰۰ میلیون تومان به دست آمده که قیمت بتن مصرفی می‌شود.

هر ایستگاه برای پمپ بتن، قیمتی برابر با ۳.۵۰۰.۰۰۰ تومان دارد. هر طبقه نیاز به دو بار بتن‌ریزی دارد که به اضافه فوندانسیون و ستون و سقف خرپشت برابر با ۱۳ بار می‌شود که با ضرب در قیمت پمپ بتن برابر با ۴۵.۵۰۰.۰۰۰ تومان خواهد شد. هزینه آزمایش بتن با توجه به تعداد طبقات با ضرب ۱۱ در ۲.۰۰۰.۰۰۰  تومان به‌دست می‌آید که عدد ۲۲.۰۰۰.۰۰۰ میلیون تومان می‌شود. هزینه سیم آرماتوربندی، میخ و غذا برابر با ۳۵.۰۰۰.۰۰۰  تومان می‌شود و جمع همه این اعداد برابر با ۶۶۲.۵۰۰.۰۰۰ تومان است که هزینه کل بتن مصرفی و پمپ بتن به‌دست می‌آید.

محاسبه تیرچه، یونولیت، آرماتور حرارتی، ممان منفی و ادکا

برای هر متر مربع حدود ۱.۵ متر طول تیرچه نیاز داریم که آن را در ۱۰۰۰ متر مربع ضرب می‌کنیم و به طور کلی ۱۵۰۰ متر طول تیرچه نیاز داریم که قیمت هر تیرچه حدود ۲۰۰.۰۰۰ تومان است که با ضرب در ۱۵۰۰، عدد ۳۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان، قیمت کل تیرچه‌ها به دست می‌آید.

قیمت هر یونولیت با طول دو متر، عرض ۵۰ سانتی‌متر و ضخامت ۲۵ سانتی‌متر و با وزن ۱۲۰۰ گرم برابر با ۸۰.۰۰۰ تومان است. برای هر متر مربع ما به حدود ۰.۶۸  یک یونولیت را نیاز داریم که با ضرب در ۱۰۰۰ برابر با ۶۸۰ می‌شود. با ضرب ۶۸۰ در ۸۰ هزار تومان، قیمت کل یونولیت‌ها برابر با ۵۴.۴۰۰.۰۰۰ تومان است. قیمت هر یونولیت به مساحت و چگالی آن بستگی دارد.

محاسبه آرماتورهای حرارتی، ممان منفی و ادکا

برای هر یک متر مربع حدود ۵ کیلوگرم میلگردهای حرارتی، ممان منفی  و ادکا استفاده می‌شود. قیمت انواع میلگرد مصرفی در بتن متفاوت است. قیمت میلگردهای سایز ۸ و ۱۰ حدود ۳۰.۰۰۰ تومان است. با ضرب ۵ در ۱۰۰۰ مترمربع زیربنا عدد ۵۰۰۰ به‌دست می‌آید که با ضرب آن در قیمت ما به ۱۵۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان میلگرد نیاز داریم.

هزینه اجرای میلگردها برای استادکار برای هر متر مربع برابر با ۳۵۰.۰۰۰ تومان است و ما تقریبا به ۴۲۰ میلیون تومان برای هزینه دستمز استادکار نیاز داریم. هزینه‌های جانبی مانند مواد افزودنی، انعام و جرثقیل را نیز باید در نظر گرفت. مجموع همه هزینه‌ها حدود سه میلیارد تومان می‌شود که هزینه کل ساخت اسکلت بتنی خواهد شد؛ بنابراین تقریبا هر متر مربع اسکلت بتنی برای این پروژه سه میلیون تومان هزینه دارد.

عوامل موثر بر هزینه ساخت اسکلت بتنی

در هزینه ساخت اسکلت بتنی، عوامل مختلفی تاثیرگذار هستند که برای برآورد هزینه‌ها باید آن‌ها را درنظر گرفت. این عوامل به قرار زیر هستند:

نوع ساختمان (مسکونی، تجاری و صنعتی)

نوع ساختمان در اسکلت‌سازی آن تاثیرگذار است چرا که هر مترمربع اسکلت بتنی برای ساختمان‌های مسکونی، تجاری و صنعتی قیمت متفاوتی دارد؛ زیرا میزان بار قابل تحمل در ساختمان‌های تجاری، مسکونی و اداری با یکدیگر متفاوت است. ساختمان‌های مسکونی بار کم‌تری را نسبت به ساختمان‌های تجاری تحمل می‌کنند.

متراژ ساختمان

در ساختمان‌هایی که متراژ پایین دارند، سود زیادی برای پیمانکار وجود ندارد؛ از این رو قیمت ساخت اسکلت را گران‌تر حساب می‌کنند.

تعداد طبقات

هر چه تعداد طبقات بیشتر باشد به بتن، میلگرد و تجهیزات بیشتری نیاز است و مجموع هزینه هر مترمربع ساخت بیشتر می‌شود. درنتیجه تعداد طبقات روی هزینه‌های ساخت اسکلت بتنی تاثیر می‌گذارند.

کیفیت مصالح

کیفیت مصالح روی قیمت آن تاثیرگذار است و آهن‌آلات و بتن بخش جدایی‌ناپذیر ساخت اسکلت بتنی هستند. قیمت بتن با توجه به عیار آن متفاوت است و قیمت آهن‌آلات مصرفی بسته به مقاومت آن‌ها نیز تغییر می‌کند. اگر که کیفیت مصالح مصرفی برایتان مهم باشد باید هزینه بیشتری را برای اسکلت بتنی درنظر بگیرید.

دستمزد نیروی کار

نرخ دستمزد نیروی کار متغیر است و بسته به مراحل مختلفی که در اجرای اسکلت بتنی انجام می‌گیرد، متفاوت خواهد بود. آرماتوربندی، بتن‌ریزی، قالب‌ریزی و مراحل دیگر توسط افراد متخصص انجام می‌گیرد و برای هر کدام دستمزد مشخصی وضع می‌شود. نرخ دستمزدها با توجه به شهر و منطقه متفاوت خواهد بود و به صورت متری و روزانه محاسبه می‌شود.

نوسانات بازار

نوسانات بازار یکی از مهم‌ترین عواملی است که در قیمت اسکلت بتنی تاثیر می‌گذارد؛ چرا که دائما قیمت میلگرد، تیرآهن و بتن در حال تغییر است. اغلب این تغییرات روزانه هستند و باید در محاسبه هزینه‌ها در نظر گرفته شود.

مقایسه هزینه اسکلت بتنی و فلزی

کارشناسان نظرات متفاوتی درباره مقایسه هزینه اسکلت بتنی و فلزی دارند و شما با توجه به هدف خود و بررسی مزایا و معایب هر کدام باید اسکلت موردنظر خود را انتخاب کنید. برای مثال هزینه اسکلت فلزی در بخش مصالح و اجرت کار نسبت به سازه‌های بتنی کم‌تر است؛ اما اگر پیشرفت پروژه و هزینه‌های خردتر برای کارفرمایان اهمیت داشته باشد، اسکلت بتنی می‌تواند گزینه مقرون به ‌صرفه‌تری باشد. از طرفی برای سازه‌های فلزی به خرید آهن خام نیاز دارید و هزینه اولیه پروژه نسبت به سازه‌های بتنی بیشتر خواهد شد. همچنین در سازه‌های بتنی امکان دریافت وام مسکن پس از تکمیل هر سقف وجود دارد تا بتوان تامین هزینه‌های پروژه را هموارتر کرد.

لازم به ذکر است که قیمت بتن نسبت به آهن‌الات نوسانات کم‌تری دارد و افزایش قیمت کمی در مقایسه با سال‌های گذشته داشته است. به طور کلی قیمت نهایی سازه اسکلت بتنی نسبت به اسکلت فلزی کم‌تر است و از لحاظ اقتصادی مقرون ‌به صرفه‌تر خواهد بود.

راهکارهای کاهش هزینه

یکی از سوالاتی که برای کارفرمایان وجود دارد این است که چگونه می‌توان هزینه ساخت اسکلت بتنی را کاهش داد؟ با کمک راهکارهایی که در ادامه گفته می‌شود شما می‌توانید در هزینه‌های ساخت و ساز خود تا حد زیادی صرفه‌جویی کنید:

  • برای پروژه خود زمان‌بندی مناسب داشته باشید و در فصل‌های پرهزینه از خرید میلگرد و بتن خودداری کنید.
  • با استفاده از مصالح محلی، هزینه‌های حمل و نقل خود را کاهش دهید.
  • با خرید عمده مصالح می‌توانید تخفیف بیشتری دریافت کنید.
  • اگر طراحی خود را بهینه‌سازی کنید، مصرف مصالح شما کم‌تر خواهد شد.
  • با استفاده از تکنولوژی‌های نوین مانند بتن‌های پیش‌ساخته و قالب‌های مدولار می‌توان هزینه‌ها را کاهش داد.
  • به سراغ یک پیمانکار باتجربه بروید تا مانع از هدر رفتن منابع شود.

سخن پایانی

ما در این مقاله به طور کامل درباره هزینه ساخت اسکلت بتنی در سال ۱۴۰۳ صبحت کردیم و تمامی پارامترهایی که باید در محاسبه هزینه‌ها در نظر گرفته شود را توضیح دادیم. به طور کلی برای ساخت هر مترمربع اسکلت بتنی در سال جاری باید بین ۳ تا ۴ میلیون تومان هزینه کنید. البته این مقدار با توجه به نوع مصالح، هزینه دستمزد، تجهیزات و موارد دیگر می‌تواند بیشتر یا کم‌تر شود. لازم به ذکر است در محاسبه قیمت اسکلت بتنی تمامی پارامترها را درنظر بگیرید تا مشکلی در حین اجرای پروژه پیش نیاید.

دسته بندی محصول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *