علت افزایش قیمت آهن آلات چیست؟

علت افزایش قیمت آهن آلات چیست؟
فهرست مطالب

در دهه‌ های اخیر، بازار جهانی آهن و فولاد با تغییرات چشمگیری روبرو شده است. از یک سو، افزایش تقاضا برای محصولات فولادی در برخی مناطق به دلیل رشد روزافزون صنعت ساختمانی و صنایع خودروسازی، نقش اصلی را ایفا می‌ کند. از سوی دیگر، عواملی همچون افزایش هزینه‌ های تولید، تغییرات در میزان تقاضا و عرضه، و متغیرهای جهانی از جمله تحریم‌ ها و تغییرات در نرخ ارز، به گونه‌ ای که در دسترسی به مواد اولیه و هزینه‌ های تولید تاثیرگذار است. 

در حال حاضر قیمت مقاطع فولادی به نتیجه مذاکرات و سیاست های داخلی و خارجی موثر بر اقتصاد کشور بستگی دارد. البته قیمت جهانی سنگ آهن نیز در این مورد بی تاثیر نیست. با این حال ارزش این محصولات و قیمت تیرآهن و قیمت میلگرد روز به روز بیشتر می شود و با شیب ملایمی افزایش می یابد. در این مقاله از وب سایت کیلوتن، می خواهیم بررسی کنیم که علت افزایش قیمت آهن آلات چیست؟

 

بررسی دلایل افزایش قیمت آهن آلات روز

با نزدیک شدن به پایان سال و رونق نسبی صنعت ساختمان، تقاضا برای مصالح ساختمانی، به خصوص تیرآهن فولادی، به طور چشمگیری افزایش یافته است. این افزایش تقاضا همراه با سایر عوامل، از جمله نوسانات نرخ ارز، به افزایش قیمت آهن‌ آلات منجر شده است. در حالی که مواد اولیه مهمی مانند سنگ آهن برای تولید تیرآهن فولادی وارد می‌ شوند و نرخ ارز بر مبنای قیمت‌ گذاری در معاملات بین‌ المللی است، افزایش نرخ ارز و دلار موجب افزایش مستقیم قیمت مواد اولیه و قیمت تمام شده مقاطع فولادی می‌ شود. از طرفی، با شروع فصل گرما و اجرای برنامه کاهش مصرف برق، حجم تولید بنگاه‌ های تولیدی کاهش یافته است که به دنبال آن، افزایش نرخ دلار نیز تاثیر بسزایی در این زمینه داشته است. این مشکلات منجر به کاهش عرضه محصولات فولادی در بورس کالا و افزایش قیمت آهن در ایران گردیده است. این وضعیت باعث ناپایداری در بازار فولاد ایران شده و قیمت فولاد، آهن و سایر قطعات را افزایش داده است.

۵ علت افزایش قیمت آهن آلات در بازار امروز

با گسترش بحران‌ های اقتصادی و افزایش تورم، افزایش قیمت‌ ها در بسیاری از صنایع و محصولات احساس می‌ شود، از جمله محصولات فولادی مانند آهن‌ آلات. افزایش قیمت در این صنعت می‌ تواند به عوامل مختلفی برگردد. یکی از عوامل مهم، نوسانات در قیمت مواد اولیه مانند سنگ‌ آهن است که می‌ تواند تاثیر بسزایی در قیمت‌ های نهایی داشته باشد. علاوه بر این، هزینه‌ های تولید، تغییرات در سیاست‌ های دولتی نیز می‌ تواند به افزایش قیمت آهن‌ آلات مرتبط باشد، زیرا تاثیر مستقیمی بر روی هزینه‌ های تولید و بازار دارد. از طرفی، تحریم‌ ها و محدودیت‌ های تجاری نیز می‌ تواند به افزایش قیمت‌ ها مرتبط باشد، زیرا با محدود شدن دسترسی به منابع و امکانات، قیمت‌ ها افزایش می‌ یابند. از این رو، برای درک دقیق‌ تر افزایش قیمت آهن‌ آلات، لازم است به تاثیرات این عوامل بر صنعت فولاد و بازار آن توجه شود.

۱. کاهش میزان صادرات و واردات کشور

که صادرات سنگ آهن در بسیاری از موارد به نسبت قبل، کم شده و صادرات فولاد ایران نیز به دلیل تحریم ها کاهش یافته است. اما به نظر من ممکن است این گفته کمی اشتباه باشد؛ دلیل گرانی برخی از محصولات، به دلیل صادرات بی رویه است که باعث کاهش بازار می شود و شاید یکی از دلایل افزایش قیمت آهن آلات همین باشد.

۲. نقش بازار بورس در افزایش قیمت آهن آلات

می توان گفت بورس نیز به افزایش قیمت ها کمک می کند. بورس دولتی و تبلیغات بزرگ در بورس، مردم را به سرمایه گذاری در این زمینه ترغیب می کند و شاهد اتفاق تلخی بودیم که تمام ملت مجبور به تحمل آن شدند. سرمایه شمار زیادی از افراد از بین رفت و اشخاص خاصی نیز با علم به سقوط بورس از این موضوع سوء استفاده کردند و یک شبه با خروج سهام خود، همه آرزوها و وعده های مردم را به باد دادند. همین موضوع برای کسانی که در بورس سرمایه گذاری کرده اند، به یک فاجعه بزرگ تبدیل شده است. بنابراین می توان گفت بورس هم به این گرانی ها و افزایش قیمت آهن آلات کمک می کند، که از سوی خود دولت است. بازاری که هیچکس در آن دخالت نمی کند.

۳. تحریم های خارجی و کاهش عرضه محصولات

تحریم‌ ها به عنوان یکی از عوامل افزایش قیمت محصولات آهنی محسوب می‌ شوند. با این حال، ایران به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان فولاد در منطقه، به طور اساسی به کشورهای خارجی وابسته نیست. با وجود این، محصولات خاصی وجود دارند که تولید آن‌ ها در ایران امکان‌ پذیر نیست، از جمله خطوط لوله با استانداردهای سختگیرانه. علت اصلی امتناع از تولید این محصولات، کمبود ظرفیت تولیدی است و نه تنها بی‌ کفایتی مسئولان. علاوه بر این، در بعضی مواقع، کسری بودجه نیز به عنوان یکی از دلایل افزایش قیمت آهن آلات مطرح می‌ شود. دولت در این موارد نقشی بسزایی دارد، زیرا در امور مالی، صادرات و واردات دخیل است. از این رو، برای جبران کسری بودجه، تصمیم به افزایش قیمت آهن می‌ گیرد که به نوعی جواب می‌ دهد، اما در نهایت به ضرر آن می‌ شود. برای شناخت بهتر دلایل افزایش قیمت آهن، ممکن است عوامل دیگری نیز وجود داشته باشند، اما مهمترین عامل مرتبط با این علت است.

۴. نرخ ارز و دلار نوسانات بازار روز

نوسانات شدید ارز تاثیر بسزایی بر کاهش یا افزایش قیمت آهن آلات و محصولات فلزی دارد، بنابراین برای ثبات در این بازار باید تغییرات قیمت محصولات فلزی را مشاهده کنیم. امیدواریم مسئولان به فکر تورم باشند، چرا که وضعیت معیشتی مردم بدتر می شود.

همانطور که پیش از این هم اشاره شد، دلیل اصلی افزایش قیمت آهن و فولاد به عوامل مختلفی بستگی دارد. یکی از دلایل اصلی، بر نوسانات نرخ ارز تاکید می کند. نوسانات نرخ ارز یکی از اصلی ترین عواملی است که به طور مستقیم بر قیمت مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز تولید فولاد تاثیر می گذارد.

۵. افزایش هزینه های تولید

افزایش هزینه‌ های تولید آهن‌آلات، ممکن است به دلیل افزایش هزینه‌ های نیروی کار، انرژی، مواد اولیه، حمل و نقل، فناوری و تجهیزات، محیط زیست و تنظیمات فنی، و مقررات مالیاتی و دولتی رخ دهد. این افزایش هزینه‌ ها ممکن است به صورت جداگانه یا ترکیبی با هم باعث افزایش قیمت آهن‌ آلات در بازار شود.

سخن پایانی

با بررسی علت افزایش قیمت آهن در این مقاله از وب سایت کیلوتن به نکات مهمی پرداختیم. در سال جاری چندین چالش عمده برای بازار سنگ آهن وجود دارد، که اولا ضعف داخلی و مازاد تولید و ناتوانی در صادرات مقادیر زیاد است. دوم، وضعیت بازارهای بین المللی و رشد نرخ بهره و عدم اطمینان اقتصاد چین که وضعیت بازار فولاد را تا پایان سال نامشخص می کند. سوم، تداوم فروش فولاد با اعتبار تجاری، که مانع از رشد طبیعی قیمت ها می شود. شاید ترکیبی از عوامل فوق منجر به رکود در بازار فلزات به دلیل افزایش تازه تورم شود.

دسته بندی محصول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *