تفاوت تیرآهن معمولی و هاش چیست؟

تفاوت تیرآهن و هاش
فهرست مطالب

تفاوت تیرآهن معمولی و هاش، در شکل ظاهری، سطح مقطع، استحکام و کاربرد با یکدیگر است.  به دلیل کاربرد گسترده این مقاطع در صنعت ساختمان سازی، آشنایی با این تفاوت ها و کاربرد هر محصول قبل از خرید اهمیت زیادی دارد.

در دنیای امروز، صنعت ساختمان‌ سازی به عنوان یکی از حوزه‌ های بسیار حیاتی و پویا، نیازمند بهره‌ وری از مواد ساختمانی با کیفیت و عملکرد بالاست. از جمله مهم‌ ترین عوامل موثر در پایداری و استحکام سازه‌ ها، تیرآهن و هاش به عنوان دو نمونه از مقاطع فولادی با استحکام بالا، نقش اساسی در ساخت و اجرای پروژه‌ های ساختمانی دارند. این دو محصول، هرکدام با ویژگی‌ ها و کاربردهای خاص خود، در ایجاد سازه‌ های مقاوم و پیچیده به کار می‌ روند. در این مقاله، به بررسی جزئیات و تفاوت‌ های اساسی بین تیرآهن و هاش خواهیم پرداخت تا به مصرف‌ کنندگان و علاقه‌ مندان در این حوزه، اطلاعات کامل و به‌ روزی در خصوص این دو محصول ارائه شود.

انواع تیرآهن

تیرآهن ها با توجه به استاندارد تولید و شکل ظاهری دارای انواع مختلفی هستند که شامل موارد زیر می شوند:

  • تیرآهن IPE
  • تیرآهن INP
  • تیرآهن IPB
  • تیرآهن هاش
  • تیرآهن لانه زنبوری

تیرآهن معمولی و تیرآهن هاش دو نوع رایج تیرآهن هستند، که با استفاده از روش نورد گرم تولید می شوند. برای اطلاع از خصوصیات هر نوع از تیرآهن می توانید به مقاله انواع تیرآهن در سایت کیلوتن مراجعه نمایید.

مزایای استفاده از تیرآهن

استفاده از تیرآهن در ساختمان سازی، مزایای زیادی دارد که در ادامه به برخی از این مزایا اشاره می کنیم:

  • استحکام و دوام: تیرآهن دارای استحکام و دوام بالایی است و می تواند در برابر بارهای سنگین مقاومت کند. این امر باعث می شود که تیرآهن برای ساخت ساختمان های بلند و سازه های دیگر مناسب باشد.
  • تطبیق پذیری: تیرآهن در اشکال و اندازه های مختلف موجود است، که آن را برای استفاده در طیف گسترده ای از کاربردها مناسب می کند. به عنوان مثال، تیرآهن می تواند برای ساخت تیرها، ستون ها، عرشه ها و سایر عناصر سازه ای استفاده شود.
  • سهولت نصب: تیرآهن معمولا به راحتی نصب می شود و نیازی به مهارت یا تجهیزات خاصی ندارد. این امر باعث می شود که تیرآهن برای ساخت و ساز مقرون به صرفه باشد.
  • وزن سبک: تیرآهن نسبت به بتن وزن سبک تری دارد. این امر می تواند منجر به کاهش هزینه های حمل و نقل و ساخت شود.

مقایسه تیرآهن معمولی و تیرآهن هاش

تفاوت های این دو پروفیل را می توان به صورت خلاصه در جدول زیر مشاهده کرد:

تفاوت آشکاری بین تیرآهن H و I وجود دارد. انواع مختلف تیرآهن می تواند تاثیر زیادی بر پروژه ساخت و ساز شما داشته باشد. اصلی ترین تفاوت این مقاطع در شکل ظاهری سطح مقطع آنها است. هر دو این مقاطع از نظر شکل ظاهری برای افرادی که اطلاعات کافی نداشته باشند یکسان است، ولی تفاوت هایی دارند که اطلاع از آن برای مصرف کنندگان این محصول حائز اهمیت است.

شکل ظاهری سطح مقطع

مقطع تیرآهن معمولی، از نظر شکل ظاهری شبیه به حرف لاتین I است و در آن بال ها کوچک تر از جان هستند. بال های تیرآهن معمولی دارای شیب داخلی و ابعادی کمتر از جان تیرآهن هستند. در مقابل مقطع تیرآهن هاش شبیه به حرف لاتین H است و به همین دلیل با نام تیرآهن هاش شناخته می شود. بالهای این محصول برخلاف تیرآهن معمولی شیب داخلی ندارد و هر دو بال دارای ضخامت یکسان و موازی با یکدیگر هستند. به همین دلیل فرایند جوشکاری این محصول آسان تر است. همچنین به دلیل پهنای بیشتر بال، این محصول برای تحمل فشار جانبی مقاومت بیشتری دارد.

میزان استحکام و مقاومت

به دلیل ضخامت بیشتر بال های تیرآهن هاش، این محصول دارای استحکام و مقاومت بیشتری نسبت به تیرآهن IPE وINP است. تیرآهن هاش در جایی که نیاز به تحمل بار بیشتری باشد، کارایی بیشتری نسبت به تیرآهن معمولی دارد. زیرا در حمل بارهای خمشی و برشی بهتر عمل می کنند. تیرآهن هاش دارای یک شبکه ضخیم تر و عمیق تر است و وقتی جسمی روی آن قرار بگیرد، بهتر می تواند وزن آن را تحمل کند. این ویژگی همچنین به متعادل کردن بارهای کنسولی، که ممکن است در آینده بر روی یک تیرآهن H قرار گیرد(مانند طبقات یا تیرهای اضافی) کمک می کند. این محصول دارای مقاومت کششی بیشتری نیز است. این ویژگی باعث می شود که تیرآهن هاش، تحت فشار نیروهای کششی که بر آن وارد می شود کمتر خم شود.

انواع استاندارد

تیرآهن های موجود در بازار غالبا براساس استانداردهای IPB، INPو IPE هستند. برای تولید تیرآهن هاش از استاندارد IPB استفاده می شود. تیرآهن هاش از نظر وزن به سه دسته هاش سبک، هاش سنگین و هاش فوق سنگین تقسیم می شود. برای تولید هاش سبک از استاندارد HEA، برای تولید هاش سنگین از استاندارد HEB و برای تولید هاش فوق سنگین از استاندارد HEM استفاده می شود. تیرآهن IPE پرکاربردترین نوع تیرآهن در ایران است که براساس استاندارد اروپا تولید می شوند.

تفاوت در کاربرد

تیرآهن معمولی در اسکلت فلزی ساختمان، ستون، خرپا، پل‌های لانه زنبوری، ساخت سوله کاربرد دارد. در مقابل تیرآهن هاش در اسکلت فلزی ساختمانهای ضد زلزله، تجهیزات پالایشگاه، خرپا، ساخت برج، پل، اسکله استفاده می شود.

تفاوت در قیمت تیرآهن و هاش

تیرآهن را می توان به صورت بندیل یا شاخه خریداری کرد. بعد از انتخاب سایز مورد نظر و تعیین وزن، قیمت نهایی محصول اعلام می شود. به دلیل ضخامت بیشتر بال های تیرآهن هاش، وزن محصولات نیز نسبت به تیرآهن معمولی بیشتر است. به همین دلیل قیمت تیرآهن هاش معمولا بیشتر از تیرآهن IPE و INP است.

تفاوت در میزان تحمل بار

از آن جایی که تیرهای معمولی دارای شبکه نازک تری هستند، برای حمل بارهای سبک تر مناسب تر هستند. اگر پروژه شما به تیرآهنی نیاز دارد که توانایی تحمل بار بیشتری را تحمل کنند، تیرآهن بال پهن انتخاب بهتری است.

طول تیرآهن

تیرآهن هاش می تواند دهانه های طولانی تری را پوشش دهند. در حالی که تیرآهن معمولی برای دهانه های کوتاه تر در مناطق با فضای محدود مناسب تر هستند.

سخن پایانی

با توجه به نکات ذکر شده، تفاوت ظاهری و کاربرد تیرآهن معمولی و تیرآهن هاش را متوجه شده اید. هر دو محصول به صورت گستره در صنایع ساختمانی استفاده می شود و انتخاب محصول بستگی به نوع و نیاز پروژه شما دارد.در هنگام انتخاب تیرآهن یا هاش باید به عوامل مختلفی از جمله نوع کاربرد، وزن، ابعاد و استاندارد تولید توجه کرد.همچنین شما می توانید برای بررسی قیمت تیرآهن، به صفحه این محصول در وبسایت کیلوتن مراجعه نمایید.

دسته بندی محصول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *