تیرآهن چیست؟ انواع تیرآهن ساختمانی

تیرآهن
فهرست مطالب

تیرآهن به عنوان یکی از مهم ترین محصولات فولادی، کاربردهای زیادی در پروژه های صنعتی و ساختمانی دارد. کاربرد اصلی تیرآهن، مقاومت در برابر فشار ناشی از نیروی اعمال شده به آن است. تیرآهن انواع مختلفی دارد و کارخانه های زیادی در ایران جهت تامین نیاز بازار، به تولید این محصولی مشغول می باشند. قیمت تیرآهن کارخانه های مختلف به دلیل کیفیت و وزن متفاوت در یک سایز مشابه یکسان نیست. در این مقاله از کیلوتن به طور مفصل، در مورد اینکه تیرآهن چیست و انواع تیرآهن ساختمانی صحبت خواهیم کرد.

تیرآهن چیست؟

تیرآهن، یک پروفیل فولادی است که از دو قسمت اصلی تشکیل شده است، جان تیر که قسمت اصلی و میانی تیر است و بال تیرآهن که به لبه و کناره این محصول اطلاق می‌ شود. جان تیرآهن در برابر نیروهای برشی مقاومت کرده و بال‌ ها نیز در مقابل گشتاور خمشی تاب می‌ آورند.
تیرآهن‌ ها به دو دسته‌ اصلی I و H تقسیم می‌ شوند. تیرآهن‌ های I دارای بال‌های باریک و جان پهنی هستند، در حالی که تیرآهن‌ های H بال‌ های پهن و جان باریک‌ تری دارند.
در زیرمجموعه‌ های نوع I می‌ توان به تیرهای INP و IPE اشاره کرد و زیرمجموعه‌ های نوع H نیز شامل HEB و HEA هستند. این نامگذاری مبتنی بر استانداردهای اروپایی بوده و در کشورهای مختلف ممکن است با نام‌ های مختلفی شناخته شود.
قیمت تیرآهن یکی از عوامل حیاتی در تعیین ارزش نهایی ساختمان‌ ها است و بررسی وضعیت روزانه این محصول برای افراد فعال در حوزه‌ ساختمان سازی بسیار حیاتی است. بدون حضور این پروفیل‌ ها، ساختمان اسکلت فلزی به صورت کامل شکل نخواهد گرفت و تیرآهن وظیفه تحمل وزن ساختمان را بر عهده دارد.
تیرآهن

انواع اندازه و سایز تیرآهن چیست؟

تیرآهن‌ در سایزهای مختلفی تولید می‌شود که هر یک کاربردهای خاص خود را دارند. از جمله سایزهای اصلی تیرآهن می توان به موارد زیر اشاره کرد:
۱. سایز ۱۲

۲. سایز ۱۴

۳. سایز ۱۶

۴. سایز ۱۸

۵. سایز ۲۰

۶. سایز ۲۲

۷. سایز ۲۴

۸. سایز ۲۷

۹. سایز ۳۰

انواع تیرآهن ساختمانی چیست؟

تیرآهن علاوه بر سایزهای مختلف، انواع مختلفی نیز دارد. این محصول بسته به خواص مکانیکی و ظاهری خود، کاربردهای متفاوتی در صنایع مختلف دارد. در ادامه مشخصات هر نوع تیر را به طور جداگانه توضیح خواهیم داد.

تیرآهن IPE

تیرآهن IPE به تیرآهن معمولی معروف است و ظاهر آن شبیه به حرف I انگلیسی است. تیرآهن‌ IPE دارای بال‌ های موازی و جان پهنی است. این تیرآهن‌ ها یکی از پرکاربردترین انواع تیرآهن در ساختمان‌سازی هستند که براساس استانداردهای اروپایی تهیه و تولید می شود.

ساختار طراحی ساختمان در ایران بیشتر بر اساس این استاندارد است و به همین دلیل این محصول بیشترین محبوبیت را در بین مصرف کنندگان دارد و بیش از انواع دیگر تیرآهن های ساختمانی پرطرفدار مورد استفاده قرار می گیرد.

تیراهن INP

این نوع تیر نیز مانند تیرآهن IPE از نظر شکل ظاهری شبیه به حرف  I بوده و طبق استانداردهای روسیه و چین تولید می شود. تفاوت اصلی این تیر با نوع IPE این است که در INP با فاصله گرفتن از جان، ضخامت بال کاهش می یابد.

تیرآهن INP مشابه تیرآهن IPE است، بنابراین در نگاه اول تشخیص این دو نوع آسان نیست. پس بهتر است در تشخیص این نوع تیر دقت کنید.

تفاوت ظاهری تیرآهن ipe و inp

تیرآهن هاش

بسیاری از مردم این سوال را مطرح می کنند که تیرآهن هاش چیست؟ تیر عریض معروف به هاش یکی از انواع تیرهای مورد استفاده در ساخت و ساز است. این محصول در مجتمع های تجاری بزرگ، سوله و … مورد استفاده قرار می گیرد و از نظر ضخامت به دو گروه تقسیم می شود و با استانداردهای گوناگون نام گذاری می گردد.

طول بال های این محصول بیشتر از IPE است. طبقه بندی و نامگذاری این نوع بر دو نوع HEA سبک و نوع HEB سنگین است. یک بال سنگین ضخامت بیشتری نسبت به بال سبک دارد. در نتیجه می توان گفت که وزن تیر بال سبک و سنگین در اندازه های مختلف، یکسان نیست. برای اطلاع از تفاوت تیرآهن و هاش می توانید به مقاله مرتبط در سایت کیلوتن مراجعه نمایید.

تیرآهن لانه زنبوری

این مدل به اشکال مختلف به صورت استاندارد و ظاهری تولید و در اختیار مشتریان قرار می گیرد. این نوع تیرآهن توسط شخصی به اسم هورتون اختراع شد و نام آن به دلیل ظاهر این محصول است. اصولا وقتی از جلو به این محصول نگاه می کنید، خانه های توخالی به شکل یک پنج ضلعی در عرض هستند و شکل کندوی عسل را تداعی می کنند. هدف اصلی تیر لانه زنبوری این است که تیر بتواند لنگر خمشی بیشتری را نسبت به تیر نورد اصلی تحمل کند.

مزایا و معایب انواع تیرآهن ساختمانی چیست؟

تیراهن یکی از اساسی ترین پروفیل های فولادی است و استفاده کردن از این محصول در سازه های فلزی دارای مزیت های بی شماری دارد که در ادامه به آن اشاره می کنیم:

  1. تیرآهن مناسب برای اتصال قطعات گوناگون در یک ساختمان فولادی می باشد.
  2. نصب و اجرای محصول سریع است.
  3. تیرآهن در ارتفاعات بالا، کاربرد زیادی دارد.
  4. تیرآهن به صورت پیش ساخته در کارخانه ساخته شده است.

ذکر این نکته ضروری است که با تمام مزایا، تیرآهن دارای معایبی است که در ادامه به این موارد اشاره می خواهیم کرد.

  1. ضعیف بودن در دمای بالا: استحکام ساختمان با زیاد شدن دما کم می شود. یعنی اگر دمای اسکلت فلزی به ششصد درجه برسد، ساختمان در خطر است.
  2. تخریب و خوردگی فلزات در اثر عوامل خارجی: قطعات فلزی مورد استفاده در ساختمان در اثر تماس با عوامل خارجی دچار خوردگی شده و این مشکل باعث کاهش سایز آن ها خواهد شد. بنابراین، در نهایت با زیاد شدن هزینه های نگهداری و حفاظت ساختمان مواجه خواهید شد.
  3. اتصال بد قطعات: در این ساختمان ها قطعات آهن و فولاد را جوش داده و به هم متصل می کنند. اما گاهی به دلیل عدم مهارت جوشکاری این کار آنطور که انتظار می رود پیش نمی رود و با گذشت زمان در این پروژه ها ایرادتی به وجود می آید.
کاربرد تیرآهن در ستون

ویژگی ها و کاربرد انواع تیرآهن ساختمانی

 کاربرد اصلی تیرآهن تحمل وزن و فشارهای جانبی و استحکام سازه است. در ادامه کاربردهای اصلی تیرآهن را بررسی می کنیم.

  • تیرآهن در ساختمان های با اسکلت فلزی به عنوان ستون استفاده می شود. 
  • این قطعه فولادی را می توان روی پایه های ستون و صفحات فولادی با ضخامت های مختلف استفاده کرد. تیرآهن به دلیل قابلیت برش، جوش و خمش برای اتصال گوشه ها به ستون ها مفید هستند. علاوه بر این، اگر ساختمان چند طبقه باشد، می توان از تیرآهن به صورت تک ستون استفاده کرد.
  • یکی دیگر از کاربردهای مهم تیرآهن استفاده از آن به عنوان تیر اصلی است. تیرآهن به عنوان یک تیر اصلی، می تواند به ستون ها متصل شود و پایه های مرکزی هر طبقه را پشتیبانی کند.
  • همچنین از تیرآهن برای ساخت خرپا استفاده می شود و می توان تیرهای تراس را در کنار هم قرار داد و سوله، سقف و انبار ساخت.

کارخانه های مطرح تولید کننده تیرآهن

با توجه به کاربرد گسترده تیرآهن در صنعت ساختمان‌ سازی، تعداد زیادی از کارخانه‌ ها به تولید این محصول مهم پرداخته و تلاش می‌ کنند تا نیازهای بازار را تامین کنند. به دلیل وجود استانداردهای مختلف در زمینه تولید، کیفیت و قیمت تیرآهن کارخانه‌ های مختلف یکسان نیست. از جمله معروف‌ ترین و با کیفیت‌ ترین برندها، برند ذوب‌ آهن به عنوان یکی از برترین تولیدکنندگان تیرآهن در بازار شناخته شده است. در ادامه برخی از کارخانه های مطرح تولیدکننده تیرآهن را معرفی می کنیم.

 

  • کارخانه ظفر بناب
  • کارخانه ذوب آهن اصفهان
  • کارخانه شاهین بناب
  • کارخانه فایکو مازندران
  • کارخانه جهان فولاد غرب کرمانشاه
  • کارخانه فولاد یزد

استعلام قیمت و خرید آنلاین تیرآهن

تیرآهن یکی از مهمترین محصولات فولادی در صنعت ساختمان‌ سازی است و قیمت آن تحت تاثیر عوامل متعددی قرار دارد. نوسانات بازار، قیمت مواد اولیه مانند آهن و مقاطع فولادی دیگر، شرایط اقتصادی و سیاسی می‌ توانند به نوسانات قیمت تیرآهن منجر شوند. علاوه بر این، قیمت تیرآهن از میزان عرضه و تقاضا در بازار نیز تاثیر می پذیرد. این عوامل باعث می‌ شوند که قیمت تیرآهن به طور مداوم تغییر کند.
وبسایت کیلوتن به عنوان یکی از منابع قابل اعتماد جهت استعلام قیمت تیرآهن با ارائه اطلاعات بروز و کامل درباره موارد مختلف مانند اندازه‌ ها، مشخصات فنی تیرآهن، نوسانات قیمت و… به کاربران این امکان را می‌ دهد تا بهترین انتخاب را انجام دهند. همچنین، ویژگی منحصر به فرد وبسایت این است که قیمت تیرآهن را از منابع مختلف به صورت روزانه بروزرسانی می‌ کند. این امکان به مشتریان این اطمینان را می‌ دهد که همواره با آخرین تغییرات قیمت آشنا باشند و می‌توانند بر این اساس در خصوص خرید تیرآهن تصمیم بگیرند.
سخن پایانی

در این مقاله از سایت کیلوتن مرجع قیمت آهن آلات، در مورد ماهیت تیرهای فولادی و انواع آن ها صحبت کردیم. انواع تیرآهن IPE، INP، IPB و CPE که هر کدام از نظر ماهیت و کاربرد متفاوت هستند. تفاوت بین هر مدل در سایز، شکل ظاهری و کاربردهای مختلف آن است که به طور کامل مورد بحث قرار گرفت. اگر تجربه خاصی در رابطه با سازه و نوع تیرهای بکار رفته در ساختمان دارید، در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

دسته بندی محصول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *