انواع ورق ضدسایش

انواع ورق ضدسایش
فهرست مطالب

ورق ضدسایش یا همان ورق هاردوکس، به دلیل ویژگی‌ های برتر خود، از جمله عناصر بارز در صنایع مختلف مانند معدن، ساخت و ساز، ماشین‌ سازی و کشاورزی مورد استفاده قرار می‌ گیرد. این ورق‌ ها با استفاده از فولاد آلیاژی با کربن بالا تولید می‌ شوند که به دلیل سختی و مقاومت بالا در برابر سایش، از اهمیت ویژه‌ ای برخوردارند. در این مقاله، به بررسی دلایل مقاومت بالای ورق ضدسایش، انواع آن، کاربردها و مزایا، همچنین نکات مهم در انتخاب این ورق‌ ها و قیمت ورق ضدسایش می‌پردازیم. 

با مطالعه این مقاله، می توانید با مزایا و کاربردهای این نوع ورق آشنا شده و انتخاب مناسبی را برای نیازهای خود داشته باشید. 

ورق ضد سایش چیست؟

ورق ضدسایش، یک نوع فولاد با ترکیبات شیمیایی خاص است که برای جلوگیری از سایش در قطعات مختلف استفاده می‌ شود. این فولاد، با درصد بالایی از کربن تولید می‌ شود و خاصیت مقاومت بیشتری نسبت به سایش دارد. ترکیبات شیمیایی این فولاد شامل عناصر دیگری نیز می‌ شود که به افزایش مقاومت آن در برابر سایش کمک می‌ کنند. ورق ضدسایش، دارای سطح سختی بالایی است که از خراشیده شدن آن جلوگیری می‌ کند. استفاده از این ورق در صنایع مختلف، از جمله خودروسازی، معدن و کشاورزی، موجب کاهش هزینه‌ های تعمیر و تعویض قطعات می شود.

انواع ورق ضدسایش

ورق های ضدسایش انواع مختلفی دارند که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ورق هاردوکس ضد سایش
  • ورق ولدوکس Veldox
  • ورق های ضد سایش دورستات
  • ورق ضد سایش کرسابرو Cresabro
  • ورق مقاوم در برابر سایش دیریدور

۱. ورق ضد سایش هاردوکس

ورق ضدسایش هاردوکس، یک نوع ورق فولادی با سختی بالا و مقاومت قابل توجه در برابر سایش است. این ورق‌ ها مناسب برای کاربردهای صنعتی و عمرانی است که در معرض سایش و خوردگی قرار می‌ گیرند. معمولا با درجات سختی ۴۰۰، ۵۰۰ و ۶۰۰ عرضه می‌ شوند و در صنایع مختلف داخلی استفاده می‌ شوند. از ویژگی‌ های آنها می‌ توان به ماشین‌ کاری، شکل‌ دهی و جوشکاری آسان اشاره کرد.

ورق هاردوکس در انواع مختلفی با سختی‌ ها و ضخامت‌ های مختلف تولید می‌ شود. برخی از رایج‌ ترین انواع ورق هاردوکس عبارتند از:

  • ورق هاردوکس ۴۰۰: این نوع ورق هاردوکس با سختی ۴۰۰ برینل، برای کاربردهایی که نیاز به مقاومت بالا در برابر سایش و ضربه دارند، مناسب است.
  • ورق هاردوکس ۵۰۰: این نوع ورق هاردوکس با سختی ۵۰۰ برینل، برای کاربردهایی که نیاز به مقاومت بسیار بالا در برابر سایش دارند، مناسب است.
  • ورق هاردوکس ۶۰۰: این نوع ورق هاردوکس با سختی ۶۰۰ برینل، برای کاربردهایی که نیاز به بالاترین مقاومت در برابر سایش دارند، مناسب است.

۲. ورق ضد سایش ولدوکس

ورق ولدوکس، نوعی ورق فولادی با استحکام بالا، مقاومت در برابر سایش و قابلیت جوشکاری مناسب است. این ورق‌ ها برای کاربردهای صنعتی و عمرانی که در معرض سایش و خوردگی شدید قرار دارند، مورد استفاده قرار می‌ گیرند. با استحکام در محدوده ۵۰۰ تا ۱۳۰۰ مگاپاسکال، این ورق‌ ها توانایی مقاومت بالا در برابر سایش و خوردگی را دارند. همچنین، قابلیت جوشکاری ورق ضدسایش ولدوکس به راحتی اجازه استفاده از این محصول در ساخت قطعات مختلف را می‌ دهد.

۳. انواع ورق ضد سایش کرسابرو

صفحه ضد سایش کرسابرو علاوه بر مقاومت در برابر سایش بالا، قابلیت جوش پذیری خوبی نیز دارد. هنگامی که این نوع ورق با سنگ و پرس تخت فشار قرار می گیرد، مقاومت فشاری آن ۷۰ برابر می شود. در نتیجه، مقاومت در برابر سایش باعث طول عمر بیشتر و صرفه جویی در هزینه می شود.

۴. ورق ضد سایش دورستات

این نوع ورق با گریدهای مختلف از ۴۰۰ تا ۶۰۰ ساخته می شود. ترکیب شیمیایی این نوع ورق باعث افزایش استحکام جوش آن، نسبت به سایر ورق ها می شود. به طوری که در ضخامت های پایین، قبل از عملیات جوشکاری نیازی به گرم کردن نداشته باشد.

همچنین به دلیل کیفیت خوب این فلز قابلیت جوش پذیری خوبی دارد. استحکام و دوام کم این محصول باعث افزایش طول عمر قطعات و در نتیجه کاهش هزینه های تعمیر، تعویض و نگهداری می شود.
زمینه های کاربردی انواع ورق ضد سایش دورستات شامل معدن، ماشین سازی، تولید سیمان، ادوات کشاورزی، بیل مکانیکی و … می باشد.

۵. ورق ضد سایش دیلیدور

این محصول با کیفیت بالا، بسیار بادوام و مناسب برای صنعت فولاد، سنگ و سیمان می باشد. ورق دیلیدور دارای مدل های مختلف C و L و V است. هر کدام از این ها نقاط قوت و ضعف متفاوتی دارند. از سوی دیگر، نوع C دارای کمترین چقرمگی در بین این سه نوع است.

راهنمای خرید انواع ورق ضد سایش

قیمت ورق های ضد سایش بسته به نوع، برند، ضخامت و وزن ورق متفاوت است. و ضمناً هر نوع محصول به دلیل استفاده از افزودنی های مختلف قیمت متفاوتی خواهد داشت و هر چه درصد کربن و مواد افزودنی در لایه کاربید محصول بیشتر باشد قیمت آن نیز بیشتر می شود.

نکته دیگر در خرید ورق های ضد سایش این است که کشور سازنده ورق ها را در نظر بگیرید. لطفا توجه داشته باشید که هیچ ورق ضد سایش ایرانی در بازار وجود ندارد. زیرا در حال حاضر این نوع ورق در ایران تولید نمی شود. ورق های ضد سایش موجود در بازار ایران از انواع ورق ضد سایش هاردوکس با سختی ۳۰۰، ۳۵۰، ۴۰۰ و ۵۰۰ می باشند؛ که پرفروش ترین آن ها ورق های ضد سایش چینی، روسی، اوکراینی و اسلوونیایی می باشد. ورق های ضد سایش اتریشی نیز به دلیل قیمت بالا و کمیاب بودن مورد استقبال قرار نگرفته اند.

علاوه بر این دو مورد، توجه داشته باشید که بازار فولاد ایران همیشه بی ثبات است، و نمی تواند قیمت ثابتی برای انواع ورق فولادی داشته باشد. بنابراین باید هزینه ورق ضد سایش و هر ورق دیگری را استعلام کرد. برای اطلاع از قیمت انواع ورق استیل می توانید با شماره های مندرج در سایت تماس بگیرید.

سخن پایانی

ورق ضدسایش، یک صفحه آلیاژی با سختی و مقاومت بالا می باشد. یکی دیگر از ویژگی های صفحات ساخته شده از آلیاژهای مقاوم در برابر سایش، استحکام و خواص مکانیکی خوب، مقاومت در برابر خمش و جوش پذیری قابل قبول است.
عوامل موثر بر خواص ضد سایش فولاد عبارتند از فرآیند کوئنچ، پدیده سخت شدن و میزان کربن صفحات. میزان صحیح کربن در صفحات باعث سختی مناسب در آن ها می شود.

انواع ورق ضد سایش عبارتند از: صفحات ضد سایش هاردوکس، ولدوکس، دورستات، دیلیدور، کرسابرو و راک استار. هر کدام بسته به آلیاژهای عنصری مورد استفاده دارای طبقات و قیمت های متفاوتی هستند. در بین برندهای فوق نوع هاردوکس به عنوان اولین محصول ضد سایش رایج ترین و محبوب ترین است. به همین دلیل به صفحه ضد سایش صفحه هاردوکس نیز گفته می شود.

دسته بندی محصول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *