قیمت جهانی آهن

قیمت جهانی آهن
فهرست مطالب

قیمت آهن و فولاد اکنون بیش از هر زمان دیگری به قیمت جهانی آن وابسته است. به همین دلیل بررسی قیمت جهانی آهن و فولاد برای به دست آوردن تصویر کامل اقتصادی از کشور بسیار ضروری و لازم است. اگر بخواهیم در مورد نمودار قیمت آهن صحبت کنیم، باید نگاهی دقیق تر و عمیق تر به چند سال اخیر بیندازیم.

چرا که چند سال اخیر تاثیر بسزایی بر قیمت آهن و نفت داشته است. به طور خاص، سال ۲۰۲۰ یکی از تاثیرگذارترین سال ها در حوزه اقتصاد کلان برای کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه بود. همچنین سال ۲۰۲۱ نیز در این زمینه بسیار مهم بود و پیش بینی های زیادی در مورد آن انجام شده بود. شما عزیزان می توانید در سایت کیلوتن یا از طریق کانال تلگرامی این مجموعه، از قیمت آنلاین تیرآهن، قیمت میلگرد، قیمت ورق سیاه و سایر محصولات فولادی نیاز مطلع شوید. مجموعه کیلوتن انواع محصولات فولادی را با قیمت های روز به شما عرضه می کند.

منظور از قیمت آهن و فولاد در جهان چیست؟

منظور از قیمت جهانی آهن و فولاد، در واقع قیمت صادراتی کشورهای تامین کننده بازارهای داخلی و خارجی است. این کشورها علاوه بر تامین آهن و فولاد مورد نیاز کشورهای خود، بازارهای سایر کشورها را نیز تامین می کنند و نقش بسیار مهمی در مصرف و فروش آهن سایر کشورها دارند.

ایران از دیرباز در این بخش حضور داشته و در تعیین قیمت ها نقش دارد. اکنون محصولات ایرانی اعم از اسلب و بیلت، معیار قیمت گذاری فولاد در دنیا محسوب می شود.

میزان تولید آهن داخلی و خارجی در بازار

در حال حاضر تولید ملی آهن حدود ۲۹ میلیون تن است که حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد آن مربوط به فولاد مبارکه است. سهم ریخته گری آهن در این بازار ۳ تا ۴ میلیون تن است. بنابراین بازار فولاد عمدتا در اختیار فولاد مبارکه قرار دارد.

در یازدهمین ماه سال ۲۰۲۲، تولید فولاد ایران به میزان ۲.۹ میلیون تن رسید و این کشور به عنوان هفتمین تولید کننده بزرگ فولاد در جهان شناخته شد. تولید فولاد ایران در ماه نوامبر نیز با رشد ۹/ ۳درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل همراه بود.

به طور کلی قیمت محصولات آهنی در ایران اعم از شمش، ورق و همچنین میلگرد از روند قیمت جهانی فولاد صادراتی ایران تبعیت می کند. این مشکل با در نظر گرفتن ضریب قیمت جهانی فولاد بر قیمت پایه کالای عرضه شده در بورس کالا اعمال می شود.

بررسی قیمت جهانی آهن و فولاد

قیمت بین المللی فولاد در واقع همان قیمت صادراتی کشور عرضه کننده در بازارهای داخلی و خارجی است و شاخص قیمت بین المللی محصولات فولادی پارامتری است که بیانگر سیر تحول قیمت بین المللی این محصول است. ایران نیز در تعیین این قیمت های بین المللی نقش دارد.

برای تعیین قیمت جهانی آهن عوامل مختلفی وجود دارد که تاثیر بسزایی در آن می گذارد. مهم ترین عامل در تعیین قیمت جهانی فولاد، میزان عرضه و تقاضا می باشد، همچنین سیاست های داخلی و خارجی کشورها در تعیین قیمت جهانی محصولات فولادی موثر است. اما این عامل از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. در ادامه بیشتر به بررسی این موضوعات خواهیم پرداخت.

روند قیمت ها در بازار جهانی چگونه است؟

همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم، قیمت ها در بازار جهانی در سطح پایینی قرار دارند. در واقع در ماه های آغازین سال اکثر محصولات فولادی به کف رسیدند و به سطح باثباتی دست یافتند. کارشناسان و تحلیلگران بازار فلزات انتظار افزایش قیمت ها را ندارند و امیدوارند بازار در وضعیتی باثبات و آرام قرار گیرد.

کارشناسان، دلایل مختلفی را برای این پیش بینی ها در نظر می گیرند. دلیل اول ثبات بازار چین است. بازار فولاد چین عامل اصلی تعیین کننده قیمت شمش و ورق سیاه است و ثبات آن به معنای ثبات قیمت جهانی آهن و این دو محصول است. از سوی دیگر دلیل ثبات بازار، نزدیک شدن به تعطیلات میلادی است. کشورهای اروپایی تعطیلات میلادی را در پیش دارند و سبک تر به کار و پروژه خود ادامه می دهند. بنابراین، بازار با ثبات می شود. کاهش قیمت نفت و گرم شدن هوا از دیگر دلایل کاهش اخیر بازار آهن و فولاد بود

نمودار قیمت آهن در جهان

قیمت فولاد در دنیا همواره بر قیمت فولاد در بازار داخلی ایران تاثیرگذار بوده است. این اثر همیشه در تمام محصولات بازار، از مواد اولیه گرفته تا ورق، میلگرد، انواع آرماتور و سایر اجزا قابل مشاهده است. به عنوان مثال افزایش قیمت جهانی آهن را می توان یکی از تاثیرگذارترین اتفاقات گذشته در بازار داخلی دانست. در واقع قیمت جهانی فولاد به میزان صادرات این محصولات به کشورهای صادرکننده فولاد علاوه بر تامین نیاز داخلی اشاره دارد.

در واقع ایران در فهرست کشورهای صادرکننده فلز قرار دارد و قیمت های صادراتی ایران نیز هر روز در مجلات معتبری مانند متال بولتن درج می شود.

اما قیمت جهانی فولاد ایران در دوران پس از کرونا فقط شامل بیلت و اسلب می شود و قیمت این دو محصول صادراتی ایران را در مجله متال بولتن می بینیم. اما محصولاتی مانند ورق های نورد گرم و انواع میلگرد و آرماتور نیز از ایران به کشورهای دیگر صادر می شود.

تاثیر قیمت جهانی آهن بر بازار داخلی ایران با اعمال ضریب قیمت جهانی فولاد خام بر قیمت پایه محصولات بورس کالا قابل مشاهده است. به ویژه افزایش یا کاهش فهرست قیمت جهانی فولاد در کشورهای مشترک المنافع در روند بازار داخلی ایران قابل مشاهده است.

قیمت جهانی آهن امروز

همانطور که گفته شد یکی از پارامترهایی که بر قیمت آهن در بازار داخلی تاثیر می گذارد، قیمت های جهانی این محصول است. قیمت جهانی آهن امروز را می توانید در سایت کیلوتن مشاهده کنید. همچنین تحلیل قیمت جهانی فولاد روزانه توسط کارشناسان مجموعه کیلوتن برای شما آورده می شود. پیش بینی روند این بازار بر اساس عوامل اساسی مانند تقاضا و عرضه داخلی کشورها، تعرفه های صادراتی و رقابت با سایر کشورها است. همچنین بررسی نمودارهای تغییر قیمت این محصولات می تواند به تحلیل بازار جهانی فولاد کمک کند. قیمت جهانی فولاد و همچنین انواع قطعات فولادی دیگر به صورت روزانه بروز رسانی شده و در قسمت های جداگانه در سایت کیلوتن به خریداران ارائه می شود.

برای اطلاع از قیمت جهانی آهن به صورت لحظه ای می توانید به سایت مجموعه مراجعه کرده و تمامی قیمت ها را به صورت روزانه مشاهده نمایید. همچنین برای اطلاع از قیمت بین المللی میلگرد، صفحه مربوطه را در سایت کیلوتن بررسی کنید.

پیش بینی قیمت آهن در جهان

پیش بینی آهن و فولاد بر اساس عوامل بنیادی متغیری مانند تقاضا و عرضه داخلی کشورها، تقاضا و عرضه صادراتی، درآمدهای صادراتی، کیفیت و رقابت با یکدیگر، قیمت مواد اولیه از جمله سنگ آهن است. همانطور که در بالا ذکر شد، یکی از پارامترهای موثر بر قیمت سنگ آهن در بازار داخلی، قیمت جهانی این کالا است. در ادامه به بررسی قیمت های جهانی انواع آهن می پردازیم.

۱. قیمت سنگ آهن

میانگین قیمت سنگ آهن در چین همگام با رکورد تقاضای سنگ آهن و وضعیت بد اقتصادی، بار دیگر کاهش یافت و به پایین ترین سطح خود در ۶ ماه گذشته رسید. میانگین قیمت آهن خالص ۶۲ درصد کاهش یافت و از ۱۰۶ دلار به ۱۰۲ دلار در هر تن سی اف آر رسید. بسیاری از کارخانه ها در چین پس از مشاهده حاشیه سود کم به فکر شروع تعمیرات افتاده اند که در کوتاه مدت تاثیر بسیار منفی بر بازار فولاد خواهد داشت.

۲. قیمت قراضه

در بازار واردات قراضه ترکیه، قیمت قراضه سنگین وارداتی از ۲۰ تا ۸۰ دلار به ۴۰۵ دلار به ۳۸۵ دلار در هر تن سی اف آر کاهش یافت. جو بازار فولاد ترکیه منفی است و تاثیر بیشتری بر تمایل به خرید قراضه داشته است. از ماه مارس قیمت ضایعات در ترکیه رو به کاهش بوده است. به نظر می رسد ۳۷۰ دلار قیمت هدف بعدی برای خریداران باشد.

۳. قیمت بیلت

بازار واردات بیلت در آسیای جنوب شرقی هفته گذشته به دلیل رکود بازار با کاهش شدید روبرو شد. شکاف گسترده بین قیمت های پیشنهادی و درخواستی، کاهش بازار قراضه جهانی و تقاضای ضعیف در بازار منطقه ای محصولات فولادی باعث کاهش قیمت جهانی آهن و بیلت شد.

۴. قیمت آرماتور و میلگرد

قیمت میلگرد در ترکیه روند نزولی دارد که دلیل آن ریزش بازار و کاهش خرید است. عرضه کنندگان اصلی قیمت میلگرد در بازار داخلی را به ۶۶۰ تا ۶۵۰ دلار در هر تن درب کارخانه افزایش دادند و تعداد معدودی از معاملات ۶۵۰ دلاری آخر میلگرد صادراتی ترکیه نیز ۱.۵ درصد کاهش یافت.

۵. قیمت انواع ورق نورد گرم و سرد

آخرین قیمت آنلاین ورق گرم در بازار داخلی چین با کاهش ۱۵ دلاری در روز و ۵۳۸ دلار در هر تن درب کارخانه ثبت شد. ورق سرد هم ۷ دلار ارزان شد و قیمت درب کارخانه با مالیات بر ارزش افزوده هر تن ۶۴۰ دلار شد.

سخن پایانی

قیمت جهانی آهن و فولاد در واقع همان قیمت های صادراتی کشورهای عرضه کننده در بازارهای داخلی و خارجی است و شاخص قیمت آهن و فولاد در جهان پارامتری است که سیر تحول قیمت جهانی این محصول را نشان می دهد. ایران نیز نقش مهمی در تعیین این قیمت های جهانی دارد.

امیدواریم که اطلاعات این مقاله به شما کمک کرده باشد، جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه انواع قطعات فولادی و خرید آنلاین انواع محصولات فلزی می توانید با کارشناسان ما در مجموعه کیلوتن تماس برقرار نمایید و از مشاوره رایگان برخوردار شوید.

دسته بندی محصول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *