آیا میلگرد بخریم یا نه؟

آیا میلگرد بخریم یا نه
فهرست مطالب

بهترین زمان برای خرید میلگرد چه زمانی است؟ آیا میلگرد بخریم یا نه؟ آیا قیمت آن ارزان می شود یا افزایش می یابد؟ چقدر باید صبر کنیم؟ آیا می دانید برای اینکه میلگرد بخرید یا نه، چه فاکتورهایی را باید در نظر بگیرید؟

در زمینه ساخت و ساز و پروژه‌ های صنعتی، تصمیم‌ گیری برای خرید مواد اولیه از جمله میلگرد یکی از تصمیمات حیاتی است. اما این سوال مطرح است که آیا در این زمان خاص و با نوسانات مداوم قیمت، میلگرد بخریم یا نه؟ در حالی که میلگرد یکی از مهمترین عناصر ساختمانی است و برای پروژه‌ های ساختمانی ضروری است، اما اینکه آیا بهتر است در این زمان خریداری کنیم یا صبر کنیم، موضوعی است که نیاز به بررسی دقیق دارد.

در این مقاله، به بررسی عوامل تاثیرگذار در قیمت میلگرد خواهیم پرداخت. در ادامه با بررسی نوسانات قیمت و شرایط بازار، سعی خواهیم کرد تا به پاسخی منطقی برای سوال “آیا میلگرد بخریم یا نه؟” برسیم.

میلگرد بخریم یا نه؟ چرا؟

با توجه به نوسانات مداوم در قیمت میلگرد و سایر مقاطع فولادی که به طور قابل ملاحظه‌ ای از نرخ ارز تاثیر می ‌پذیرند، شاهد یک دوره بسیار پرتنش در بازار فولادی بوده ‌ایم. در هفته‌ های اخیر، با توجه به شرایط منطقه و اخبار سیاسی، قیمت دلار سیر صعودی گرفته و رکورد جدیدی ثبت کرد.

نرخ دلار، برای اولین بار در سال جاری از مرز ۵۵ هزار تومان گذشته و قیمت ۵۹۲۰۰ را نیز ثبت کرده است. این افزایش ناگهانی در نرخ ارز، منجر به افزایش هیجانات در بازار فولادی شده و قیمت تمام مقاطع فولادی، از جمله میلگرد کویر، به طور قابل توجهی افزایش یافته است. به عنوان مثال، در ابتدای بهمن ماه، نرخ میلگرد کویر به ۲۴۹۰۰ رسید، اما در روزهای پایانی همان ماه به ۲۶۱۰۰ افزایش یافت.

با اینحال، با وجود این افزایش قیمت‌ ها، بازار فولادی همچنان در رکود به سر می‌ برد و تغییرات قابل توجهی در حجم معاملات مشاهده نمی‌ شود. این وضعیت نشان‌ دهنده این است که، عواملی به غیر از نرخ ارز نیز بر روی بازار تاثیرگذارند. احتمالا عدم اطمینان از شرایط بازار و شرایط اقتصادی کلی کشور نیز به این افزایش هیجانات و رکود در بازار فولادی منجر شده است.

انتخاب زمان مناسب برای خرید میلگرد

با توجه به نوسانات مداوم در قیمت میلگرد و سایر آهن‌ آلات ساختمانی، انتخاب زمان مناسب برای خرید میلگرد اهمیت زیادی دارد. برای انجام این کار، نیاز است با عوامل تاثیرگذار در قیمت میلگرد آشنا شویم.

یکی از فاکتورهای اصلی در نوسانات بازار و تعیین قیمت میلگرد، نرخ ارز و شرایط بازار است. عوامل دیگری همچون وزن و نوع میلگرد نیز بر قیمت آن تاثیرگذارند. وزن میلگرد در هر سایز باید به استانداردهای تعیین شده توسط سازمان استاندارد ملی مطابقت داشته باشد، اما ممکن است در کارخانه‌ های مختلف به دلیل تفاوت در کیفیت مواد اولیه و استاندارد تولید، اختلافات جزئی در وزن مشاهده شود.

برای اطلاع از قیمت لحظه‌ ای میلگرد و وزن آن، می‌ توانید به وبسایت کیلوتن مراجعه کرده و اطلاعات بروز و قیمت‌ های روز را دریافت نمایید. همچنین، در کانال قیمت لحظه‌ ای میلگرد، امکان بررسی قیمت‌ ها و شرایط بازار برای شما فراهم شده است.

چه مواردی بر قیمت میلگرد تاثیر می گذارد؟

اگرچه اکثر برندهای تولیدکننده قطعات فولادی برای تامین مواد اولیه به منابع خارجی وابسته نیستند و محصولات خود را در داخل تولید می کنند، اما قیمت این محصولات به نرخ ارز و تصمیمات سیاسی بستگی دارد. به گفته بسیاری از متخصصان بازار، این اعتیاد درست نیست، اما نمی توان آن را متوقف کرد.

وضعیت کنونی بازار روندی باثبات و عدم رغبت به بازار را نشان می دهد، اما افزایش تقاضا و ادامه مجدد پروژه های عمرانی دور از انتظار نیست. البته لازم به ذکر است که تقاضا برای محصولات فلزی در دنیا کاهش یافته و بازار ایران بر بازار بین المللی فلزات نیز تاثیرگذار است. بنابراین، اگر رکود اقتصادی جهانی پایان یابد، ایران نیز ممکن است روند باثبات فعلی خود را کنار بگذارد.

قیمت میلگرد در نیمه دوم سال ارزان تر می شود؟

کاهش قیمت میلگرد از اواخر خرداد آغاز شد و تا پایان مهرماه نیز ادامه یافت. برخی از سایزها کاهش قیمت شدیدی را تجربه کردند، در حالی که برخی دیگر شیب کاهشی آهسته تری را تجربه نمودند. در ابتدای شهریور قیمت کمی اصلاح شد، اما نتوانست به طور کامل بهبود یابد. نوسانات زیاد و غیرقابل پیش بینی قیمت میلگرد در ماه های اخیر، پیش بینی دقیق قیمت آتی این محصول را غیرممکن کرده است.

علیرغم تولید طیف وسیعی از برندها و سایزهای میلگرد در ایران، ممکن است گاهی با کمبود این محصول پر تقاضا از سوی تامین کنندگان مواجه شویم. علت این مشکل می تواند عوامل مختلفی از جمله کمبود موقت مواد اولیه، صادرات بی رویه و یا حتی گاهی محدودیت عرضه با هدف افزایش قیمت باشد. بنابراین زمانی که سطح عرضه این محصول در بازار ایران کمتر از سطح تقاضا باشد، قیمت میلگرد تمایل به افزایش دارد.

گاهی اوقات دولت برای کنترل قیمت ها و تنظیم بازار، اقداماتی انجام می دهد. برخی فکر می کنند تنظیم بازار به معنای کاهش قیمت ها به صورت منظم است. با این حال این مورد ذاتا غیرمنطقی است، زیرا هیچ تغییر دستوری پایدار نیست و بالاخره از بین می رود. بنابراین راه صحیح کنترل بازار فولاد، کنترل نسبت عرضه و تقاضا است. با رعایت این اصل نه تولید کننده و نه مصرف کننده هیچ کدام آسیب نمی بینند.

صاحبان مشاغل باید میلگرد بخرند یا نه؟

در جواب به این پرسش که آیا میلگرد بخریم یا نه هیچ کس به طور قطعی نمی تواند به صاحبان مشاغل بگوید که اقدام به خرید کنند یا فعلا دست نگه دارند. در واقع زمان خرید میلگرد با توجه به مراحل پروژه، زمان تحویل برنامه ریزی شده آن و سایر جنبه ها مشخص خواهد شد. بنابراین به صاحبان مشاغل توصیه می شود در هنگام خرید میلگرد قیمت های اعلام شده این محصول را طی هفته های اخیر، در وب سایت های معتبر مانند سایت کیلوتن بررسی کنند. با انجام این کار، اطلاعات خوبی در مورد نزولی یا صعودی بودن روند قیمت ها به دست می آورند.

در نهایت، صاحبان مشاغل باید با بررسی شرایط بازار و عوامل تاثیرگذار در قیمت میلگرد، تصمیم بگیرند که منتظر بمانند یا خرید کنند. عوامل موثر بر قیمت میلگرد عبارتند از تغییرات نرخ ارز، عرضه و تقاضا، نرخ مواد اولیه، نرخ صادرات و واردات و غیره.
وقتی پاسخ این سوال را بررسی می کنیم که آیا میلگرد بخریم یا نه خریداران باید توجه داشته باشند که احتیاط شرط عقل است. بنابراین افرادی که زمان زیادی برای تکمیل پروژه ندارند، بهتر است یراق آلات مورد نیاز خود را با تخفیف موقت خریداری کنند.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی قیمت میلگرد، عوامل تاثیرگذار در قیمت میلگرد و شرایط فعلی بازار پرداختیم. همچنین سعی کردیم، به این سوال که آیا میلگرد بخریم یا نه؟ پاسخ دهیم. با توجه به نوسانات و شرایط بازار، پاسخ به این سوال کار آسانی نیست. در سال ۱۴۰۲، بازار فولاد تابستانی را داشت که شبیه سال های پیش نبود. معمولاً در گرمترین فصل سال، پروژه های ساختمانی افزایش پیدا می کند و تقاضا برای خرید مقاطع فولادی نیز افزایش می یابد.
با اینحال، بازار آهن آلات در سال جاری شاهد رکود بی سابقه ای بود و این رکود تا زمستان نیز ادامه پیدا کرد و بعید است در ماه های پایانی سال وضعیت بازار تغییر چشمگیری داشته باشد. 


دسته بندی محصول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *