نقش هوش مصنوعی در صنعت فولاد

کاربرد هوش مصنوعی در صنعت فولاد
فهرست مطالب

هوش مصنوعی (AI) یک پیشرفت مهم است که ماشین‌ ها را قادر می‌ سازد تا به طور مستقل عملکردهایی مانند مطالعه، تجزیه و تحلیل و تصمیم‌ گیری را انجام دهند که عموما به توانایی‌ های شناختی نیاز دارند. این فناوری در سال‌ های اخیر به دلیل توانایی دسترسی به مقادیر زیادی از داده‌ ها و قابلیت‌ های پردازشی قوی و برنامه‌ های نوآورانه پیشرفت چشمگیری داشته است. هوش مصنوعی در تعدادی از بخش‌ ها از جمله بانکداری و مالی، رسانه‌ ها و ساخت‌ و ساز نقش حیاتی دارد و به افزایش بهره‌ وری، کیفیت و تعداد مشتریان راضی کمک می‌ کند. در این مقاله از وبسایت کیلوتن، به بررسی نقش هوش مصنوعی در صنعت فولاد می پردازیم. 

هوش مصنوعی در صنعت فولاد

یکی از بخش‌ هایی که می‌ تواند بیشترین بهره را از هوش مصنوعی ببرد، صنعت فولاد است که در جهان جایگاه بزرگی دارد. فولاد در تولید، لجستیک، انرژی و زیرساخت‌ ها استفاده می‌ شود. هوش مصنوعی با ارائه فرصت‌ های بهینه‌ سازی و بهبود بهره‌ وری، این صنعت را متحول می‌ کند.

شرکت‌ های فولادی با بهره‌ گیری از هوش مصنوعی می‌ توانند بهره‌ وری را افزایش داده، هزینه‌ ها و مصرف انرژی را کاهش دهند، رضایت مشتریان را بهبود بخشند و کیفیت محصولات را ارتقا دهند. اما برای بهره‌ برداری کامل از این فناوری، باید بر موانعی چون مصرف زیاد انرژی، اثرات زیست‌ محیطی، نوسانات بازار، استانداردهای محصول، مخالفت‌ های اجتماعی، کمبود بودجه و منابع انسانی غلبه کنند. این چالش‌ ها پذیرش هوش مصنوعی را در این صنعت کندتر کرده است.

تحقیقات ABI پیش‌ بینی می‌ کند که سرمایه‌ گذاری تولیدکنندگان فولاد در فناوری هوش مصنوعی طی دهه آینده به یک میلیارد دلار برسد. آن‌ ها در تلاشند تا کارخانه‌ های خود را به تاسیسات نوآورانه تبدیل کنند، که نشان‌ دهنده افزایش تقاضا برای هوش مصنوعی در این بخش است.

کاربرد هوش مصنوعی در صنعت فولاد

برای غلبه بر چنین موانعی، بخش فولاد نیاز به استفاده از فناوری و تکنیک های جدید با استفاده از هوش مصنوعی برای افزایش کارایی، منافع مالی و مسئولیت زیست محیطی خود دارد. این بخش قبلا از هوش مصنوعی برای فرآیندهای زیر استفاده می کند:

شناسایی و مرتب سازی محصولات معیوب

از طریق تجزیه و تحلیل خودکار و روش‌ های پیشرفته یادگیری ماشینی، هوش مصنوعی به فولاد سازان کمک می‌ کند تا محصولات معیوب را شناسایی کنند (آنهایی که شکسته‌ اند یا دارای علائم، سوراخ‌ ها یا سایر عیوب هستند). علاوه بر کاهش نیاز به اسقاط یا تعمیر محصولات، هوش مصنوعی رویه های استاندارد تولید را بهبود می بخشد. به عنوان مثال، FarEye (یک پلتفرم تحویل خودکار) و یک تولیدکننده مشهور فولاد هندی برای استقرار هوش مصنوعی برای شناسایی و مرتب‌ سازی محصولات معیوب همکاری کرده‌ اند.

پیش بینی نیازهای خدمات

با استفاده از حسگرها و تجزیه و تحلیل آماری، هوش مصنوعی می تواند به حفظ عملکرد و وضعیت ابزارهای فولادی، از جمله کوره بلند، آسیاب و سنگ شکن کمک کند. این به پیش بینی مشکلات و بهینه سازی برنامه های تعمیر و نگهداری، کاهش هزینه ها و تعداد اختلالات غیرمنتظره کمک می کند. برای مثال، تولیدکنندگان فولاد در دو اقتصاد بزرگ با یک سازمان مشاوره پیشرو در زمینه هوش مصنوعی همکاری کرده اند تا از هوش مصنوعی در پیش بینی نیازهای خدمات تجهیزات استفاده کنند.

افزایش کارایی عملیاتی

با به کارگیری تئوری ها و تکنیک های مبتنی بر داده، هوش مصنوعی می تواند به ساده سازی فرآیند ساخت فولاد از جمله ذوب، آسیاب، گرمایش و پرداخت کمک کند. برای به دست آوردن کیفیت و کمیت مشخص شده، هوش مصنوعی می‌ تواند تغییراتی را در تنظیمات تولید، مانند سرعت جریان، زمان منبع در کوره، دما و نسبت مواد خام فعال کند.
فولادسازان می توانند حداقل ۴ درصد از هزینه اولیه مواد خام، بیش از ۵ درصد در موانع بهره وری و بیش از ۱۴ درصد در بازده کامل کالاها را با استفاده از هوش مصنوعی در فرآیندهای تولید خود صرفه جویی کنند. به عنوان مثال، مشاغل فولادی از هوش مصنوعی برای اصلاح تجهیزات و رویه های خود از طریق سیستم های هوش مصنوعی صنعتی استفاده کرده اند.

سخن پایانی

هوش مصنوعی ابزار موثری است که مشاغل فولادی می توانند برای غلبه بر چالش های فعلی و آینده و حفظ رقابت پذیری خود از آن استفاده کنند. با این حال، این یک راه حل ساده نیست که نیاز به حداقل تلاش یا سرمایه گذاری داشته باشد. این امر مستلزم توسعه و آزمایش مداوم است. استفاده مؤثر مزیت رقابتی را تضمین می کند و به این بخش ارزش می افزاید.

دسته بندی محصول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *