جلوگیری از زنگ زدگی میلگرد

جلوگیری از زنگ زدگی میلگرد
فهرست مطالب

از جمله مشکلاتی که بسیاری از خریداران محصولات فولادی با آن مواجه هستند، پیدا کردن روشی برای جلوگیری از زنگ زدگی میلگرد است. بسیاری از مقاطع و سطوح محصولات آهنی، فولادی و فلزی خواه ناخواه به مرور زمان زنگ می زند. در همین حال، برخی از محصولات سریعتر به خوردگی و زنگ زدگی واکنش نشان می دهند و دوام کمتری دارند. از بین تمام محصولات فولادی موجود در بازار، میلگرد یکی از محصولاتی است که بیش از هر محصول دیگری در معرض زنگ زدگی قرار دارد.

حال ممکن است عده ای این سوال را داشته باشند، که با این زنگ زدگی ها چه باید کرد و چه روش هایی برای جلوگیری از زنگ زدگی میلگرد وجود دارد؟ در این مقاله از وب سایت کیلوتن نحوه زنگ زدگی میلگردها و رفع این مشکل را توضیح خواهیم داد. همچنین جهت اطلاع از قیمت میلگرد و قیمت تیرآهن می توانید به این لینک ها مراجعه نمایید، یا با کارشناسان ما در سایت کیلوتن در تماس باشید.

زنگ زدگی میلگرد چگونه ایجاد می شود؟

یک اصطلاح رایج برای واکنش آهن و آلیاژهای آن با اکسیژن هوا، خوردگی یا زنگ زدگی است. در واقع وقتی آهن در مجاورت هوا با اکسیژن ترکیب می شود، ماده ای به نام اکسید یا هیدروکسید به وجود می آید که به معنای خوردگی آهن می باشد. فرمول زنگ آهن Fe2O3 است، که به صورت ماده ای قرمز و شل بر روی سطح آهن زنگ زده ظاهر می شود. میلگرد ساخته شده از فولاد، مانند بسیاری از محصولات آهنی دیگر، مستعد مخلوط شدن با اکسیژن و خوردگی است.

برخی از مردم ممکن است فکر کنند که زنگ زدگی چیز مهمی نیست، و فقط گرد و غبار قرمز است که به راحتی می توان آن را تمیز کرد. اما باید به شما بگوییم که این به هیچ وجه درست نیست و وقتی محصولات زنگ می زند، بخشی از جرم آن با اکسیژن ترکیب می شود و ماده ای را تشکیل می دهد که در برابر نیروهای وارده مقاومت نمی کند. در نتیجه می توان گفت که خوردگی، عامل کاهش جرم و کاهش ضخامت است. بنابراین باید به این مشکل توجه کافی داشت و نباید از آن چشم پوشی کرد.

آشنایی با عوامل خوردگی و زنگ زدگی میلگرد

میلگرد زنگ زده فقط بر ظاهر فلز تأثیر نمی گذارد؛ بلکه می تواند ساختار فلزی را به طور کامل تخریب کند. فرآیند زنگ زدگی موجب تغییر رنگ فلز شده و رنگ آن را به قرمز-نارنجی تغییر می دهد. این فرآیند نوعی اکسید آهن است و زمانی که آهن با اکسیژن موجود در هوا ترکیب می شود، بر روی قطعه تاثیر می گذارد و باعث خوردگی فلز می شود.

با توجه به نرخ امروز میلگرد باید دقت کرد که محصولی را خریداری کنید که کیفیت بالایی داشته باشد و بعدا زنگ نزند. در ادامه برخی دلایل خوردگی میلگرد را بررسی خواهیم کرد.

۱. برخورد میلگرد با آب و هوای مرطوب

برخی از آرماتورهای تولید شده در بازار به سرعت خورده می شوند. یعنی با قرار گرفتن در معرض هوای مرطوب اکسید شده و زنگ می زنند. با این وجود، برخی از میلگردهای دیگر، چه در انبار و چه در معرض هوای مرطوب، زمان بیشتری برای زنگ زدن نیاز دارند.

۲. برخورد میلگرد با نمک و آب

نمک و آب، دو موردی هستند که باعث زنگ زدگی میلگرد می شوند. مولکول های آب قادر به شکستن فضاهای میکروسکوپی در فلز، و ایجاد زنگ زدگی است. علاوه بر این، حتی محیط های نمکی و شور باعث می شود که محصولات فولادی خیلی سریع زنگ بزنند و کارایی خود را از دست بدهند.

بنابراین، اگر محصولات خریداری شده در مناطق نزدیک به محیط زیست دریایی قرار دارند، بهتر است این محصول را با دقت بیشتری خریداری کنید و قبل از خرید میلگرد محیط را در نظر بگیرید.

۳. روش تولید میلگرد

تمام قطعات فولادی با فرآیند نورد ساخته می شوند. بنابراین وقتی محصولات از کوره دوار خارج می شوند، برش های زیادی روی آن ها ایجاد می شود تا در نهایت به قطعات فولادی تبدیل شوند. برای مثال ساخت میلگرد سایز ۸ از شمش ۱۵۰ نیاز به ۱۹ برش دارد. حال نکته مهم در اینجا این است که اگر کالای تولیدی مرغوب در نظر گرفته شود، انقباض آنها باید کمتر از ۲۵ درصد باشد.

متاسفانه برخی از تولیدکنندگان میلگرد برای صرفه جویی در هزینه و زمان، تعداد اصلاحات و همچنین سرعت تولید را کاهش می دهند. به دلیل همین مشکل، میلگرد ساخته شده از کیفیت پایین تری برخوردار است و بسیار سریعتر خورده و زنگ می زند.

روش های جلوگیری از زنگ زدگی میلگرد

به طور کلی برای جلوگیری از زنگ زدگی میلگرد تا حدودی می توان چند کار انجام داد، که شامل موارد زیر می شود:

  • نگهداری مناسب میلگرد: محل انتخاب شده برای نگهداری محصول، نقش مهمی در پیشگیری از زنگ زدگی زودرس دارد. محل نگهداری باید عاری از رطوبت، کاملا تمیز و بهداشتی باشد.
  • نحوه حمل میلگرد: میلگردهای تقویت کننده باید به گونه ای حمل و نگهداری شوند که خم نشوند. در اینجا مهم است که میلگردها مستقیماً روی زمین ذخیره نشوند، زیرا این امر می تواند باعث خوردگی محصول شود.

روش های رفع زنگ زدگی میلگرد چیست؟

اول از همه، باید فکر کنید که چرا باید زنگ زدگی را از محصول پاک کنید؟ منظورم این است که مزایای این روش های زنگ زدایی چیست؟ شاید به نظر برسد که استفاده از فولاد تقویت کننده زنگ زده در بتن مشکلات جدی ایجاد نمی کند، اما اثرات منفی زنگ زدگی فولاد تقویت کننده به مرور زمان آشکار می شود و یکی از مهم ترین اثراتی که خطر جدی ایجاد می کند، کاهش مقاومت سازه است.

در واقع خوردگی میلگرد، برای سازه بسیار مخرب است و بر مقاومت بتن تأثیر می گذارد. در نهایت بتن ترک می خورد و می افتد. از این رو اهمیت جلوگیری از زنگ زدگی میلگرد در اینجا مشهود است. برخی از روش های رایج برای از بین بردن زنگ زدگی از میلگرد عبارتند از:

  • شات بلاست و سند بلاست
  • واترجت
  • اسیدشویی
  • لیزر

هر کدام از این روش ها، مزایا و معایب خود را دارند و در شرایط خاصی مورد استفاده قرار می گیرند.

ساده ترین راه برای رفع زنگ زدگی میلگرد

استفاده از برس سیمی و کاغذ سنباده یکی از ساده ترین راه ها برای از بین بردن زنگ زدگی اتصالات است. این روش معمولاً برای زنگ زدگی سطحی و جزئی اتصالات در نظر گرفته می شود. البته باید توجه داشت که این روش نسبت به سایر روش ها زمان برتر است و برای تقویت زیاد نیاز به زمان و کار بیشتری دارد.

در صورتی که زنگ در میلگرد عمیق باشد یا در بتن فرو رفته باشد، این روش ممکن است کمتر موثر باشد و نیاز به حذف کامل زنگ داشته باشیم. در صورتی که خوردگی میلگرد شدید و جدی باشد، استفاده از روش های مکانیکی یا ترکیبی از عوامل موثرتر و مکانیکی تر خواهد بود.

سخن پایانی

میلگرد یکی از قطعات مهم مورد استفاده در سازه های بتنی برای افزایش مقاومت بتن می باشد. از آنجایی که میلگرد قطعه ای از فلز و آهن است در صورت قرار گرفتن در معرض رطوبت و هوا زنگ می زند. استفاده از میلگرد زنگ زده فقط در شرایط خاصی امکان پذیر است، در غیر این صورت باید تعمیر زنگ میلگرد را مد نظر داشته باشید و روند جلوگیری از زنگ زدگی میلگرد را با روش های مختلفی که در این مقاله به آن ها پرداختیم، انجام دهید. هر کدام از این روش ها، دارای مزایا و معایبی هستند و باید بسته به شرایط مورد استفاده قرار گیرند.

در صورت تمایل به خرید میلگرد با بهترین قیمت روز، با کارشناسان ما در وب سایت کیلوتن تماس بگیرید. با مجموعه کیلوتن، خریدی هوشمندانه را تجربه خواهید کرد و ما آهن آلات مورد نظرتان را با کمترین قیمت روز در اختیار شما قرار خواهیم داد.

دسته بندی محصول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *