فولاد مبارکه و محیط زیست

کارخانه ی فولاد مبارکه
فهرست مطالب

شرکت فولاد مبارکه اصفهان، بزرگترین واحد صنعتی جمهوری اسلامی ایران است که در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی راه اندازی شد. در اجرای این پروژه عظیم، نزدیک به ۱۸ میلیون و ۷۰۰ هزار متر مکعب خاکبرداری و یک میلیون و ۸۴۵ هزار مترمکعب بتن ریزی، یک میلیون و ۸۰۰ هزار مترمربع قالب گیری، ۸۰ هزار تن آرماتور، حدود ۱۵۰ هزار مترمکعب تن اسکلت فلزی، یک میلیون مترمربع پوشش و بیش از ۵۰۰ هزار تن تجهیزات و ماشین آلات نصب شده است.
این شرکت، دارای ظرفیت اسمی سالانه ۱.۳ میلیون تن محصولات فولادی تخت، از ۱۶ تا ۰.۱۸ میلی‌ متر به صورت کلاف و ورق نورد گرم و نورد سرد می‌ باشد. گروه شرکت‌ های فولاد مبارکه اصفهان در حال حاضر تولید کننده مواد اولیه بیش از ۳۰۰۰ کارخانه و کارگاه در کشور در صنایع لوله و پروفیل، نفت و گاز، پتروشیمی، خودرو، موتور برق، لوازم خانگی، فلزات سبک و سنگین، ساختمان، مواد غذایی، کشتی سازی و ارائه سازه‌های دریایی و… است.
هر ساله این شرکت به منظور ارتقای کیفیت، رفع نیازهای ارزی، حفظ قیمت آهن آلات، تداوم حضور در بازارهای جهانی و توسعه آن و با توجه به اعتبار کسب شده در بازار جهانی، بخشی از محصولات خود را صادر می‌ کند. اکنون پتانسیل و اعتبار لازم برای صادرات به بیش از ۳۸ کشور جهان را دارد.

فعالیت های زیست محیطی فولاد مبارکه

شرکت فولاد مبارکه به عنوان بزرگترین تولید کننده فولاد در ایران، همواره توجه ویژه ای به حفظ محیط زیست داشته و در این راستا اقدامات متعددی را انجام داده است. در ادامه، به بررسی دو مورد از مهم ترین فعالیت های این مجموعه جهت حفاظت از محیط زیست می پردازیم.

 

فولاد مبارکه و ساخت بزرگترین مزرعه خورشیدی ایران

گروه مپنا و شرکت فولاد مبارکه برای ساخت بزرگترین نیروگاه خورشیدی متمرکز کشور با ظرفیت ۶۰۰ مگاوات قرارداد امضا کردند. قرارداد این پروژه در تاریخ ۹ اردیبهشت ماه توسط عباس علی آبادی رئیس گروه مپنا و محمد یاسر طیب نیا مدیرعامل شرکت بزرگ تولید کننده فولاد امضا و مبادله شد.

نیروگاه خورشیدی فتوولتائیک در نزدیکی شهر کوهپایه اصفهان در زمینی به مساحت ۱۲۰۰ هکتار توسط مپنا در قالب طرح مهندسی، تدارکات و ساخت و سازاحداث می‌ شود.

این نیروگاه قرار است با استفاده از فناوری چرخش پنل‌ های خورشیدی ساخته شود تا بیشترین مقدار نور خورشید را جذب کند. همچنین از سلول‌های خورشیدی دو وجهی استفاده می‌ کند که می‌ توانند هنگام روشن شدن در هر دو سطح آن، جلو یا عقب، برق تولید کنند و کارایی نیروگاه را افزایش دهند.

در این تفاهم نامه بر اهمیت توسعه صنعتی و زیرساخت‌ های انرژی برای پیشرفت کشور به ویژه با توجه به ضرورت قانونی و اجتناب ناپذیر حفاظت از محیط زیست تاکید شده است. همچنین تولید انرژی پاک از جمله انرژی خورشیدی و صرفه جویی در مصرف انرژی بهترین راه برای حمایت از بخش انرژی کشور در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه این پروژه برای کشوری که به منابع نفت و گاز معروف است بسیار ارزشمند و قابل تحسین است از دیگر نهادهای صنعتی خواست که در زمینه انرژی های تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری کنند.

جناب آقای طیب نیا به نوبه خود، راهبرد دو سال گذشته فولاد مبارکه اصفهان را بر حداکثرسازی ظرفیت‌ های موجود، تکمیل زنجیره ارزش فولاد و غلبه بر چالش‌ ها و تنگناهای صنعت فولاد تشریح کرد. وی گفت: باید مشکلاتی که در حوزه انرژی و حمل و نقل با آن مواجه بودند حل شود.

وی همچنین به مسئولیت‌ های اجتماعی این شرکت در حوزه محیط زیست اشاره کرد و گفت: باید زنجیره ارزش فولاد را با توجه به نیازهای زیست محیطی تکمیل کنند که این تنها راه دستیابی به توسعه پایدار است و هدف این شرکت الگوی صنعت سبز است و ابراز امیدواری کرد که فاز اول نیروگاه خورشیدی تا اوایل سال آینده به بهره برداری برسد.

وی دلیل راه اندازی نیروگاه جدید را تامین انرژی مورد نیاز شرکت فولاد مبارکه دانست و افزود: پس از راه‌ اندازی سیکل ترکیبی و نیروگاه‌ های خورشیدی، نه تنها باری بر دوش شبکه برق کشور نیستیم، بلکه ما نیز قادر به تامین آن خواهیم بود» و همچنین خاطرنشان کرد: نیروگاه‌ها تولید آلاینده‌هایی مانند CO2 را ۲.۵ میلیون تن در سال کاهش می‌ دهند.

شرکت فولاد مبارکه پیشگام استفاده از فاضلاب بازیافتی

رئیس اداره بهره برداری این شرکت گفت: شرکت فولاد مبارکه، بزرگترین شرکت فولاد ایران و منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، اولین مجتمع صنعتی است که در استان اصفهان جایگزین آب شیرین با پساب تصفیه شده شده است.

این شرکت با راه اندازی ۵۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب مجهز به ۱۴ ایستگاه پمپاژ، سالانه ۱۲ میلیون مترمکعب فاضلاب از ۹ شهر کوچک مبارکه، لنجان، دیزیچه، زیباشهر، تلخونچه و سده را جمع آوری و به تصفیه خانه فاضلاب مجتمع  انتقال می‌ دهد.این طرح با هزینه ۴۰ میلیون دلاری به شرکت کمک کرده است تا ۴۵ درصد از برداشت خود از منابع آب زیرزمینی کاهش یابد.

دسته بندی محصول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *