تفاوت ورق سیاه برش خورده و فابریک

ورق سیاه فابریک و برش خورده
فهرست مطالب

ممکن است تفاوت ورق سیاه برش خورده و فابریک یکی از سوالاتی باشد که برای شما نیز پیش آمده است. ورق های فولادی با توجه به خواص مکانیکی و فرآیند تولید به انواع مختلفی از جمله نورد گرم یا ورق سیاه، ورق روغنی یا سرد، صفحه گالوانیزه، رنگی و … تقسیم می شوند. ورق ها به صورت رول شده و فابریک در کارخانه تولید و بسته بندی می شوند. رول به عنوان ورقی با ضخامت و عرض تعریف می شود که برای سهولت حمل و نقل به صورت رول در می آید. نوع دیگری از ورق موجود در بازار، ورق شیت برش خورده است.

ورق رول بسته به نوع محصول در اندازه ها و وزن های مختلف وجود دارد. اکثر کارخانه ها ورق های تولیدی خود را به صورت رول عرضه می کنند. برخی از ورق ها نیز به ابعاد مشخص و خاصی بریده می شوند که به آن ورق فابریک می گویند. ولی ورق های برش خورده اندازه و سایز مشخصی ندارند.

این مقاله از کیلوتن توضیحی در مورد تفاوت ورق سیاه برش خورده و فابریک است که شما را به مطالعه آن دعوت می کنیم.

ورق فابریک چیست؟

این نوع ورق ها در اندازه های از پیش تعیین شده، تولید و بسته بندی می شوند. به عبارت دیگر عرض و ارتفاع یا طول آن ها مشخص است و با دقت برش داده می شود. دقتی که در برش این محصولات در ابعاد خاص انجام می شود، موجب افزایش حساسیت تولید و افزایش قیمت ورق سیاه می شود.

ورق شیت فابریک، ورق فولادی است که در کارخانه به ابعاد مشخصی برش خورده و بسته بندی شده است. این ورق‌ها در مقایسه با ورق‌های برش خورده، دارای مزایای زیر هستند:

  • ابعاد دقیق : ورق‌ شیت فابریک دارای ابعاد دقیق و یکنواخت است، که موجب افزایش دقت و کیفیت در فرایند تولید می شود. 
  • سطح صاف و بدون موج: ورق‌ های شیت فابریک دارای سطح صاف و بدون موج هستند که باعث می‌شود در مراحل بعدی، مانند رنگ آمیزی و جوشکاری، کیفیت کار بهبود یابد.
  • مقاومت بالا در برابر خوردگی: ورق‌ شیت فابریک معمولا با پوششی از رنگ یا روی پوشانده می‌ شوند که باعث می‌ شود در برابر خوردگی مقاوم باشند.

ورق‌ های شیت فابریک در صنایع مختلف، مانند ساختمان سازی، خودروسازی، صنایع غذایی و … کاربرد دارند.

ورق فابریک با استفاده از تجهیزات پیشرفته مانند کاتر برش داده می شود. این دستگاه انواع مختلفی دارد، که هر کدام سرعت گوناگونی نسبت به دیگری دارد. ماشین های برش معمولی می توانند تا ۴۰ متر در دقیقه و ماشین های پیشرفته تر تا ۱۵۰ متر برش دهند.

ورق فولادی سیاه برش خورده چیست؟

ورق های برش خورده به ابعاد و اندازه های خاص کارخانه بریده نمی شوند. خریداران می توانند آن ها را به اندازه دلخواه خود برش دهند. این ورق ها به روش نورد گرم و مواد اولیه ورق فولادی تولید می شوند. این فرآیند تولید است که باعث می شود ورق های برش خورده با ضخامت های مختلف در بازار موجود باشد.

در پایان فرآیند تولید، ورق ها به صورت کلاف فولادی بسته بندی شده و به بازار عرضه می شوند. برای برش ورق با اندازه های مختلف از ماشین های مخصوص نیز استفاده می شود. این ماشین های مخصوص تجهیزاتی هستند که می توانند ورق فلز را در ابعاد مختلف برش دهند. خرید آنلاین ورق سیاه آلیاژی برش خورده در پروژه هایی با حساسیت کم نسبت به ابعاد و اندازه ورق انجام می شود.

تفاوت ورق سیاه برش خورده و فابریک چیست؟

با توجه به نیازهای مختلف ابعاد ورق های فولادی، انواع ورق های برش خورده و فابریک در کارخانه ها تولید می شود که این دو نوع ورق با یکدیگر متفاوت هستند. از جمله مهم ترین تفاوت های ورق برش خورده و فابریک می توان به موارد زیر اشاره کرد.

تفاوت در سایز و ابعاد ورق

ورق های نوع فابریک با استانداردها و اندازه های خاصی در کارخانه های فولادسازی تولید و به فروش می رسند. بنابراین نیازی به برش مجدد نیست؛ زیرا ورق ها به صورت رول ساخته می شوند و با توجه به نیازهای موجود نیاز به برش دارند. در نتیجه مشخص می شود که این مهمترین تفاوت بین ورق سیاه برش خورده و فابریک است.

تفاوت قیمت ورق سیاه برش خورده و فابریک

نوع فابریک ورق در اندازه های مشخص در کارخانه ها تولید و مونتاژ می شوند، به همین دلیل قیمت آن ها نسبت به ورق های برش خورده بیشتر است. مثلا قیمت روز ورق سیاه فابریک از نوع برش خورده بیشتر خواهد بود.

سطح صیقلی و صاف ورق فابریک

ورق فابریک در کارخانه با ماشین آلات پیشرفته برش داده می شوند و از این رو سطح آن ها تمیز، صاف و بدون ساییدگی و خمش است.

ورق های برش خورده کارخانه ای به صورت رول ساخته می شوند و در خارج از کارخانه برش داده می شوند که در بسیاری از موارد مهارت لازم را ندارند و یا ماشین آلات مورد استفاده برای برش استاندارد نیستند و این امر باعث خوردگی، خمش یا برش نادرست سطح محصول می شود.

مهمترین تفاوت ورق سیاه برش خورده و ورق فابریک چیست؟

مهمترین تفاوت بین ورق فابریک و برش خورده در نحوه تولید آنهاست. همان طور که قبلا ذکر شد نوع فابریک کارخانه پس از تولید و بسته بندی در کارخانه برش داده می شود و در نهایت در بازار به فروش می رسد. در مقابل نوع برش خورده پس از خرید و متناسب با نیاز پروژه های مختلف، توسط دستگاه های مخصوص برش داده می شود.

یکی دیگر از تفاوت های این دو محصول در قیمت آنهاست. همانطور که گفته شد نوع فابریک کارخانه از مدل برشی گرانتر است؛ زیرا مزایای بی شماری دارد. این محصولات در صورتی که برش در بسیاری از شرکت ها توسط افرادی انجام شود که تجربه کافی در این زمینه ندارند و یا ماشین آلاتی که استفاده می کنند حرفه ای نباشد، با مشکل مواجه می شود.

در نتیجه تفاوت های این دو محصول به طور خلاصه شامل موارد زیر می شود.

  • همانطور که می دانید ورق های فابریک در کارخانه بریده می شوند. ورق های برشی پس از تولید توسط دستگاه های مختلف برش داده می شوند.
  • قیمت ورق های فابریک بیشتر از ورق سیاه برش خورده است.
  • فرآیند برش دادن ورق نوع فابریک در کارخانه با دقت بالا و توسط متخصصین این حوزه انجام می شود. این در حالی است که امکان دارد فرایند بریدن ورق سیاه برش خورده توسط افرادی انجام شود که تجربه کافی ندارند و یا تجهیزات آن ها برای ضخامت های مختلف کیفیت بالایی ندارد.

با توجه به این مقایسه، و با دانستن کاربردها و تفاوت ورق سیاه برش خورده و فابریک، تأیید می کنیم که استفاده از ورق ها از نظر اقتصادی اثبات نشده است و با هزینه های بالایی همراه است.

سخن پایانی

در این مقاله از وب سایت کیلوتن ما تفاوت ورق سیاه برش خورده و فابریک را بررسی کردیم. این ورق ها کاربردهای متفاوتی دارند اما از نظر کیفی نوع فابریک بهتر از ورق برش خورده عمل می کند. در واقع، بیشتر ابزارها و تجهیزاتی که برای برش ورق های فابریک استفاده می شود، پیشرفته تر از ابزارهایی هستند که برای ساخت و برش ورق های برشی استفاده می شوند.

این همان چیزی است که باعث می شود هزینه محصولات برش خورده مانند قیمت ورق سیاه برش خورده کمتر از نمونه های فابریک باشد. به طور کلی برای خرید آنلاین ورق های سیاه مختلف باید دقیقاً نرخ بازار را بدانید. در این رابطه می توانید از متخصصین سایت کیلوتن کمک بگیرید. این گروه در زمینه استعلام قیمت خرید انواع مقاطع آهنی و فلزی فعالیت می کند. با مراجعه به سایت می توانید از قیمت های دقیق و به روز و آنالیز نوسانات فولاد مطلع شوید.

جدا از بحث قیمت، سایت کیلوتن در زمینه عرضه، تجارت و خرید و فروش آنلاین انواع محصولات فولادی نیز فعال است و برای بسیاری از کارگران و مهندسان پروژه که در زمینه تهیه و استفاده از انواع فولاد و ورق های برش کار می کنند، آن را به انتخابی آشنا تبدیل کرده است.

دسته بندی محصول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *